مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

گفتار درماني چه نوع درماني است؟

گفتار درماني از زير شاخه هاي توانبخشي است كه به شناسايي و حل مشكلات مربوط به زبان و گفتار مي‌پردازد. اين درمان دو بخش اصلي دارد؛ در بخش اول دهان را براي توليد صداها و شكل دادن كلمات و جمله ها تمرين مي‌دهند و در بخش دوم به درك كلمات و نحوه گفتار مي‌پردازند. هدف گفتار درماني اين است كه بالاترين و بيشترين توانايي فرد را در گفتار به كار بگيرد. گفتار درمانگران براي رسيدن به اهداف خود از علوم مختلف بهره مي گيرند كه از جمله آن ها مي توان به روانشناسي، آناتومي، علوم اعصاب و...اشاره كرد. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد علم روانشناسي و مشاوره كودك كليك كنيد. 

 

تفاوت گفتار و زبان در گفتاردرماني

در هنگام صحبت كردن، بخشي از اين فرايند همچون انتخاب كلمات و جمله بندي ها در مغز اتفاق مي‌افتد. اين بخش مربوط به ذهن، زبان است. بخش ديگري كه توسط عضلات حنجره، لب، دهان و زبان اتفاق مي‌افتد و باعث توليد صدا مي‌شود، گفتار نام دارد. گفتار درماني به شناسايي و درمان مشكلات مربوط به هر دو بخش گفتار و زبان مي‌پردازد. لازم به ذكر است كه فرآيند بلع نيز بخش مهمي از حيطه فعاليت گفتار درماني مي‌باشد.

 

گفتار درمان گران در چه حيطه هايي فعاليت مي‌كنند؟

گفتار درماني در حيطه هاي بسيار زيادي فعاليت مي‌كند و به درمان آسيب هاي گفتاري در اختلالات متعدد مي‌پردازد. برخي از اين حيطه ها عبارتند از:

- لكنت زبان

- اختلالات توليدي و تلفظي

- اختلالات صوت و صدا

- اختلالات يادگيري

- مشكلات شنوايي

- زبان پريشي

- شكاف كام و لب

- گفتار فلجي

- اختلال اوتيسم

- بيش فعالي

- ناتواني ذهني

- مشكلات مربوط به بلع

توجه داشته باشيد كه مداخله زود هنگام براي درمان آسيب هاي فوق بسيار اهميت دارد. در صورتي كه هريك از اين آسيب ها در سنين پايين شناسايي شوند، گفتار درماني بهتر جواب مي‌دهد و ميزان بهبودي افزايش پيدا مي‌كند.

 

چه افرادي نياز به گفتار درماني دارند؟

هر فردي كه در ارتباط برقرار كردن از طريق زبان و گفتار مشكل داشته باشد، بايد از گفتار درماني كمك بگيرد. به طور كلي افراد زير بيش از سايرين به خدمات گفتار درماني نياز پيدا مي كنند. 

- افراد داراي لكنت زبان و مشكلات تلفظي

- افراد كم توان ذهني و اوتيسم

- افرادي كه در يادگيري و خواندن و نوشتن مشكل دارند

- افراد مبتلا به مشكلات شنوايي

- افرادي كه شكاف كام و لب دارند

- افراد مبتلا به اختلالات صوتي

- افراد مبتلا به سرطان حنجره، زبان و گردن

- كودكاني كه دير شروع به صحبت كرده اند

- افرادي كه پس از صدمه مغزي دچار مشكلات گفتاري و بلعي شده اند

- نوزادان نارس و كودكاني كه مشكل بلع شير دارند

- كودكان مبتلا به بيش فعالي و سندروم داون

- بيماران مبتلا به پاركينسون و MS

مهم ترين عامل نتيجه بخش بودن گفتار درماني، تداوم و زمان درمان است. با توجه به ميزان مشكل و سن و شرايط جسمي افراد، اين مدت زمان فرق مي‌كند.

 

گفتار درماني در كودكان

بسياري از مشكلات مربوط به گفتار و زبان ريشه در مغز دارند و در صورت عدم درمان جدي تر شده و پيامدهاي آن ها بيشتر مي‌شود. بسياري از اين اختلالات در اثر آسيب هاي مغزي، ژنتيك، مشكلات متابوليك، سندروم هاي مختلف، شيوه هاي تربيتي نادرست و غيره به وجود مي‌آيند. با توجه به انعطاف پذيري مغز در كودكي، درمان اختلالات در اين دوره بسيار راحت تر است و در صورت عدم توجه و درمان، مشكل جدي تر و درمان آن نيز سخت تر مي‌شود.

در بسياري از موارد ديده شده است كه والدين تاخير در حرف زدن كودك را ناديده مي‌گيرند و با توجيه اين كه خودشان نيز دير صحبت كرده اند، درمان را جدي نگرفته اند. بي توجهي به درمان باعث مي‌شود كه شانس بهبودي كودك كم شود و يا به طور كل از بين برود. توصيه مي‌شود كه حداقل براي ارزيابي به گفتار درماني مراجعه كرده تا از علت مشكلات گفتاري كودك خود مطلع شويد.

 

گفتار درماني در بزرگسالي

بسياري از اختلالات گفتاري بزرگسالي ريشه در اختلالات درمان نشده كودكي دارند. مثل لكنت زبان درمان نشده اي كه از كودكي همراه با فرد بوده و در شرايط محيطي و اجتماعي استرس زا تشديد مي‌شود، در حالي كه به راحتي با گفتار درماني در همان كودكي قابل درمان هستند. مشكلات گفتاري در بزرگسالي با مشكلات زيادي همراه هستند چرا كه افراد در اين سنين، نياز به برقراري ارتباط بيشتري دارند.

مسائلي همچون پيدا كردن شغل، ارتباطات روزانه، ازدواج و غيره از مواردي هستند كه نياز به برقراري ارتباط قوي دارند. به همين دليل لازم است كه افراد بزرگسال براي حل مشكلات گفتاري خود به گفتار درمانگر مراجعه كنند. اگر ريشه مشكلات گفتار ناشي از مسائل رواني باشند درمانگر شما را به يكروانشناس ارجاع خواهد داد.

 

مزيت هاي گفتار درماني

مشكلات گفتاري در هر سني باعث كاهش اعتماد به نفس افراد مي‎‌شود و مشكلاتي همچون افسردگي و گوشه گيري را با خود به همراه مي آورد. اختلالات گفتار در كودكان مي تواند به مشكلاتي در خواندن و نوشتن نيز بيانجامد. گفتار درماني باعث مي‌شود كه اعتماد به نفس در كودكان و بزرگسالان تقويت شود تا بتوانند به خوبي در اجتماع فعاليت كرده و از ساير مشكلات جانبي پيشگيري كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد افسردگي كليك كنيد. 

گفتار درماني باعث مي‌شود كه كودكان مشكلات يادگيري خود را حل كنند و براي خواندن و نوشتن تمايل بيشتري داشته باشند. حتي اگر ميزان آسيب به قدري زياد باشد كه توانايي صحبت كردن وجود نداشته باشد، به افراد كمك مي‌كند تا با روش مكمل و جايگزين، به نحو ديگري با ديگران ارتباط برقرار كنند. 

گفتار درماني در مركز حامي هنر زندگي

مركز مشاوره حامي هنر زندگي مفتخر است با گردهم آوري با تجربه ترين متخصصان در زمينه كودك و گفتار درماني خدماتي با بالاترين كيفيت ارائه دهد. يكي از مزاياي مراجعه به كلنيك حامي هنر زندگي اين است كه با تشكيل تيمي از روانشناسان در زمينه هاي تخصصي مختلف قادر است به مراجعان همزمان خدمات مشاوره خانواده، كودك، ازدواج، ترك اعتياد و... نيز ارائه دهد. تنها كافي است از طريق تلفن با مركز ارتباط گرفته و از خدمات حضوري و غير حضوري اطلاعات بيشتر كسب نماييد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه گفتار درماني مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : گفتار درماني | روش ها و افراد نيازمند گفتاردرماني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: گفتار درماني،
موضوع:
[ ۷ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۷:۴۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی