مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

كمك به افراد افسرده

نگراني در مورد فرد افسرده باعث مي‌شود اطرافيان تمام تلاش خود را براي كمك به او به كار بگيرند؛ پيش از آن كه براي كمك به فرد افسرده تصميم بگيريد، لازم است شناخت كافي نسبت به اين بيماري، شدت و علائم آن به دست بياوريد. افسردگي تمام جنبه‌هاي زندگي فرد را تحت تأثير قرار مي‌دهد پس لازم است نسبت به بهبود هر يك از نشانه‌هاي اين بيماري اقدامات مناسب و متفاوت صورت بگيرد. در اين زمينه پيشنهاد مي كنيم مقاله افسردگي را مطالعه كنيد.

همچنين در خانواده‌هايي كه قبلا سابقه افسردگي وجود داشته بهترين كمك اين است كه از ابتلاي اعضاي خانواده و نزديكان پيشگيري كنيد. والدين خود را وادار كنيد تا زمان‌هايي را تنها به خود اختصاص دهند و نگراني‌هاي مداوم را كنار بگذارند. براي اطلاعات بيشتر در زمينه وقت گذاشتن والدين براي خود كليك كنيد.

كمك به افراد افسرده | تشخيص افراد افسرده

در بسياري از مواقع آشنايان و اطرافيان فرد افسرده مانع درمان او مي‌شوند و با واكنش‌ها و عكس العمل‌هايشان افسردگي فرد را تشديد مي‌كنند. چرا كه نشانه‌ها و علائم افسردگي را نمي‌شناسند. پس حتما برايكمك به افراد افسرده قبل از هر چيزي بايد نشانه‌ها و علائم افسرگي را بشناسيد تا بتوانيد افسردگي را تشخيص بدهيد. در ادامه مهمترين نشانه‌ها ذكر شده است:

_از دست دادن علاقه و توجه به مسائل مانند كار، تفريح، ورزش

_از دست دادن علاقه به فعاليت‌هاي مورد علاقه

_كاهش يا افزايش وزن

_كاهش يا افزايش اشتها

_مشكلات و اختلالات خواب (براي آگاهي از انواع اختلالات خواب كليك كنيد.)

_بي قراري و يا بيش از اندازه حساس و تحريك پذير شدن

_احساس خستگي شديد و فقدان انرژي

_احساس بي ارزش بودن يا احساس گناه داشتن

_مشكل در تصميم گيري، تمركز يا فكر كردن

_حملات گريه

_احساس نا اميدي

_افكار خودكشي يا اقدام به خود كشي

توجه: نشانه‌هاي بالا را ممكن است در بسياري از افراد ديده شود. آنچه احتمال تشخيص افسردگي را بالا مي‌برد وجود چندين نشانه با هم است؛ به طوري كه زندگي و كارآمدي فرد به طرز چشمگيري مختل شده باشد. براي اطلاع از ديگر علائم افسردگي كليك كنيد.

كمك به افراد افسرده | نياز فرد افسرده به كمك اطرافيان

ديدن دوست يا عضوي از خانواده كه دچار افسردگي شده است احتمالا بسيار برايتان اذيت كننده است. گاه ترجيح مي‌دهيد اين موضوع را انكار كنيد و با اين واقعيت كه دوست يا عزيزتان افسرده است مواجه نشويد. در حالي كه براي حل يك مسأله بايد آن را به همان شكلي كه هست قبول كرد. خوب است بدانيد تمام نشانه‌هاي افسردگي از جمله بي علاقگي، بي انرژي بودن و مواردي از اين قبيل تلاشي غير مستقيم براي دريافت كمك است.

گاهي اين نشانه‌ها مثل بد زباني، عصبانيت و پرخاشگري ممكن است باعث رنجش شما شود. اين رفتارها با ميل خود فرد انجام نمي‌شود، پس آن‌ها را به خود نگيريد و براي افزايش انگيزه فرد افسرده به دنبال راه چاره‌اي باشيد. مطالعه مقاله افزايش انگيزه در بيمار افسرده مي‌تواند برايتان مفيد باشد.

چگونه به افراد افسرده كمك كنيم؟

قبل از هر چيز مهم است بدانيد فرد افسرده در اين موقعيت دردناك گير افتاده است. درك اين موضوع شما را از بسياري از باورهاي اشتباه نجات خواهد داد. فرد افسرده به نصيحت‌ها و جملاتي همچون «تو نبايد اين حال و روز را داشته باشي؛ يا تو آدم قوي بودي چطور به اين حال و روز افتادي؛ يا من از تو توقع بيشتر از اينها را دارم» نيازي ندارد.

اين جملات اساسا به او كمكي نمي‌كند و با طبيعت افسردگي در تضاد است. رفتار با بيمار افسرده داراي حساسيت زيادي است و نبايد ساده از كنار آن بگذريد. پيشنهاد مي‌كنيم براي درك بهتر اين موضوع مقاله رفتار با بيمار افسرده را مطالعه كنيد.

راهكارهاي كمك به افراد افسرده

راه‌كارهاي زير به شما كمك مي‌كنند تا در رابطه با فرد افسرده بهتر عمل كنيد و او را در درمان اين بيماري ياري دهيد:

1. حمايت از فرد افسرده و اطمينان بخشي به او

شخص افسرده بايد بداند حتي اگر انرژي و توان صحبت از حال و روز خود را براي كسي ندارد؛ يك نفر در تمام دنيا مي‌خواهد از تمام زوايا و احساساتي كه او تجربه مي‌كند خبر داشته باشد. او را مطمئن كنيد كه گوشي شنوا و همدل با او خواهيد بود. وقتي اين اطمينان را پيدا كند مكالمات طولاني‌تر و مؤثرتري با شما برقرار مي‌كند.

2. كمك به افراد افسرده | توجه به احساسات فرد افسرده

شخص افسرده احساسات مختلف و سنگيني را در طي بيماري تجربه مي‌كند. مهم است كه او را تشويق كنيد به اين احساسات و نام دقيقشان فكر كند. از آن‌ها نترسد و آن‌ها را تك به تك تجربه كند. به او اطمينان دهيد كه در تمام اين مراحل در كنار او هستيد.

3. پرهيز از اصرار زياد براي تفريح و شاد بودن

در دوره‌هاي افسردگي كم پيش مي‌آيد كه فرد افسرده ميل به تفريح و خوش گذراني داشته باشد. لزومي به اصرار مفرط در اين زمينه نيست. او با شما تعارف ندارد. اغلب متوجه خواهيد شد وقتي حتي كمي ميل داشته باشد، پيشنهاد شما را قبول خواهد كرد. فقط او را از در دسترس بودن خود مطمئن سازيد.

4. ترغيب فرد افسرده براي مراجعه به روانشناس

شخص افسرده را ترغيب به مراجعه به روانشناس كنيد. روان درمانگر كارآمد اولويت بسياري دارد. اغلب افراد افسرده موضوعات مهمي كه بايد بررسي شوند را با اطرافيان يا دوستان در ميان نمي‌گذارند. از همين رو شما نمي‌توانيد به درمان افسردگي او به تنهايي بپردازيد. او بايد در جلسات مشاوره افسردگي با درمانگر ارتباط بگيرد.

گاهي نيز اطرافيان با وجود رعايت نكات ذكر شده نمي‌توانند در برقراري ارتباط و كمك به فرد افسرده موفق شوند چرا كه ممكن است بيمار از خود مقاومت نشان دهد. بنابراين مراجعه به مشاوره افسردگي به شما كمك مي‌كند راهكارهاي مؤثرتري را به كار بگيريد.

كمك به افراد افسرده | شرايط حاد و خطر خودكشي در افراد افسرده

در صورتي كه شخص افسرده از افكار خودكشي با شما صحبت مي‌كند يا حدس شما از صحبت هايش ميل به خود كشي است؛ اين موضوع را جدي بگيريد. گاهي افراد افسرده به سطحي از رنج مي‌رسند كه مرگ را تنها راه براي رهايي از آن مي‌بينند. اگر از خودكشي صحبت مي‌كند، خودزني مي‌كند، يا به دنبال ابزاري براي عملي كردن نقشه خود است؛ هرگز او را تنها نگذاريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه علائم خودكشي كليك كنيد.

مهم است كه صريح اما با لحني مسلط از ميل به اين اقدام از او سؤال كنيد. اجازه بدهيد راجع به اين موضوع با شما صحبت كند. براي كمك به افراد افسرده در شرايط بحراني حتما از يك فرد متخصص در اين زمينه مشاوره بگيريد.

درمان افسردگي بسته شدت علائم آن مي‌تواند فرآيندي طولاني مدت و پيچيده باشد؛ بنابراين لازم است براي كمك به فرد افسرده صبر و تحمل و روحيه خود را بالا ببريد. مطالعه‌ي مقاله درمان افسردگي بينش عميق‌تري نسبت به اين مسئله در اختيارتان قرار مي‌دهد.

سوالات متداول

به افراد افسرده چه بگوييم؟

به فرد افسرده بگوييد به خاطر او در كنارش هستيد و همواره او را حمايت مي‌كنيد. فرد افسرده لازم است چنين جملاتي را حتما از زبان شما بشنود. همچنين به او بگوييد كه نمي‌دانيد دقيقا چه احساسي دارد اما مي‌توانيد او و شرايطش را درك كنيد.

چگونه به بيمار افسرده انگيزه دهيم؟

مي‌توانيد از راهكارهاي بسياري در اين زمينه استفاده كنيد؛ به او پيشنهاد دهيد تا همراه شما به پياده روي 10 دقيقه‌اي بپردازد. همچنين تلاش براي كاهش استرس در فرد افسرده به افزايش انگيزه در او كمك مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي و نحوه صحيح كمك به افراد افسرده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: كمك به افراد افسرده | راه‌ها و روش‌هاي ممكن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كمك به افراد افسرده،
موضوع:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۰:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی