مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اختلال نشخوار كودك چيست؟

اختلال نشخوار كودك از جمله اختلال رفتاري در كودكان است كه در آن كودك به شكل ارادي غذاهاي خورده شده را از معده به دهان برگردانده و مجددا آن‌ها را مي‌بلعد. اين عمل مكررا اتفاق مي‌افتد و متفاوت از حالت تهوع مي‌باشد. يعني فرد دچار تهوع نيست بلكه از اين كه غذا را مجددا ببلعد لذت مي‌برد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات رفتاري كودكان كليك كنيد.

نشانه‌هاي اختلال نشخوار كودك

كودكي كه به اختلال نشخوار دچار مي‌باشد، دائما و مكررا غذا را نشخوار كرده و به دهان بر مي‌گرداند، ممكن است غذايي كه برگردانده شده را دوباره بجود، ببلعد و يا به بيرون تف كند. كودك مبتلا استفراغ‌هاي مكرر دارد. در نتيجه‌ي اين شكل نابهنجار از غذا خوردن، كودك وزن خود را از دست مي‌دهد، دندان‌هايش پوسيده و يا زرد مي‌شوند.

ممكن است مشكلات تنفسي در كودك به وجود بيايند. شكل ظاهري لب و دهان كودك تغيير مي‌كند؛ در اين اختلال لب‌هاي خشك شده و ترك خورده شايع مي‌باشد. كودكي كه در حال انجام چنين كاري است، ممكن است رفتار‌هاي غير عادي از خود نشان بدهد. مثلا دهانش را به شكل مكيدن در بياورد و پيچ و تاب‌هاي عجيب به خود بدهد.

شيوع اختلال نشخوار كودك

اختلال نشخوار عموما در كودكان ديده مي‌شود و بيشترين سن شيوع آن در كودكان زير يك سال مي‌باشد. به غير از كودكان گروه عمده ديگري كه نشخوار مي‌كنند، عقب ماندگان ذهني مي‌باشند. براي اطلاعات بيشتر در مورد فرد عقب مانده ذهني كليك كنيد.

اختلال نشخوار در كودكان بزرگتر و بزرگسالان نادر است. برخي كودكان بزرگتر به شكل عمدي انگشت خود را به انتهاي حلق برده و غذا را از معده برگردانده و مجددا آن را مي‌خورند. بين دختران و پسران معمولا تفاوتي نيست ولي به شكل كلي شيوع اختلال نشخوار كودكان بسيار كم مي‌باشد.

علل بروز اختلال نشخوار

علت دقيق اختلال نشخوار كودكان مشخص نيست. در مورد علل آن دانشمندان فرضيه پردازي‌هاي زيادي كرده‌اند. يكي از آن‌ها اين است كه چنين كودكاني مادراني دارند كه تجربه كافي براي بچه‌داري و نگهداري از كودكان را ندارند و درگير مشكلات و تعارضات زناشويي خود هستند. بنابراين به قدر كفايت به كودكان خود توجه نمي‌كنند.

در اين شرايط كودك به قدر كافي تحريك بيروني دريافت نمي‌كند. نشخوار كردن راهيست براي تحريك دروني كه لذت را براي كودك به ارمغان مي‌آورد و كمبود‌هاي بيروني جبران مي‌شود. برخي دانشمندان بيان مي‌كنند كه به طور كلي نشخوار كودكان براي جبران نارضايتي‌هايي است كه احتمالا كودك از مادرش دارد.

به طور كلي عواملي كه در روانشناسي كودك مطرح مي‌شوند و مي‌توانند زمينه ساز يا تدوام دهنده اختلال نشخوار باشند، جلب توجه كردن، بيماري‌هاي ديگر جسماني، استرس‌هاي محيطي، مشكلات رواني اجتماعي كودك و يا روابط بد بين كودك و مادر مي‌باشند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله روانشناسي كودك را مطالعه كنيد.

تشخيص اختلال نشخوار

تشخيص با مشاهده نشانه‌هاي اوليه از طرف والدين و اطرافيان كودك شروع مي‌شود ولي براي تشخيص قطعي متخصص كودكان بايد نظر بدهد. گاهي اوقات آزمايش‌هاي تكميلي براي فرايند تشخيص ضروري به نظر مي‌رسند تا اگر علل جسماني وجود دارد شناخته و برطرف شوند. توصيه مي‌كنيم به مقاله بد غذايي كودك مراجعه كنيد.

درمان اختلال نشخوار كودك

گفته شده است كه كودكان مبتلا به اختلال نشخوار، در صورتي كه اجازه يابند هر ميزان و شكلي كه دوست دارند غذا بخورند، اين رفتارشان كاهش پيدا مي‌كند. براي درمان اختلال نشخوار، دارو درماني پيشنهاد نمي‌شود.

در اين مورد تمركز بر روان‌درماني است و در آن سعي مي‌شود رابطه كودك و مادر بهبود پيدا كند و علل زمينه‌اي كه ممكن است منجر به اين وضعيت شوند، از بين بروند. در اين نوع درمان تمركز بر شيوه‌هاي صحيح ارتباط با فرزندان و پرورش آن‌هاست. در اين زمينه مطالعه مقاله تربيت فرزند مي‌تواند اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار دهد.

توصيه‌هاي رفتاري در درمان

اصلاح در رفتارهاي والدين و آموزش آن‌ها در زمينه روانشناسي كودك مي‌تواند در درمان اين اختلال مؤثر باشد. مثلا هنگامي كه كودك در حال غذا خوردن است نحوه نشستن او را تنظيم كنيد، مادر در حين غذا خوردن به كودك توجه بيشتري نشان دهد.

موقع نشخوار كردن حواس كودك را از عملي كه انجام مي‌دهد پرت كنيد و يا اينكه با مزه‌هاي ترش، شور يا تند كاري كنيد كودك از اين عمل لذت نبرد و در نتيجه رفتارش را كاهش دهد.

همان‌طور كه ذكر كرديم بخش عمده‌اي از منشأ اين اختلال در كودكان به شيوه‌ي تربيتي نامناسب والدين بر مي‌گردد. در اين صورت تنها راه شناسايي عوامل رواني در كودك و درمان اختلال نشخوار، مراجعه به مشاوره كودك و بهره‌مندي از راهنمايي‌هاي متخصصان است.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات نشخوار كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلال نشخوار كودك | علائم، علل، تشخيص و درمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال نشخوار كودك،
موضوع:
[ ۲ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۵۶:۱۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی