مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اختلال يادگيري رياضي

اختلالات يادگيري از جمله اختلالات عصبي رشدي است كه انواع متعددي دارند و يكي از آن‌ها اختلال يادگيري رياضي مي‌باشد. كساني كه اختلال يادگيري دارند، از نظر بهره هوشي و سلامت جسماني، در حد نرمال و طبيعي قرار دارند ولي در ياد گرفتن مباحث خاص درسي همچون رياضي، مشكل دارند. براي اطلاع از ديگر اختلالات عصبي رشدي كودكان كليك كنيد.

كودكان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي در انجام محاسبات، حل مساله و هرگونه مفهوم رياضي مشكل دارند و نمي‌توانند در اين زمينه پيشرفت كنند. اين اختلال نشانه‌هاي مختلفي دارد و در افراد متفاوت، به صورت‌هاي مختلفي بروز پيدا مي‌كند. به طور كلي چهار گروه مهارتي در اختلال يادگيري رياضي مختل مي‌شوند كه عبارتند از:

_مهارت‌هاي مربوط به زبان (مانند فهميدن مفاهيم و اصطلاحات رياضي و نام بردن آن)

_مهارت‌هاي مربوط به ادراك (مانند شناخت و خواندن نشانه‌هاي عددي، حسابي و گروه بندي اعداد)

_مهارت‌هاي مربوط به رياضي (مانند انجام عمليات‌هاي رياضي، شمارش اعداد و جدول ضرب)

_مهارت‌هاي توجه (مانند نوشتن صحيح اعداد و به خاطر داشتن اعداد انتقال داده)

 

مهارت‌هايي كه تحت تأثير اختلال يادگيري رياضي قرار مي‌گيرند

در اين اختلال برخي از مهارت هاي مربوط به رياضي كودك تحت تاثير قرار مي‌گيرد كه عبارتند از:

1. انجام محاسبات مربوط به رياضي

كودكان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي، معمولا در هنگام آموزش‌هاي اوليه رياضي در يادگرفتن مهارت‌هاي اوليه كه ريشه آن‌ها حافظه و شناخت است، به مشكل بر مي‌خورند. تحقيقات نشان داده است كودكاني كه در انجام محاسبات رياضي مشكل دارند، در مقايسه با كودكان عادي، در يك دوره دو ساله هيچ پيشرفت قابل توجهي از خود نشان ندادند.

2. انجام مساله هاي كلامي مربوط به رياضي

اين مهارت مربوط به صورت مسئله‌هاي رياضي و تشخيص آن‌ها مي‌باشد. در اختلال يادگيري رياضي ممكن است كه كودك در فرايند‌هاي مربوط به صورت مسئله‌ها همچون خواندن مسئله و به كار بردن طرحي موثر براي حل آن با مشكل مواجه شود.

3. روش‌ها و قواعد مربوط رياضي

قواعد رياضي به معني مراحلي همچون جمع، تفريق، ضرب و تقسيم هستند كه براي حل مسائل مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دانش آموزاني كه اختلال يادگيري دارند، نمي‌توانند قواعد و روش‌هاي رياضي را به خوبي درك كنند. اين افراد، قواعد رياضي را بسيار ديرتر از هم سالان خود مي‌آموزند و براي ياد گرفتن نياز به كمك ديگران دارند.

4. زبان رياضي و اصطلاحات آن

زبان رياضي اصطلاحاتي همچون بزرگ تر از، كوچك تر از، معادله و مساوي را شامل مي‌شود. برخي از كودكان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي، نمي‌توانند اين اصطلاحات را معني كنند در حالي كه براي حل يك مسئله اين موارد لازم و ضروري هستند.

5. توانايي مربوط به سطوح مختلف درس رياضي

هرقدر كه برنامه درسي جلوتر مي‌رود و سخت تر مي‌شود، ناتواني كودك در درس رياضي نيز بيشتر بروز پيدا مي‌كند. مثلا براي يادگيري اصطلاحات تخصصي تر لازم است كه دانش آموز اصطلاحات ابتدايي را به خوبي ياد گرفته باشد. به دليل ناتواني در يادگيري اين اصطلاحات و قواعد، آموزش درس‌هاي بعدي نيز با مشكل مواجه مي‌شود و اختلال يادگيري بيشتر بروز پيدا مي‌كند.

 

دلايل ايجاد كننده اختلال يادگيري رياضي

اختلال يادگيري رياضي دلايلي دارد كه برخي از آن‌ها عبارتند از:

1. حافظه ضعيف در اختلال يادگيري رياضي

مشكل در حافظه، توانايي به ياد آوردن اعمال اصلي و اوليه رياضي را با مشكل مواجه مي‌كند. هرچه كودك به سطح بالاتري مي‌رود، به ياد آوردن مراحل لازم براي حل مسائل برايش سخت‌تر مي‌شود و يادگيري و پيشرفت او را مختل مي‌كند.

2. رشد شناختي

مشكل در رشد شناختي به اين صورت است كه كودك نمي‌تواند مسائل رياضي، نظام هاي عددي و شيوه‌هاي موثر شمارشي را درك كند و در نتيجه براي حل مسائل با مشكل مواجه مي‌شود.

3. مشكلات بينايي ـ فضايي

مشكلات بينايي-فضايي به اين صورت است كه كودك در مواردي همچون درج مرتب اعداد در ستون‌ها براي محاسبه، تشخيص ارزش مكاني اعداد و درك نقشه و هندسه به مشكل بر مي‌خورد و از درك آن‌ها عاجز مي‌ماند. براي از بين بردن علل ابتلا به اختلالات يادگيري لازم است والدين با فرزندان خود همراهي كنند و از رفتارها و واكنش‌هاي مناسب در تربيت فرزند خود استفاده كنند. براي آگاهي از نكات مهم تربيت فرزند كليك كنيد.

 

درمان اختلال يادگيري رياضي

هنوز هيچ داروي خاصي براي درمان اختلال يادگيري رياضي كشف نشده‌است ولي مي‌توان با به كارگيري روش‌هاي خاصي، رياضي را به كودكان آموزش داد. برخي از اين روش‌ها را در ادامه شرح داده‌ايم. همچنين مي‌توانيد براي اطلاع بيشتر به مقاله درمان اختلالات يادگيري مراجعه كنيد.

1. انجام بازي‌هاي رياضي

بازي‌هاي رياضي به اين صورت هستند كه مفاهيم و اصطلاحات اوليه رياضي همچون جمع، تفريق، ضرب و تقسيم را به صورت حسي و مستقيم تمرين مي‌كنند. اين روش در آموزش كودكان ديگر نيز بسيار موثر مي‌باشد و يادگيري آن‌ها را افزايش مي‌دهد.

2. استفاده از روش‌هاي ديداري

در اين روش به كودك كمك مي‌كنند كه مسئله‌هاي رياضي را تجسم كند. همچنين از روش‌هاي ساده‌اي همچون رسم مسئله و نمودار نيز استفاده مي‌شود. در حين حل مسئله از كودك بخواهيد كه به شكل‌ها و نمودارها توجه داشته باشد تا به اين صورت بهتر عمل كند.

3. خواندن با صداي بلند

در اين روش به كودك آموزش مي‌دهند تا مسئله‌هاي رياضي را با صداي بلند بخواند. به اين صورت تمركز او بر موضوع بيشتر مي‌شود و راحت تر مي‌تواند آن را حل كند.

4. استفاده از مسائل حل شده

در اين روش از مسئله‌هاي حل شده استفاده مي‌شود. به اين صورت كودك مي‌تواند روش حل مسئله را ببيند و آن را براي حل مسائل مشابه به كار ببرد. گاهي كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري، به دليل كندي در فهم مطالب و مسائل مورد سرزنش والدين و معلمان و يا تمسخر دوستانشان قرار مي‌گيرند.

در اين ميان نقش والدين براي جلوگيري از آسيب‌هاي رواني وارده به كودك اهميت بيشتري مي‌يابد. براي اطلاع از نحوه برخورد صحيح با كودك و رسيدگي به سلامت رواني او لازم است در فرآيند درمان همواره از مشاوره كودك نيز بهره بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات يادگيري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلال يادگيري رياضي | علل، نشانه ها و نحوه درمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال يادگيري رياضي،
موضوع:
[ ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۳:۵۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی