مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

افزايش اعتماد به نفس كودكان و ارتباط آن با دلبستگي ايمن

ارتباط اوليه كودك با والد تاثير مستقيمي در احساس او نسبت به خودش دارد. تا حدي كه اين تاثير تا سال‌هاي بزرگسالي ادامه مي‌يابد. تصوير مادر براي كودك از نوزادي منعكس كننده تصوير جهان پيرامون است. بنابراين نوع ارتباط و توجه مادر به كودك باورهاي پايه اي نسبت به خودش و دنيا را شكل مي‌دهد.

اين ارتباط اوليه در ايجاد احساس ارزشمندي كودك تاثير بسياري دارد. زماني كه مادر نيازهاي كودك خود را به موقع پاسخگو باشد، احساسي از امنيت را به او منتقل مي‌كند. در چنين رابطه‌اي تا سال‌هاي بزرگسالي كودك مي‌تواند روابط مطلوب‌تري با ديگران برقرار كند. بنابراين اعتماد به نفس كودكان در بزرگسالي به شدت تحت تاثير ارتباط اوليه است. والدين با اتخاذ سبك فرزندپروري مناسب مي‌تواند دلبستگي ايمن ايجاد كنند. توصيه مي‌كنيم به مقاله تربيت فرزند مراجعه كنيد.

تأثير محبت نامشروط بر افزايش اعتماد به نفس كودكان

كودك براي پرورش اعتماد به نفس نياز دارد والدين بي قيد و شرط او را دوست داشته باشند. در صورتي كه احساس عشق و محبت به كودك بي دريغ ابراز شود، كودك به تدريج اين باور را پرورش مي‌دهد كه حتي با وجود كامل نبودن، انسان دوست داشتني است. بنابراين ارزش محبت و عشق ديگران را دارد.

والدين برخي اوقات به طور ناخواسته محبت خود را مشروط مي‌كنند. براي مثال در پاسخ به كار اشتباه كودك مي‌گويند "اگر اين كار را انجام دهي دوستت ندارم." يا گاهي با اشتباهات كودك او را تهديد به ترك يا طرد مي‌كنند. يه مرور اين احساس در آن‌ها بوجود مي‌آيد كه تنها در صورتي پذيرفتني و دوست داشتني هستند كه رفتارشان براي ديگران راضي كننده باشد.

اين باور پايه اي مي‌تواند براي اعتماد به نفس كودك بسيار آسيب رسان باشد. چنين كودكاني معمولا باورهاي ضعيف‌تري نسبت به خود دارند. اين باورها تا بزرگسالي در فرد باقي مي‌ماند. به طوري كه در بزرگسالي به خود اعتماد كمتري داشته و بيشتر سعي در تاييد گرفتن از ديگران مي‌كنند. اين افراد در صورتي كه نتوانند همه افراد را راضي كنند نسبت به خود احساس بي ارزشي مي‌كنند.

در واقع مشروط كردن محبت در كودكي مي‌تواند باعث اعتماد به نفس ضعيف‌تر تا سال‌ها بعد شود. بسيار مهم است كه والدين با وجود كامل نبودن رفتار كودك محبت كافي را به او ابراز كنند. در صورت بروز مشكل رفتاري بهتر است والدين به كودك نشان دهند كه تنها رفتار او را تاييد نمي‌كنند.

تأثير اعتماد به نفس والدين بر كودكان

احساس والدين نسبت به خود تاثير زيادي در اعتماد به نفس كودكان دارد. در واقع تجاربي كه والدين از روابط گذشته خود با والدينشان و ديگران دارند، تاثير زيادي بر اعتماد به نفس كودكان مي‌گذارد. والديني كه خود به دليل احساسات طرد و ناامني در گذشته، هنوز احساس عميق بي ارزشي يا كمبود اعتماد به نفس دارند، اين احساس را به كودك خود منتقل مي‌كنند.

چنين والديني كمتر مي‌توانند ارتباط موثر و مثبتي با كودك خود برقرار كنند. بنابراين تقويت كردن اعتماد به نفس خود براي پرورش اعتماد به نفس كودكان بسيار مهم است. اگر در اين زمينه ضعف داريد، پيشنهاد مي‌كنيم مقاله افزايش اعتماد به نفس را مطالعه كنيد.

راه‌هايي براي افزايش اعتماد به نفس كودكان

هر والدي مي‌خواهد فرزندي با اعتماد به نفس بالا داشته باشد، شما نيز مي‌توانيد با به كارگيري نكات تربيتي فرزندان در بسياري از مواقع بدون آن كه خودتان بدانيد بر فرزندتان تاثير مثبت بگذاريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نكات تربيتي فرزندان كليك كنيد.

در ادامه به شرح نكاتي در ارتباط با كودكان پرداخته‌ايم كه باعث افزايش اعتماد به نفس آن‌ها در موقعيت‌هاي مختلف مي‌شود.

1- افزايش اعتماد به نفس با توجه مثبت

داشتن توجه مثبت به كودك تاثير زيادي بر افزايش اعتماد به نفس او دارد. تا جايي كه امكان دارد به طور كلامي و غير كلامي توجه خود را به كودك افزايش دهيد. زمان‌هايي را براي تعامل با او اختصاص دهيد. رفتارهاي مثبت كودك را هرچند كوچك مورد توجه قرار داده و تحسين كنيد. بازخوردهاي مثبت از سوي والدين تاثير بسزايي در ايجاد حس ارزشمندي و اعتماد به نفس در كودك دارد.

2- افزايش اعتماد به نفس با بازي تعاملي

كودكاني كه با پدر و مادر زمان‌هايي را به بازي مي‌گذرانند، مي‌توانند به تدريج احساس عزت نفس بيشتري را پرورش دهند. گذراندن زمان با والدين احساس ارزشمندي به كودك مي‌دهد. همچنين ايجاد چالش و موفقيت در بازي‌ها در تقويت اعتماد به نفس كودكان بسيار موثر است. براي اطلاعات بيشتر در مورد عزت نفس كليك كنيد.

بازي‌هاي ارتباطي و نقش بازي كردن مي‌تواند باعث افزايش مهارت‌هاي اجتماعي و تقويت اعتماد به نفس او در اجتماع شود. سعي كنيد زمان‌هايي را براي بازي با كودك اختصاص دهيد. براي كودك چالش‌هايي را ايجاد كنيد. موفقيت‌هاي او را در بازي برجسته كنيد و مورد توجه قرار دهيد. بازي‌هايي كه در آن ارتباط با ديگران تقويت مي‌شود بسيار موثر است. همچنين دادن موقعيت رهبري و مديريت در بازي به كودك در افزايش اعتماد به نفس او بسيار تاثيرگذار است.

3- افزايش اعتماد به نفس با ارزش دادن به تلاش كودك

بهتر است بيش از آن كه به نتيجه كار كودك ارزش دهيد، تلاش‌هاي كودك را مورد توجه قرار دهيد. به اين ترتيب به كودك ياد مي‌دهيد صرف نظر از پيامد، تلاش او براي هر هدف ارزشمند است. در صورتي كه تنها نتايج كار كودك ديده شود، كودك به تدريج ترس از شكست خوردن پيدا مي‌كند. به اين ترتيب ممكن است اعتماد به نفس كافي براي شروع هر كار را نداشته باشد.

4- افزايش اعتماد به نفس با برجسته كردن توانمندي‌هاي كودك

مهارت‌ها و استعدادهاي كودك خود را شناسايي كنيد. هر كودك در زمينه اي موفق‌تر و در زمينه اي ضعيف‌تر است. بهتر است براي افزايش اعتماد به نفس اش زمينه اي كه كودك داراي توانايي بالا است را پيدا كنيد و بر آن تاكيد داشته باشيد. تقويت كردن نقطه قوت و مهارت‌هاي كودك در كنار بهبو ضعف‌ها نقش بسزايي در افزايش اعتماد به نفس او خواهد داشت.

5- افزايش اعتماد به نفس با شركت دادن كودكان در بحث‌ها

تا جايي كه مي‌توانيد كودك را در بحث‌هاي خانوادگي شركت دهيد. متناسب با سن كودك با او صحبت كنيد و از او بخواهيد نظرات خود را ابراز كند. به حرف‌هاي كودك هرچند نادرست گوش دهيد و به او نشان دهيد نظرش برايتان مهم است. خانواده اولين اجتماعي است كه كودك در آن وارد مي‌شود.

بازخوردهاي خانواده نسبت به كودك نقش بسيار مهمي در احساس او از ارزيابي ديگران نسبت به او دارد. در صورتي كه  كودك احساس كند نظراتش در خانواده مهم تلقي مي‌شود، مي‌تواند احساس ارزشمندي كند و اعتماد به نفس لازم در اجتماع را پرورش دهد.

6- افزايش اعتماد به نفس با دوري از برچسب زدن

اگر والدين به طور مكرر در مورد كودكشان بگويند: درسش ضعيف است، تنبل است، چاق است، خجالتي است و ... كودك به تدريج خود را بر اساس اين القاب مي‌شناسد. او اين برچسب‌ها را دروني مي‌كند و ارزيابي منفي از خود پيدا مي‌كند. بنابراين برچسب زدن به كودك بيش از آنچه والدين بدانند بر اعتماد به نفس كودك تاثير دارد. سعي كنيد بيشتر بر ويژگي‌هاي مثبت كودك تاكيد كنيد.

7- افزايش اعتماد به نفس با مسئوليت دادن به كودك

به كودكان متناسب با سنشان مسئوليت‌هايي بدهيد. به عهده گرفتن برخي امور باعث احساس مفيد و موثر بودن در كودك مي‌شود. كودك با به عهده گرفتن مسئوليت احساس توانمندي خود را تقويت مي‌كند، و اعتماد به نفس او افزايش مي‌يابد. مي‌توانيد دستمال سفره‌هاي پذيرايي را به كودك كوچك بسپاريد.

8- افزايش اعتماد به نفس با تشويق به بروز احساسات

يادگيري شناسايي و ابراز احساسات نقش بسيار زيادي برسلامت روان فرد دارد. به كودك خود ياد دهيد احساس خود را شناسايي كند. بهتر است آينه احساسات كودكتان باشيد. كودكان كم سن در كلامي كردن هيجانات توانايي كافي ندارند. بنابراين نياز دارند والدين احساسات را بشناسند، به كلام در بياورند، و با احساسات كودك همدلي كنند.

كودك در صورتي كه احساسات منفي و مثبتش پذيرفته شود و توانايي ابراز آن‌ها بدون ترس از پيامدهايش را داشته باشد، احساس ارزشمندي و ايمني در روابط را پرورش خواهد داد. به كارگيري روش‌هاي گفته شده در كنار راهنمايي‌هايي كه در جلسات مشاوره كودك داده مي‌شود به شما كمك مي‌كند تا از تمامي اشتباهات تربيتي دور بمانيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه افزايش اعتماد به نفس كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : افزايش اعتماد به نفس كودكان | اهميت آن و روش‌هاي كاربردي

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۳۲:۳۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی