مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اهميت حرف زدن با كودك

حرف زدن با كودك از اهميت بالايي برخوردار است و تاثيرات زيادي روي ذهن او مي‌گذارد. نبايد زماني كه با كودكي حرف مي‌زنيد هر چيزي كه به ذهنتان مي‌آيد را به او بگوييد زيرا ممكن است تاثيرات منفي روي او بگذارد و كودك را آشفته كند.

كلام قدرت زيادي دارد هم مي‌تواند باعث پيشرفت و رشد كودك شود و هم مي‌تواند باعث آسيب ديدن او شود. بنابراين زماني كه قصد داريد با كودكي حرف بزنيد بايد به نكاتي توجه كنيد. در ادامه به نكات مهمي  در رابطه با حرف زدن با كودك پرداخته‌ايم.

توصيه مي‌كنيم مقاله سن تربيت كودك را مطالعه كنيد.

 

حرف زدن با كودك | نقش بازي نكنيد

كودكان از هوش بالايي برخوردارند و زماني كه با آن‌ها صحبت مي‌كنيد اگر به صورت كودكانه رفتار كنيد يا صحبت كنيد، به راحتي متوجه مي‌شوند و ممكن است اين كار شما را نوعي توهين به حساب بياورند. زيرا آن‌ها مكالمات شما و ديگران را مي‌شنوند و زماني كه شما با آن‌ها كودكانه صحبت مي كنيد به راحتي مي‌فهمند. اما اگر به صورت عادي با كودكان صحبت كنيد، بيشتر با شما ارتباط برقرار مي‌كنند و صحبت مي‌كنند.

 

حرف زدن با كودك | زياد صحبت نكنيد

كودكان ظرفيت‌هايي دارند و نمي‌توانند موضوعات زيادي را به خاطر بسپرند، به همين خاطر اگر شما بيش از اندازه با آن‌ها صحبت كنيد زود خسته مي‌شوند و تمايلي ندارند كه با شما صحبت كنند. زماني كه قصد داريد مطالب زيادي را به كودكان خود بگوييد مي‌توانيد آن‌ها را به بخش‌هاي كوچكتر تقسيم كنيد و با كودكتان در ميان بگذاريد.

همچنين زماني كه چند درخواست از كودك خود داريد نبايد همه‌ي آن‌ها را با هم به او بگوييد، توصيه مي‌شود در ابتدا از درخواست‌هاي ساده‌تر شروع كنيد و سپس آن‌ها را تشويق به انجام خواسته‌هاي بعدي كنيد.

 

حرف زدن با كودك | اجازه دهيد كودك صحبت خود را تمام كند

كودكان تمايل دارند به‌ آن‌ها توجه كنيد و ارزش قائل شويد، زماني كه كودك با شما حرف مي‌زند اگر مدام وسط حرف او بپريد يا سوالات بي‌مورد بپرسيد، كودك گمراه مي‌شود  و از موضوع اصلي صحبتش فاصله مي‌گيرد. به همين دليل توصيه مي‌شود اجازه دهيد كودكتان صحبتش را به پايان برساند و سپس شما صحبت كنيد. با اين كار به كودك ياد مي‌دهيد كه وسط حرف ديگران صحبت كردن كار درستي نيست و نبايد حرف ديگران را قطع كند. 

به كودك نشان دهيد كه تمام توجه و حواس شما به او است، اگر مواردي مثل تلويزيون، موبايل و ... حواس شما را از صحبت‌هاي كودك پرت مي‌كند، بهتر است تا اتمام صحبت‌هاي كودك از آن‌ها استفاده نكنيد. زيرا با اين كار اعتماد به نفس كودك افزايش پيدا كند و احساس ارزشمندي پيدا مي كند. براي اطلاع از روش‌هاي افزايش اعتماد به نفس كودكان كليك كنيد.

 

زماني كه قصد صحبت با كودكتان را داريد نام او را صدا بزنيد

صدا زدن نام كودك حرف زدن با كودك از اهميت بالايي برخوردار است و باعث مي‌شود به شما توجه كند. زيرا اگر اسم كودك را صدا نزنيد كودك نمي‌تواند تشخيص دهد كه مخاطب صحبت شما كيست و سردرگم مي‌شود، اما اگر در ابتدا نام او را صدا كنيد مي‌توانيد به راحتي با او ارتباط برقرار كنيد و صحبت كنيد. همچنين صدا كردن او با القاب نامناسب يكي از رايج‌ترين اشتباهات تربيتي است. 

 

حرف زدن با كودك | از جملات منفي استفاده نكنيد

 زماني كه قصد صحبت كردن با كودك را داريد اگر از جملات منفي و تهديد آميز استفاده كنيد باعث مي‌شود كودك احساس گناه كند و تحقير شود. كودكان در ابتدا از درك كمتري برخوردار هستند و اگر اشتباهاتي از آن‌ها سر بزند نبايد آن‌ها را سرزنش كنيد و بهتر است با استفاده از جملات مثبت اشتباهات كودك را به او نشان دهيد و به آرامي با آن‌ها صحبت كنيد.

با اين كار كودك احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس پيدا مي‌كند. بهتر است به كودك فرصت كوشش و خطا بدهيد و او را به خاطر كارهاي نادرستشان تحقير نكنيد.

 

حرف زدن با كودك | پاسخ اشتباه به سوالات كودك

زماني كه موضوعي توجه كودك را به خود جلب مي‌كند و كودك در مورد آن‌ موضوع از شما سوال مي‌پرسد، نبايد شما پاسخ‌هاي گمراه كننده بدهيد و اگر جواب آن‌ را نمي‌دانيد، مي‌توانيد به كودك بگوييد كه بعدا به شما پاسخ مي‌دهم و نيازي به دروغ گفتن نيست. اگر با كودك صادق باشيد و بگوييد از جواب اين سوال اطلاعي ندارم، كودك ياد مي‌گيرد كه در آينده دروغ نگويد و اگر از موضوعي آگاهي ندارد صادقانه بگويد نمي‌دانم و جواب غير واقعي ندهد. 

 

در صحبت‌هاي خود قاطعيت داشته باشيد

در مواقعي لازم است والدين در حرف زدن با كودك قاطعيت داشته باشند زيرا اگر هميشه در برابر خواسته‌هاي كودك تسليم شوند، كودك به تدريج خواسته‌هاي بزرگتري و حتي غير معقولانه‌تري دارد و والدين بايد مانند هميشه به خواسته‌هاي او پاسخ مثبت دهند. اما قاطعيت والدين موجب مي‌شود براي كودك مرزي گذاشته شود و او متوجه شود كه هميشه نبايد ديگران به خواسته‌هايش گوش دهند و گاهي بايد تسليم صحبت‌هاي پدر و مادر شد. 

توجه داشته‌باشيد كه رعايت نكات ذكر شده تنها زماني به طور كامل و مؤثر امكان پذير است كه از كمك مشاوره كودك بهره‌مند شويد؛ چرا كه كودكان با يكديگر متفاوت‌اند و هر كدام اصول تربيتي مخصوصي دارند.

 

جملاتي كه والدين نبايد به كودك بگويند

برخي از كلمات هستند كه تاثيرات مخربي روي كودك مي‌گذارد و باعث مي‌شود كودك در آينده از نظر رواني آسيب ببيند. جملاتي مثل (دوست ندارم، دوست ندارم مادرت باشم، گريه كني مي‌كشمت، از خونه مي‌اندازمت بيرون، ميرم مامان يكي ديگه بشم، اگر اذيت كني تنهات مي‌گذارم، تو هميشه بچه‌ي بدي بودي، اگر اين كار رو انجام بدي دوست دارم و ...) را در حرف زدن با كودك به كار نبريد.

 اين جملات باعث مي‌شود كودك احساس كند اگر اشتباهي كند مادر يا پدرش را از دست مي‌دهد يا اگر فلان كار را كند دوست داشتني مي‌شود و در غير اين صورت دوست داشتني نخواهد بود. بنابراين زماني كه با كودك صحبت مي‌كنيد بايد توجه زيادي به مفهوم كلامتان داشته باشيد و مراقب باشيد كه با صحبت‌هاي نا به جا به روان كودكتان آسيب نزنيد. همواره بايد جوري به كودك القا كنيد كه تنها رفتارش آزارنده و نادرست است اما خودش با ارزش و دوست داشتني است.

 

تاثير حر‌ف‌هاي منفي روي كودكان

جملاتي كه در بالا گفته شد يا جملاتي مثل (خيلي خنگي، هيچوقت درست عمل نكردي، هميشه باعث سرافكندگي هستي و...) جملاتي منفي در حرف زدن با كودك هستند كه بسيار زيانبارند و والدين هرگز نبايد از آن‌ها استفاده كنند. استفاده از اين جملات باعث مي‌شود كودك احساس خوشبختي نكند و دائم نگران باشد كه كار اشتباهاتي از او سر نزند. اين امر استرس و اضطراب را در كودك افزايش مي‌دهد.

زماني كه والدين از اين جملات استفاده مي‌كنند، باعث مي‌شود در ذهن كودكان اين جملات حك شود و آن‌ها به اين باور برسند كه واقعا بي‌عرضه هستند و هميشه مايه‌ي دردسر هستند. كودكان در ابتدا قصد دارند خودشان و ديگران را بشناسند و اگر والدين آن‌‌ها را تحقير كنند، نمي‌توانند تصوير خوبي از خود داشته باشند. كلام منفي باعث مي‌‌شود كودكان در بزرگسالي نيز اعتماد به نفس نداشته باشند و هميشه ديگران را برتر از خود مي‌دانند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه صحبت كردن با كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : حرف زدن با كودك | اهميت و اصول مهم در صحبت با كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حرف زدن با كودك،
موضوع:
[ ۶ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۳:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی