مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

رابطه مادر و دختر نوجوان 

رابطه مادر و دختر همزمان با رشد دختر به خصوص در دوران نوجواني متحول مي‌شود. اختلاف نظرها با مادر به خاطر تغييرات دوران بلوغ بيشتر مي‌شود. آگاهي از اين تغييرات براي هر دو طرف مفيد است. بسياري از مادرهايي كه حتي قبل از بلوغ رابطه خوبي با دختر خود داشته‌اند، در دوران نوجواني دخترشان با مشكل رو به رو مي‌شوند.

نوجواني دوره اي است كه با بحران‌ها و تعارض‌هايي براي دختر همراه است. بحران هويت اصلي‌ترين كشمكشي است كه نوجوان در درون خود احساس مي‌كند. به دنبال آن مادر هم تحت تاثير قرار مي‌گيرد. در اين ميان حساسيت‌هاي مراقبت از دختر نوجوان مي‌تواند به مراتب بيشتر شود.

برخي از مادرها سعي مي‌كنند بر همه كارها و برنامه‌هاي دخترشان همانند كودكي او نظارت كنند. در نظر گرفتن سن تربيت كودك و نوع برخود با آن‌ها در هر مرحله رشدي اهميت دارد. رفتارهاي كنترل گرانه باعث مخالفت و اعتراض دختر نوجوان مي‌شود. دختران نوجوان خواهان آزادي‌هاي بيشتري هستند. كنترل و نظارت افراطي مادر مي‌تواند با لجبازي و سركشي او همراه شود.

مادران بايد درك كنند كه دختر نوجوان او بيش از گذشته به حريم خصوصي و آزادي نياز دارند. رابطه مادر و دختر اگر بر اساس اعتماد شكل بگيرد، دختراني پايبند به چهارچوب‌هاي خانواده تربيت خواهند شد. مادران با اتخاذ روش‌هاي تربيتي مناسب و تربيت جنسي دختران خود را براي ورود به اجتماع آماده مي‌كنند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله تربيت فرزند را در اين زمينه مطالعه كنيد.

رابطه مادر و دختر : آيا مادر بايد چرايي مسائل را به دختر توضيح دهد؟

دختر نوجوان در حال دست يابي به تفكر انتزاعي است؛ يعني مي‌تواند قواعد و قضاياي منطقي را درك كند. بنابراين ممكن است با مادر بحث كند و افكار و عقايدش را به چالش بكشاند يا ممكن است خواسته‌هاي مادر را نپذيرد. پس بهتر است خواسته‌هاي خود را با بيان دليل و استدلال مطرح كنيد.

دليل نگراني‌هاي خود را با او در ميان بگذاريد و با او با احترام برخورد كنيد. اگر دختر شما احساس كند كه مي‌تواند با شما درباره هر موضوعي صحبت كند و مشورت بگيرد، هر موقع مشكلي داشته باشد به شما مراجعه خواهد كرد.

درك نيازهاي نوجوان 

دختر نوجوان به دنبال شناخت خودش در همه حوزه‌هاي زندگي و دست يافتن به يك هويت مستقل است. انتخاب محدوده آزادي مي‌تواند يكي از سخت‌ترين وظايف پدر و مادرها باشد. در سنين نوجواني دوستان و همسالان براي فرد اهميت زيادي پيدا مي‌كنند ممكن است نوجوان براي پذيرفته شدن و احساس تعلق، همنوايي، شبيه شدن با آن‌ها را انتخاب كند.

به طوري كه بودن در ميان همسالان و تشابه با آنان به يك نياز اساسي در دوران نوجواني تبديل مي‌شود. فراهم كردن امكان آزادي و استقلال بيشتر همراه با نظارت صحيح و متعادل مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد.

دختران نوجوان از ترس مخالفت‌هاي والدين معمولا در مورد جاهايي كه مي‌روند دروغ مي‌گويند بهتر است اين اجازه را به او بدهيد كه با دوستانش قرار بگذارد به شرط اين كه دقيقا بدانيد با چه كساني و كجا مي‌رود. نقش مادر در تربيت فرزندان مخصوصا دختران نوجوان اهميت ويژه‌اي دارد كه نبايد ساده انگارانه از كنار آن گذشت.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نقش مادر در تربيت فرزندان كليك كنيد.

13 توصيه براي مادران در تعامل با دختر نوجوان

در دوران نوجواني برقراري رابطه مادر و دختر، سخت‌تر از پيش خواهد بود. براي برقراري ارتباط با او از هر فرصتي استفاده كنيد. لازمه برقراري چنين ارتباطي محكم بودن رابطه تان از دوران كودكي است، بسياري از مادران توصيه‌هاي مشاوره كودك را ناديده گرفته و در دوران نوجواني فرزندان به فكر تغييراتي اساسي مي‌افتند. در ادامه به بررسي راه‌هايي براي برقراري ارتباط مي‌پردازيم:

1- رابطه مادر و دختر : همدلي

دختران در اين سن كمي زودرنج مي‌شوند و ممكن است براي مسائل عادي و كوچك هم احساس ناراحتي بكنند. سعي كنيد او را درك كنيد و با او همدلي كنيد. مي‌توانيد از خاطرات و نگراني‌هايي كه خودتان در دوران نوجواني داشتيد با او صحبت كنيد. مقاله رفتار صحيح با نوجوان را مطالعه كنيد.

2- توجه به فعاليت‌هاي ورزشي

دوران بلوغ و نوجواني با تغييرات هورموني همراه است. ورزش كردن به تنظيم هورمون‌ها و افزايش متابوليسم و بهبود خواب كمك مي‌كند. دختر خود را براي انجام مرتب ورزش تشويق كنيد.

3- در مورد رابطه جنسي با او صحبت كنيد

با فرزند نوجوان خود در رابطه با مسائل جنسي صحبت كنيد. نوجواناني كه با خانواده خود ارتباط سالمي‌ ندارند، عشق را در مكان‌هاي نامناسب جستجو خواهند كرد. قطعا شما نمي‌خواهيد كه دختر شما به دليل عدم آگاهي در مكاني نامناسب  و با فردي نامناسب ارتباط برقرار كند.

بهترين راه اين است كه به فرزند خود اطلاعات كافي در اين زمينه بدهيد. مطالعه مقاله تربيت جنسي فرزندان اطلاعات مفيدي را در اين زمينه در اختيارتان قرار مي‌دهد.

4- تحقير و مقايسه ممنوع

هرگز دختر خود را به خاطر نقطه ضعف هايش تحقير نكنيد و او را با ديگران مقايسه نكنيد. سعي كنيد نقاط قوت او را پررنگ كنيد. او را همان طور كه هست بپذيريد و از او متناسب با توانايي‌ها و سطح رشدي او انتظار داشته باشيد. به او در پيدا كردن استعدادها و رفع نقاط ضعف كمك كنيد.

5- رابطه مادر و دختر : عدم كنترل بيش از حد 

گاهي والدين به خصوص مادر، به دليل نگراني زياد در مورد دخترشان او را تحت فشار و محدوديت زياد قرار مي‌دهند. بيشتر مادران دوست دارند دخترشان را كنترل كنند و فكر مي كنند او هنوز يك دختر بچه است.

معمولا مادرها دلسوزانه نصيحت مي‌كنند اما دخترها منتقدانه مي‌شنوند. در برابر فشار و كنترل بيش از حد والدين به دروغگويي روي مي‌آورند. سعي كنيد به جاي كنترل افراطي، مهارت رو به رو شدن با خطرات و مهارت‌هاي زندگي را به او بياموزيد.

6- واگذاري مسئوليت‌ها

دختر نوجوان به دنبال كسب استقلال است پس بهتر است مسئوليت‌هايي به او واگذار كنيد. انتظارات را متناسب با سطح شناختي و توانايي‌هاي دختر خود تنظيم كنيد. انجام دادن تمام كارها براي فرزند، او را به فردي مسئوليت گريز تبديل مي‌كند كه در آينده هم توانايي مديريتي لازم براي اداره زندگي خود را نخواهد داشت و به شكل گيري شخصيتي وابسته در او منجر مي‌شود.

7- ايجاد فضايي امن در خانه

محيط پر تنش، دختر نوجوان را از محيط خانه و والدين خود دور مي‌كند و به سمت همسالان و دوستان سوق مي‌دهد. به دختر خود محبت كنيد به گونه اي كه آن را در رفتار و گفتار شما ببيند و احساس كند. اظهار محبت رابطه اي دوستانه بين شما به وجود مي‌آورد و شما را به هم نزديك مي‌كند.

8- رابطه مادر و دختر : افزايش آگاهي از دوران نوجواني

كسب اطلاعات در مورد تغييراتي كه ممكن است با دوره نوجواني همراه باشد به شما در اتخاذ تصميم‌ها و اعمال نظارت صحيح كمك خواهد كرد. هر چه بيشتر در زمينه چالش‌هاي دوران نوجواني اطلاعات كسب كنيد كمتر در رويارويي با مسائل غافلگير خواهيد شد.

9- اعمال قوانين مشخص

خواسته‌ها و انتظارت خود را به طور واضح و مشخص بيان كنيد. بهتر است خواسته‌هاي خود در مورد رابطه با دوستان، زمان برگشتن به خانه و ...  به روشني بيان شود. با ذكر دلايل منطقي قوانين و انتظارات خود را بيان كنيد. قوانيني براي ايجاد يك رابطه خوب در نظر بگيريد و آن‌ها را به طور ثابت اجرا كنيد. در مورد مسائلي كه باعث ناراحتي شما مي‌شود با او صحبت كنيد.

10- به او اعتماد كنيد

با رفتار خود نشان دهيد كه به دختر خود اعتماد داريد، و به او در افزايش اعتماد به خودتان كمك كنيد. به او بياموزيد ما در برابر اعتمادي كه به هم داريم مسئول هستيم. مادر شدن مي‌تواند بسيار برايتان چالش برانگيز باشد؛ چرا كه مجبور مي‌شويد صفاتي را از جمله اعتماد كردن در خود تقويت كنيد. پيشنهاد مي‌كنيم براي درك بهتر اين موضوع به مقاله مادر شدن مراجعه كنيد.

11- بازخورد صحيح

زماني كه دختر نوجوان شما مسئوليتي را به درستي انجام مي‌دهد او را تشويق كنيد و هنگام انتقاد از او، به كار اشتباهي كه انجام داده است اشاره كنيد نه اين كه كلا او را به خاطر كاري كه انجام داده است مورد انتقاد قرار دهيد.

12- رابطه مادر و دختر : اختصاص زمان كافي

سعي كنيد زمان كافي با دختر خود سپري كنيد و به حرف‌هاي او گوش دهيد. خيلي دوستانه و صميمي با او در مورد افكار و اهدافش صحبت كنيد. به او نشان دهيد كه او را دوست داريد و براي اهدافش اهميت قائل هستيد. گاهي بدون دليل به او سر بزنيد، او را در آغوش بگيريد و هديه كوچكي براي او بخريد.

13- كمتر انتقاد كنيد

برخي از مادران با انتقاد و ايرادگيري مداوم و با لحني خشن سعي مي‌كنند دختر خود را كنترل كنند. بهتر است با لحني دوستانه و رفتارهاي معقول و مناسب روي او تاثير بگذاريد. انتقاد زياد و دست كم گرفتن توانايي‌هاي او باعث مي‌شود اعتماد به نفس خود را از دست بدهد، استعدادها و توانايي‌هاي خود را نشناسد و براي كسب موفقيت تلاش نكند.

براي تقويت ارتباط دوستانه با دختر خود سعي كنيد نكات مثبت و خوبي را كه در وجود او هست بيان كنيد. اين گونه خودش را باور مي‌كند و متوجه استعدادها و توانايي هايش مي‌شود.

رابطه مادر و دختر : سخن آخر

بعد از مادر شدن ديگر بايد سعي كنيد يك طرفه به مسائل نگاه نكنيد و ديدگاه دختر نوجوان خود را نيز درك نماييد. از او حمايت كرده و او را تحسين كنيد؛ اين گونه به او قدرت دهيد تا فردي با اعتماد به نفس شود، درنتيجه با اضطراب كمتري با بسياري از مشكلات زندگي رو به رو خواهد شد و به شيوه مناسب تري آن‌ها را حل خواهد كرد.

بايد به او ثابت كنيد بدون توجه به اين كه چگونه عمل مي‌كند براي او به عنوان يك فرد ارزش قائل هستيد و او را با تمام كاستي‌ها مي‌پذيريد. در صورتي كه رابطه مادر و دختر خدشه دار شود تنها مراجعه به مشاوره كودك و نوجوان مي‌تواند راه‌گشاي شما باشد.

سوالات متداول

علت تنفر دختر از مادر چيست؟

به طور كلي فرزندان نسبت به والدين خود عشق ذاتي و غريزي دارند اما از طرفي انتظار دارند تا مادر نيازهاي روحي رواني و مادي آن‌ها را تأمين كند. بي‌توجهي مادر به دختر، عدم تأمين نيازهاي روحي و شخصيت خودشيفته در مادران مي‌تواند علت تنفر فرزند باشد.

نحوه برخورد با دختري كه دوست پسر دارد چگونه بايد باشد؟

پيش از هر چيز سعي كنيد پذيراي فرزند خود در اين رابطه باشيد. ارتباط با جنس مخالف در دوران نوجواني امري طبيعي است. بنابراين توصيه مي‌كنيم در صورت تمايل دختران به صحبت در اين رابطه با او همراه شويد و از او استقبال كنيد.

در عين حال مي‌توانيد قوانيني را براي او تعيين كنيد و بر حدود روابط او كنترل داشته‌باشيد. اگر ارتباط مادر با فرزند دخترش از همان ابتدا صميمانه باشد هيچ‌گاه به سمت آسيب‌هاي موجود در رابطه عاطفي كشيده نمي‌شود و خود كنترلي را در خود تقويت مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه رابطه مادر و دختر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : رابطه مادر و دختر | رفتار مادر با دختر نوجوان چگونه بايد باشد؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رابطه مادر و دختر،
موضوع:
[ ۲ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۳۸:۴۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی