مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آيا بايد استفاده از موبايل براي كودكان را منع كرد؟

امروزه در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه روز به روز به سمت پيشرفت و مدرن شدن حركت مي‌كند. استفاده كودك از موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها در حال افزايش مي‌باشد. كودكان در سنين پايين از والدين خود تقاضاي داشتن گوشي يا تبلت دارند.

استفاده كودك از موبايل يكي از ضرورت‌هاي اجتناب ناپذير اين دوره مي‌باشد. بنابراين نمي‌توان آن‌ها را از اين ابزار محروم و منع كرد. البته آزاد گذاشتن كودكان در استفاده از موبايل و دادن دسترسي نامحدود به آن‌ها از اشتباهات تربيتي است. توصيه مي كنيم مقاله اشتباهات تربيتي والدين را مطالعه كنيد.

بهترين شيوه برخورد با تكنولوژي و گوشي‌هاي هوشمند، شناخت دقيق آن‌ها، اعم از مزايا و معايبشان و آموزش استفاده صحيح از آن‌ها به كودكان مي‌باشد. در ادامه مطلب به توضيح اثرات مخرب و كنترل كودكان در استفاده از موبايل پرداخته‌ايم.

آسيب‌هاي موبايل براي كودكان

استفاده كودك از موبايل‌هاي هوشمند علاوه بر تاثيرات جسماني بر خلق و رفتار كودكان نيز مي‌تواند تاثيرات چشمگيري بگذارد. آسيب‌هاي جسماني و رواني شامل موارد زير مي‌شود:

1. استفاده كودك از موبايل | آسيب‌ به چشم

پژوهشگران ثابت كرده‌اند استفاده كودك از موبايل و تبلت در طولاني مدت مي‌تواند براي سيستم عصبي چشم كودك مضر باشد. نگاه كردن طولاني مدت به گوشي همراه، باعث تاخير در ترشح ملاتونين شده و در نتيجه كودك دير‌تر به خواب مي‌رود. كيفيت خواب هم بر اثر استفاده از گوشي پايين مي‌آيد.

2. اضافه وزن در كودكان

كودكاني كه بيش از حد با موبايل يا تبلت بازي مي‌كنند فعاليت فيزيكي شان كاهش پيدا كرده و در نتيجه در معرض چاقي و اضافه وزن قرار مي‌گيرند. اضافه وزن و مشكلات خواب، باعث ايجاد مشكلات ديگري از قبيل بيماري‌هاي قلبي، ديابت، سكته و بسياري موارد ديگر مي‌شود. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله اضافه وزن در كودك را مطالعه كنيد.

3. استفاده كودك از موبايل | آسيب به مغز و شنوايي

گوشي موبايل داراي امواجي است كه در طولاني مدت بر مغز اثر گذاشته و ممكن است باعث ايجاد تومورهاي مغزي شود. ضمنا استفاده بيش از حد از تلفن همراه براي صحبت كردن و نزديك نگه داشتن آن به گوش، باعث گرم شدن آن ناحيه مغزي شده و ممكن است اثرات مخرب بگذارد.

از طرف ديگر استفاده طولاني مدت از هندزفري و هدفون به ويژه اگر از آن‌ها براي گوش دادن به موسيقي با صداي بلند استفاده شود، ضعف شنوايي و ديگر مشكلات شنوايي به وجود مي‌آورد.

4. ضعف در ستون فقرات و عضلات

كودكاني كه ساعات طولاني با گوشي موبايل كار مي‌كنند در وضعيتي قرار مي‌گيرند كه دستان و ستون فقراتشان در معرض آسيب مي‌باشد. عضلات كودك ممكن است تحليل رفته و ماهيچه‌ها دچار ضعف بشوند.

5. استفاده كودك از موبايل | انزوا در كودكان

كودكان در اثر سرگرم شدن با موبايل و تبلت، نياز كمتري را در خود احساس مي‌كنند تا به دنياي واقعي و بيروني بيايند و با ديگران و همسالانشان ارتباط برقرار كنند. در نتيجه كودكان ارتباطات اجتماعي را به خوبي ياد نمي‌گيرند و گوشه گير و منزوي مي‌شوند.

6. اعتياد و وابستگي

يكي از آسيب‌هايي كه بسيار جدي است، اعتياد به گوشي هوشمند و تبلت است كه نوعي اعتياد رفتاري محسوب مي‌شود. در واقع  فرد ممكن است به قدري به آن وابسته شود كه زماني كه همراهش نباشد يا در حال كار با آن نباشد، احساس تشويش و بي قراري كند.

چنين افرادي دچار وسواس نسبت به گوشي موبايل خود مي‌شوند و بدون اينكه كاري با آن داشته باشند، بارها و بارها صفحه آن را روشن مي‌كنند. يا ممكن است دائما فكر كنند كسي به آن‌ها زنگ زده يا پيام داده است. براي كسب اطلاعات در مورد اعتياد رفتاري كليك كنيد.

7. استفاده كودك از موبايل | اختلال در يادگيري

كودكاني كه مدت زمان زيادي را صرف گوشي مي‌كنند، نه تنها از ارتباطات اجتماعي باز مي‌مانند، بلكه فرصت‌هاي يادگيري‌شان در حيطه‌هاي ديگر هم محدود شده و به جاي اكتشاف محيط واقعي، خود را به صفحه نمايشگر محدود مي‌كنند.

در واقع ممكن است كودكان وقت زيادي را به خاطر گوشي هوشمند تلف كنند كه اين فرصت مي‌توانست به كارهاي مفيدتري اختصاص يابد. مثلا افت تحصيلي مي‌تواند يكي از پيامد‌هاي اين وضعيت باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد افت تحصيلي كليك كنيد.

8. بلوغ زود هنگام

دسترسي نامحدود كودك به گوشي موبايل و اينترنت مي‌تواند او را وارد دنيايي كند يا با مسائلي آشنا سازد كه مناسب سن او نيستند. اين مسئله ممكن است منجر به آسيب‌هاي زودهنگام براي آن‌ها شود. در بسياري موارد شاهد بلوغ زودهنگام در كودكان هستيم كه مشكلاتي را براي آن‌ها به وجود مي‌آورد. 

استفاده كودكان از موبايل را چگونه مديريت كنيم؟

استفاده كودكان از موبايل و تكنولوژي روز هميشه هم مخرب نيست. در واقع بازي‌هايي كه در گوشي‌هاي همراه هستند اثرات مثبتي هم دارند. براي مثال در بسياري از آن‌ها كودك ياد مي‌گيرد بر تكاليفي كه نياز به تمركز و توجه دارند مسلط شود يا بسياري از تكانه‌هاي خود را بازداري كند تا به هدف مورد نظر برسد.

برخي از آن‌ها هم دقت كودك را بالا مي‌برند يا حتي مي‌توانند مسائلي را به كودك آموزش دهند. نكته مهم ميزان استفاده كودك از اين تكنولوژي مي‌باشد. كودك بسته به سني كه در آن قرار دارد و مرحله رشدي خود بايد با قوانين و محدوديت‌هايي روبرو شود. در اين زمينه مي‌توانيد مقاله تربيت فرزند را مطالعه كنيد.

به طور كلي استفاده بيش از دو ساعت در روز براي كودكان توصيه نمي‌شود. هم چنين بهتر است براي كودك تا سنين نوجواني گوشي يا تبلت جداگانه تهيه نشود و صرفا به آن‌ها اجازه داده شود، از گوشي والدين استفاده كنند. در سنين پايين و سال‌هاي اوليه دبستان بهتر است دسترسي كودك محدود باشد.

با بالاتر رفتن سن مي‌توان انعطاف بيشتري در قوانين نشان داد و به كودك در مورد استفاده صحيح از تكنولوژي و مديريت آن آموزش‌هاي لازم را داد. گاهي والدين در ارتباط مؤثر با فرزندان خود دچار مشكل مي‌شوند و نمي‌توانند در مقابله با مشكلات رفتاري كودكان و استفاده از موبايل در آن‌ها نقش مؤثري داشته‌باشند.

توجه داشته‌باشيد كه عدم كنترل و درمان اعتياد رفتاري در كودكان به امنيت و سلامت آن‌ها آسيب مي‌زند. در اين شرايط والدين مسئول مشكلات فرزندان خود هستند. بنابراين پيشنهاد مي‌كنيم قبل از وقوع چالش‌هاي آسيب‌زا به مشاوره كودك مراجعه كنيد.

سوالات متداول

از چه سني براي كودكان موبايل بگيريم؟

براي تعيين سن مناسب كودك لازم است سوالاتي را از خود بپرسيد. آيا فرزندتان براي اين‌كه گوشي موبايل را در اختيارش قرار دهيد آمادگي دارد؟ آيا قادر است در آينده به قوانيني كه در مورد استفاده از موبايل براي او وضع مي‌كنيد عمل كند؟

آيا فرزندتان مسئوليت پذيري دارد؟ توصيه مي‌كنيم در دوراني از رشد كه كودك حس كنجاوي زيادي دارد، از خريد موبايل يا تبلت براي او خودداري كنيد. به طور كلي بهترين سن بهره‌مندي از موبايل در دوران دبيرستان است. در غير اين صورت بايد بر روي وضع مقررات و كنترل كودكان انرژي و وقت بيشتري صرف كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه استفاده كودك از موبايل مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : استفاده كودك از موبايل | اثرات منفي موبايل بر كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: استفاده كودك از موبايل،
موضوع:
[ ۲ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۳:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی