مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

راه‌هاي درمان خجالت

خجالت كشيدن يكي از احساسات  ناخوشايندي است كه باعث مي شود نتوانيم از حضور درجمع لذت ببريم. احساس خجالت مي تواند براي انسان مفيد باشد و به او درباره عملكردش هشدار بدهد. اما مسئله اساسي اين است كه نبايد اجازه بدهيد اين احساس از كنترل خارج شود و تجربيات اجتماعي مثبت شما را به تجاربي ناخوشايند و آسيب‌زا تبديل كند. در ادامه به راهكارهايي براي كنترل و مديريت خجالت مي پردازيم

1- احساس خجالت را در خود بپذيريد

اولين قدم براي درمان خجالت اين است كه ابتدا وجود آن را در خود بپذيريد. در حقيقت انكار وجود احساساتي كه داريم بزرگ‌ترين مانع براي مقابله با آن هاست. انكار باعث مي شود كه شما نتوانيد وجود احساس خجالت را در خود تشخيص دهيد و راهي براي مقابله با آن بيابيد.

2- از تكنيك‌هاي تنفسي براي درمان خجالت استفاده كنيد

زماني كه در فردي احساس خجالت نمايان مي شود اضطراب او نيز بالا مي رود. اين اضطراب باعث مي شود كه درانجام كارها خطاهاي بيشتري صورت بگيرد و در نتيجه احساس خجالت زدگي افزايش يابد. اضطراب؛ علائم جسماني ناخوشايندي مانند فشارخون بالا، افزايش ضربان قلب و تعرق ايجاد مي‌كند. براي آنكه بتوانيد اين علائم را تحت كنترل خود در بياوريد، نفس‌هاي عميق بكشيد. تنفس عميق نه تنها  كمك مي كند كه علائم جسماني خود را كنترل كنيد، بلكه فرصت بيشتري براي شما فراهم مي كند تا بتوانيد بهترين واكنش را در آن موقعيت انجام  و احتمال خجالت زدگي مجدد را كاهش دهيد.

3- كارهايي براي پرت شدن حواس انجام دهيد

در برخي از موقعيت‌ها ذهن شما بيش از حد به نشانه‌هاي محيطي حساس مي شود و دائما بر اساس آن‌ها خود را ارزيابي مي كند.در اين ارزيابي‌هاي مكرر ممكن است كه شما به اين نتيجه برسيد كه نمي توانيد آن گونه كه ديگران انتظار دارند عمل كنيد و همين باعث مي شود كه احساس خجالت زدگي كنيد.

در اين شرايط لازم است كه بتوانيد حواس خود را از چيزهايي كه باعث اين احساس در شما مي‌شوند پرت كنيد تا بتوانيد به درمان خجالت خود كمك كنيد. مثلا مي‌توانيد موسيقي مورد علاقه خود را گوش دهيد يا خود را در فعاليتي كه براي شما لذت بخش است درگير كنيد.

4- از تكنيك‌هاي ذهن آگاهي استفاده كنيد

احساس خجالت زدگي باعث مي شود كه شما دائما در گذشته غرق شويد و به موقعيت هايي كه در آن نتوانستيد انتظارات خود و ديگران را برآورده كنيد بيانديشيد. تكنيك هاي ذهن آگاهي به شما كمك مي كنند از گذشته فاصله بگيريد، به طور كامل در زمان حال حضور داشته باشيد و از افكار و احساسات خود كاملا آگاه بمانيد اما خود را مورد قضاوت قرار ندهيد. از جمله تمرين هايي كه در تكنيك‌هاي ذهن آگاهي مطرح مي‌شود مي توان به موارد زير اشاره كرد

- زمان 10 تا 15 دقيقه در جايي آرام بنشينيد، نفس هاي عميق بكشيد و تلاش كنيد تمركز خود را بر نحوه نفس كشيدنتان معطوف كنيد.

- تلاش كنيد تا آگاهي خود را از زمان حال بالا ببريد. شما مي توانيد با پرورش و تقويت حواس پنج گانه خود از پس اين كار بر بياييد. براي اين كار در مكاني آرام بنشينيد و تلاش كنيد با استفاده از حواس خود تمام محرك هاي محيطي را تشخيص دهيد. سعي كنيد تمام مواردي نظير بوها و صداهايي را كه در محيط در جريان است را مورد توجه قرار داده و پردازش كنيد. استفاده از اين تكنيك‌هاي ذهن آگاهي كمك فراواني به درمان خجالت مي‌كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ذهن آگاهي كليك كنيد.

5- وضعيت رواني خود را بيشتر بررسي كنيد

افرادي كه احساس خجالت كشيدن را بيش از حد و در اكثر موقعيت ها تجربه مي كنند بيش از ديگران احتمال دارد كه دچار اختلالات اضطرابي نظير اختلال فوبياي اجتماعي باشند. اگر شما به اين اختلال دچار باشيد معمولا اكثر روزها و در اكثر موقعيت ها بي دليل احساس خجالت مي كند و دائما كنترل اين احساس از دست شما خارج مي شود.

براي آگاهي كامل از اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

اگر اين شرايط درمورد شما صدق مي كند براي تشخيص مشكل و دريافت هرچه زودتر برنامه درماني متناسب با مشكل خود از خدمات مشاوره روانشناسي استفاده كنيد. روانشناسان با استفاده از تكنيك‌هاي درماني مدرن نظير تكنيك‌هايي كه در درمان‌هاي شناختي رفتاري مورد استفاده قرار مي گيرند مي توانند اين مشكل را به آساني در شما بهبود ببخشند تا احساسات ناخوشايند رفع شود و بتوانيد در محافل عمومي و اجتماع عملكرد خود را بهبود ببخشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان خجالت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 منبع: درمان خجالت | راه‌هاي از بين بردن خجالت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان خجالت،
موضوع:
[ ۹ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۴۳:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی