مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

درمان استرس در نوجوانان | علل استرس در نوجوانان

در وهله اول لازم است تا علت و منشا استرس را در نوجوان خود پيدا كنيد. عوامل زيادي ممكن است باعث بروز استرس در نوجوان شوند. يكي از اين عوامل استرس تحصيلي است. معمولا نوجوانان به خاطر انجام تكاليف پروژه ها و كنكور استرس دارند. مقاله‌ي كنترل استرس كنكور كمك زيادي در اين زمينه به شما مي‌كند.

اين استرس تا جايي كه به بهبود عملكرد مغز و پيشرفت كمك كند مفيد است اما زماني كه سلامت جسمي و روحي آنها را در خطر بيندازد بايد جدي گرفته شود. از عوامل ديگر مي توان به استرس ناشي از زندگي اجتماعي، استرس ناشي از شرايط مالي، رويدادهاي ناگوار، روابط احساسي و عاشقانه، فشار محيط و رقابت با هم‌سن‌ و سالان اشاره كرد.

 

درمان استرس در نوجوانان | نشانه هاي استرس در نوجوانان

درمان استرس | علائم احساسي

نوجواناني كه استرس دارند زياد هيجان زده نمي شوند. مدام ناراحت اند و افسرده به نظر مي رسند. معمولا گوشه گير و كج خلق اند و تمايلي به بودن در جمع ندارند. بدون دليل عصباني مي شوند.

درمان استرس | علائم جسماني

مدام خسته هستند. ممكن است دچار سر درد، يبوست، تهوع، سرگيجه، تپش قلب و كم اشتهايي شوند.

درمان استرس | نشانه هاي رفتاري

استرس نوجوانان به شكل تغيير در عادات خواب و غذا خوردن بروز مي كند. بسيار زياد مي خورند و مي خوابند و يا دچار كم خوابي و كم خوري مي شوند. ممكن است عادات عصبي در آنها شكل بگيرد مثل ناخن جويدن، پرسه زدن

درمان استرس | نشانه هاي شناختي

استرس روي حافظه تاثير مي گذارد. گاهي متوجه مي شويد نوجوان وظايفي را كه به او در خانه مي سپاريد و يا تكاليفي را كه قرار است براي مدرسه انجام دهد فراموش مي‌كند. عدم درمان استرس رفتارهاي غيرمنطقي را در نوجوان افزايش مي‌دهد. تقويت حافظه راهي براي شروع درمان استرس نيز محسوب مي‌شود. براي اطلاع از راه‌هاي تقويت حافظه كليك كنيد.

 

راه هاي كنترل و درمان استرس در نوجوانان

1. درمان استرس | خواب كافي داشته باشيد

نوجوانان معمولا به دليل مشغله‌هاي درسي، فعاليت‌هاي اجتماعي و خانوادگي نمي‌توانند به اندازه بخوابند. ممكن است شب تا ديروقت مشغول درس خواندن باشند و صبح زود بيدار شوند. در بسياري مواقع نيز سر كلاس چرت مي‌زنند. خواب ناكافي عملكرد مغز را كاهش و ميزان استرس را افزايش مي‌دهد. به ياد داشته باشيد كه هرچقدر هم كه درس بخوانيد و خواب كافي نداشته باشيد نمي‌توانيد در بازيابي اطلاعات موفق باشيد.

خواب كافي براي يك نوجوان حدود 8 ساعت است. خواب كافي استرس شما را كاهش مي دهد و ذهن را آرام و قبراق مي كند. مي‌توانيد در اين زمينه مقاله‌ي روبه رو را نيز مطالعه كنيد.خواب كافي براي بدن چقدر بايد باشد؟

2. درمان استرس | فعاليت جسمي را فراموش نكنيد

موثرترين روش براي كاهش و درمان استرس در نوجوانان انجام فعاليت‌هاي جسمي و ورزش كردن است. هيچ چيز به اندازه دويدن و پياده روي استرس شما را كاهش نمي‌دهد. سعي كنيد هر روز نيم ساعت را به  ورزش و پياده روي اختصاص دهيد. مي‌توانيد مقداري از راه خانه تا مدرسه را پياده طي كنيد و يا حداقل آخر هفته‌ها به طبيعت برويد و ورزش كنيد. ورزش و فعاليت بدني جسم و روح را از استرس خالي مي‌كند.

3. درمان استرس | تغذيه سالم استرس شما را كم مي كند

رژيم غذايي سالم براي از بين بردن استرس و اضطراب امري لازم و ضروري است كه خيلي ها آن را ناديده مي گيرند. تغذيه سالم شامل ميوه، سبزي، لبنيات و پروتئين است. برخي از نوجوانان براي كاهش و درمان استرس خود به خوردن هله‌ هوله و غذاهايي مانند پيتزا و برگرها، هات‌داگ و تنقلاتي چون بستني روي مي‌آورند.

براي سلامتي بدنتان از پرخوري در اين موارد جلوگيري كنيد و سعي كنيد از خوراكي‌هاي سالمي مثل توت، شكلات تلخ، شير و گوشت بوقلمون استفاده كنيد تا بدنتان براي مقابله با استرس سالم تر و مقاوم باشد.

4. درمان استرس | حمايت والدين در درمان استرس نوجوانان نقش دارد

نحوۀ برخورد و مديريت مسائل توسط نوجوانان كمي دشوار است و آنها بيشتر عاطفي با مسائل برخورد مي كنند. نوجوانان  در اين شرايط بايد از نوجوان خود مراقبت كنند و او را از ضربه هاي روحي حفظ كنند. تنبيه و سرزنش و تحقير اوضاع را براي نوجوان بسيار سخت تر مي كند و استرس او را افزايش مي دهد. پس همواره پشتيبان او باشيد.

5. براي درمان استرس بر نقاط مثبت خود تمركز كنيد

زماني كه دچار استرس مي‌شويد به طور طبيعي مغز بر نكات منفي و مشكلات متمركز مي‌شود. نوجوان معولا بر آنچه كه ندارد و يا به عدم توانايي هايش فكر مي‌كند. در واقع استرس در نتيجه‌ي افكار منفي و تمركز بر اشتباهات و مشكلات است به وجود مي‌آيد.

داشتن ديدگاه مثبت‌ در اوج بحران‌ها و مشكلات كمي دشوار به نظر مي‌رسد ولي والدين بايد به فرزندان خود بياموزند تا در بحران‌ها به توانايي‌هاي خود اعتماد داشته باشند و بر داشته هايشان متمركز شوند. با تكيه بر نقاط مثبت و يادآوري موفقيت‌هاي گذشته مي‌توانيد پس از مدتي استرس را خود را كاملا كنترل كنيد.

6. درمان استرس | در مورد موقعيت هاي استرس زا صحبت كنيد

صحبت درمورد مشكل و بحران‌ها با يك فرد مطمئن مانند والدين و مشاور مي‌تواند شما را در تخليه هيجانات منفي و درمان استرس ياري دهد. والدين نيز بايد فرزندان خود را تشويق كنند تا درمورد نگراني‌هاي خود با انها صحبت كنند يا در موارد حاد آنها را پيش مشاور نوجوان ببرند.

با صحبت كردن در مورد مسائل خود مي توانيد سريع‌ترين و بهترين راه حل را براي حل مشكلات بيابيد. همچنين تكنيك‌هاي تنفسي براي كاهش استرس و درمان استرس بسيار مؤثرند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان استرس و درمان استرس در نوجوانان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : درمان استرس در نوجوانان | علل، علائم و راه هاي كنترل استرس

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۲۳:۴۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی