مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

افسردگي در كودكان

افسردگي در كودكان با نشانه‌هايي همچون گوشه گيري، كم وزني يا چاقي، بدخلقي كودك شناخته مي‌شود. تشخيص افسردگي در سنين پايين مشكل‌تر است. كودكان افسردگي را با دردهاي جسمي مثل دل درد، سردرد بروز داده و با بالا رفتن سن كودك علائم افسردگي در كودك متفاوت مي‌شود. جهت كسب آگاهي از علائم افسردگي كليك كنيد.

علائم و نشانه‌هاي كودكان افسرده

همانطور كه گفته شد تشخيص افسردگي در بچه‌ها نسبت به بزرگسالان سخت‌تر بوده و والدين و مسئولان تربيتي به راحتي متوجه نمي‌شوند، از جمله شايع‌ترين علائم در كودكان افسرده به شرح زير مي‌باشد.

-چسبيدن به والدين و پرستاران

-نرفتن به مدرسه و ترس‌هاي شديد

-افسردگي در سنين پايين با دردهاي جسمي مثل دل درد، سردرد نيز ارتباط دارد. براي اطلاع از ديگر علائم افسردگي كودكان كليك كنيد.

با بالا رفتن سن كودك و رسيدن به نوجواني افسردگي به صورت‌هاي زير بروز مي‌كند:

-بدخلقي

-شركت نكردن در فعاليت‌هاي خانوادگي

-كم وزني يا چاقي

-بي رمقي

-احساس بي ارزشي

-احساس گناهكار بودن

-و فكر كردن به خودكشي، پيشنهاد مي‌كنيم مقاله تهديد به خودكشي در كودكان را مطالعه كنيد.

راه‌هاي تشخيص افسردگي در كودكان

براي تشخيص افسردگي در سنين پايين تقريبا از همان معيارهاي بزرگسالان استفاده مي‌كنند. اما بايد در نظر گرفت با بالا رفتن سن بعضي نشانه‌ها از بين مي‌رود. درد‌هاي بدني، زود خشمگين شدن و انزوا از جمع‌ها در كودكان بيشتر ديده مي‌شود. اما فكر و حركات آهسته و خواب زياد در كودكان افسرده بروز نمي‌كند اما در نوجوانان مشاهده مي‌شود.

با توجه به دشواري كه در تشخيص اختلالات رواني كودكان وجود دارد، والدين به تنهايي قادر به اين كار نيستند و لازم است براي تشخيص و انتخاب بهترين روش‌هاي درماني به مشاوره كودك مراجعه كنيد.

علل افسردگي در كودكان

چند عامل مي‌تواند در بروز اين اختلال در كودكان تاثير داشته باشد، عوامل شخصيتي و مشكلات رواني موجود در كودك مثل؛ نداشتن اعتماد به نفس، كم رويي، وابستگي عاطفي، استرس (وقايع مهم زندگي ومشكلات خانوادگي)، مشكل در سلامت فيزيكي، عملكرد تحصيلي ضعيف از جمله عواملي هستند كه در بروز افسردگي در سنين پايين دخالت دارند.

افسردگي در بچه‌هاي كوچك‌تر با بدرفتاري‌هاي فيزيكي، سوء استفاده‌هاي جنسي، بي توجهي و غفلت والدين ارتباط دارد. از ديگر عوامل زمينه اي مي‌توان به طلاق پدر مادر، داشتن نامادر و يا ناپدري، مضطرب بودن مادر در دوران حاملگي و شيردهي و عوامل ژنتيكي اشاره كرد. با به كارگيري روش‌هاي صحيح فرزند پروري مي‌توانيد از بروز بيماري‌هاي رواني در آن‌ها جلوگيري كنيد. مطالعه مقاله تربيت فرزند مي‌تواند در اين زمينه راهگشا باشد.

ميزان شيوع افسردگي در كودكان

ميزان شيوع افسردگي در سنين پايين متفاوت است و بستگي به سن آن‌ها دارد. به طوري كه در كودكان كوچك‌تر 2 تا 5 درصد و با افزايش سن ميزان شيوع به 4 تا 8 درصد مي‌رسد. علاوه بر سن تفاوت جنسيتي در بروز اين اختلال وجود دارد. در دختران افسردگي به همراه مشكلات بي اشتهايي، احساس بي ارزشي و گناهكاري بيشتر مي‌باشد. همچنين افسردگي در سنين پايين با ساير اختلالات رواني همبستگي زيادي دارد.

از جمله اين اختلالات مي‌توان به طيف اختلالات اضطرابي، و اختلال سوء مصرف مواد اشاره كرد. همراهي افسردگي با ديگر اختلالات در نوجوانان مي‌تواند عواقب منفي زيادي به جا بگذارد براي مثال؛ كاهش در عملكرد تحصيلي، افزايش كشمكش با والدين، و خطر اقدام به خودكشي از جمله اين معضلات است. براي آشنايي با اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

درمان افسردگي در كودكان

درمان افسردگي به دنبال تشخيص مي‌آيد پس ابتدا بايد علت اصلي افسردگي تشخيص داده شود از آنجا كه از ابتداي اين مقاله توضيح داده شد تشخيص كودكان افسرده كار آساني نيست؛ پس بهتر است براي كمك به فرزندتان در صورت ديدن علائم، كار تشخيص را به متخصص واگذار كنيد. براي درمان، متخصصان از روش‌ها و ديدگاه‌هاي متفاوتي استفاده مي‌شود، از جمله درمان‌ها مي‌توان به دارو درماني، بازي درماني، روان درماني و خانواده درماني اشاره كرد.

درمان‌هاي دارويي به دليل عوارض ثانويه‌اي كه ايجاد مي‌كنند خط اول درمان‌ها نيستند و براي درمان، متخصصان ترجيح مي‌دهند از درمان‌هاي غير دارويي استفاده نمايند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله درمان افسردگي را نيز مطالعه كنيد.

سؤالات متداول درباره افسردگي خردسالان

انواع افسردگي در كودكان كدام‌اند؟

كودكان نيز ممكن است مانند بزرگسالان به انواع افسردگي مزمن، اساسي، فصلي، افسردگي پس از اتفاقات ناگوار و اختلالات خلقي و دوقطبي مبتلا شوند.

نشانه هاي افسردگي در كودكان پيش دبستاني چيست؟

افسردگي در سنين زير 7 سال بسيار كم اتفاق مي‌افتد و علائم آن شامل مواردي همچون چسبيدن به مادر و وابستگي به او، پرخاشگري ناگهاني، خشم از روي خستگي، تنبلي، انزوا، بي‌تفاوتي و... مي‌شود.

آيا مي‌توان براي كودكان افسرده از بازي درماني استفاده كرد؟

از راه‌هاي درمان اين بيماري در كودكان بهبود كيفيت رابطه با والدين است كه با بازي كردن حاصل مي‌شود. بازي كردن به كودكان احساس ارتباط، امنيت و دلبستگي مي‌دهد. اجازه دهيد كودك نحوه‌ي انجام بازي‌ها را مديريت كند و از بازي‌هاي روايتي همراه با عروسك‌ها و اشكال مختلف حيوانات استفاده كنيد.

بازي‌هاي خيالي، بازي با گل و خاك و نقاشي كشيدن بر روي ديوارهايي كه با كاغذ آن‌ها را پوشانده‌ايد مي‌تواند مفيد باشد. همچنين توجه داشته‌باشيد كه وقت گذاشتن شما براي كودك و بازي‌هايي كه با او انجام مي‌دهيد بايد به صورت روتين و هميشگي باشد تا كودك به مرور زمان احساس شادي كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : افسردگي در كودكان | علل، نشانه ها و نحوه درمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي در كودكان،
موضوع:
[ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۰۰:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی