مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

احساس تنهايي در افراد

تحقيقات نشان داده افراد بين 15 تا 25 ساله و افراد بالاي 65 سال نسبت به بقيه سنين احساس تنهايي بيشتري دارند. اما در كل در همه سنين حدود 20 تا 25 درصد افراد احساس تنهايي مي‌كنند. پس شما با اين احساس تنها نيستيد. در كنار اين آمار همه انسان‌ها در شرايط جديدي كه روابط صميمي و يا محيط زندگي گذشته خود را از دست مي‌دهند به طور طبيعي احساس تنهايي مي‌كنند و اميد خود را از دست مي‌دهند.

پس به ياد داشته باشيد كه احساس تنهايي شما الزاما به معناي مشكلي در شما نيست و ممكن است زودگذر باشد. گاهي احساس تنهايي در اثر يك اتفاق مانند طلاق به شما دست مي دهد. در اين شرايط بهتر است در صدد حل مشكل اصلي يعني پيدا كردن راهي براي بازگشت به زندگي و درمان تنهايي باشيد. براي اطلاع از راه‌هاي بازگشت به زندگي بعد از طلاق كليك كنيد.

 

راه‌هاي گسترش روابط صميمانه با ديگران براي درمان تنهايي

در بسياري از مواقع شما از تعداد زيادي روابط دوستانه و خانوادگي برخوردار هستيد اما باز هم احساس تنهايي مي‌كنيد. اين مي‌تواند نتيجه اشكال در كيفيت ارتباط صميمانه باشد. براي شناخت صميميت و افزايش آن به اين موارد توجه كنيد.

1. خودتان را بيشتر بشناسيد

شايد احساس كنيد كه چون ديگران شما را درك نمي‌كنند و يا آن كه سليقه و طرز تفكر شما با ديگران همخوان نيست باعث شده احساس تنهايي كنيد. اين دلايل شايد به ظاهر درست باشد ولي بايد بپذيريد كه نقش شما در تغيير اين شرايط كم نيست. شما مي‌توانيد افراد مناسبي را براي روابطتان انتخاب كنيد و يا با كساني در ارتباط باشيد كه هم سليقه و هم‌فكرتان باشند.

2. درمان تنهايي | علت مشكل خود را بيابيد

علت عمده احساس تنهايي وجود روابط سطحي و بدون احساس صميميت است، اما معمولا خصوصياتي كه در شما وجود دارد مانع ايجاد روابط صميمانه مي‌شود. اين ويژگي‌ها مي‌تواند شامل سبك ارتباطي پرخاشگرانه، عجول بودن، عدم اعتماد به ديگران و يا ترس از قضاوت شدن در برابر ديگران باشد. افسردگي از ديگر علت‌هاي احساس تنهايي است و درمان آن، خود منجر به رهايي از حس تنهايي مي‌شود. براي اطلاع از روش‌هاي درمان افسردگي كليك كنيد.

3. موانع دروني را جستجو كنيد

براي گسترش ارتباط صميمانه خود بهتر آن است، موانع دروني خود را براي صميميت پيدا كنيد. براي اين كار مي‌توانيد هرازگاهي از دوستانتان بپرسيد كه چه نكته مثبت و منفي در شما به رابطه با آن‌ها كمك كرده و يا مانع صميميت با آن‌ها شده است. همچنين با مراجعه به روانشناس يا مشاور و شركت در جلسات گروه‌ درماني به تشخيص او مي‌توانيد به كشف اين ويژگي‌ها در ارتباط با ديگران برسيد.

4. با افراد و گروه‌هاي هم‌سليقه قرار بگذاريد

يكي از راه‌هاي ساده آن است كه در گروه‌هاي هم‌سليقه خودتان عضو شويد و با اين افراد براي فعاليت مشترك قرار بگذاريد. اگر به كوه رفتن، كتاب خواندن، شعر، هنر، ورزش و يا هر سرگرمي ديگر علاقه داريد مي‌توانيد در گروه‌هاي آن‌ها عضو شويد و به افرادي كه به نظرتان مي‌رسد كه سليقه مشتركي با شما دارند پيشنهاد كنيد كه باهم آن را انجام دهيد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله سرگرمي را مطالعه كنيد.

امروزه با گسترش فضاي مجازي و گروه‌هاي مختلف پيدا كردن افراد هم‌سليقه بسيار ساده‌تر شده است. با ثبت نام در كلاس‌هاي هنري يا ورزشي هم مي‌توانيد احساس تغيير و رشد كردن داشته باشيد و هم آن كه محيطي براي خود فراهم مي‌كنيد كه با افراد هم‌سليقه خود در ارتباط باشيد. در هيچ‌كجا مانند كلاس‌هاي گروهي نمي‌توانيد افرادي را با سليقه و علائق مشابه خود ملاقات كنيد.

5. با دوستان قديمي يا اعضاي خانواده وقت بگذرانيد

يكي از راه‌هاي موثر ديگر مشخص كردن اهدافي براي گسترش صميميت در روابطتان است. براي اين كار مي‌توانيد از اهداف كوچك شروع كنيد و افرادي را مانند دوست قديمي كه مدتي است با او صحبت نكرديد يا يك عضو خانواده شروع كنيد.

ما معمولا تنها براي جنبه شغلي و تحصيلي خود برنامه‌ريزي مي‌كنيم در حالي كه ديگر زمينه‌ها نيز نياز به برنامه دارد. اين هفته به يك دوست قديمي زنگ بزنيد و يا به او پيامي بدهيد. اگر ‌مي‌توانيد با هم قراري بگذاريد و به مرور خاطرات و احساسات گذشته خود بپردازيد. از ترس‌ها و احساساتتان به او بگوييد و به مكالمات سطحي بسنده نكنيد.

 

راه‌هاي درمان تنهايي و كاهش احساسات آزارنده

در مواقعي نيز ممكن است احساس تنهايي شما ناشي از نبودن يا كم بودن ارتباط با ديگران باشد. معمولا اين نوع احساس تنهايي بعد از بازنشستگي و با شروع كهنسالي بروز پيدا مي‌كند. البته ممكن است شما جوان باشيد و با اين وجود نبود روابط آزارتان بدهد. در اين قسمت راهكاهايي براي كاهش و درمان تنهايي را مرور مي‌كنيم.

1. درمان تنهايي | در فعاليتي داوطلبانه شركت كنيد

تحقيقات نشان داده شركت در فعاليت‌هاي داوطلبانه مانند گروه‌هاي خيريه، گروه پيشاهنگي و ديگر سازمان‌هاي مردم‌نهاد مي‌تواند در كاهش احساس تنهايي كمك‌كننده باشد. در اين گروه‌ها علاوه بر كار گروهي كه الزام آن ارتباط با ديگران و افزايش مهارت‌هاي ارتباط موثر شما است به ديگران كمك مي‌كنيد. كمك به افراد ديگر مي‌تواند نيازهاي معنوي شما را تامين كند و موجب كاهش احساسات منفي مانند تنهايي شود. شما در اين گروه‌ها از كار گروهي لذت مي‌بريد و مفيد بودن براي ديگران را تجربه مي‌كنيد.

2. از حيوانات خانگي نگهداري كنيد

حيوانات در ما احساس ارتباط و مراقبت را ايجاد مي‌كنند كه مخالف احساس تنهايي است. به طور ويژه تحقيقات نشان داده‌اند نگهداري از سگ‌ها مي‌تواند احساس اضطراب و افسردگي را كاهش دهد. همچنين مي‌توانيد از روش‌هاي درمان افسردگي بدون دارو بهره بگيريد. جهت آشنايي با اين روش‌هاي به مقاله درمان افسردگي بدون دارو مراجعه كنيد.

3. درمان تنهايي | با خودتان قرار بگذاريد

بيشتر مواقع براي آن كه كسي نيست تا همراهيتان كند خودتان را از كار مورد علاقه‌تان محروم مي‌كنيد. از سينما رفتن، رستوران رفتن و خوردن غذاي مورد علاقه و يا قدم زدن در پاركي كه دوستش داريد صرف نظر مي‌كنيد چون كسي براي همراهي شما وجود ندارد. اما شما براي كارهاي مورد علاقه خود مي‌توانيد با خودتان همراه شويد. داشتن تجربه‌هاي جديد حتي بدون حضور ديگران نيز مي‌تواند احساس منفي شما را كاهش دهد.

4. مشغول ساختن و يا خلق كردن شويد

خلق كردن يا ساختن چيزي مانند يك شعر، نقاشي يا شايد يك ميز چوبي مي‌تواند شما را با اثري كه خلق مي‌كنيد مرتبط كند. اين ارتباط با فعاليت خلاقانه مي‌تواند شما را از احساس تنهايي رها كند.

 

ارتباط افسردگي و احساس تنهايي

يكي از علائم افسردگي، احساس تنهايي شديد و انزوا است. اما تنها وجود اين نشانه نمي‌تواند به معني ابتلاي شما به افسردگي باشد. براي تشخيص اين كه آيا شما افسرده هستيد يا نه بايد به علائم ديگر مانند خواب و اشتها، احساس غمگيني شديد و لذت نبردن از كارهاي مورد علاقه، تفكر خودكشي و مدت و شدت اين علائم توجه داشته باشيد. براي آشنايي بيشتر با بيماري افسردگي و علائم آن كليك كنيد.

اگر احساس مي‌كنيد افكار مربوط به تنهايي در شما طبيعي نيست، شدت زيادي پيدا كرده و شما را از رسيدگي به كارهايتان بازمي‌دارد و مدت طولاني است با آن درگير هستيد، تنها با استفاده از روش‌هاي ذكر شده نمي‌توانيد خود را آرام كنيد و بهتر است با متخصص روان‌شناس مشورت كنيد. مشاوره افسردگي به شما براي گذر از احساس نارحت كننده تنهايي و درمان تنهايي كمك خواهد كرد.

 

سؤالات متداول

چگونه تنهايي را تحمل كنيم؟

براي حل مشكل لازم نيست تنهايي را تحمل كنيد؛ بلكه ابتدا بايد به دنبال علت‌هاي به وجود آمدن اين احساس در خود باشيد و سپس براي درمان و غلبه بر آن اقدام كنيد. تحمل و سركوب اين احساس باعث افزايش تنش‌هاي رواني و بروز مشكلات بيشتر مي‌شود.

احساس تنهايي در جمع را چگونه درمان كنيم؟

با استفاده از تكنيك‌هاي گسترش روابط صميمانه و يادگيري مهارت‌هاي ارتباطي مي‌توانيد كيفيت روابط خود را بهبود ببخشيد و ديگران را با خود همراه كنيد. عيب‌هاي خود را جستجو كنيد و براي رفع آن‌ها تلاش كنيد.

با احساس تنهايي بعد از ازدواج و رابطه عاطفي چه كنيم؟

مشكلات در روابط عاطفي و زناشويي زوج‌ها گاها منجر به احساس تنهايي در آن‌ها مي‌شود. راه‌حل اين مشكل اقدام براي بهبود زندگي مشترك و به كارگيري روش‌هاي حل مسئله و درك متقابل است. در اين زمينه مشاوره خانواده و زوج درماني با ريشه يابي و ارائه تكنيك‌هاي همسرداري شما را ياري مي‌دهد. همچنين پيشنهاد مي‌كنيم مقاله احساس تنهايي در رابطه عاطفي را مطالعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان تنهايي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: درمان تنهايي | موثرترين راه هاي غلبه و درمان تنهايي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان تنهايي،
موضوع:
[ ۴ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۲۶:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی