مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

هورمون‌هاي شادي‌آور و راه‌هاي افزايش آن‌ها | هورمون شادي‌آور حقيقت علمي يا باوري اشتباه؟

تحقيقاتي كه در زمينه علوم اعصاب و روانپزشكي انجام شده است نشان مي‌دهد كه شادي با تغييراتي در مغز و سيستم عصبي انسان همراه است. اما برخلاف باور عموم اين تغييرات مرتبط با هورمون‌ها نيست بلكه به نورون‌ها (سلول‌هاي عصبي) و نوع انتقال دهنده عصبي كه آزاد مي‌كنند مربوط مي‌شود. انتقال دهنده‌هاي عصبي كه مي‌توانند در شادي مؤثر باشند سروتونين، نوراپي نفرين و دوپامين هستند. به همين دليل اكثر داروهايي كه براي مقابله با افسردگي تجويز مي‌شوند تغييراتي در سيستم توليد سروتونين ايجاد مي‌كنند و با افزايش اين ماده سعي دارند تا چرخه غمگيني و ناراحتي را در هم بشكنند. در ادامه توضيحات بيشتري در مورد اين انتقال دهنده‌هاي عصبي ارائه خواهيم كرد.

هورمون‌هاي شادي‌آور و راه‌هاي افزايش آن‌ها | سروتونين

سروتونين يكي از انتقال دهنده‌هاي عصبي بسيار تأثيرگذار در خلق و خوي انسان است. كمبود اين ماده باعث افت خلق و ايجاد حالات افسردگي در انسان مي‌شود. داروهاي ضد افسردگي اكثراً با جلوگيري از بازجذب بيش از اندازه اين ماده تلاش مي‌كنند تا سطح آن را در حد بهينه بالا ببرند و موجب بهبود خلق فرد شوند. از جمله اين داروها مي‌توان به فلوكستين و سرترالين اشاره كرد.

برخي از مواد با افزايش بيش از حد سروتونين مي‌توانند منجر به احساس شادي و لذت افراطي در فرد شوند براي مثال موادي كه افراد در مهماني‌هاي شبانه استفاده مي‌كنند نظير ال اس دي با همين مكانيزم عمل مي‌كنند و منجر به تحريك شديد سلول‌هاي عصبي در فرد شده و عوارض بسياري را ايجاد مي‌كنند. علت اينكه بسياري از افراد به سمت اين مواد مي‌روند اين است كه تلاش مي‌كنند افسردگي و مشكلات روحي خود را به وسيله عوامل بيروني كوتاه اثر رفع كنند در حالي كه استفاده از خدماتي نظير مشاوره روانشناسي به افراد كمك مي‌كند تا ريشه مشكلات خود را بشناسند و با رفع آن‌ها در دراز مدت بتوانند خلق و خوي با ثباتي را تجربه كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه سروتونين كليك كنيد.

هورمون‌هاي شادي‌آور و راه‌هاي افزايش آن‌ها | دوپامين

دوپامين به عنوان انتقال دهنده عصبي مسئول احساس لذت در انسان شناخته مي‌شود. انواع مواد مخدر با تحريك بيش از حد انتقال دهنده‌هاي عصبي توليد كننده دوپامين اعتياد را شكل مي‌دهند. در واقع اين مواد لذتي مصنوعي و مخرب را براي افراد رقم مي‌زنند كه نه تنها كمك كننده نيست بلكه منجر به ايجاد آسيب‌هاي جانبي ديگري نيز مي‌شود.

نوراپي نفرين

افزايش و كاهش اين ماده تا حد زيادي به افت و خيزهاي مرتبط با خلق مربوط مي‌شود. هر دارويي كه بر سطح اين ماده تأثير بگذارد در شادي و غمگيني فرد نيز اثر مي‌گذارد. براي مثال در افرادي كه دچار اختلال افسردگي دو قطبي هستند در دوره‌هاي مانيا، خلق به شدت بالا مي‌رود و فرد به طور غيرطبيعي احساس شادي و هيجان افراطي مي‌كند به همين خاطر روانپزشكان داروي ليتيوم را تجويز مي‌كنند تا با كاهش اين ماده بتوانند اين وضعيت رواني را كنترل كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه چگونه شاد زندگي كنيم كليك كنيد.

 

هورمون‌هاي شادي‌آور و راه‌هاي افزايش آن‌ها

همان طور كه گفته شد داروهاي روانپزشكي نظير فلوكستين و سرترالين از جمله روش‌هايي هستند كه پزشكان براي افزايش انتقال دهنده‌هاي عصبي مرتبط با شادي در نظر مي‌گيرند. اما نكته مهم اينجاست كه اين داروها به‌تنهايي منجر به درمان افسردگي نمي‌شوند چراكه ناراحتي و افسردگي علل و عوامل مؤثر گوناگوني دارد كه براي حل آن بايد اين عوامل تحت درمان قرار بگيرد. از همين روست كه قرار گرفتن داروهاي ضدافسردگي در كنار درمان‌هاي روانشناختي بيشترين اثرگذاري را خواهد داشت. شركت در جلسات روان درماني خود به خود با حل ريشه‌هاي عميق مؤثر در افسردگي مي‌تواند وضعيت انتقال‌دهنده‌ها را به حالت نرمال برگرداند.

همچنين انجام فعاليت‌هاي روزمره‌اي نظير ورزش كردن، انجام فعاليت‌هاي هوازي، زندگي در لحظه و پرداختن به امور مورد علاقه نيز مي‌تواند با ايجاد هيجانات خوشايند سطح اين ماده را در بدن بالا ببرد.

سوالات متداول درباره هورمون‌هاي شادي‌آور و راه‌هاي افزايش آن‌ها

آيا افزايش هورمون هاي شادي‌آور به تنهايي مي‌تواند افسردگي را درمان كند؟

تغييرات شيميايي بدن در اكثر موارد در نتيجه افسردگي اتفاق مي‌افتند. در واقع دليل افسردگي نيستند بلكه پيامد آن محسوب مي‌شوند. به همين خاطر اگر عوامل استرس زا و ريشه‌هاي اصلي افسردگي درمان شود اين عوامل شيميايي نيز به سطوح عادي خود برمي گردد. به همين دليل داروهاي ضد افسردگي ترجيحا در افسردگي هاي شديد و براي ايجاد انگيزه در فرد براي شركت در جلسات روان درماني تجويز مي‌شود و درمان قطعي افسردگي نيست. بلكه بهترين نتيجه را در كنار درمان‌هاي روانشناختي فرد دريافت مي‌كند.

براي آشنايي كامل در زمينه درمان شناختي رفتاري افسردگي كليك كنيد.

آيا غذاهايي وجود دارد كه منجر به افزايش هورمون هاي شادي‌آور در انسان شود؟

بله. مصرف برخي از غذاها مي تواند باعث افزايش سطح انتقال دهنده‌هاي مرتبط با خلق نظير سروتونين شود. از جمله اين مواد غذايي مي توان به موز، مواد غذايي حاوي ويتامين ب، زردچوبه و آووكادو اشاره كرد. 

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره و درمان افسردگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: هورمون‌هاي شادي‌آور و راه‌هاي افزايش آن‌ها

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۴:۱۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی