مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

دوران نامزدي

دوران نامزدي دوره‌اي است كه طرفين پيش از ازدواج در يك ارتباط گسترده و البته معمولا عاطفي با هم قرار مي‌گيرند، سعي در شناخت يكديگر مي‌كنند، ارتباط خود را با هم گسترش مي‌دهند و با آشنايان و اطرافيان هم ارتباط برقرار مي‌كنند.

طبيعتا يك دوره نامزدي واقعي بايد قبل از ازدواج به شكل رسمي و شرعي باشد تا طرفين فرصتي براي آشنايي با هم داشته باشند. در اين دوران ازدواج قطعي نشده يعني تصميم طرفين در مورد هم با مقداري شك همراه است. فلسفه وجود دوران نامزدي همين آشنايي و مطمئن شدن در مورد انتخاب مي‌باشد.

اما آن چيزي كه در كشور ما مرسوم است، نامزدي به فاصله عقد تا ازدواج گفته مي‌شود. يعني ازدواج قطعيت پيدا كرده است و صرفا زن و شوهر به خانه خود نرفته‌اند ولي شرعا و قانونا همسر همديگر محسوب مي‌شوند. پيشنهاد مي‌كنيم براي دريافت اطلاعات بيشتر مقاله نامزدي تا عقد را مطالعه كنيد.

اشتباهات دوران آشنايي

اگر قصد آشنايي با همسر احتمالي آينده خود را داريد، توصيه روانشناسان اين است كه مدتي در حدود 6 ماه تا يك سال قبل از ازدواج با يكديگر رفت و آمد كنيد و اصطلاحا نامزد يكديگر باشيد. نامزد بودن به معناي كانديد احتمالي بودن مي‌باشد. در واقع قبل از عقد دائم و رسمي حتما يك دوره آشنايي را به اسم نامزدي طي كنيد و نامزدي و آشنايي خود را موكول به بعد از عقد نكنيد.

برخي افراد مدت زمان نامزدي شان را بسيار طولاني مي‌كنند و يا فكر مي‌كنند هر چقدر بيشتر براي آن وقت بگذارند، بهتر است. در صورتي كه چنين نيست. دوران نامزدي بيش از حد طولاني فرسايشي مي‌شود و مي‌تواند آسيب زا شود.

برخي فكر مي‌كنند چون دوران نامزدي دوره شناخت است پس بايد دائما فرد مقابل خود را بيازمايند. چنين كاري بيشتر از اينكه باعث استحكام رابطه بشود، بي اعتمادي ايجاد مي‌كند و به جاي مستحكم كردن رابطه آن را ضعيف مي‌كند. در يك دوره 6 ماه تا يك ساله، اگر روابط گسترده باشند، به قدر كافي بحران پيش خواهد آمد كه به شما و نامزدتان كمك كند همديگر را بشناسيد.

چگونه بهترين دوران نامزدي را بسازيم؟

بهترين اتفاق در دوره نامزدي شناخت همديگر مي‌باشد. شما از نامزدي تا عقد فرصت‌هاي زيادي براي شناخت همسر آينده خود داريد. شناخت از طريق ارتباط مداوم به وجود مي‌آيد. اين دوران، دوران پرهيجاني براي طرفين است و احساسات آتشين و عاشقانه در اوج خود قرار دارد. در چنين حالتي شناخت ممكن است تحت تاثير قرار گيرد ولي اگر صادقانه با هم برخورد كنيد، ميزان موفقيت بيشتر خواهد بود.

1. ارتباط گسترده و همه جانبه

مهم اين است كه ارتباط در اين دوران فراگير و همه جانبه باشد تا طرفين بتوانند همديگر را در موقعيت‌هاي مختلف ديده و محك بزنند. در چنين حالتي احتمال پشيماني بعد از عقد به كمترين حد خود مي‌رسد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه پشيماني بعد از عقد كليك كنيد.

2. ارزيابي نكات مثبت و منفي

در يك دوران نامزدي موفق، افراد مي‌توانند به يك تصوير كلي از همديگر دست پيدا كرده و علاوه بر نكات مثبت، نكات منفي همديگر را هم پيدا كنند تا بتوانند تصميم بگيرند براي هم مناسب هستند يا خير؟ در واقع شما بايد تصوير واقع بينانه‌اي از خود و خواسته‌هايتان داشته باشيد و بتوانيد فرد مقابل را با معيار‌هاي خود بسنجيد و نهايتا تصميم بگيريد كه مي‌توانيد ادامه دهيد يا خير؟ بهتر است فكر تغيير دادن فرد مقابل را از سر خود بيرون كنيد. براي اطلاع از روش‌هاي شناخت پيش از ازدواج كليك كنيد.

3. شكل دهي رابطه به گونه‌اي منطقي

خشت اول رابطه زناشويي شما با همسرتان در دوران نامزدي گذاشته مي‌شود، بنابراين اگر آن را كج بگذاريد، تا ثريا ديوار كج خواهد رفت و صاف كردن آن كار دشواري خواهد بود. پس رابطه‌تان را به گونه‌اي منطقي شكل دهيد كه فكر مي‌كنيد تا آخر عمر بتوانيد از آن لذت ببريد. بسياري افراد قبل ازدواج متوجه عدم تفاهمات و مغايرت‌هاي موجود نمي‌شوند و به اين طريق با مشكلات بسياري در زندگي مشترك مواجه مي‌شوند. مشاوره پيش از ازدواج به زوجين كمك مي‌كند تا نسبت به يكديگر شناخت كافي پيدا كنند و با ديد بازتري وارد زندگي مشترك شوند.

نكات مهم براي زوجين در دوره‌ي نامزدي

برخي از مسائل هستند كه براي يك ازدواج مخرب‌اند. اين موارد را در نامزدتان بررسي كنيد و اگر به آن‌ها برخورديد، در مورد رابطه و ادامه آن تجديد نظر كنيد. تمامي موارد ذكر شده براي رابطه شما تهديدآميز هستند. سعي كنيد مطمئن شويد هيچ يك از اين‌ها در نامزد شما وجود ندارد:

  • نامزدتان هيچ دوست صميمي اي ندارد. (براي درك بهتر مقاله دوست صميمي را مطالعه كنيد.)
  • نامزدتان اعتياد‌هاي رفتاري دارد. (براي آشنايي با اعتياد‌هاي رفتاري كليك كنيد.)
  • مبتلا به اختلالات رواني شديد و اختلال شخصيت مي‌باشد و حاضر به درمان نيست.
  • او به خاطر شما از يك رابطه بيرون آمده است.
  • شما را تهديد به خودكشي مي‌كند. (پيشنهاد مي‌كنيم مقاله خودكشي را مطالعه كنيد.)
  • پنهان كاري مي‌كند و مسائل خيلي بزرگي را پنهان كرده كه با فراموشكاري عادي توجيه نمي‌شود.
  • در دوران نامزدي كنترل‌گر و دستور دهنده است.
  • به شما شك و سوء ظن دارد.
  • برايتان جذابيت جنسي ندارد.

هشدارها را در دوره‌ي نامزدي جدي بگيريد!

گاها علاقه‌اي كه بين افراد وجود دارد مانع از آن مي‌شود تا عيب‌هاي طرف مقابل خود را ببينند و در بسياري موارد با اميد تغيير او بعد از ازدواج همواره چشم خود را به روي مشكلات رفتاري نامزد خود مي‌بندند. توجه داشته‌باشيد مشكلاتي كه در دوران نامزدي بروز پيدا مي‌كنند هشداري براي چالش‌هاي بزرگتر در زندگي مشترك هستند. افراد در ابتداي آشنايي معمولا مشكلات و اختلالات رواني و شخصيتي خود را پنهان مي‌كنند. براي آشنايي با اختلالات رواني كليك كنيد.

مثلا فردي كه به اختلال شخصيت ضد اجتماعي مبتلاست فريبندگي بالايي دارد؛ ممكن است سريعا شيفته‌ي رفتار و ظاهر جذاب و اعتماد به نفس او شويد. اما چنين شخصيتي همانطور كه از اسمش پيداست دست به كارهايي برخلاف قوانين جامعه مي‌زند و اغلب وارد چند رابطه عاطفي همزمان مي‌شود. نكته اين جاست كه چنين افرادي به صورت ماهرانه‌اي دروغ‌گو و پنهان كار هستند. بنابراين هشدارها را در دوران نامزدي جدي بگيريد. براي اطلاع از ديگر اختلال شخصيت كليك كنيد.

جنبه‌هاي گوناگون رابطه جنسي در دوران نامزدي

اينكه نزديكي در دوران عقد يا نامزدي تان داشته باشيد يا نه به مسائل زيادي بستگي دارد. برخي افراد همان بدو نامزدي صيغه محرميت مي‌خوانند و از اين لحاظ مشكل شرعي جهت داشتن رابطه جنسي ندارند. البته نزديكي و دخول در دوران عقد مي‌تواند پيامدهايي را براي زوجين به دنبال داشته‌باشد. براي اطلاعات بيشتر مقاله نزديكي در دوران عقد را مطالعه كنيد.

حفظ پرده بكارت

معمولا براي دختران و خانواد‌ه‌ها پرده بكارت مسئله پر اهميتي است و دوست ندارند تا قبل از ازدواج آن را از دست بدهند؛ بنابراين اگر از خانواده اي هستيد كه بكارت برايتان اهميت دارد، بهتر است با نامزد خود رابطه جنسي كه منجر به دخول شود، نداشته باشيد. براي اطلاع بيشتر در مورد پرده بكارت كليك كنيد.

رابطه مقعدي در دوران نامزدي

در هر صورت رابطه جنسي عملي دو طرفه است كه براي هر دو نفر بايد لذت بخش باشد. بنابراين در مورد آن با نامزدتان توافق كنيد و به اشكالي از رابطه تن ندهيد كه علاقه‌اي به آن‌ها نداريد. بسياري از دختران با وجود عدم علاقه، در اين دوران به رابطه جنسي مقعدي راضي مي‌شوند، در حالي كه از صدمات آن بر جسم و رضايت زناشويي شان در آينده آگاهي كافي ندارند. مطالعه مقاله رضايت زناشويي مي‌تواند مفيد باشد.

صحبت در مورد علائق جنسي

صحبت كردن در مورد علائق جنسي با نامزدتان، به شما كمك مي‌كند شناخت بهتري از هم پيدا كنيد. انتظارات و علائق جنسي خود را مطرح كنيد و پذيراي گفتگو در اين مورد باشيد. مسئله ديگر كه نبايد آن را ناديده بگيريد بارداري در دوران عقد و نامزدي است كه موجب استرس زيادي به هر دو طرف مي‌شود. توصيه مي‌كنيم به مقاله بارداري در دوران عقد مراجعه كنيد.

سؤالات متداول

در دوران نامزدي چه سوالاتي بپرسيم؟

از احساسات يكديگر در مورد با هم بودن سؤال كنيد اما نبايد سؤالات منطقي را فراموش كنيد. براي مثال از نامزد خود بپرسيد دوست داريد چه كارهايي را با هم انجام دهيد. سعي كنيد بيشتر از سؤالات چالش برانگيز و باز پاسخ استفاده كنيد.

در دوران نامزدي چگونه رفتار كنيم؟

به اميد تغيير همسرتان در برابر مشكلات رفتاري او سكوت نكنيد و تصميم خود را براي ازدواج بار ديگر ارزيابي كنيد. در اين دوران خود و اولويت‌هايتان را كنار نگذاريد و اعتماد به نفس خود را حفظ كنيد. تنها در صورتي مي‌توانيد علاقه طرف مقابل را در رابطه نگه داريد كه ابتدا خودتان را دوست داشته‌باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دوران نامزدي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: دوران نامزدي | چگونه در دوران نامزدي رفتار كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دوران نامزدي،
موضوع:
[ ۵ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۰۵:۵۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی