مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

سندروم آشيانه خالي

سندروم آشيانه خالي به احساسي از تنهايي اطلاق مي‌شود كه با ترك خانه توسط فرزندان در والدين اتفاق مي‌افتد. والديني كه عادت كرده‌اند با فرزندان خود تعامل كنند و وقت بگذرانند حالا مجبور مي‌شوند تعامل كمتري داشته باشند و زمان كمتري آن‌ها را ببينند.

وقت پدر و مادر در طول روز خالي مي‌شود و نمي‌دانند در آن زمان چه كاري به جز تعامل با فرزند خود مي‌توانند انجام دهند. همچنين كاهش تعاملات و دوري از فرزندان و تنهايي ناشي از ترك خانه توسط آن‌ها احساسي از غم و اندوه را ايجاد مي‌كند. معمولا اين اندوه مادران را بيشتر از پدران تحت تأثير قرار مي‌دهد.

 

نشانه‌هاي سندروم آشيانه خالي

سندروم آشيانه خالي به عنوان يك اختلال شناخته نمي‌شود بلكه به دليل شرايط و اثرات آزار دهنده آن ممكن است نياز به اقداماتي براي مقابله و كاهش اثرات آزار دهنده آن انجام شود. احساس ناراحتي و از دست دادن در والديني كه فرزندانشان از آن‌ها دور مي‌شوند طبيعي است.

ارتباط و صميميت هر روزه اي كه وجود داشته كمتر مي‌شود و احساس تنهايي در فرد ايجاد مي‌كند. افراد ممكن است احساسي از پريشاني را تجربه كنند به اين علت كه فكر مي‌كنند زندگي معناي خود را از دست داده است.

افسردگي از نشانه‌هاي دوري از فرزندان

در بعضي موارد گريه‌هاي شديد و طولاني و كاهش انگيزه در ساير زمينه‌هاي زندگي نيز مشاهده مي‌شود. اين افراد در زمينه شغلي و ارتباطات اجتماعي با مشكلاتي روبرو مي‌شوند. افسردگي اساسي و ابتلا به ساير اختلالات خلقي مي‌تواند براي والدين ايجاد شود.

در اين صورت مراجعه به متخصص براي دريافت كمك در زمينه ارتقاء سطح زندگي پيشنهاد مي‌شود. مشاوره خانواده مي‌تواند در كنار آمدن با دوري فرزندان و درمان افسردگي ناشي از آن به شما كمك كند.

 

علل بروز سندروم آشيانه خالي

چگونگي رابطه والدين با فرزند پيامدهايي براي هر دو دارد كه در زمان ترك خانه توسط فرزندان نيز بروز پيدا مي‌كند. ايجاد يك رابطه خوب با فرزندان به والدين در مواجهه با آشيانه خالي كمك مي‌كند. دعواهاي شديد، تعارض و جدا شدن از والدين باعث كاهش ارتباط و حمايت بين والدين و فرزندان مي‌شود.

در نتيجه اين اتفاقات فرزندان در شروع جواني و والدين در زمان مواجهه با آشيانه خالي با مشكلاتي مواجه مي‌شوند. والدين به علت عادت به برنامه ريزي براي زندگي فرزند خود و تصميم گيري براي او با هر قدم كم شدن كنترل بر زندگي فرزندشان احساس ناخوشايندي دارند. اين كنترل به مرور با رشد فرزند كاهش پيدا مي‌كند اما با ترك خانه توسط فرزندان، ناگهان كل كنترل باقي مانده نيز سلب مي‌شود.

نگراني و اضطراب درباره فرزند والدين را به سمت نشان دادن علائم سندروم آشيانه خالي سوق مي‌دهد. معمولا نگراني‌هايي به صورت طبيعي وجود دارد اما اگر به فرزند در زمينه توانايي زندگي مستقل و آموخته هايش اعتماد نشود اين نگراني‌ها مي‌تواند به اختلال اضطرابي تبديل شود. براي اطلاع از اختلالات اضطرابي و آشنايي با نشانه‌هاي آن كليك كنيد.

 

درمان سندروم آشيانه خالي

هنگامي كه غم و اندوه بسيار زيادي در اثر ترك منزل توسط فرزندان احساس مي‌شود پيشنهاد مي‌شود والدين به دنبال درمان مناسب باشند. با يك متخصص در مورد احساسات خود صحبت كنيد. روان درماني مي‌تواند به شما در درك و مديريت احساسات كمك كند. براي درك بهتر اين مسئله مي‌توانيد مقاله روان درماني را مطالعه كنيد.

در بعضي موارد به تشخيص متخصص ممكن است داروهايي براي كنترل نشانه‌هاي افسردگي ناشي از سندروم آشيانه خالي تجويز شود. دريافت حمايت اجتماعي در زمان ناراحتي، مديريت استرس، و دوري از تنهايي مي‌تواند در ارتقاء سطح زندگي فرد مؤثر باشد. مراجعه به مشاوره كنترل استرس مي‌تواند در اين زمينه راه‌گشاي شما باشد.

آموزش‌هاي فردي نيز مي‌تواند در بهبودي از سندروم آشيانه خالي مؤثر باشد. راهبردهاي كاهش استرس و اندوه مي‌تواند آموخته شود و به فرد در بهبود زندگي كمك كند. فرد با انجام فعاليت‌هاي متنوع مي‌تواند جاي خالي زمان و انرژي كه براي فرزند خود صرف مي‌كرد را پر كند. سرگرمي با اين فعاليت‌ها مي‌تواند احساس ناراحتي ناشي از سندروم آشيانه خالي را تسكين بخشد.

 

ترك خانه توسط فرزندان؛ پيشگيري از ابتلا به افسردگي

يكي از بهترين راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به سندروم آشيانه خالي آماده شدن براي آن است. گسترش دوستي‌ها، انتخاب و شروع فعاليت‌هاي تفريحي، سرگرم شدن به كار و تحصيل براي والديني كه فرزنداني در معرض ترك خانه دارند مفيد است. اين اقدامات به آن‌ها كمك مي‌كند با ترك خانه توسط فرزندان جاي خالي زيادي را احساس نكنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه سندروم آشيانه خالي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريف تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : سندروم آشيانه خالي | نشانه ها، علل و درمان سندرم آشيانه خالي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سندروم آشيانه خالي،
موضوع:
[ ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۰:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی