مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند | نفخ نوزاد و تشخيص آن

چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند ؟ نفخ، گازي است كه با دل‌پيچه و قلنج در نوزاد همراه مي‌شود. اين درد براي نوزاد بسيار دردآور است و مي‌تواند موجب بي‌قراري‌هاي شبانه روزي‌اش بشود. وقتي كه نفخ در او به وجود مي‌آيد شكم‌اش تا حدودي باد مي‌كند و متورم مي‌شود. در اين حالت او پاهايش را به سمت سينه‌اش جمع مي‌كند و دست‌وپا مي‌زند. سپس كمرش را خم مي‌كند و ممكن است با گريه كردن باد بيشتري را وارد معده خودش كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نفخ نوزاد كليك كنيد.

چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند ؟

در دوران شيردهي ممكن است بعضي از غذاها در بو و مزه شير مادر تاثيراتي ايجاد كنند و اگر اين موادغذايي نفخ داشته باشند مي‌توانند موجب نفخ نوزاد شوند. ممكن است بعضي از غذاها براي مادر نفاخ نباشند اما در نوزاد ايجاد نفخ كنند.

چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند | ميوه‌ها 

تعدادي از ميوه‌ها توسط مادر يا دادن آن به كودك به عنوان غذاي كمكي مي‌تواند ايجاد نفخ كند.

1.خوردن موز به دليل اين كه باعث سردي مزاج مي‌شود در كودك ايجاد نفخ مي‌كند.

خيار به اين دليل كه به سرعت فاسد مي‌شود مي‌تواند موجب نفخ شود مخصوصا اگر با پوست خورده شود.

گوجه سبز جز ميوه‌هايي است كه مصرف به اندازه آن توسط مادر نمي‌تواند تا حد زيادي در فرزندش ايجاد نفخ كند اما اگر زياد مصرف شود مي‌تواند گازهايي در روده او ايجاد كند.

انار جزء ميوه‌هايي است كه تب سرد دارد و به طبع مي‌تواند ايجاد نفخ كند، مصرف انار مي‌تواند باعث ايجاد يبوست شود كه يكي از دلايل ايجاد نفخ در نوزاد است.

زردآلو به طور كلي در افراد ايجاد نفخ مي‌كند و به هيچ وجه به مادراني كه شير مي‌دهند توصيه نمي‌شود از اين ميوه استفاده كنند.

شاه توت هم جزء ميوه‌هايي است كه بر سيستم گوارشي تاثير مي‌گذارد و موجب بروز نفخ در نوزاد مي‌شود.

انگور به دليل پوستي كه روي آن قرار دارد مي‌تواند ايجاد نفخ كند. پوست انگور ديرهضم است و به طور كلي باعث دل‌درد و نفخ مي‌شود.

گيلاس نيز جزء ميوه‌هايي است كه خوردن آن باعث نفخ در نوزاد مي‌شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه غذاي كودك زير يك سال كليك كنيد.

سبزيجات

بروكلي، تره، ترب، پياز، كاهو، كلم و هويج داراي نوعي قند به نام رافينوز هستند كه فقط بر اثر باكتري‎هاي موجود در معده و روده تجزيه و هضم مي‌شوند. نوزاد نيز مقداري كافي از اين باكتري‌‌ها را در بدنش ندارد كه بتواند به خوبي آن‌ها را هضم كند پس دچار نفخ مي‌شود.

چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند | حبوبات

همه حبوبات مثل نخود، لوبيا، عدس به دليل وجود نوعي قند در آن‌‌ها كه هضم نمي‌شوند و بعد از وارد شدن به روده تجزيه نمي‌شوند كودك را دچار نفخ مي‌كنند.

لبنيات

لبنياتي مثل شير و كشك داراي مقداري لاكتوز است. مادر نوزاد اگر از لبنيات استفاده كند لاكتوز موجود در آن به شير او منتقل مي‌شود و از اين راه به بدن كودك مي‌رسد و آنزيم‌هاي هضم لاكتوز در بدن نوزاد به درستي وجود ندارد و ممكن است باعث نفخ او شود.

خشكبار

زياده روي در خوردن بعضي از خشكبار و آجيل‌ها مثل فندق و پسته و بادام مي‌تواند باعث نفخ در نوزاد شود. مخصوصا اگر اين خشكبار به صورت خام مصرف شود. 

چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند | مواد غذايي ديگر

زرشك: زرشك هم جزء مواردي است كه تب سرد دارد و استفاده از آن مي‌تواند ايجاد نفخ كند.

تخم مرغ: در تخم‌مرغ مقداري گوگرد وجود دارد كه اين گوگرد مي‌تواند ايجاد نفخ كند.

خاكشير: تصور بسياري از افراد اين است كه خوردن خاكشير باعث از بين رفتن يبوست مي‌شود اما بايد بدانيد كه مصرف زياد از حد آن باعث شدت يافتن يبوست مي‌شود و اگر بر شير مادر تاثير بگذارد باعث ايجاد يبوست در نوزاد و در نهايت نفخ مي‌شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تغذيه نوزاد تا شش ماهگي كليك كنيد.

غذاهايي كه مانع نفخ نوزاد مي‌شود

همان‌طور كه مصرف بعضي از مواد غذايي نفاخ توسط مادر مي‌تواند روي طعم و بوي شير تاثير بگذارد و باعث نفخ نوزاد بشود، بعضي از موادغذايي هم مي‌توانند از شدت اين نفخ بكاهند.

خوردن سبزيجاتي مثل شلغم پخته،، چغندر، شويد، گشنيز، جعفري، كنگر فرنگي مي‌تواند از شدت نفخ كم كند و آن را از بين ببرد.

دمنوش‌هاي آويشن‌كوهي، چاي سبز،ريحان مي‌تواند به از بين بردن نفخ كمك كند.

استفاده از ادويه‌جات و دانه‌هايي مثل فلفل، رازيانه و زيره سياه از بين برنده نفخ است.

در ميان حبوبات تنها ماش است كه ايجاد نفخ نمي‌كند.

هلو جزء ميوه‌هايي است كه براي از بين بردن نفخ هيچ تاثيري ندارد اما به خودي خود ايجاد نفخ نمي‌كند.

عرق نعناي خالص مي‌تواند نفخ را به خوبي از بين ببرد اما به دليل تاثيري كه بر بو و مزه شيرمادر مي‌گذارد باعث مي‌شود طعمش را براي نوزاد ناخوشايند كند و از خوردن شير دوري كند.

چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند | نفخ در شيردهي

گاهي ممكن است همه نكات رعايت شود اما كودك بازهم دچار نفخ شود. در اينجا ممكن است علت نفخ در خود شير مادر و نحوه شيردهي باشد. اگر مادر در هنگام شيردهي وضعيت مناسبي نداشته باشد و كودك را در موقعيتي مناسب در آغوش نگيرد باعث مي‌شود او بخشي از هوا را ببلعد و دچار نفخ شود و اگر بعد از شيرخوردن آروغ او گرفته نشود مطمئنا نوزاد نفخ مي‌كند. استرس مادر هم بر شير او تاثير مي‌گذارد و موجب نفخ مي‌شود.

براي آشنايي كامل در زمينه آروغ گرفتن نوزاد كليك كنيد.

همچنين اگر در زماني كه كودك گرسنه نيست بخواهيد به علت ساكت كردنش به او شير دهيد به احتمال زياد دچار نفخ مي‌شود. دادن شيرخشك به كودك مي‎تواند باعث حساسيت روده او شود و در كودك ايجاد نفخ كند. 

چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند | چه زماني به پزشك مراجعه كنيم

اگر با رعايت كردن رژيم غذايي و خوردن مواد ضد نفخ و رعايت نحوه صحيح شيردادن هنوز كودكتان نفخ داشت و اين نفخ با علائمي مثل تب، مدفوع خوني، اسهال، استفراغ، كاهش‌اشتها، ناتواني در شيرخوردن، سخت نفس كشيدن و يا ناراحت شدن هنگام دست زدن به او همراه شد، بايد به سرعت به پزشك مراجعه كنيد يا اين كه به اورژانس زنگ بزنيد.

سوالات متداول

براي كم كردن نفخ حبوبات براي نوزاد چه كاري ميشه كرد؟

براي كم‌ كردن نفخ حبوبات مي‌توان آن را از چندروز قبل از پخت خيس كرد و چند بار آبش را تعويض كرد. در آخر آب آن را دور بريزيد و بپزيد.

‎نوزاد من بعد از چهار ماه هنوز نفخ داره چيكار بايد بكنم؟

دوره نفخ كردن در كودكان متفاوت است و ممكن است اين مدت براي بعضي از نوزادان بيشتر باشد كه جاي نگراني نيست. فقط با رعايت كردن موارد گفته شده مي‌توان به شدت نيافتن آن كمك كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه غذاي مناسب براي نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: چه غذاهايي باعث نفخ نوزاد مي‌شوند ؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۸:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی