مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

فرزندخواندگي | مسئله شباهت فرزندخوانده به والدين

دانشمندان ثابت كرده‌اند شخصيت و رفتار‌هاي انسان از تعامل ژنتيك و محيطي كه در آن زندگي كرده‌است و تاثيرات اوليه تربيتي در سنين پايين شكل مي‌گيرد. بنابراين فرزندخوانده شما هم به شما شباهت خواهد داشت هم به والدين زيستي خود. در برخي از مسائل مثل ويژگي‌هاي ظاهري شاهد نقش پررنگ و تقريبا كامل مسائل و عوامل ژنتيكي هستيم.

در برخي از ويژگي‌هاي رواني هم ممكن است نقش عوامل ژنتيكي بسيار قوي بوده و پيش بيني كننده قوي براي رفتارهاي احتمالي آتي باشند. پژوهش‌ها ثابت كرده‌اند كه در سنين پايين كودكان با احتمال بيشتري شبيه به والدين ناتني رفتار مي‌كنند و اين مسأله مي‌تواند به خاطر قرار گرفتن در محيط يكسان با والدين و تحت تربيت آن‌ها باشد.

اما در طي زمان هرچه سن كودك بالاتر مي‌رود گرايش به عمل كردن تحت تاثير ژنتيك بيشتر مي‌شود و در سنين بزرگسالي به احتمال بيشتري شبيه والدين تني خود رفتار مي‌كند. نقش خانواده در شكل گيري شخصيت و رفتار افراد انكار نشدني است، همچنين طبق تحقيقات بسياري از اختلالات شخصيت و بيماري‌هايي چون اختلالات اضطرابي تحت تأثير عوامل محيطي و تربيت فرزندان رخ مي‌دهد.

بسياري از والدين دوست دارند فرزندي كه نگهداري از آن را بر عهده مي‌گيرند شبيه به خودشان باشد. در اين زمينه تربيت درست شما را تا حد زيادي به هدف خود مي‌رساند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله تربيت فرزند را مطالعه كنيد.

 

نيازهاي كودك فرزندخوانده

فرزندخواندگي به ساير كودكان شبيه بوده و نيازهايي مشابه با آن‌ها دارند. هر كودكي احتياج به برآورده شدن نيازهاي اوليه از قبيل خوراك و پوشاك، امنيت و اعتماد، محبت، احترام، درك و همدلي و پذيرش نامشروط دارد. فرزندخوانده‌ها بسته به سني كهوارد خانواده مي‌شوند ممكن است از مسأله فرزندخواندگي خود آگاه باشند يا نباشند.

كودكاني كه در سنين بالاتر وارد خانواده شما مي‌شوند ممكن است مدت زماني برايشان طول بكشد تا با شرايط سازگار شوند. اين امر نيازمند صبوري شما مي‌باشد. در اين حالت شما علاوه بر محبت و عشق بايد حواستان باشد قوانين و محدوديت‌هايي هم برايش اعمال كنيد. كودكان در هر سني مطابق با دوره زماني و رشدي خود، نياز به قوانين و محدوديت هم دارند. در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم مقاله خانواده سالم را مطالعه كنيد.

ممكن است شما براي جبران محروميت‌هايي كه در سال‌هاي قبل داشته تلاش در رفع همه آن‌ها بكنيد ولي حواستان باشد اين امر ممكن است منجر به لوس شدن كودك بشود. اين مسأله براي والدين هميشه مطرح است كه آيا به فرزندخوانده خود اطلاع بدهند كه فرزند زيستي آن‌ها نيست و يا نه.

 

فرزندخواندگي | مطرح كردن مسئله‌ي فرزندخواندگي با كودك

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه ممكن است ذهن شما را به عنوان والدين يك كودك فرزندخوانده مشغول كرده باشد اين است كه آيا بايد با او واقعيت را در ميان گذاشت؟ يا اساسا چه سني براي اين كار مناسب‌تر است؟ در ادامه نكاتي را ذكر كرده‌ايم كه در اين زمينه كمك بسياري به شما مي‌كند.

1- حتما واقعيت را به فرزندخوانده خود بگوييد

پيشنهاد روانشناسان به شما اين است كه بايد واقعيت را به فرزندتان بگوييد. به هرحال هميشه خطر شنيدن اين مسأله از ديگران وجود دارد و چه بهتر كه كودكتان از زبان شما اين مسأله را بشنود؛ چرا كه شنيدن آن از ديگران اعتمادش را نسبت به شما خدشه دار مي‌كند.

2- فرزندخواندگي | گفتن حقيقت در سنين پيش از دبستان

در سنين پيش دبستاني ذهن كودك ساده‌تر است و اگر اين مسأله را با او مطرح كنيد، راحت‌تر مي‌تواند آن را بپذيرد. مي‌توان در قالب داستان يا كارتون يا هرچيز ديگري كه براي كودك راحت‌تر است از قبل ذهن كودك را آماده كرد و نهايتا در شرايط روحي مناسب، زمان و مكان مناسب مسأله را با او مطح كرد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله خانواده هاي تركيبي را مطالعه كنيد.

3- استفاده از زبان ساده و روان

حواستان باشد از زبان ساده و سليس استفاده كنيد و به سوال‌هايي كه براي كودكتان پيش مي‌آيد با نهايت صبر و حوصله و صادقانه جواب دهيد. البته هميشه همه‌ي حقيقت را نبايد گفت. در سنين پيش دبستاني اصولا سوالات كمتري براي كودك پيش مي‌آيد.

4- فرزندخواندگي | سوالاتي كه براي كودك به وجود مي‌آيد

براي كودك دبستاني معمولا سوالات بيشتري راجع به علت اينكه چرا والدينش خودشان بزرگش نكرده‌اند، خانواده حقيقي اش كيست، علت اينكه شما قبولش كرده ايد، امكان ديدار با والدين واقعي اش و ... پيش مي‌آيد. بايد حواستان باشد از قبل به پرسش‌هايي از قبيل اين موارد فكر كنيد.

5- گفتن حقيقت در سن بلوغ

گفتن اين حقيقت در سنين بلوغ توصيه نمي‌شود. فرزندتان در اين سن سخت‌تر با مسأله‌ي فرزندخواندگي كنار مي‌آيد. ولي اگر در همين سنين شك كرد و يا بر اساس شواهد به مسأله پي برد، حقيقت را كتمان نكنيد و واقعيت را با او در ميان بگذاريد. مقاله گفتن واقعيت به فرزندخوانده اطلاعات بيشتري را در اين زمينه در اختيار شما قرار مي‌دهد. بر روي آن كليك كنيد.

 

فرزندخواندگي | واكنش‌هاي كودكان بعد از فهميدن واقعيت

فرزندتان ممكن است دچار اضطراب و ناراحتي شود. اين واكنش كاملا طبيعي است و نبايد باعث دستپاچگي شما شود. شما بايد سعي كنيد آرام باشيد و آرامش بخش رفتار كنيد. به فرزندتان اطمينان دهيد كه دوستش داريد و تركش نمي‌كنيد و از اين پس خانواده او هستيد و خواهيد بود. طي چند روز ممكن است به شما خشم نشان دهد، بترسد، گريه كند يا قهر كند.

او را سرزنش نكنيد و با خشونت با او رفتار نكنيد. احساساتش را تاييد كنيد و با محبت با او رفتار كنيد. نهايتا اينكه اگر شما با آرامش رفتار كنيد و نيازهاي فرزندتان را به رسميت بشناسيد و خودتان را براي روزهاي سخت آماده كنيد و از مشكلات نهراسيد، مي‌توان گفت كه زندگي خوبي با فرزندتان خواهيد داشت. براي دريافت مشاوره خانواده و نحوه برخورد با مسائل مربوط به فرزندخواندگي كليك كنيد.

 

سوالات متداول

مشكلات فرزندخواندگي چيست؟

بيشترين نگراني‌هاي والدين از بابت شباهت فرزند خود به والدين زيستي‌اش است. چرا كه معمولا از والدين زيستي فرزندشان خبر ندارند و نسبت به انتقال ژن‌هاي نامناسب و رفتارهاي آينده فرزندان نگران‌اند. همانطور كه گفتيم رعايت اصول فرزند پروري تا حد زيادي به شما كمك مي كند. مسئله‌اي ديگر مشكلات مربوط به توضيح واقعيت براي فرزندان و واكنش‌هاي آن‌ها به اين موضوع است.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه فرزند خواندگي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريف تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : فرزندخواندگي | نيازهاي كودكان فرزندخوانده و واكنش‌هاي آن‌ها

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فرزندخواندگي،
موضوع:
[ ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۴۲:۵۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی