مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

بي‌احترامي فرزندان به والدين

هر خانواده‌اي قوانين مربوط به خود را دارد. به همين دليل ممكن است برخي رفتارها در يك خانواده بي‌احترامي محسوب شود در حالي كه در خانواده‌اي ديگر امري عادي باشد. با اين حال به طور كلي مي‌توان گفت رفتارهايي نظير پريدن ميان حرف‌هاي والدين، ناديده گرفتن درخواست‌هاي آنان، داد و فرياد زدن يا به كار بردن كلمات نادرست هنگام  گفت و گو با پدر و مادر تقريباً در تمام خانواده‌ها به عنوان رفتارهاي غير محترمانه و بي‌ادبانه با والدين محسوب مي‌شود.

 

 

علت بي احترامي فرزندان به والدين

داشتن برخي رفتارها در تربيت فرزندان مي‌تواند علت بي احترامي فرزندان به والدين شود. در ادامه به چند مورد از اين رفتارهاي اشتباه اشاره خواهيم كرد.

- توجه نكردن به رفتارهاي بي‌ادبانه

- عادي شدن اين رفتارها براي والدين

- عدم آگاهي در مورد اينكه چگونه مي‌توان به اين رفتارها خاتمه داد

- اجازه دادن به فرزندان براي بدرفتاري به هر دليلي. براي مثال ممكن است چون كودك خشمگين است به او اجازه دهيد كه هر حرفي را بزند يا هر رفتاري را داشته باشد. در حالي كه اين كار موجب شكل گيري عادت و چرخه‌اي معيوب در او مي‌شود و همچنين به عنوان يك سبك رفتاري در برخورد با همسالان نيز ادامه خواهد يافت.

به همين دليل لازم است كه والدين واكنش‌هاي مناسب هنگام انجام بدرفتاري و بي‌احترامي فرزند را بياموزند چراكه نوع واكنش در شكل دهي رفتار بسيار تأثير گذار است به طوري كه با داشتن واكنش درست مي‌توان اين رفتار را براي هميشه خاتمه داد و يا به عنوان يك عادت آن را تقويت كرد.

البته اين مسئله نيز اهميت دارد كه در برخي موارد والدين با وجود تمام تلاش‌هايي كه در زمينه تربيت فرزندشان انجام مي‌دهند بازهم شاهد بد رفتاري‌هاي آن‌ها هستند. در اين شرايط مي‌توان از نقش يادگيري مشاهده‌اي و الگوبرداري از همسالاني كه اين رفتار را دارند، وجود اختلالاتي نظير بيش فعالي، اختلال سلوك و اختلال نافرماني مقابله‌اي نيز به عنوان عوامل تأثير گذار در بي‌احترامي فرزندان به والدين ياد كرد.

براي آشنايي كامل با اختلال بيش فعالي كليك كنيد.

علت بي احترامي فرزندان به والدين | در برابر بي احترامي فرزندان چه كارهايي مي‌توانيم انجام دهيم؟

هنگامي كه فرزندتان شروع به بي‌احترامي مي‌كند و در حين گفت و گو رفتارهايي نظير داد زدن را از خود نشان مي‌دهد، هرگز به مكالمه ادامه ندهيد. به‌جاي آن مي‌توانيد اعمال زير را براي كاهش يافتن اين رفتارهاي مخرب انجام دهيد.

1- مكث كنيد و با آرامش به رفتار اشتباه اشاره كنيد.

2- براي فرزندتان به طور منطقي توضيح دهيد كه چرا اين رفتارها ناپسند است.

3- رفتاري جايگزين رفتار مخرب به فرزندتان پيشنهاد دهيد.

4- تا زماني كه فرزندتان رفتار جايگزين را انجام نداده رضايت خود را ابراز نكنيد.

5- رفتارهاي جايگزين را بارها و بارها تمرين كنيد تا در خانواده به عنوان يك عادت در بيايد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه فرزندپروري كليك كنيد.

سؤالات متداول درباره علت بي احترامي فرزندان به والدين

- چگونه مي‌توانم به فرزند خردسالم آموزش دهم كه پريدن ميان حرف ما بي‌ادبي محسوب مي‌شود تا او ديگر اين كار را تكرار نكند؟

هنگامي كه كودك ميان حرف‌هاي شما مي‌پرد و حرف شما را دائماً قطع مي‌كند مكث كرده و به اين رفتار اشاره كنيد. براي مثال مي‌توانيد بگوييد عزيزم، مي‌دانم كه مي‌خواهي من به تو توجه كنم، اما اين كار تو وسط حرف كسي پريدن است. در ادامه براي او توضيح دهيد كه اين چرا اين رفتار، كار خوبي نيست. براي آنكه تأثير كافي را بگذاريد بايد بتوانيد گزينه‌اي جايگزين به فرزندتان ارائه دهيد يك راه حل در اين شرايط اين است كه به او بگوييد بگذار من دوباره شروع به صحبت كنم و هنگامي كه مكث كردم آن وقت تو دوباره حرف‌هايت را بگو.

- اگر با تمام اقدامات لازم فرزند بازهم رفتارهاي بي‌ادبانه خود را تكرار مي‌كند بايد چه كاري انجام دهيم؟

تشويق و تنبيه دو ابزار اصلي در شكل دهي رفتار است. در اين شرايط لازم است كه شما از روش‌هاي صحيح تنبيه آگاهي داشته باشيد تا بتوانيد فرزندتان را پيامدهايي متناسب با اعمال خود مواجه كنيد و به اين ترتيب ميزان رفتار مخرب را در او كاهش دهيد. از جمله روش‌هاي مؤثر در اين زمينه محروم‌سازي است.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تنبيه كودكان كليك كنيد.

- آيا بي‌احترامي‌ها و بدرفتاري بيش از حد فرزندان مي‌تواند ناشي از اختلال خاصي باشد؟

بله، براي مثال كودكاني كه دچار اختلال نافرماني مقابله‌اي هستند و يا كودكان مبتلا به اختلال سلوك همواره رفتارهاي مخرب و ناسازگاري از خود نشان مي‌دهند. به همين دليل اگر بي‌احترامي‌ها و مخالفت‌هاي فرزندتان از حد طبيعي فراتر رفته بايد به يك روانشناس باليني كودك مراجعه كنيد و در اين زمينه راهنمايي‌ها و برنامه‌هاي درماني مناسب را دريافت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه علت بي احترامي فرزندان به والدين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: علت بي احترامي فرزندان به والدين

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۰۴:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی