مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اختلاف سني با فرزندان

پيشتر شرايط اجتماعي به گونه‌اي بود كه ازدواج در سنين پايين اتفاق مي‌افتاد. جوانان دهه‌هاي قبلي چه از نظر پختگي و بلوغ و چه از نظر مالي و مسئوليت پذيري اجتماعي تفاوت محسوس با جوانان امروزي دارند. با تغيير شرايط جامعه و تخصصي شدن مشاغل در اجتماع، مدت زماني كه جوانان به تحصيل مي‌پردازند افزايش يافته و در نتيجه بسيار ديرتر به بازار كار وارد مي‌شوند.

به علاوه ميزان مسئوليت پذيري جوانان كاهش يافته و بسيار ديرتر از سال‌هاي قبل به فكر تشكيل خانواده مي‌افتند. يكي از پيامدهاي ازدواج در سن بالا، ديرتر بچه دار شدن و در نتيجه اختلاف سني با فرزندان مي‌باشد. پيشنهاد مي‌كنيم در اين زمينه مقاله ازدواج در سن بالا را مطالعه كنيد.

اختلاف سني كم بين والدين و فرزندان

وقتي مسئله اختلاف سني با فرزندان مطرح مي‌شود، عموما ذهن مردم به سمت پديده افزايش اختلاف سن مي‌رود. ولي به موازات همين افزايش اختلاف سن، ازدواج‌هايي هم وجود دارد كه در سنين بسيار پايين اتفاق مي‌افتد و نتيجتا تولد فرزندان هم عليرغم سن پايين مادر يا پدر مي‌باشد. گذشته از مضرات و آسيب‌هايي كه بارداري‌هاي سنين پايين براي مادر و جنين دارند، اين مسئله مي‌تواند بر روحيه و تربيت فرزند هم تاثير بگذارد. براي اطلاع از روش صحيح تربيت فرزند كليك كنيد.

مادراني كه در سنين پايين ازدواج مي‌كنند، احتمالا به بلوغ لازم و كافي نرسيده‌اند و اگر در همين سنين بچه دار بشوند ممكن است نتوانند به خوبي از پس اين مسئوليت برآيند. ممكن است بيشتر از رابطه والد-فرزندي رابطه دوستي با كودكشان برقرار كنند. البته كه رابطه دوستانه با كودك خوب مي‌باشد ولي كودك نياز به محدوديت‌ها و قوانين و راهنمايي‌هاي يك بزرگسال هم دارد.

اختلاف سني زياد با فرزندان

اينكه چه سني، زياد محسوب مي‌شود را نمي‌توان به شكل دقيق بيان كرد. اختلاف سني زياد مسئله‌اي است كه از فردي به فرد ديگر و از شرايطي به شرايط ديگر متفاوت مي‌باشد. اما به طور كلي اين اختلاف زياد باعث مي‌شود بين نحوه تفكر و رفتار والدين و فرزندان آن‌ها اختلافات زيادي به وجود بيايد. برخي فرزندان از اينكه والدينشان سنشان بالا باشد خجالت مي‌كشند و شديدا از اينكه والديني دارند كه آن‌ها را درك نمي‌كنند يا از فضاي فكري آن‌ها دور هستند، اذيت مي‌شود.

اختلاف سني زياد باعث مي‌شود كودكان تلاش كنند از پدر و مادرشان دور شوند چرا كه پدر و مادر شور و اشتياقشان نسبت به يك پدر و مادر جوانتر كمتر مي‌باشد و ممكن است به خوبي حوصله تعامل كردن با كودك خود را نداشته باشند. موضوع ديگري كه در اختلاف سني زياد مطرح مي‌شود تفاوت نسل‌هاست.

در واقع بچه دار شدن در سنين بالا مسئوليت مضاعفي براي پدر و مادر مي‌شود. پدر و مادري كه در اين سن بچه دار مي‌شوند بايد در نظر بگيرند كه براي همگامي با كودكشان نياز به انرژي بيشتري دارند و بايد تلاش بيشتري بكنند. براي اطلاع از نحوه رفتار صحيح با نوجوانان و كودكان كليك كنيد.

راهكارهايي براي غلبه بر معضلات مرتبط با اختلاف سني

والديني كه با اين مسئله دست و پنجه نرم مي‌كنند و دغدغه اختلاف سني با فرزندان شان را دارند بايد به نكاتي توجه كنند. كودكان در هر سني كه باشند نياز به محبت شما دارند و شما بايد اين محبت را با روش‌هاي كلامي و غير كلامي به آن‌ها ابراز كنيد. ممكن است با افزايش سن، حوصله شما براي اين كار كم شود. ولي بايد نياز كودكتان را در اولويت بگذاريد و بدانيد كه در هر حال صميميت بين شما و كودكتان از محبت كردن شما به او حاصل مي‌شود. عدم توجه كافي به كودك گاه منجر به شكل گيري شخصيت وابسته و مهر طلب در بزرگسالي مي‌شود. براي اطلاع از ديگر اختلالات شخصيت كليك كنيد.

نكات مهم در حل مشكلات اختلاف سني با فرزندان

-عليرغم تفاوت‌هايي كه وجود دارد، سعي كنيد علائق و برنامه‌هاي مشترك خلق كنيد. شماييد كه بايد تلاش كنيد همگام با كودكتان شده و به دنياي او ورود كنيد. مثلا سعي كنيد از مسائلي كه كودكتان لذت مي‌برد، سر در بياوريد.

-در مقابل كودكتان صبور باشيد و اجازه دهيد از حضور و انرژي شما بهره مند شوند. مقصر خستگي‌ها و مشكلاتتان كودكتان نيست.

-زمان‌هايي را براي تفريح مشترك در نظر بگيريد.

-علاوه بر محبت و توجه، قانون مندي و نظم را هم به كودكتان بياموزيد.

-اين را بدانيد دنياي جوانان فعلي بسيار متفاوت از جواني شما است، پس دست از مقايسه آن‌ها با كودكي و نوجواني خود برداريد و سعي كنيد ديد وسيعي نسبت به شرايط فعلي اجتماع داشته باشيد.

-در مقابل اشتباهات و خود سري‌هاي آنان صبور باشيد و به جاي لجبازي سعي كنيد با متانت و آرامش راه درست را به آن‌ها نشان دهيد.

سخن آخر

داشتن يك رابطه متناسب بين والدين و فرزندان مي‌تواند بر بسياري از زمينه‌هاي ديگر اثر گذار باشد. چرا كه نقش خانواده بر ابعاد مختلف زندگي افراد اهميت اساسي دارد. داشتن يك خانواده گرم و صميمي بستري از محبت و اطمينان را براي فرزندان فراهم خواهد كرد و به آن‌ها اين فرصت را خواهد تا در عرصه‌هاي مختلف پيشرفت بكنند. توصيه مي‌كنيم مقاله نقش خانواده را مطالعه كنيد.

چه بسا شاهد هستيم جواناني كه رابطه عاطفي مناسبي با والدين ندارند دچار مشكلات عديدي از جمله اختلالات شخصيت، اعتياد به مواد مخدر، فرار از مدرسه و خودكشي مي‌شوند. مطالعه مقاله رابطه عاطفي در اين زمينه مي‌تواند مفيد باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلاف سني با فرزندان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: اختلاف سني با فرزندان | اختلاف سني كم يا زياد با فرزندان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلاف سني با فرزندان،
موضوع:
[ ۳ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۹:۱۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی