مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تعريف كابوس چيست؟

يك كابوس رؤيايي بد است كه معمولاً شامل خطر يا تهديد هست، اين رؤياها ممكن است در مورد يك وضعيت ترسناك و يا شامل موضوعاتي ترسناك مثل تصاوير و چهره‌ي هيولا، ارواح، حيوانات و يا افراد بد باشد. موضوعات مشترك از دست دادن كنترل و ترس از آسيب هستند. كابوس هاي شبانه در كودكان با مشكل وحشت شبانه متفاوت است. در وحشت شبانه كودك به سختي از خواب بيدار مي‌شود و معمولاً خواب‌هايي را كه ديده به ياد نمي‌آورد. اما در كابوس سريعاً بيدار شده و مي‌تواند آنچه كه ديده را تعريف كند.

 

علت كابوس شبانه كودكان

دقيقاً مشخص نيست كه كابوس‌ها چطور و چگونه رخ مي‌دهند، با اين حال براي كودكان، كابوس‌ها مي‌توانند به رويدادهايي مانند شروع مدرسه، رفتن به يك محله‌ي جديد يا ازدواج مجدد و طلاق والدين مربوط باشد. همچنين برخي از عوامل ژنتيكي و رواني نيز مي‌توانند به كابوس‌ها منجر شوند، به طوري كه حدود 7% كودكان كه كابوس دارند، سابقه‌ي ديدن كابوس در حداقل يكي از والدين و خواهر و برادر آن‌ها بوده است. كابوس‌ها در بعضي از كودكان كه داراي مشكلات جسماني مثل عقب ماندگي ذهني و يا افسردگي و برخي از ديگر بيماري‌هايي كه بر مغز اثر مي‌گذارد، شايع‌تر است. كابوس‌ها مي‌توانند همراه تب نيز باشند.  اختلاف‌ها و استرس‌هايي كه در طول روز اتفاق مي‌افتد نيز منجر به كابوس براي كودك شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد استرس در كودكان كليك كنيد. 

 

درمان كابوس‌هاي شبانه در كودكان

براي آنكه بتوانيد كابوس‌هاي شبانه را در كودكتان درمان كنيد استفاده از راهكارهاي زير مي‌تواند مؤثر باشد:

گوش دادن و فهميدن

سعي كنيد  كودك را درك كرده و او را به خاطر ترس‌هايش سرزنش يا تمسخر نكنيد. اين كار مي‌تواند شدت مشكل فرزندتان را افزايش دهد. در واقع بسياري از والدين نادانسته با روش‌هاي تربيتي نادرست نه تنها به كودك كمك نمي‌كنند، بلكه منجر به افزايش مشكلات او نيز مي‌شوند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد به مقالات ما با عناوين آموزش تربيت كودك و 9 نكته حساس براي تربيت فرزند مراجعه كنيد. 

درمان كابوس هاي شبانه در كودكان | اطمينان دهي

 بسيار اهميت دارد كه اگر كودكتان ترسيده است به او اطمينان بدهيد، و درباره‌ي امنيتش با او صحبت كنيد. پس از اتفاق افتادن كابوس چند دقيقه كنار كودك بنشينيد و به او اطمينان خاطر بدهيد كه در همه حال مراقب او خواهيد بود. 

مهارت‌هاي مقابله‌اي را آموزش دهيد

به كودكانتان اين مهارت‌ها را آموزش دهيد و درباره پاسخ مناسب جايگزين بحث كنيد، مثل شجاع بودن؛ و يا مثبت فكر كردن. شما مي‌توانيد خودتان را هم مثال بزنيد كه وقتي از چيزي مي‌ترسيد چطور با آن مقابله مي‌كنيد. همچنين مي‌توانيد با خواندن داستان‌هايي كه در آن شخصيت‌هاي داستاني با ترس‌هايشان رو به رو شده و آن را كنترل كرده‌اند، به فرزندتان كمك كنيد.

درمان كابوس هاي شبانه در كودكان | بازي و لذت بردن در تاريكي

ممكن است بخش زيادي از كابوس‌هاي كودك به خاطر ترس او از تاريكي باشد. از همين رو مي‌توانيد يك بازي در تاريكي با هم انجام دهيد تا كودك از آن لذت ببرد. مثلاً مي‌توانيد از وسايلي كه در تاريكي مي‌درخشند براي ترتيب دادن يك بازي ماجراجويي و يافتن آن شب نماها استفاده كنيد.

براي آگاهي بيشتر از ترس از تاريكي در كودكان كليك كنيد. 

از تخيل خود استفاده كنيد و خلاق باشيد

از تخيل خود استفاده كنيد و با ترس‌هايي خيالي مثل هيولاها بجنگيد. بسياري از خانواده دريافتند كه جنگ با هيولا يك روش فوق‌العاده براي كمك به كودكان است تا بتوانند با ترس زمان خواب مقابله كنند. بعضي از بچه‌ها با حضور يك حيوان خانگي حتي يك ماهي در اتاق احساس راحتي مي‌كنند. خوابيدن با آرامش بيشتر به آن‌ها كمك مي‌كند تا كمتر دچار كابوس شوند. 

درمان كابوس هاي شبانه در كودكان | شئ امن

 به فرزندانتان كمك كنيد تا با يك شي كه مي‌تواند با خودش به تخت ببرد ارتباط امن برقرار كند. اين مي‌تواند به او جهت داشتن احساس آرامش در طول خواب كمك كند.

استفاده از چراغ خواب

 

 اصلاً تفاوتي ندارد كه كودك از چه چيزي مي‌ترسد، چراغ خواب مي‌تواند كمك كننده باشد. چراغ خواب‌ها تا زماني كه مانع خوابيدن كودك نشوند هيچ ايرادي ندارد. همچنين باز گذاشتن در اتاق خواب اين احساس را به كودك مي‌دهد كه از باقي خانواده جدا نشده است.

پرهيز از ديدن برنامه‌هاي تلويزيوني ترسناك

 كودكان را از ديدن اين نوع برنامه‌ها منع كنيد، برنامه‌هاي تلويزيوني، فيلم، كارتون و داستان‌هايي كه به ترس‌هايش مي‌افزايد مي‌تواند در تشديد كابوس‌ها تأثير گذار باشند. 

درمان كابوس هاي شبانه در كودكان | تمرين آرامش با كودك

به كودكتان روش‌هاي ريلكسيشن (آرامش بخشي) را آموزش دهيد تا به او كمك شود كه در رخت خواب آرامش يابد. براي مثال، به او ياد دهيد يك صحنه‌ي آرامش بخش را تصور كند مانند دراز كشيدن بر روي ساحل يا تماشاي غروب خورشيد. اين‌ها به او ياد مي‌دهد كه قبل از خواب به چه چيزهايي به جاي ترس‌هايش فكر كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ريلكسيشن كليك كنيد. 

چك كردن كودك

 اگر كودك درباره رفتن شما مضطرب است، به او اجازه ندهيد كه پيش شما بماند او را در تخت خودش گذاشته و اغلب او را چك كنيد. بهتر است در بازه‌هاي زماني مشخص (5 تا 10 دقيقه) چك شود تا اين اطمينان به او داده شود كه شما زمان‌هايي كه او گريه نمي‌كند نيز حضور داريد.

 

كابوس هاي شبانه در كودكان ؛ كلام آخر 

ممكن است كابوس‌هاي كودكتان ناشي از ترس‌ها و مشكلاتي باشد كه نيازمند ارزيابي بيشتر باشد. اگر اين مشكلات زودتر مورد بررسي قرار نگيرد، ممكن است به اختلالات مهم‌تري بيانجامد به همين خاطر اگر با استفاده از راهكارهاي خانگي نمي‌توانيد كابوس‌هاي فرزندتان را كنترل كنيد حتماً از مشاوره كودك كمك بگيريد. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد مشاوره كودك كليك كنيد. 

 

سوالات متداول در مورد كابوس هاي شبانه در كودكان

1- آيا خوابيدن كودك كنار والدين براي درمان كابوس‌هاي شبانه  كار درستي است؟

بهتر است كه كودكان از همان سنين پايين به استقلال تشويق شوند ومهارت مقابله با ترس هاي خود را بياموزند به همين خاطر تلاش كنيد تا كودك را به اتاق خودش بفرستيد و از طريق سر زدن و اطمينان دهي او را آرام كنيد. 

2- آيا كابوس‌هاي شبانه در كودكان مي تواند ناشي از مشكلات ديگري باشد؟

مشكلاتي نظير اختلالات اضطرابي و افسردگي در كودكان مي تواند منجر به تشديد اين مشكل شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد افسردگي در كودكان كليك كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كابوس هاي شبانه در كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : كابوس هاي شبانه كودكان | علائم، نشانه ها و درمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كابوس هاي شبانه كودكان،
موضوع:
[ ۱۹ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۰۹:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی