مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

كودكان كار چه كساني هستند؟

اين كودكان بچه‌هاي بين 5 تا 17 سال هستند كه مورد استثمار بزرگسالان قرار گرفته و براي كسب درآمد از آن‌ها استفاده مي‌شود. علاوه بر مشاغلي نظير دست فروشي كه بيش‌تر افراد با آن‌ها آشنايي دارند انواع ديگري از استثمار بر روي كودكان اعمال مي‌شود كه تا حد بسيار زيادي آسيب‌رسان و خطرناك هستند. از جمله آن‌ها مي‌توان به سوءاستفاده جنسي از كودك براي درآمدزايي، استفاده از كودك براي انتقال و جابه جايي مواد مخدر و نگه داشتن كودكان به عنوان برده اشاره كرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه كودك آزاري جنسي كليك كنيد.

علت پيدايش معضل كودكان كار در جامعه

اينكه چرا كودكان در جامعه كار مي‌كنند و تعداد آن‌ها رو به افزايش است دلايل مخصوص به خود را دارد. از جمله اين دلايل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- نبود شغل‌هاي مناسب براي بزرگسالان در جامعه

- تعداد زياد فرزندان در خانواده و ناتواني در تأمين مخارج اعضا توسط والدين

- در مشاغلي مثل كشاورزي ميزان دستمزد پرداخت شده به ميزان هرچه بيشتر محصول برداشت شده بستگي دارد. از همين رو خانواده‌ها ترغيب مي‌شوند تا فرزندان را نيز در اين كار دخيل كنند و ميزان بيشتري محصول جمع‌آوري كنند.

- صاحبان مشاغل به كودكان پول كم‌تري پرداخت مي‌كنند چرا كه كودكان كم‌تر پيگير حقوق خود مي‌شوند و به دنبال شكايت مي‌روند. اين مسئله كارفرمايان را ترغيب مي‌كند كه بيشتر از كودكان در جهت رسيدن به منافع خود بهره ببرند.

- وجود عقايد غلط در برخي فرهنگ‌ها. به صورتي كه در بسياري از آن‌ها افراد با حقوق كودكان آشنا نيستند و كار كردن آن‌ها را خلاف منافع نمي‌دانند.

 

آسيب‌هاي مرتبط با كودكان كار

كودكان كار از انواع حقوق كوتاه مدت و بلند مدت خود محروم مي‌شوند و آسيب‌هاي بسيار زيادي مي‌بينند از جمله مهم‌ترين اين آسيب‌ها مي‌توان به محروم شدن از حق تحصيل و مواجه شدن مكرر با خشونت اشاره كرد. كار كودكان چرخه‌هاي فقر بين نسلي را تقويت مي‌كند و درنتيجه منجر به تضعيف اقتصاد ملي و ناتواني در رسيدن به اهداف توسعه پايدار مي‌شود. همراه شدن كار كودكان با عواملي نظير فقر اقتصادي و فرهنگي، مهاجرت و فقدان فرصت‌هاي شغلي مناسب آسيب‌هاي مرتبط با آن‌ها را افزايش مي‌دهد و هزينه‌هاي زيادي را بر دوش جامعه و افراد مي‌گذارد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه كودكان بي سرپرست كليك كنيد.

 

پيشگيري از معضلات مرتبط با اين كودكان

درست است كه در هر جامعه‌اي تا اندازه‌اي فقر وجود دارد و مسئله كار كودكان اجتناب ناپذير است. با اين حال جوامع با داشتن برنامه‌ريزي‌هاي مناسب مي‌توانند ميزان اين كودكان را كاهش دهند و از آسيب‌هاي مرتبط با آن‌ها پيشگيري كنند. سازمان بين المللي يونيسف يكي از نهادهاي بين‌المللي است كه در جهت كاهش مشكلات مرتبط با كودكان كار در جهان فعاليت مي‌كند. اين نهاد براي پيشگيري از اين معضل و ريشه كن كردن آن اصلاحات قانوني مرتبط با حقوق كودكان، آموزش، افزايش دسترسي به خدمات درماني و حمايت‌هاي آموزشي را پيشنهاد مي‌دهد. همچنين اصلاحات فرهنگي در مورد عقايد مرتبط با كار كودكان، حمايت از خانواده‌هاي داراي شرايط خاص و وضع قوانين حفاظت كننده براي كودكان مي‌تواند از جمله راهبردهاي مؤثر براي پيشگيري از اين مسئله باشد.

سؤالات متداول

- آيا در ايران نهادهايي رسمي براي حمايت از كودكان كار وجود دارد؟

بله، براي مثال انجمن حمايت از كودكان كار يك نهاد غيردولتي و غيرانتفاعي است كه از سال 1381 فعاليت خود را با مجوز رسمي از وزارت كشور آغاز كرده و براي كودكان در معرض آسيب به خصوص اين كودكان، خدمات آموزشي، حمايتي و اجتماعي رايگان ارائه مي‌دهد. با مراجعه به اين مراكز و كمك مالي به آن‌ها مي‌توانيد از طريق درست به اين كودكان كمك برسانيد.

- موسسه‌هاي مرتبط با حمايت از كودكان كار در چه زمينه‌هايي فعاليت مي‌كنند؟

خدمات بهداشتي، درماني، روانشناسي، آموزشي، سواد آموزي، مددكاري و توزيع غذا از جمله فعاليت‌هايي است كه موسسه‌هاي حامي اين كودكان به آن‌ها ارائه مي‌دهند.

- روانشناسان مي‌توانند چه كمكي به كودكان كار كنند؟

در مراكز حمايت از اين كودكان معمولاً يك روانشناس يا مشاور كودك حضور دارد و اين مسئله از اهميت بسزايي برخوردار است. چرا كه اين كودكان معمولاً تجربيات تلخي را پشت سر مي‌گذارند و در معرض انواع خشونت‌ها قرار مي‌گيرند. پشت سر گذاشتن اين تجربه‌ها و مديريت هيجانات منفي براي پيشگيري از دچار شدن به آسيب‌هاي جدي‌تر دوران نوجواني و بزرگسالي از جمله اعتياد و ساير مشكلات رواني-اجتماعي بسيار مهم است.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودكان كار مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 منبع: كودكان كار | علت پيدايش در جامعه و آسيب هاي مرتبط با كودك كار

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كودكان كار،
موضوع:
[ ۷ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۲۳:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی