مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ويژگي‌هاي والدين كنترل گر

شايد اين اتفاق را تجربه كرده باشيد كه فرزندانتان از كنترل‌گري شما انتقاد كنند در حالي كه خود اصلاً به اين موضوع اعتقاد نداشته باشيد. كنترل‌گر بودن تنها به اين معني نيست كه فرزندانتان را محدود كنيد. دخالت بي‌اندازه در كارهاي شخصي فرزندان و يا اجازه ندادن براي دست‌يابي به استقلال نيز نوعي از كنترل‌گري محسوب مي‌شود. آشنايي با ويژگي‌هاي والدين كنترل گر به شما كمك مي‌كند تا بدانيد آيا واقعاً در حال كنترل‌گري هستيد يا خير؟

1- مديريت افراطي روابط دوستانه فرزندان

اين درست است كه برخي روابط دوستانه مي‌توانند بسيار آسيب رسان باشند و فرزند شما در معرض خطرهاي جسماني و رواني قرار دهند در اين شرايط مداخله كردن والدين اگر به درستي صورت بگيرد مي‌تواند محافظت خوبي براي فرزندان به خصوص نوجوانان باشد.

اما اين مسئله بسيار حائز اهميت است كه مراقبت و مديريت والدين افراطي نبوده و منجر به ايجاد مقاومت در فرزند نشود. از جمله رفتارهايي كه تا حد زيادي مقاومت فرزندان را بر مي‌انگيزد، غيبت و بدگويي در مورد دوستان فرزندتان در حضور خود اوست. به جاي آنكه شخصيت دوستان او را زير سؤال ببريد در مورد رفتارهاي آسيب‌رسان با فرزندتان گفت و گو كنيد تا بتوانيد نتيجه بهتري بگيريد. البته گاهي اوقات مديريت كردن شرايط به همين آساني نيست و براي بهبود اوضاع لازم است كه با يك مشاور خانواده مشورت كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

2- جلوگيري از تجربيات جديد و استقلال طلبي از ويژگي هاي والدين كنترل گر

ممكن است شما به عنوان والدين توانايي فرزندتان را در ورزشي مثل واليبال ببينيد در حالي كه او خود به فوتبال علاقه دارد يا اينكه مي‌خواهيد بيشتر به سمت رياضيات برود در حالي كه او خودش خواهان فعاليت بيشتر در موسيقي و هنر است. در اين شرايط خوب است كه به عنوان والدين راهنما باشيد و مزايا و معايب انتخاب‌هاي فرزندتان را به او يادآور شويد اما در نهايت اگر نمي‌توانيد تصميم‌گيري را به خود او واگذار كنيد در حقيقت والديني كنترل‌گر هستيد. جلوگيري از انتخاب‌هاي فرزندان مسير استقلال يابي آن‌ها را با مشكل مواجه مي‌كند كه اين مسئله به خصوص در دوران نوجواني آسيب رواني زيادي را به آن‌ها وارد خواهد كرد.

3- چك كردن دائمي

اين موضوع قابل درك است كه شما مي‌خواهيد همواره از سلامت و پيشرفت فرزندتان اطمينان كسب كنيد. اما اين اطمينان خواهي شما نبايد تا حدي پيش برود كه خود منجر به آسيب رساندن به فرزندتان شود. وقتي شما دائماً فرزندتان را چك مي‌كنيد و بيش از حد مراقب او هستيد كه مبادا خطري او را تهديد كند، ناخواسته اين پيغام را منتقل مي‌كنيد كه خودش نمي‌تواند به اندازه كافي از خود مراقبت كند. همچنين يادآور شدن دائمي خطرها به فرزندتان از كودكي اين تصوير را در ذهن او شكل مي‌دهد كه دنيا جاي بسيار خطرناك و غيرقابل اعتمادي است. اين تصوير خود مي‌تواند آسيب‌هاي رواني زيادي را براي فرزندتان به همراه بياورد. براي مثال دچار شدن به انواع اختلالات اضطرابي نظير اختلال اضطراب فراگير مي‌تواند ريشه در همين تصاوير و مراقبت‌هاي بيش از حد از طرف والدين داشته باشد.

4- انجام وظايف مرتبط با فرزند از ويژگي هاي والدين كنترل گر

بسياري از پدر و مادرها از سر دلسوزي دائماً وظايف مربوط به فرزندشان را انجام مي‌دهند. براي مثال وسايل او را مرتب مي‌كنند، به تميز كردن اتاقش مي‌پردازند و يا حتي سال‌ها تخت خواب فرزندشان را خود جمع مي‌كنند. اين كارها در ظاهر ممكن است مراقبت كردن و دلسوزي شما را نشان دهد اما در حقيقت اين پيغام را به فرزندتان منتقل مي‌كند كه دائماً بايد تحت حمايت و كنترل شما باشد و نمي‌تواند هيچ كاري را بدون نظارت شما انجام دهد. اين مسئله عزت نفس فرزندتان را تحت تأثير قرار خواهد داد و نمي‌گذارد كه مسئوليت‌پذيري به ميزان كافي در او شكل بگيرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

 

نحوه رفتار با والدين كنترل گر

زندگي با والدين كنترل‌گر فشار و اضطراب زيادي را براي فرزندان حتي در سنين بزرگسالي به همراه مي‌آورد. در ادامه به چند راهكار اشاره خواهيم كرد كه به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد رابطه با والدين خود را بهبود ببخشيد و از ميزان كنترل‌گري آن‌ها بكاهيد.

1- در مورد احساسات خود با والدينتان صحبت كنيد

براي آنكه بتوانيد گفت و گوي موفقيت‌آميزي را در اين زمينه شكل دهيد اولين قدم اين است كه زمان و مكان مناسبي را انتخاب كنيد. براي شروع صحبت تلويزيون را خاموش كنيد، تلفن همراه خود را كنار بگذاريد و به طور كل هر عاملي كه منجر به حواس پرتي مي‌شود را به حداقل برسانيد. انتخاب زمان مناسب بسيار اهميت دارد. براي مثال زماني كه تازه از خواب بيدار شده‌ايد يا مي‌خواهيد براي رفتن به سركار حاضر شويد براي گفت و گو مناسب نيستند.

پس از انتخاب زمان و مكان مناسب سعي كنيد بدون آنكه والدين خود را هدف قرار بدهيد و آن‌ها را به خاطر رفتارهايشان سرزنش كنيد در مورد احساسات خود صحبت كنيد. براي مثال اگر والدينتان زماني كه بيرون از خانه هستيد، بيش از حد شما را چك مي‌كنند مي‌توانيد به آن‌ها بگوييد هنگامي كه آن‌ها هرچند دقيقه به شما تماس مي‌گيرند چقدر احساس اضطراب مي‌كنيد. اين باعث مي‌شود كه آن‌ها به تأثير رفتارهايشان بينديشند. اين طرز صحبت كردن تأثير بيشتري خواهد داشت تا اينكه بخواهيد والدين را سرزنش كنيد و دائماً از آن‌ها بپرسيد چرا اين رفتارها را انجام مي‌دهند.

2- چرخه‌هاي معيوب ايجاد نكنيد

هنگامي كه والدينتان بسيار عصباني يا نگران هستند گفت و گو را با آن‌ها ادامه ندهيد. در اين شرايط شما نيز بيشتر احتمال دارد كه كنترل خود را از دست دهيد و حرف‌هايي بزنيد كه آن‌ها را عصباني‌تر و نگران‌تر كند. در نتيجه وارد چرخه معيوبي مي‌شويد كه بيرون آمدن از آن دشوار مي‌شود. در اين شرايط تلاش كنيد تا بحث را با گفتن جملاتي نظير اينكه در آينده نگراني‌تان كم‌تر خواهد شد خاتمه دهيد و بحث را به زماني ديگر موكول كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

سؤالات متداول

- هنگام گفت و گو با والدين كنترل گر چگونه مي‌توان نگراني و عصبانيت آن‌ها را كاهش داد؟

تلاش كنيد همان طور كه گفته شد زمان و مكان مناسبي را براي گفت و گو انتخاب كنيد. همچنين هنگام صحبت به احساسات و نگراني‌هاي آن‌ها نيز اشاره كنيد و به آن‌ها بفهمانيد كه احساساتشان را درك مي‌كنيد و قدردان آن‌ها هستيد. اين رفتار شما باعث مي‌شود كه حرف‌هاي شما از جانب والدين با پذيرش بيشتري رو به رو شود و آن‌ها بهتر بتوانند با هيجانات منفي خود كنار بيايند.

- چرا والدين كنترل گر نمي‌توانند نيازها و خواسته‌هاي ما را در نظر بگيرند؟

شما نمي‌توانيد از والدينتان توقع داشته باشيد كه ذهن خواني كنند. آن‌ها به خاطر اضطراب، نگراني و علاقه بيش از حدي كه به شما دارند تلاش مي‌كنند كه با كنترل كردن در مقابل خطرها از شما محافظت كنند. بهترين راه در اين شرايط اين است كه آن‌ها را از احساسات منفي و نيازهاي خود آگاه كنيد. داشتن مهارت‌هاي گفت و گوي مؤثر و استفاده از جلسات مشاوره نيز مي‌تواند به در داشتن چنين گفت‌وگوهايي كمك كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه والدين كنترل گر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 منبع: والدين كنترل گر | ويژگي ها و نحوه برخورد با والدين كنترل گر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: والدين كنترل گر،
موضوع:
[ ۷ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۴۰:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی