مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

اگر ازدواج نكنيم چه چيزهايي را از دست مي‌دهيم؟

دلايل ازدواج به قدري زياد هستند كه جوانان فكر مي‌كنند بايد هر چه زودتر تن به ازدواج داده و حتي اگر خودشان هم نخواهند اطرافيان دائم به آن‌ها ازدواج را توصيه مي‌كنند. البته كه همه مي‌دانند ازدواج كردن بخشي از مسير زندگي است و بودن در يك رابطه عاطفي مناسب و ايمن، بسياري از نيازهاي روحي و جسمي شما را برطرف مي‌كند؛ اما همين فشار باعث ايجاد انگيزه‌هاي ازدواج ناپخته در دهه بيست و سي زندگي جوانان مي‌شود. براي اطلاع از انگيزه هاي ازدواج كليك كنيد.

اين انگيزه‌هاي نادرست از كجا نشات مي گيرد؟ به صورت مختصر مي‌توانيم علل زير را براي اگر ازدواج نكنيم بيان كنيم:

1. اگر ازدواج نكنيم با بقيه فرق داريم

اصولا تبعيت از كاري كه همه مي‌كنند، آسان و عدم تبعيت از آن سخت مي‌باشد. اگر همه افراد ازدواج مي‌كنند و شما نخواهيد ازدواج كنيد، فردي غير معمول به نظر مي‌رسيد و تحمل غير معمول بودن براي افراد دشوار مي‌باشد. احساس عقب ماندن از ديگران چيزي است كه شديدا شما را برانگيخته مي‌كند، تا مثل سايرين عمل كنيد. در اين مواقع احتمال اينكه شناخت پيش از ازدواج ناديده گرفته شود و تنها صورت گرفتن ازدواج مد نظر باشد بيشتر است. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله شناخت پيش از ازدواج را مطالعه كنيد.

2. وارد شدن به دنياي بزرگترها با ازدواج

ازدواج كردن باعث مي‌شود ديگران شما را يك بالغ بشناسند و در واقع انگار مي‌پذيرند كه شما يك فرد بزرگسال هستيد. ممكن است تا قبل از ازدواج كردن، شما را به بسياري از جمع‌ها راه ندهند ولي به محض اينكه صحبت از ازدواج به ميان مي‌آيد، شما هم محرم جمع‌هاي آن‌ها مي‌شويد.

3. فشار باورهاي مذهبي

برخي باور‌هاي مذهبي تبديل به فشاري مي‌شود كه به جوانان ازدواج را تحميل مي‌كند. در واقع مذهب براي فشار ناشي از مسائل جنسي و عاطفي ازدواج بهنگام در سنين پايين را توصيه مي‌كند.

4. اگر ازدواج نكنيم براي هميشه در كنترل خانواده مي مانيم

نقش خانواده در ازدواج و انتخاب افراد انكار نشدني است. متاسفانه برخي دختران براي اينكه از كنترل خانواده خود خارج شوند و از اين امر خسته هستند، تمايل به ازدواج نشان مي‌دهند. يعني ازدواج راهي براي خارج شدن از دايره كنترل خانواده و مستقل شدن مي‌باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نقش خانواده در ازدواج كليك كنيد.

5. فرار از حرف و حديث

هميشه ديگراني وجود دارند كه شما نگران نظرشان در مورد خودتان هستيد. ممكن است نگران آن باشيد كه اگر ازدواج نكنيد، گمان مي‌كنند شما به قدر كافي خوب و شايسته نبوده‌ايد. اين امر به ويژه در مورد دختران صادق است. چرا كه دختران بايد انتخاب شوند و اگر ازدواج نكنند اين معناي ضمني را دارد كه انتخاب نشده‌اند.

6. برآورده شدن نيازهاي جنسي

نيازهاي جنسي و عاطفي يا ميل به فرزندآوري ممكن است فرد را به سمت ازدواج سوق دهد كه اين انگيزه با ازدواج در سنين بالا به صورت كامل محقق نمي‌شود و ممكن است منجر به نااميدي بعد از ازدواج شود. مطالعه مقاله ازدواج در سن بالا مي‌تواند در اين زمينه مفيد باشد.

7. اگر ازدواج نكنيم | نيازهاي مالي

يكي از مهم‌ترين دلايل نگراني و ترس زنان از ازدواج نكردن، نداشتن درآمد و عدم توانايي مالي اداره زندگي مي‌باشد. در واقع اگر ازدواج نكنند نمي‌توانند زندگي خود را اداره كنند. چرا كه از كودكي دختران ياد گرفته‌اند متكي به ديگران باشند و مسئوليت زندگي آن‌ها را نهايتا يك مرد قرار است برعهده بگيرد.

 

تفاوت‌هاي جنسيتي در فشار براي ازدواج كردن

تمامي مواردي كه ذكر شد، كليشه‌هاي فرهنگي در مورد ازدواج مي‌باشد. در واقع ازدواج يك نياز طبيعي مي‌باشد اما فشار‌هاي فرهنگي گاهي آن را تبديل به يك غول بزرگ و منبع اضطراب در افراد مي‌كند. اين فشارها اصولا در مورد زنان بيشتر از مردان اعمال مي‌شود. پسراني كه تا سنين بالا ازدواج نكنند به نظر مي‌رسد كه نخواسته‌اند ازدواج كنند ولي دختراني كه ازدواج نكنند گويي كسي انتخابشان نكرده است و تصميم خودشان دراين ميان دخيل نبوده.

برچسب‌هاي اجتماعي مانند ترشيده بودن در مورد پسران كاربرد ندارد در حالي كه اين امر رواج فوق العاده‌اي در مورد دختران دارد و شاهد فُكاهي و طنزهاي زيادي در مورد سن ازدواج دختران هستيم.

نگاهي كه از ابتداي كودكي در مورد دختران وجود دارد انتظار براي رسيدن آن‌ها به سن ازدواج و آرزو كردن ازدواج و گشوده شدن بختشان مي‌باشد. يعني بيشتر از اينكه مسئوليت پذيري مالي، مهارت‌هاي تحصيلي و حرفه اي در دختران تشويق شود، تاكيد بر روي ازدواج كردن و فراگيري مهارت‌هاي خانه داري مي‌باشد.

 

علت ترس از ازدواج نكردن

به خاطر حضور هميشگي كليشه‌هاي گفته شده در اذهان مردم جامعه، القاي ضعيف‌تر بودن زنان، ترس از تنهايي و بي كسي در سنين پيري و القاي اين ترس به جوانان، افراد ترس از ازدواج نكردن را پرورش مي‌دهند. در واقع ازدواج نكردن تبديل به يك فاجعه در ذهن جوانان شده است.

اين در صورتي است كه اگر به دختران و پسران از كودكي مهارت‌هاي مهم براي زندگي را آموزش دهيم، آن‌ها را به سمت استقلال سالم از والدين سوق دهيم، به آن‌ها آموزش دهيم مي‌توانند افرادي مستقل و خوشبخت باشند، اين فشار كم مي‌شود و آن‌ها براي كم كردن اين فشار دست به انتخاب‌هاي نامناسب نمي‌زنند.

بسياري از ازدواج‌هايي كه صورت مي‌گيرند براي فرار از همان كليشه‌هاي گفته شده و ترس ايجاد شده در دل جوانان مي‌باشد. هنگامي كه ازدواج براي فرار اتفاق بيفتد، شانس خطا افزايش مي‌يابد. آشنايي قبل ازدواج و مشاوره پيش از ازدواج به افراد كمك مي‌كند تا دلايل ازدواج خود را با دقت بيشتري بررسي كنند.

 

اگر ازدواج نكنيم چه مي‌شود؟

با تمامي مقدمات گفته شده به نظر مي‌رسد كه علت ترس‌هاي افراد از ازدواج نكردن روشن شده است. اما باز هم اين سوال پابرجاست اگر ازدواج نكنيم چه مي‌شود؟

ازدواج كردن يا نكردن يك انتخاب شخصي است كه فرد بنابر شرايط خود بايد تصميم بگيرد. اگر فكر مي‌كنيد بلوغ كافي براي ازدواج و شروع رابطه عاطفي را داريد و از طرف ديگر شرايط آن برايتان مهياست و فرد مناسبي را براي اين امر در نظر داريد، تعلل جايز نيست. اما مسئله جايي بغرنج مي‌شود كه يكي از اين موارد وجود نداشته باشد. براي اطلاع بيشتر در زمينه رابطه عاطفي كليك كنيد.

گاهي اوقات همه شرايط ازدواج فراهم است، ولي فرد مناسبي را براي اينكه تمامي زندگيتان را با او شريك شويد پيدا نكرده‌ايد. گاهي اوقات تنها ماندن مي‌تواند خوشبختي بيشتري برايتان به همراه داشته باشد تا زماني كه فرد نامناسبي را وارد زندگي خود كنيد. انتخاب فرد نامناسب ممكن است شما را به سمت يك ازدواج ناموفق و به تبع آن سردي عاطفي، خيانت، اختلالات اضطرابي، افسردگي، فقدان صميميت زوجين و... پيش ببرد. توصيه مي‌كنيم در اين رابطه مقاله افسردگي و اختلالات اضطرابي را نيز مطالعه كنيد.

ازدواج نكردن مي‌تواند پيامدهاي منفي خود را داشته باشد كه مطمئنا همگي ما با آن‌ها آشنا هستيم ولي بايد گفت ازدواج نكردن فاجعه نيست. سعي كنيد مهارت‌هاي شخصي، ارتباطات اجتماعي، شغل و تحصيل خود را پيشرفت دهيد و به استقلال لازم برسيد. در اين صورت حتي اگر ازدواج كنيد ملاك‌هاي روشن‌تر و بهتري براي ازدواج خواهيد داشت و تن به روابط غلط نمي‌دهيد و تصميم‌هاي بهتري مي‌گيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مسائل فردي و ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: اگر ازدواج نكنيم چه مي شود | علت ترس از ازدواج نكردن

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۴۷:۱۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی