مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

براي پيشگيري از اعيتاد عوامل خانوادگي موثر را در نظر بگيريد

 خانواده در پيشگيري از اعتياد فرزندان و به ويژه نوجوانان، بايد بدانيم كه چه عوامل فردي،خانوادگي و اجتماعي باعث ايجاد گرايش اين قشر به اعتياد مي شود. در اينجا به چند مورد از علل خانوادگي مي‌پردازيم:

1. پيشگيري از اعتياد در خانواده | كمبود محبت در خانواده

هنگامي كه نيازهاي عاطفي و نياز به محبت در افراد توسط خانواده و اطرافيان ارضا نشود، فرد مجبور به ارضاي اين نياز از طريق سايرين مي‌شود. به همين دليل ممكن است به سمت كساني دست دراز كند كه او را به سمت اعتياد منحرف مي‌كنند.

2. پيشگيري از اعتياد | تبعيض بين اعضاي خانواده

اين كار، خود به تنهايي يكي از مهم ترين عواملي است كه فرد را براي جبران كمبود و احساس حقارت خود، به سمت مصرف مواد مخدر مي‌كشاند. براي اطلاع كامل از عوامل بروز اعتياد به مواد مخدر مي‌توانيد به مقاله علل گرايش به اعتياد مراجعه كنيد.

3. پيشگيري از اعتياد در خانواده | محدود كردن فرزندان

همان طور كه آزادي بيش از اندازه مي‌تواند براي فرزندان مخرب باشد، محدود كردن بيش از اندازه نيز همان قدر آن‌ها را به سمت اعتياد سوق مي‌دهد. به صورتي كه فرد براي جبران نياز آزادي خود و اثبات استقلالش، در دام اعتياد مي افتد.

4. پيشگيري از اعتياد | افراط در محبت كردن

زياده روي در محبت كردن و لوس كردن فرزندان مانند كمبود محبت تاثير مخربي بر پرورش آن‌ها دارد. طوري كه فرد هميشه متكي به پدر و مادر است و هيچ گاه احساس استقلال نمي كند. از طرفي كودكي كه همه نيازهايش در محيط خانواده برطرف شده، زماني كه وارد جامعه مي‌شود با بي‌توجهي اعضاي آن به نيازهاي خود مواجه مي‌شود و احساس ناتواني مي‌كند؛ در نهايت ممكن است براي كاهش فشارهاي رواني خود به سمت مصرف مواد مخدر رو بياورد.

5. پيشگيري از اعتياد در خانواده | اعتياد يكي از اعضاي خانواده

در خانواده‌اي كه سابقه اعتياد در آن وجود دارد رسيدگي و كنترل بر فرزندان كاهش مي‌يابد؛ از طرفي فرزندان از والدين خود الگوبرداري كرده و خود در بزرگسالي هنگام مواجه با بحران، به جاي حل مسئله اعتياد را انتخاب مي‌كنند. طبق تحقيقات انجام شده درصد بسيار زيادي از معتادان والدين معتاد داشته‌اند.

6. پيشگيري از اعتياد | فقر آگاهي

تحصيلات كم يا بي سوادي والدين بر سطح آگاهي آنها از روش هاي فرزندپروري و نحوه تربيت فرزندان تاثير دارد. همچينين بي سوادي يا كم سوادي، خودش باعث مشكلاتي در جامعه مي شود كه يكي از آنها عدم آگاهي بر پيشگيري از اعتياد اعضاي خانواده است. عدم آگاهي جوانان از آسيب‌ها و عوارض اعتياد نيز زمينه‌ساز اين مسئله مي‌شود.

7. پيشگيري از اعتياد در خانواده | ستيز خانواده

زماني كه محيط خانواده، محيط مناسبي براي زندگي آرام نباشد، فرد سعي مي كند بيشتر وقت خود را در خارج از خانه بگذراند و اين كار، زمينه ارتباط جوانان را با دوستان ناباب و وسوسه‌هاي آنان فراهم مي كند. هرچه محيط خانواده ناآرام باشد احتمال گرايش افراد به اعتياد بيشتر مي‌شود. براي رفع چنين زمينه‌هاي خانوادگي لازم است تا با مشاوره روانشناسي صحبت كنيد تا به صورت مؤثري از اعتياد فرزندان پيشگيري كرده و يا آن‌ها را درمان كنيد.

 

پيشگيري از اعتياد در خانواده

تحقيقات انجام شده روي عوامل مقاوم سازي نوجوانان نشان داده است كه ارتباط مؤثر و سازنده بين والدين و فرزندان تا حد زيادي در پيشگيري از اعتياد موثر هست. در صورتي كه خانواده محيطي صميمي و سرشار از امنيت رواني را فراهم كرده باشد، فرزندان نيز در ارتباط با بحران‌ها به صورت خلاقانه و با صبر و تحمل بيشتري برخورد مي‌كنند.

رعايت نكات تربيتي در رابطه هاي خانوادگي در پيشگيري از اعتياد اهميت بسزايي دارد. خانواده‌هايي كه علاوه‌ بر حمايت از فرزندان آن‌ها را مستقل بار مي‌آورند، موجب تشويق آن‌ها براي رعايت مقررات و خودكنترلي مي‌شوند. 

بايد توجه داشت كه همچنان كه محيط و روابط خانوادگي خوب مي توانند يك عامل حفاظتي قوي محسوب شوند، بعضي ويژگي‌ها نيز مي‌تواند عامل يا عوامل خطرزا و تاثير گذار محسوب شوند. برخورد نامناسب با فرزندان، مقررات خشن و نبود موقعيت‌هاي يادگيري مهارت هاي اجتماعي مثالي براي اين عوامل خطرزا هستند.

به صورت كلي محيط آشفته و بي چارچوب زندگي خانوادگي عامل خطرزايي براي مصرف مواد مخدر محسوب مي‌شود. به همين دليل خانواده نقش عمده‌اي در پيشگيري از اعتياد و يا فراهم كردن زمينه اعتياد براي نوجوانان و جوانان دارد.

 

پيشگيري از اعتياد در خانواده | راه‌كارهاي پيشگيري از اعتياد

1- والدين بايد براي پيشگيري از اعتياد ، ارتباط با فرزندانشان را بهتر كنند و به آن ها استقلال در تصميم گيري مسائل شخصي شان را بدهند.

2- پايه هاي اعتقادي فرزندانتان را محكم كنيد و آنها را با عوارض اعتياد آشنا كنيد.

3- از بحث و مجادله بين شما و فرزندتان جلوگيري كنيد.

4- در موقعيت‌هاي شغلي، تحصيلي و بحراني از ان‌ها حمايت كنيد و مهارت‌هاي حل مسئله را از قبل به آن‌ها آموزش دهيد. براي اطلاع از مهارت‌هاي حل مسئله كليك كنيد.

5- همه خواسته هاي فرزندان را نبايد بي چون و چرا برآورده كرد. اجازه دهيد فرزندان سختي و مشكلات زندگي را كمي احساس كنند. تا بتوانند زماني كه در اجتماع با مشكلي روبه رو شدند، با آن مقابله كنند.

6-  بايد نواقص فردي و اجتماعي فرزندان تان را به آنان تذكر دهيد تا كمبودهاي دوران كودكي خود را به دوران بزرگسالي منتقل نكنند و براي رفع عيوب خود تلاش كنند.

7- در رابطه با تاثير خانواده در پيشگيري از اعتياد تبعيض قائل نشدن بين فرزندان يكي از راه هاي موثر است.

8- نسبت به رفع‌ نيازهاي مالي كودكان و نوجوانان توجه كافي را داشته‌باشيد و مهارت‌هاي مديريت مالي را به آن‌ها آموزش دهيد.

9- بر وضعيت تحصيلي و شغلي فرزندانتان نظارت كنيد و به آن ها در موقع ترك تحصيل و موارد مشابه آن توجه كنيد.

10- نسبت به علائم اعتياد هشيار باشيد و به تغييرات رفتاري فرزندانتان توجه كنيد. توصيه مي‌كنيم مقاله نشانه‌هاي اعتياد به مواد مخدر را مطالعه كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه پيشگيري از اعتياد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : پيشگيري از اعتياد در خانواده | خانواده چه مي تواند بكند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۱:۱۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی