مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

سندروم كودك تكان خورده چيست؟

سندروم كودك تكان خورده يك آسيب مغزي جدي است كه به دليل تكان دادن شديد و پرخاشگرانه در نوزاد ايجاد مي‌شود. ممكن است اين تكان دادن تنها به مدت چند ثانيه طول بكشد اما همين چند ثانيه مي‌تواند سلامت كودك را براي هميشه به خطر بيندازد چرا كه نوزادان مغز نرم و عضلات گردن ضعيفي دارند. تكان‌هاي شديد باعث مي‌شود كه مغز آن‌ها به طور مكرر به جمجمه برخورد كند و مشكلاتي نظير تورم، كبودي و خونريزي در مغز ايجاد شود. علاوه بر آسيب مغزي ممكن است كه چشم، گردن و ستون فقرات نوزاد نيز آسيب ببيند.

اين سندروم بيشتر در كودكان زير 2 سال شايع است اما احتمال بروز آن تا 5 سالگي نيز وجود دارد. در اكثر موارد اين مشكل براي نوزادان 6 تا 8 ماه اتفاق مي‌افتد. تعامل بازيگوشانه با كودك نظير تكان دادن در آغوش يا به آرامي بالا انداختن او باعث آسيب به سر نمي‌شود بلكه اين سندروم معمولاً زماني اتفاق مي‌افتد كه كسي از سر خشم و با پرخاشگري به عمد كودك را به عقب و جلو تكان دهد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه چگونگي مراقبت از نوزاد يك ماهه كليك كنيد.

 

علائم سندروم كودك تكان خورده

علائم و نشانه‌هاي اين سندروم موارد زير را شامل مي‌شود

- بي‌قراري و گريه بسيار شديد نوزاد

- ناتواني در بيدار ماندن

- بروز مشكلات تنفسي

- ناتواني در خوردن

- استفراغ

- كبودي يا رنگ پريدگي صورت

- تشنج

- فلج شدن دراندام‌هاي مختلف

- به كما رفتن

توجه كنيد در برخي مواقع ممكن است كودكي كه دچار اين سندروم شده هيچ گونه علامت جسماني از خود نشان ندهد. از جمله  صدماتي كه ممكن است هيچ نشانه ظاهري فوري نداشته باشد، مي‌توان به خونريزي در مغز و چشم، آسيب نخاع، شكستگي دنده‌ها و ساير استخوان‌ها اشاره كرد. در كودكاني كه آسيب مغزي به طور خفيف اتفاق مي‌افتد نيز ممكن است كه تا مدت‌ها همه چيز نرمال به نظر برسد اما آسيب‌هاي سلامتي و رفتاري به مرور خود را نشان خواهند داد.

 

علل بروز آسيب سر ناشي از بدرفتاري با كودك

نوزادان عضلات گردن ضعيفي دارند و معمولاً در نگه داشتن سر خود دچار مشكل هستند. در اين شرايط وقتي كودك به زور و با خشم تكان داده مي‌شود مغز او كه هنوز در حال رشد و تكامل است به داخل جمجمه برخورد كرده و دچار خونريزي، كبودي و تورم مي‌شود. اين اتفاق معمولاً زماني مي‌افتد كه والدين از گريه كودك عصباني هستند، نمي‌توانند او را آرام كنند و در نهايت با تكان دادن شديد نوزاد عصبانيت خود را نشان مي‌دهند و اين اتفاق باعث سندروم كودك تكان خورده مي شود.

براي آشنايي كامل با سندروم مرگ ناگهاني نوزاد كليك كنيد.

 

عوامل خطر مهم

نوزادان برخي والدين بيش از سايرين در معرض خطر ابتلا به سندروم تكان دادن هستند. از جمله ويژگي‌هايي كه وجودشان در والدين مي‌تواند براي كودك خطرساز شود بايد به موارد زير اشاره كرد

- داشتن انتظارات غيرواقع بينانه از نوزاد

- كم سن و سال بودن والدين

- وجود استرس و افسردگي در والدين يا مراقبان اصلي كودك

- رايج بودن خشونت‌هاي خانگي

- دچار بودن والدين به اختلالات سوءمصرف الكل يا مواد

- وجود سابقه بدرفتاري با كودكان در خانواده

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نشانه هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

عوارض ابتلا به سندروم كودك تكان خورده

بسياري از كودكان دچار اين سندروم در همان سنين كم مي‌ميرند اما آن‌هايي كه زنده مي‌مانند در طول عمر خود با مشكلات پزشكي متعددي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه موارد زير مهم‌ترين آن‌هاست

- نابينا شدن يك چشم يا هر دو چشم

- بروز تاخيرات رشدي، مشكلات رفتاري و يادگيري

- ناتواني ذهني

- ابتلا به صرع و تشنج

- فلج مغزي

 

روش‌هاي پيشگيري از سندروم كودك تكان خورده

برگزاري كلاس‌هاي آموزشي براي والديني كه به تازگي صاحب فرزند شده‌اند و آگاهي بخشي به آن‌ها در مورد عواقب تكان دادن خشونت آميز كودك مي‌تواند تأثير بسزايي در كاهش آمار مبتلايان به اين سندروم داشته باشد. همچنين والدين با مراجعه به روانشناس و يادگيري روش‌هاي مديريت استرس و كنترل خشم مي‌توانند در زمان عصبانيت برخورد سالم‌تري با فرزند خود داشته باشند. اگر به دليل مشغله‌هاي كاري يا هر مسئله ديگري فرزند خود را براي ساعاتي با مراقبان ديگري نظير پرستار تنها مي‌گذاريد قبل از هر چيز اطمينان حاصل كنيد كه آن‌ها در مورد اين سندروم و آسيب‌هاي ناشي از آن اطلاع داشته باشند.

سؤالات متداول درباره سندروم كودك تكان خورده

- آيا ممكن است كه در حين بازي با كودك اين اتفاق بيفتد؟

همان طور كه در متن مقاله اشاره شد اين سندروم نوعي كودك آزاري است و در نتيجه با تكان دادن عمدي و خشن نوزاد يا كودك نوپا ايجاد مي‌شود. انجام بازي‌هاي معمول با كودك و تكان‌هاي عادي به بروز اين سندروم منجر نمي‌شود.

- آيا سندروم كودك تكان خورده قابل درمان است؟

هنگامي كه اين آسيب اتفاق مي‌افتد مراجعه فوري به اورژانس بسيار اهميت دارد. هر لحظه تأخير در اين امر مي‌تواند به بروز مشكلات بسيار مهمي بيانجامد. اگر كودك به موقع به اورژانس برسد و جلوي خونريزي مغزي گرفته شود احتمال آسيب‌ها كم‌تر خواهد شد. اما پس از رخ دادن آسيب‌ها در ادامه تنها با درمان‌هاي توانبخشي مي‌توان به مديريت و كنترل علائم پرداخت.

براي دريافت مشاوره در زمينه سندروم كودك تكان خورده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد. 

 

منبع : سندروم كودك تكان خورده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سندروم كودك تكان خورده،
موضوع:
[ ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۵۵:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی