مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

موانع خوب گوش دادن | تفاوت شنيدن با گوش دادن

شنيدن فرآيند فيزيكي است كه از طريق امواج صوتي باعث تحريك گوش و سپس سلول‌هاي عصبي سيستم شنوايي مي‌شود. در حاليكه گوش كردن يكي از مهارت‌هاي ارتباطي و فرآيندي فعال و مؤثر در درك و توجه به فردي است كه با شما سخن مي‌گويد.

در فرآيند شنيدن تحليل و بررسي صحبت‌هاي ديگران و درك عواطف و احساسات موجود در آن‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرد. مطالعه مقاله مهارت هاي ارتباطي مي‌تواند در اين زمينه كمك كننده باشد.

 

مهم‌ترين موانع خوب گوش دادن

فرآيند گوش دادن فعالانه يكي از مهم‌ترين مهارت‌هاي ارتباط كلامي است كه رعايت آن در كيفيت روابط با ديگران تأثير بسيار زيادي دارد. موانعي وجود دارند كه به طور خودآگاه و نا خوداگاه مانع از اين مي‌شوند كه به طور مؤثري به صحبت‌هاي ديگران گوش دهيد. لازم است اين موانع را بشناسيد و آن‌ها را از بين ببريد. در ادامه به برخي از مهم‌ترين آن‌ها پرداخته‌ايم:

1- عدم احترام كافي به گوينده

 شما به حرف‌هاي ديگران گوش نمي‌دهيد تا واقعاً متوجه حرف‌هاي او شويد، بلكه منتظر پايان جملات وي هستيد تا جواب از قبل آماده شده خود را بدهيد. اين موضوع مهم، اكثراً در بحث‌ها يا در مواقعي رخ مي‌دهد كه شما سطح مخاطب خود را از خود كمتر مي‌دانيد. درحاليكه مهارت خوب گوش كردن به شما كمك مي‌كند از هركس، حتي فرد ضعيف‌تر از خود يادگيري داشته باشيد.

2- موانع خوب گوش دادن | عوامل ايجاد كننده حواس‌پرتي

 

گاهي خط‌ خطي كردن، نگاه كردن دائم به ساعت، مشغوليت ذهني به مسائل شخصي خود يا روياسازي، توجه به اطرافيان، راديو، تلويزيون و ... موجب مي‌شوند تا نتوانيد به طور فعال به صحبت‌هاي طرف مقابل خود گوش دهيد و در نتيجه نمي‌توانيد واكنش مناسبي نيز نشان دهيد اين موارد نه تنها در ذهن مخاطب شما به معني عدم احترام گذاشتن به اوست، بلكه باعث خسته و كسل شدن شما و يا ايجاد سوتفاهم و پرسش‌هاي متعدد مي‌شود.

3- عجله براي پاسخ دادن

هنگامي‌كه فردي صحبت مي‌كند، صبور باشيد و با دقت به حرف‌هاي او گوش دهيد. سعي كنيد بين صحبت‌هاي وي صحبت نكنيد و اجازه دهيد حرف خود را تمام كند و بعد شما اظهارنظر كنيد. اينكار باعث مي‌شود مخاطب شما براي آرامش و صبوريتان احترام بيشتري قائل شود و روابطتان مستحكم‌تر شده و پيشرفت مي‌كند. مطالعه مقاله مهارت ارتباط كلامي مي‌تواند به پيشرفت مهارت خوب گوش دادن و بهبود كيفيت روابط كمك كند.

4- موانع خوب گوش دادن | تعصبات شخصي

هنگام مكالمه با ديگران، تعصبات شخصي و عقايد قديمي خود را كنار بگذاريد. نسبت به پذيرش و درك تجربه جديد ذهن باز و آرامي داشته باشيد و سعي كنيد با صبوري و احترام به ايده و عقايد ديگران، به صحبت‌هاي آن‌ها فكر كنيد.

5- دلسوزي و ترحم كردن

همدردي با همدلي و هردو با دلسوزي متفاوت هستند. همدلي يعني اين‌ كه بدون ارزش‌گذاري بر احساسات ديگران، آن‌ها را درك كنيد و خودتان را بجاي آن‌ها قرار دهيد تا بتوانند به راحتي احساساتشان را با شما در ميان بگذارند.

همدردي، شنيدن حرف‌هاي ديگران است بدون اينكه خودتان را به جاي آن‌ها بگذاريد. در حاليكه ترحم و دلسوزي به مخاطبتان احساس تحقير شدن، ضعف و ناتواني مي‌دهد. تلاش كنيد مهارت همدلي سالم را بياموزيد تا بتوانيد بهترين و مفيدترين بازخورد ممكن را به مخاطبتان بدهيد.

6- موانع خوب گوش دادن | زبان بدن نادرست

وقتي كه با فردي مكالمه مي‌كنيد به زبان بدن خود و حالت‌هاي چهره خود دقت كنيد. زبان بدن شما پيام‌هاي بسياري بصورت ناخودآگاه براي مخاطبتان دارد و ممكن است باعث ايجاد ناراحتي يا بازخوردهاي اشتباه شود. مهارت‌هاي ارتباطات غير كلامي را در خود بهبود ببخشيد.

7- تأييد نادرست

تأييدهاي نادرست و نابجاي شما در طول مكالمه باعث مي‌شود مخاطب متوجه عدم توجه و تمركز شما شود. همچنين اين كار به معني تلاش افراطي شما براي جلوگيري از تعارض و برخوردهاي جدي تلقي مي‌شود. كه در هر دو صورت مخاطب شما تمايل خود را به ادامه مكالمه با شما از دست مي‌دهد.

8- موانع خوب گوش دادن | توجه انحصاري به كلمات

شما نبايد در زمان صحبت با فردي فقط به كلمات او دقت كنيد، بلكه محتواي كلي صحبت‌ها و برداشت كامل از مفهوم حرف‌هاي وي اهميت دارد. البته اين كار بسيار دشوار است و به مهارت شما و تمرين احتياج دارد تا شما شنونده خوب و يادگيرنده عالي باشيد.

 

موانع خوب گوش دادن | عوامل موثر درخوب گوش دادن

پس از آن كه موانع گوش دادن را از بين برديد، لازم است ويژگي هاي يك شنوده خوب را هم در خود پروش دهيد. شايد عجيب به نظر برسد اما گوش دادن مهارتي ياد گرفتني است كه نياز به تمرين دارد. از ويژگي هاي مهم يك شنونده خوب نداشتن قضاوت است.

پس اگر از صحبت‌هاي ديگران زود نتيجه گيري مي‌كنيد، متقابلا در دراز مدت اطرافيان كمتر با شما درباره مسائلشان حرف خواهند زد. در اين زمينه مي‌توانيد مقاله مهارت گوش دادن را مطالعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه موانع خوب گوش دادن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: موانع خوب گوش دادن به صحبت‌هاي ديگران كدام‌اند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۴:۳۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی