مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

زندگينامه فرويد

زيگموند فرويد 6 مي 1856 درجمهوي چك به دنيا آمد. خانواده‌ او يهودي بودند و 8 فرزند داشتند. پدرش ياكوب فرويد بازرگان پشم بود و مادرش آماليا ناتانسون، همسر سوم ياكوب فرويد، زني مهربان و فداكار بود. با اين‌كه ياكوب فرويد، يهودي متعصب نبود ولي او به خاطر مطالعاتش در تورات شناخته شده بود.

فرويد آخرين فرزند اين خانواده بود و مادرش به او علاقه‌ي شديدي داشت به طوري كه در خاطراتش نقل مي‌كند، هر وقت مي‌خواست درس بخواند مادرش سكوت را در خانه برقرار مي‌كرد يا تنها چراغ نفتي خانه براي او بود و ديگران بايد از شمع استفاده مي‌كردند.
فرويد به چند زبان اروپايي از جمله انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي و ايتاليايي تسلط داشت. در ابتدا دوست داشت در رشته‌ حقوق درس بخواند اما زماني كه بايد وارد دانشگاه مي‌شد رشته‌ پزشكي را انتخاب كرد.
او در سال 1882 به عنوان پزشك متخصص در بيمارستان عمومي وين كار كرد و در سال 1886 از كار در بيمارستان عمومي وين استعفا داد و در رشته‌ي اختلالات عصبي تخصص گرفت. او در سن 25 سالگي از دانشگاه وين با مدرك دكترا فارغ التحصيل شد.

زندگي خصوصي فرويد

در سال 1886 فرويد با مارتا برنيز كه نوه‌ يك خاخام ارشد بود درهامبورگ ازدواج كرد. نتيجه‌ اين ازدواج 6 فرزند به نام‌هاي ماتيلد، ژان مارتين، اوليور، ارنست، سوفي و آنا بود. آنا فرويد به دنبال راه پدرش رفت و خودش تبديل به يك روانكاو بزرگ شد.
زيگموند فرويد از سن 24 سالگي سيگار كشيدن را آغاز كرد. او به سيگار برگ زياد علاقه داشت و روزانه نزديك به 20 عدد سيگار مصرف مي‌كرد. او بر اين باور بود كه سيگار كشيدن توانايي انسان براي انجام كار را افزايش مي‌دهد و خودكنترلي را در انسان بهبود مي‌بخشد.

نظريه‌هاي فرويد

نظريه‌ رشد در ديدگاه روانكاوي

يكي از مهم‌ترين دوران زندگي آدم، دوران كودكي است كه شخصيت بزرگسالي را شكل مي‌دهد. كودكي تنها به رشد جسمي و حركتي محدود نمي‌شود و يك رشد كلي در همه ابعاد مانند ابعاد جسمي، عاطفي، اجتماعي، شخصيتي و هوشي را در برمي‌گيرد.
نوزاد با توانايي‌هاي بسيار محدودي به دنيا مي‌آيد و براي رشد و پرورش احتياج به محيطي غني دارد كه هم بتواند دلبستگي ايمن را تجربه كند و هم بتواند ساير نيازهايش را برطرف كند.
فرويد مراحل رشد جنسي-رواني را در پنج مرحله مي‌بيند كه به ترتيب زير هستند

1-مرحله‌ي دهاني- تولد تا 2 سالگي
2-مرحله‌ي مقعدي- 2 تا 3 سالگي
3-مرحله‌ي آلتي- 4 تا 5 سالگي
4-مرحله‌ي نهفتگي- 5 سالگي تا بلوغ
5-مرحله‌ي تناسلي- بلوغ تا بزرگسالي

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نظريه هاي روانشناسي كليك كنيد.

نظريه‌ شخصيت

فرويد شخصيت را در 3 سطح مي‌داند

سطح اول: نهاد يا بن كه اشاره به مجموعه‌اي از غريزه‌ها و هر صفتي است كه انسان به ارث مي‌برد. نهاد خواستار برآورده شدن فوري هر نياز است و تفكري ابتدايي دارد.

سطح دوم: من سطحي از شخصيت است كه اكتسابي مي‌باشد و در مرحله‌ي دوم شكل مي‌گيرد. من يا Ego از عقل پيروي مي‌كند و به اين نكته توجه دارد كه در هر موقعيتي نمي‌توان گرسنگي يا ميل جنسي يا ساير نيازها را ارضا نمود. در واقع بين من و نهاد رابطه‌اي دوستانه برقرار است كه باعث مي‌شود شخص رفتارهاي درست و به هنجاري داشته باشد.

سطح سوم: فراخود يا همان وجدان اخلاقي كه سعي مي‌كند ما را با بايدها و نبايدها به سطحي از كمال برساند. وجود فراخود در انسان‌ها باعث مي‌شود كه انسان گناهكار، خود را سرزنش كرده و مستحق تنبيه و مجازات بداند. فراخود تقريبا در تضاد با نهاد قرار دارد و قسمت دوم يا همان من، بين اين دو تعادل را برقرار مي‌كند.

عقده‌هاي اديپ و الكترا

در نظريات روانشناسي فرويد اديپ به تمايل جنسي پسر به مادر كه با حس رقابت با پدر همراه است گفته مي‌شود. اين كلمه براي اولين بار توسط فرويد در كتاب «تفسير خواب‌ها» گفته شد. فرويد به اين دليل واژه‌ اديپ را انتخاب كرد كه سرگذشت شخصيت اسطوره‌اي اديپ بود كه بر اساس آنچه در تقدير او و پدرش پيش بيني شده بود، پدرش را كشت و با مادرش ازدواج كرد.
معادل زنانه عقده اديپ، عقده الكترا است. فرويد معتقد بود كه اين مرحله عقده اديپ در رشد كودكان بين ۳ تا ۵ سال، چيزي طبيعي است و پايان آن زماني است كه كودك هويتش را با والد از جنس خودش شناسايي كرده و اميال جنسي اش را سركوب مي‌كند. اين فرايند در نظريه فرويد باعث تشكيل فراخود مي‌شود.

براي آشنايي كامل با عقده اديپ كليك كنيد.

نظريه‌ ناخودآگاه

توجه به "ناخودآگاه" مهم‌ترين نظريه‌اي است  كه موجب شهرت فرويد شده است. روانكاوي كلاسيك بر اساس اين عقيده اصلي زيگموند فرويد است كه مي‌گويد تعارض‌هاي ناخودآگاه ميان بخش‌هاي مختلف روان (نهاد، من، فراخود) علت اصلي رفتار نابهنجار هستند.

فرويد اعتقاد دارد ذهن از دو بخش "هشيار" و "ناهشيار" تشكيل شده و اگر اين امر را به يك كوه يخ تشبيه كنيم بخش هوشياري مانند قسمت كوچكي است كه سر از آب بيرون آورده و ما قادر به ديدن آن هستيم اما بخش نيرومند رفتار همان بخش ناهشيار يا ناخودآگاه است كه فرد غالبا از وجود آن بي اطلاع است.
ميان اين دو، يك قسمت ديگر به نام "نيمه هوشيار" هم وجود دارد كه با اندكي تفكر مي‌توان مطالب اين بخش را به ذهن هشيار يا خودآگاه آورد. مثلا وقتي شخصي را مي‌شناسيم و يكدفعه نامش را فراموش مي‌كنيم با اندكي فشار آوردن به ذهن خود مي‌توانيم اسمش را به خاطر بياوريم و اين همان مفهموم "شبه خودآگاهي" است.

درمان به روش روانكاوي به چه صورت انجام مي‌شود؟

تفسير

روانكاو يك تفسير ريزبينانه و عميق از آنچه مراجع تعريف مي‌كند ارائه مي‌دهد. براي مثال اگر بيمار با عصبانيت و خشم از پدرش صحبت ‌كند، روانكاو ممكن است نشانه‌هاي كنوني بيماري را نشاني از احساس‌هاي سركوب شده شخص نسبت به پدرش بداند.

تحليل رويا

فرويد اعتقاد داشت رويا يك راه مستقيم براي بروز آن چيزي است كه در ناخوآگاه فرد حضور دارد. چون در خواب "من" قادر به دفاع كردن از خويش دربرابر تعارض‌هايي كه در ذهن ناخودآگاهش وجود دارد نيست و به همين دليل بايد به خواب‌ها عميق تر نگاه كرد. كتاب تفسير خواب فرويد در همين باب نوشته شده است.

مقاومت

روانكاو با مشاهده‌ دقيق به صحبت‌هاي بيمار متوجه مي‌شود كه شخص دوست ندارد از چه چيزهايي صحبت كند و الگوي مقاومت را در او شناسايي مي‌كند. سپس سعي مي‌كند دليل مقاومت شخص نسبت به صحبت كردن راجع به آن الگو را متوجه شود و آن را برطرف نمايد.

انتقال

در حين روانكاوي، مراجع ممكن است احساس‌هايي را كه در سال‌هاي گذشته زندگي خود به خصوص درمورد پدر، مادر يا هركسي كه برايش اهميت خاصي دارد تجربه كرده است، به روان‌درمانگر منتقل كند. اين پديده كه اصطلاحا انتقال ناميده مي‌شود يكي از تكنيك‌هاي مهم روانكاوان براي درمان است.

روانكاو اين واكنش‌هاي هيجاني را واقعي نمي‌پندارد و آن‌ها را از زاويه تعارض‌هاي حل نشده دوران كودكي يا روابط قبلي بيمار مي‌نگرد و مورد تفسير قرار مي‌دهد.

آثار و كتاب‌هاي فرويد

- تمدن و ملالت‌هاي آن
- خود و نهاد
- آينده يك پندار
- روانشناسي توده اي و تحليل اگو
- تفسير خواب
- موسي و يكتاپرستي
- توتم و تابو
- شرحي كوتاه درباره روانكاوي
- آسيب شناسي زندگي روزمره
- لطيفه و ارتباطش با ناخودآگاه

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نظريه هاي روانكاوي كليك كنيد.

مرگ فرويد

مصرف بيش از حد سيگار، فرويد را به سرطان دهان مبتلا كرد. او تا مدت‌ها سعي در پنهان كردن بيماري خود داشت اما سرانجام نتوانست آن را مخفي كند. 33 عمل جراحي روي فك و دهان او انجام گرفت كه موجب شد او در قسمتي از چانه‌ خود مجبور به استفاده از پروتز بشود.
سرانجام زماني كه درد براي او غير قابل تحمل شد او نزد دوستش (ماكس)رفت و با يادآوري قراري كه باهم داشتند تصميم گرفتند با تزريق دوزهاي معيني از مورفين، به زندگي او خاتمه بدهند. او در تاريخ 23 سپتامبر 1939 از دنيا رفت.

براي دريافت مشاوره در زمينه روانكاوي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : زيگموند فرويد | نظريه هاي روانكاوي فرويد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زيگموند فرويد،
موضوع:
[ ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۱۴:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی