مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

روانشناسي جنايي

روانشناسي علمي است كه به ابعاد مختلف شخصيت، تحولات اجتماعي و خانودگي افراد نگرش دقيق تري دارد. يكي از شاخه هاي روانشناسي، روانشناسي جنايي است كه در آن به مطالعه ي شخصيت، دلايل و انگيزه هاي فرد تبهكار مي‌پردازند و سعي دارند كه رابطه بين دلايل و انگيزه هاي فرد را به جامعه پذيري، تجربه هاي دوران كودكي، جريان اجتماعي شدن، محيط زندگي و ژنتيك مرتبط سازند وبتوانند شخصيت او را درك كنند. به عبارت ديگر روانشناسي جنايي به  مطالعه علمي رفتارهاي جنايي و فرايندهاي ذهني اي كه در ارتكاب جرم موثرهستند توجه مي‌كند.

توپي نارد فرانسوي اولين دانشمندي بود كه واژه جرم را در مطالعات و تحقيقات روان شناختي خودش استفاده كرد و بعد از او دانشمندان زيادي در اين باره پژوهش‌هاي خود را ادامه دادند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رشته روانشناسي كليك كنيد.

رفتار جنايي

همه رفتارهاي مخالف قوانين جامعه را رفتار جنايي مي‌گويند. به طور كلي رفتار جنايي را مي٬توان يك نوع رفتار اجتماعي دانست و از اين نظر كه در بافت اجتماع و در ارتباط با جامعه رخ مي‌دهد، مي توانيم آن را جزء رفتارهاي اجتماعي دسته بندي كنيم.

دستاوردهاي روانشناسي جنايي

بيشتر روانشناسان و روانكاوان اعتقاد دارند كه ريشه ارتكاب جرم را مي‌توان در كودكي پيدا كرد و علت رفتارهاي جنايي را برحسب نقص شخصيتي مي‌دانند. آن ها معتقدند كه افراد مجرم بيشتر از افراد معمولي داراي اختلالات شخصيتي و تعارضات دروني هستند و گونه اي از شخصيت هاي شكل گرفته تمايل بيشتري براي ارتكاب جرم دارند. يعني شخصيت افراد تحت تاثير رفتارها و تحولات اجتماعي، رخدادهاي محيطي  و ژن قرار دارد و تا حدودي از كنترل خود فرد خارج است و به همين دليل مرتكب جرم مي‌شوند.

فرويد و روانشناسي جنايي

فرويد، پايه گذار مكتب روانكاوي معتقد است اساس همه رفتارهاي بزرگسالي را مي‌توان در كودكي و نحوه ارتباط كودك با مادر دانست. به عبارت ديگر نحوه تعامل مادر با كودك، شخصيت فرد را مي‌سازد. بنا به اين عقيده، رفتار جنايي در درون انسان ها قرار دارد و اگر چنين رفتاري از كسي سر مي‌زند و مرتكب جرم مي‌شود، ريشه در كودكي او و در ناخودآگاهش دارد.

بعضي از روانكاوها اعتقاد دارند كه ارتكاب جرم، نوعي بيماري رواني است كه به دليل اختلال در سه لايه شخصيتي (نهاد، من ، فرامن) و نقص ارتباطي آن‌ها باهم، فرد را به آن مبتلا مي‌سازد. به نظر فرويد و پيروان او، از آنجايي كه خانواده محل رشد و شكل گيري شخصيت افراد در سنين حساس كودكي مي‌باشد، ريشه همه رفتارهاي جنايي و اجتماعي فرد را بايد در خانواده و محل زندگي او جست و جو كرد.

براي آشنايي كامل با نظريه روانكاوي كليك كنيد.

بررسي عوامل مختلف در روانشناسي جنايي

عوامل مختلفي وجود دارند كه مي‌توانند در شكل گرفتن جرم تأثيرگذار باشند

فشارهاي ساختاري

جامعه پذيري به صورت ناقص

ياد گرفتن رفتار انحرافي

تاثير روانشناسي جنايي در ارتكاب جرم

امروزه براي پيشگيري كردن از رخ دادن هر گونه جرم، ديدگاه روانشناسي راهكارهايي سازنده و مثبت ارائه مي‌دهد.

روان درماني

با هدف سازگار شدن به لحاظ عاطفي براي برخورداري از ارتباط صحيح، رتباط درمانگر با مراجعه كننده بر اساس همدلي صورت مي‌گيرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد.

روانكاوي

با هدف تجزيه و تحليل محتويات ضمير ناخودآگاه شخص مي‌باشد.

روان درماني حمايتي

با هدف كسب تعادل رواني بر طبق اطمينان بخشي، تعديل محيط و خانواده درماني به صورت گروهي است.

خانواده درماني

به منظور مشاوره با همه افراد خانواده با هدف برطرف شدن تعارضات خانوادگي و بهبود روابط دروني خانواده ها انجام مي‌شود.

معالجه با كار

معالجه با كار يا كاردرماني كه موجب به وجود آمدن شغل براي بيكاران مي‌شود.

خانواده و روانشناسي جنايي

- زماني كه خانواده هاي رشد يافته وجود نداشته باشند، فرزندان تربيت يافته هم وجود نخواهد داشت.

- فضاي خانواده يكي از دلايل مهم و كليدي در نحوه برخورد با كودك مجرم در زندگي اجتماعي محسوب مي‌شود.

- حيطه كاري روانشناسان درباره مطالعه روي شخصيت و شيوه تربيت باعث شد كه روانپزشكان با استفاده  از پرسشنامه هاي مخصوص بتوانند شخصيت مجرم را چه در دوران اوليه زندگي و چه در سال هاي آينده، آن را شناسايي كنند.

عوامل ژنتيكي و روانشناسي جنايي

بعضي روانشناسان به اين اعتقاد دارند كه مجرمان افراد طرد شده اي هستند اما علم زيست‌شناختي در سال هاي اخير به اين نتيجه رسيده است كه عوامل ژنتيكي  از عوامل مهم در جرم است. اما همچنان اين شك  وجود دارد كه قبول كردن وراثت به عنوان يك دليل در برخورد جنايي درست است يا نه.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روانشناسي جنايي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع : روانشناسي جنايي | آشنايي با روانشناسي جنايي

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روانشناسي جنايي،
موضوع:
[ ۱ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۳۸:۰۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی