مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

رفتار با همسر افسرده چگونه بايد باشد؟

در ابتدا بايد بدانيد كه هيچ برنامه‌اي بدون حمايت همه جانبه شما امكان پذير نيست. شما نمي‌توانيد همسرتان را به صورت تخصصي درمان كنيد اما مي‌توانيد راه بهبودي و بازگشت به زندگي را براي او هموار كنيد. اولين كاري كه بايد بكنيد شناخت بيماري افسردگي و ملاك‌هاي تشخيصي آن است.

لازم است در اين راه از مشاوره افسردگي كمك بگيريد؛ چرا كه افسردگي اختلالي پيچيده است و اقدامات نا به‌جاي شما مي‌تواند شرايط را بدتر كند. در ادامه برخي از مهم‌ترين شيوه‌هاي رفتار با همسر افسرده را شرح داده‌ايم.

قدم اول در رفتار با همسر افسرده | شناخت افسردگي

افراد افسرده ممكن است روزهاي بسيار خوبي نيز داشته باشند اما تجربه دوباره حالات افسردگي، چيزي است كه معمولا عزيزان و نزديكان متوجه آن نمي‌شوند. نشانه‌هاي شديد افسردگي حداقل به مدت دو هفته در فرد ديده مي‌شوند، در صورت عدم درمان، احتمالا علائم به صورت مزمن در مي‌آيند. رفتار با همسر افسرده شما ممكن است تنها برخي نشانه‌ها را داشته باشد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله افسردگي همسر را مطالعه كنيد.

بنابراين اولين گام، درك بيماري افسردگي توسط شما و شناسايي نشانه‌هاي آن است. علائم افسردگي مي‌تواند در هر فرد متفاوت باشد و با گذشت زمان تغيير كند. طبيعتا مطالعه كافي شما براي تشخيص افسردگي كافي نيست و بايد از روانشناس كمك بگيريد اما به طور كلي بهترين راه اين است كه با استفاده از سوالات باز و گوش دادن همدلانه و درست، به درون همسرتان پي ببريد. براي اطلاع از علائم افسردگي كليك كنيد.

گام دوم در رفتار با همسر افسرده | در كنارش باشيد

يافتن بهترين روانشناس، جمع كردن دوستان، صحبت با افرادي كه تجربه شما را داشتند مي‌تواند گزينه‌هاي پيش روي شما باشد اما معمولا بهترين كاري كه مي‌توانيد براي همسر افسرده‌تان بكنيد خودش را به سادگي نشان مي‌دهد.

شما جواب تمام سوالات را نداريد و اين طبيعي است، اما مي‌توانيد كنار همسرتان بنشينيد و گوش بدهيد. دست او را بگيريد، او را در آغوش بگيريد و مهمتر از همه، تنهايش نگذاريد. البته نيازي نيست هميشه و در همه حال كنارش باشيد و به او بچسبيد، فقط به او بفهمانيد كه هميشه حمايتش مي‌كنيد. مي‌توانيد جملات زير را به كار ببريد:

_ بگو من چكار مي‌تونم بكنم؟

_ تو براي من مهمي.

_ من بخاطر تو اينجام. اينجام كه باهام حرف بزني.

گام سوم در رفتار با همسر افسرده | او را براي درمان تشويق كنيد

علائم افسردگي در همسرتان ممكن است آنقدر شديد باشد كه زندگي وي را مختل كند. با اين حال ضرورت مراجعه به متخصص را درك نكند و آن را نپذيرد و فقط فكر كند كه احساساتي زودگذر است. بنابراين وظيفه شماست كه او را براي درمان تشويق كنيد.

افسردگي نه تنها خود به خود خوب نمي‌شود، بلكه به مرور زمان كهنه‌تر و شديدتر خواهد شد. براي اين كار مي‌توانيد علائم همسرتان را با يك درمانگر مطرح كنيد، نگراني خود را به همسرتان ابراز كنيد، قرار ملاقات يا تماس با روانشناس ترتيب دهيد و درباره چيزهايي كه درباره افسردگي و درمان آن مي‌دانيد به او توضيح دهيد.

گام چهارم در رفتار با همسر افسرده | ايجاد يك محيط امن و حامي

فراموش نكنيد كه همسر افسرده‌تان بيمار است و نياز به محيطي آرام دارد. تغيير در سبك زندگي بسيار مهم است. تغييراتي مثل تغذيه سالم و مقوي، كم كردن تنش‌ها و فشارهاي رواني، برنامه ريزي براي ديدن دوستان و ترتيب دادن مهماني، خوشگذراني با هم، تشويق همسر و تاييد مثبت او، تمجيد از نقاط قوت و ورزش بسيار موثر هستند.

ورزش كردن مي‌تواند مانند قرص‌هاي ضد افسردگي عمل كرده و شما حتي با يك پياده روي ده دقيقه اي روزانه، مي‌توانيد قدم‌هاي بزرگي براي درمان افسردگي برداريد. براي اطلاعات بيشتر تاثير ورزش بر افسردگي را مطالعه كنيد. 

گام پنجم در رفتار با همسر افسرده | هدف‌هاي كوچك تعيين كنيد

بي هدفي و بي انگيزگي يكي از مهمترين علائم افسردگي است، بنابراين حتي بلند شدن از تختخواب نيز براي همسر افسرده تان يك موفقيت محسوب مي‌شود. اهداف بزرگ را به اهداف كوچك تقسيم كنيد و هيچ قدم مثبتي در همسرتان را بدون بازخورد نگذاريد. همين گام‌هاي كوچك به برگشتن او به زندگي و فعاليت‌هاي روزمره كمك مي‌كند. روزانه دوش گرفتن، زود بيدار شدن، تغذيه سالم و ... قسمت‌هايي از اين گام‌هاي كوچك است.

خطر خودكشي را جدي بگيريد!

خطر خودكشي هميشه در طول ابتلا به اختلال افسردگي وجود دارد. بنابراين بايد نسبت به نشانه‌هاي آن كاملا هوشيار بوده و براي پيشگيري از خودكشي اقداماتي انجام دهيد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله خودكشي را نيز مطالعه كنيد. برخي از اين نشانه‌هاي خطر عبارت‌اند از:

1- صحبت كردن درباره خودكشي

2- صحبت درباره پوچي زندگي و جهان پس از مرگ

3- تهيه وسايلي كه براي خودكشي استفاده مي‌شود، مثل طناب، اسلحه يا قرص

4- نوسانات خلقي افراطي را در رفتار با همسر افسرده چك كنيد.

5- خروج شديد از اجتماع

6- احساس نااميدي شديد

7- شركت در رفتار‌هاي مخاطره آميز مثل اعتراضات خياباني، سو مصرف مواد، روابط جنسي متعدد و رانندگي خطرناك

8- خداحافظي كردن

9- مديريت و يا بخشش دارايي‌ها

10- تغييرات شديد شخيصتي و رفتاري

به شدت بايد مراقب اين نشانه‌ها باشيد و توجه و مواظبت خود را در اين مواقع افزايش دهيد. در صورت مشاهده آن‌ها، حتما روانشناس و مراجع ذي ربط را مطلع كنيد. به علاوه افسردگي به ديگر اعضا نيز مي تواند سرايت كند. بنابراين حتما براي درمان افسردگي اقدامات لازم را انجام دهيد. براي اطلاع از روش‌هاي درمان افسردگي كليك كنيد.

نكات مهم براي كمك به همسر افسرده

همسر افسرده ممكن است در زندگي بسيار كج خلقي كند و يا مدام بي حوصله باشد و بهانه بگيرد؛ خيلي مواقع براي فرزندان وقت نمي‌گذارد و تمام مسئوليت‌ها به دوش شما مي‌افتد. به ياد داشته‌باشيد كه همسرتان تحت كنترل بيماري قرار دارد و نمي‌تواند عواطف و احساسات منفي خود را مديريت كند.

گاه عواملي همچون مشكلات كودكي و خانواده باعث افسردگي او شده‌اند. بنابراين او را به خاطر بي حوصلگي و بيماري‌اش سرزنش نكنيد. در رابطه با نقش خانواده در بروز افسردگي پيشنهاد مي‌كنيم به مقاله خانواده افسرده پرور مراجعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه ارتباط با همسر افسرده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: رفتار با همسر افسرده | چه كاري براي همسر افسرده ام بكنم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رفتار با همسر افسرده،
موضوع:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۴:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی