مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

اختلالات يادگيري

اختلالات يادگيري كه مجموع آن‌ها را اختلالات يادگيري مي‌نامند، در دسته اختلالات رشدي عصبي كودكان جاي مي‌گيرد. اين اختلالات مانعي در جهت تحصيل هستند و باعث مي‌شوند فرد نسبت به همسالان خود عملكرد پايين‌تري داشته باشد. براي اطلاع از انواع ديگر اختلالات عصبي رشدي كليك كنيد.

در اين شرايط كودكان اعتماد به نفس خود را از دست مي‌دهند و نااميد مي‌شوند. نحوه‌ي برخورد والدين در رابطه با كودك و واكنش به نقص‌هاي او در يادگيري اهميت بسيار دارد. چرا كه در بهبود اختلال و شكل‌گيري شخصيت او تأثيرگذار است.

كودكي كه به خاطر يادنگرفتن مطالب و يا فراموشي آن‌ها تحقير مي‌شود، در تمام زمينه‌ها عزت نفس خود را از دست داده و نمي‌تواند به طور مؤثر پيشرفت كند. ممكن است نسبت به درس خواندن بي‌علاقه شود. براي آگاهي از نحوه صحيح برخورد با مشكلات كودكان لازم است با مشاوره كودك صحبت كنيد.

نشانه‌هاي تشخيصي اختلالات يادگيري

_با وجود كمك ديگران و مداخلات گوناگون، شخص در يادگيري مهارت‌هاي تحصيلي و استفاده از آن‌ها مشكل دارد؛ توجه داشته‌باشيد كه نشانه‌ها بايد حداقل 6 ماه ادامه داشته باشند تا تشخيص اختلال بر فرد گذاشته شود.

_توانايي‌هاي تحصيلي شخص در يك يا چند درس، به طور چشمگيري كمتر از سن تقويمي او هستند و در عملكرد تحصيلي و شغلي يا در فعاليت‌هاي زندگي روزمره اختلال شديد به وجود مي‌آورند. اين موضوع را نمرات فرد در آزمون‌هاي پيشرفت تحصيلي و سنجش‌هاي باليني جامع تعيين مي‌كنند.

_مشكلات يادگيري شخص در سال‌هاي مدرسه شروع مي‌شود اما ممكن است تا زماني كه مهارت‌هاي تحصيلي از توانايي‌هاي فرد سبقت نگرفته‌اند خودشان را نشان ندهند؛ مثلا زماني كه فرد مجبور مي‌شود متوني دشوار و طولاني را در يك محدوده زماني خاص بخواند، يا بار درسي بسيار زياد باشد.

انواع اختلالات يادگيري

اختلالات يادگيري به صورت‌هاي زير در افراد و به ويژه كودكان بروز پيدا مي‌كند. فرد مبتلا ممكن است در يك مورد يا همه موارد زير مشكل داشته باشد:

1. نقص در خواندن كلمات

شخص كلمات را غلط، آهسته و به دشواري مي‌خواند؛ مثلا كلمات جداگانه را با صداي بلند و غلط، به آهستگي و با ترديد مي‌خواند. به طور فراوان كلمات را حدس مي‌زند و يا خواندن كلمات با صداي بلند برايش مشكل است.

در حالتي ديگر شخص در هجي كردن كلمات مشكل دارد. به طور مثال ممكن است خودش حروف صدادار يا حروف بي صدا به متن اضافه كند، حذف كند (جا بيندازد)، يا يك حرف را به جاي حرف ديگر به كار ببرد. براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم مقاله اختلال خواندن را مطالعه كنيد.

2. نقص در درك معاني

شخص در درك معني متني كه مي‌خواند مشكل دارد. (به طور مثال ممكن است متن را صحيح بخواند اما توالي يا سكانس رويدادها، روابط، استنباط‌ها يا معاني عميق‌تر آنچه را كه خوانده است درك نكند.)

3. نقص در نوشتن

شخص در نوشتن مشكل دارد؛ به طور مثال در داخل جملات تعداد زيادي اشتباه گرامري يا علامت گذاري مرتكب مي‌شود. براي درك بهتر اين مسئله و اطلاع از درمان آن به مقاله اختلال نوشتن مراجعه كنيد.

4. اختلال در يادگيري رياضي

شخص در تسلط يافتن بر قواعد اعداد و ارقام، اطلاعات رقمي يا محاسبه مشكل دارد؛ مثلا از بزرگي اعداد و روابط آن‌ها با هم درك ضعيفي دارد، اعداد يك رقمي را با انگشتان مي‌شمارد و نمي‌تواند مثل همكلاسي‌هاي خود قواعد ارقام و اعداد را به ياد بياورد، وسط محاسبه سردرگم مي‌شود و ممكن است روش محاسبه را عوض كند.

اين افراد در استدلال رياضي مشكل دارند؛ مثلا در استفاده از مفاهيم، قواعد، يا فرمول‌هاي رياضي براي حل مسائل رياضي به شدت مشكل دارند. بر روي مقاله اختلال يادگيري رياضي كليك كنيد.

علل بروز اختلالات يادگيري

اختلالات يادگيري، جزئي از اختلالات عصبي-رشدي هستند كه منشأ آن‌ها به ميزان زيادي زيستي است. برخي از عوامل ابتلا به اين اختلال را در ادامه ذكر كرده‌ايم:

1. عوامل ژنتيكي

افرادي كه در خواندن و رياضيات اختلال دارند، به احتمال زيادي اين اختلالات را به خويشاوندان درجه اول خود از طريق ژن‌ها منتقل مي‌كنند. سابقه خانوادگي معمولا مشكلات خواندن (خوانش پريشي)، مهارت‌هاي سواد والدين، مشكلات سواد يا اختلال يادگيري را در فرزندان پيش بيني مي‌كند، كه بيانگر تركيب عوامل ژنتيكي و محيطي است.

2. عوامل مربوط به قبل از تولد در ابتلا به اختلالات يادگيري

- عدم تناسب نوع خون مادر با جنين

- اختلالات در ترشحات داخلي مادر

- قرار گرفتن در برابر اشعه

- استفاده از دارو

- قرار گرفتن مادر در معرض نيكوتين

3. عوامل مربوط به هنگام تولد

- كم وزني هنگام تولد

- آسيب وارده بر سر

- آمدن جفت پيش از نوزاد

-  تولد با پا

- تولد زودرس

4. عوامل مربوط به بعد از تولد

-  مسموميت سرب

-  نارسايي‌هاي تغذيه‌اي

-محروميت‌هاي محيطي

پيامدهاي اختلالات يادگيري

پيشرفت تحصيلي كمتر، احتمال ترك تحصيل، اجتناب از تحصيل در سطوح بالاتر، كاهش اعتماد به نفس، بيكاري، درآمد پايين و نشانه‌هاي افسردگي از جمله مواري هستند كه ممكن است در زندگي افراد مبتلا به اختلالات يادگيري رخ دهد.

براي پيشگيري از بروز چنين پيامدهايي در زندگي آينده كودكان مبتلا توصيه مي‌كنيم نسبت به تربيت اصولي آن‌ها اقدام كنيد. در اين زمينه بر روي مقاله تربيت فرزند و روانشناسي كودك كليك كنيد.

درمان اختلالات يادگيري

اختلال يادگيري اختلالي دائمي است، ولي با تشخيص و مداخله به موقع مي‌توان مهارت‌هاي كودك را در سطح بهينه‌اي گسترش داد، به گونه‌اي كه بتواند همچون ساير افراد زندگي طبيعي داشته باشد. در حال حاضر مي‌توان كودكاني كه در معرض ابتلا به مشكلات يادگيري هستند را در دوران پيش از دبستان شناسايي كرد؛ در اين صورت به احتمال بيشتري قادر به درمان اين اختلال خواهيد بود.

با افزايش سن كودكان شدت اختلال يادگيري در آن‌ها كاهش پيدا مي‌كند و معمولاً اين اختلال در پسر‌ها نسبت به دختران بيشتر مشاهده مي‌شود. كودكان دچار اختلال يادگيري بايد براي بهبودي به درمانگراني مراجعه كنند كه علاوه بر داشتن تحصيلات دانشگاهي دوره‌هاي تخصصي ويژه در زمينه اختلال يادگيري را نيز گذرانده باشند. براي اطلاعات بيشتر در مورد درمان اختلالات يادگيري كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص اختلالات يادگيري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلالات يادگيري | انواع، نشانه ها، علل و راه بهبود اختلالات يادگيري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلالات يادگيري،
موضوع:
[ ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۰:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی