مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اعتياد به غذا چيست؟

اعتياد به غذا تا حد زيادي با اختلالات خوردن مرتبط است. اين اختلالات بي‌اشتهايي عصبي (آنوركسيا) و پرخوري عصبي (بوليميا) را در برمي‌گيرد. برخي نظريه پردازان معتقدند كه بدن مي‌تواند به برخي از مواد غذايي از نظر شيميايي وابسته شود. اين وابستگي مي‌تواند در حد اعتياد به سيگار و الكل باشد. در واقع مصرف مواد غذايي منجر به ترشح برخي انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مي‌شود. از جمله اين انتقال‌دهنده‌ها مي‌توان به دوپامين اشاره كرد. دوپامين مسئول ايجاد لذت در مغز است و در تكوين انواع اعتياد نقش دارد. انتقال‌دهنده‌هاي عصبي تنها با غذا خوردن آزاد نمي‌شوند بلكه موقعيت‌هاي هيجاني نيز اين انتقال‌دهنده‌ها برانگيخته مي‌شوند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه بي اشتهايي عصبي كليك كنيد.

برخي ديگر از متخصصان معتقدند كه اين مواد غذايي نيستند كه اعتياد آور هستند بلكه اعتياد به غذا نوعي رفتار مخرب است كه در اثر ناراحتي‌هايي نظير استرس و اضطراب ايجاد مي‌شود. در حقيقت دو طبقه كلي براي اعتياد وجود دارد. اعتياد به مواد يا داروها و اعتياد رفتاري. اين نوع اعتياد بايد به عنوان يك اعتياد رفتاري در نظر گرفته شود چرا كه فرد به رفتار خاص خوردن اعتياد پيدا مي‌كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اعتياد رفتاري كليك كنيد.

 

اعتياد به غذا بيشتر به چه غذاهايي مرتبط مي‌شود؟

برخي معتقدند كه غذاهاي حاوي شكر زياد، روغن و چربي اشباع شده بيش از ساير مواد غذايي با اين نوع از اعتياد همبسته هستند. از جمله اين مواد غذايي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- چيپس

- سيب زميني سرخ شده

- آب نبات

- شكلات

- بيسكوييت‌ها

- نان سفيد

- ماكاروني

- انواع بستني

 

علائم اعتياد به غذا

علائم اعتياد به غذا مي‌تواند به صورت فيزيكي، عاطفي و يا اجتماعي بروز پيدا كند. اين علائم موارد زير را شامل مي‌شود.

- داشتن ولع وسواس گونه به خوردن غذا

- تلاش بيش از حد براي به دست آوردن و مصرف غذا

- ادامه‌دار بودن رفتار اجباري خوردن غذا

- تلاش‌هاي مكرر براي متوقف كردن غذا خوردن‌هاي افراطي و تجربه دوره‌هاي عود پس از آن

- از دست دادن كنترل خود در مورد اينكه غذا خوردن چه زماني در چه مكاني و به مقداري صورت بگيرد.

- دچار شدن به پيامدهاي خانوادگي، اجتماعي و مالي در اثر مصرف بيمار گون غذا

- مصرف غذا براي تخليه هيجاني

- مصرف غذا تا حدي كه فرد دچار احساس ناراحتي و درد شود

- تنها غذا خوردن براي اجتناب از توجه به مسائل ديگر

اعتياد به غذا مي‌تواند برخي نشانه‌هاي جسماني را نيز ايجاد كند كه شامل موارد زير است.

- گرفتن رژيم‌هاي غذايي بسيار سخت

- انجام ورزش‌هاي افراطي

- استفراغ خود خواسته

براي آشنايي كامل در زمينه پرخوري عصبي كليك كنيد.

 

مديريت و درمان اعتياد به غذا

درمان اين اعتياد نيازمند آن است كه به نيازهاي فرد در تمام ابعاد جسماني، هيجاني و اجتماعي زندگي توجه و رسيدگي شود. در كنار پرداختن به اين مسائل شكستن چرخه مخرب غذا خوردن افراطي مورد تمركز درمانگر قرار مي‌گيرد. هدف نهايي درمان اين است كه فرد بتواند رفتارهاي سالمي را جايگزين غذا خوردن‌هاي بيمارگون خود بكند و مشكلات هيجاني نظير اضطراب و افسردگي نيز حل و فصل شوند. از جمله درمان‌هاي مؤثر در درمان اين اعتياد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

درمان شناختي رفتاري

اين درمان با تغيير دادن الگوهاي تفكر فرد و ايجاد مكانيسم‌هاي مقابله‌اي مؤثر در فرد براي درمان اعتياد به غذا بسيار تاثير گذار است. درمان شناختي رفتاري مي‌تواند به صورت فردي يا گروهي ايجاد شود. در درمان گروهي افراد با مشكلات مشابه در كنار هم قرار مي‌گيرند و با قرار دادن تجربيات مشترك در اختيار هم به يكديگر در جهت تسريع درمان كمك مي‌رسانند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان شناختي رفتاري كليك كنيد.

درمان دارويي

در بسياري از موارد اين نوع اعتياد در واكنش به افسردگي و اضطراب ايجاد مي‌شود. اگر افسردگي و اضطراب بسيار شديد باشد براي درمان آن در كنار روان درماني داروهاي ضد افسردگي و آرام بخش تجويز مي‌شود. با درمان اين اختلالات اين نوع اعتياد نيز كاهش خواهد يافت.

درمان‌هاي راه حل مدار

درمان‌هاي راه حل مدار تلاش مي‌كنند مشكلات زندگي فرد را شناسايي كنند و روش‌هاي يافتن راه‌حل‌هاي مناسب را به فرد آموزش دهند. اين درمان با كاهش استرس‌هاي زندگي فرد در كاهش علائم و شدت اعتياد به غذا تأثير بسزايي خواهند داشت.

ايجاد تغييراتي در سبك زندگي

ايجاد تغييراتي در سبك زندگي نيز مي‌تواند در كنار درمان‌هاي روانشناسي و روانپزشكي به شما در بهبود اعتياد به غذا كمك كند. از جمله اين تغييرات مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- اجتناب از مصرف غذاهاي فرآوري شده با غذاهاي مغذي

- اجتناب از مصرف كافئين

- داشتن سه وعده غذايي متعادل در روز

- نوشيدن آب به مقدار كافي

- داشتن خواب كافي

- گنجاندن ورزش در برنامه روزانه

- كاهش استرس‌هاي زندگي

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سبك زندگي كليك كنيد.

 

سوالات متداول 

- براي اعتياد به غذا معمولا چه داروهايي تجويز مي شود؟

از آنجايي كه اين نوع اعتياد معمولا ناشي از اضطراب و افسردگي است. در درمان دارويي آن از داروهاي ضدافسردگي نظير فلوكستين و داروهاي آرام بخش نظير كلرديازپوكسايد استفاده مي‌شود. 

- آيا اعتياد به غذا نيز مانند اعتياد به مواد، درمان سختي دارد؟

از آنجايي كه سيستم مغزي درگير در اين نوع اعتياد با اعتياد به مواد يكسان است به همين خاطر درمان اين مسئله نيز با دشواري‌هايي همراه است. با اين حال در اعتياد به مواد، خود ماده مصرفي باعث  تشديد حالات مي شود و آثار مخربي را بر مغز و بدن برجاي مي گذارد كه درمان را بسيار سخت‌تر مي كند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات خوردن و اعتياد به مواد غذايي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 منبع: اعتياد به غذا | علائم و درمان اين نوع از اعتياد چگونه است؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد به غذا،
موضوع:
[ ۷ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۱:۵۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی