مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آمار علائم افسردگي شديد در ايران

آمار و ارقام در ايران حاكي از شيوع روز افزون افسردگي در كشور است. بر اساس آمار انتشار يافته توسط وزارت بهداشت، بيش از 12 درصد مردم ايران دچار افسردگي شديد هستند. هر فردي حداقل يك بار در زندگي‌اش اين وضعيت را تجربه مي‌كند. اما افسردگي براي بسياري از افراد جامعه يك حالت تكرار شونده دارد. در صورت عدم درمان، علائم افسردگي در هر دوره نسبت به قبل شديد‌تر خواهد شد.

ادامه پيدا كردن افسردگي، فرد را با مشكلات روحي و جسمي مانند بي‌انگيزگي، كاهش و عدم تمركز، علائم اضطراب و استرس دائمي، وسواس فكري، انواع فوبيا، اختلالات شخصيت، تنهايي، پرخاشگري، اعتياد، مشكلات و اختلالات جنسي ، حمله پانيك و... مواجه خواهد كرد. براي دريافت اطلاعات كامل‌تر نسبت به اين بيماري به مقاله افسردگي مراجعه كنيد.

افراد مبتلا به افسردگي حتي ممكن است به درجه‌اي از نااميدي در زندگي برسند كه دست به خودكشي بزنند. اين در حالي است كه شناخت علائم و نشانه‌هاي اين بيماري نقش بسزايي در پيشگيري و جلوگيري از وخامت آن دارد.

 

علائم و نشانه‌هاي افسردگي

افسردگي مانند ساير اختلالات رواني داراي نشانه‌ها و علائمي است كه روند عادي زندگي را مختل مي‌كند. با شناخت علائم افسردگي شديد همانطور كه پيش‌تر ذكر كرديم، مي‌توانيد تا حد زيادي از بروز مشكلات و وخامت اين بيماري جلوگيري كنيد. معيارها و نشانه‌هاي افسردگي شامل موارد زير مي‌شود:

1- خلق و خوي افسرده

افراد افسرده همواره احساس خستگي و كسلي شديد دارند. در فكر كردن بسيار كند مي‌شوند و قادر به انجام كارهاي روزمره خود نيستند. زود عصباني مي‌شوند و كوچك‌ترين حركات اطرافيانشان سبب ناراحت شدن اين افراد مي‌گردد. در برخي موارد فرد احساس بدي نسبت به خانه خود پيدا مي‌كند و تمايلي براي بازگشت به خانه و برقراري ارتباط با خانواده ندارد. 

2- بي‌علاقگي نسبت به فعاليت‌هاي لذت‌بخش 

افراد مبتلا به افسردگي علاقه‌اي به انجام فعاليت‌هاي عادي و روزمره خود ندارند و احساس خوشي يا لذت را تجربه نمي‌كنند. اين افراد حتي دچار بي انگيزگي مي‌شوند و تمايل خود را به تفريح، مهماني و... از دست مي‌دهند. براي پي بردن به راه‌هاي افزايش انگيزه در افسردگي كليك كنيد.

3- حس خودكم بيني يا احساس گناه بيش از حد

مبتلايان به بيماري افسردگي همواره در فكر كمبود‌ها و ناكامي‌هايشان در زندگي هستند و احساس گناه و درماندگي شديد مي‌كنند. افكاري مانند (من به هيچ دردي نمي‌خورم) يا (دنيا خيلي جاي بديه) بر افكار و ذهن اين افراد چيره مي‌گردد. اين افكار معمولا پس از شكست عشقي، شكست عاطفي، طلاق يا ناكامي در روابط عاطفي در افراد به وجود مي‌آيد.

4- داشتن ايدۀ خودكشي به طور مكرر

افسردگي در افراد سبب مي‌گردد كه ديگر احساس خوشايندي نسبت به زندگي و آينده خود نداشته باشند. همين امر باعث مي‌شود تا به دنبال افكار و نگرش‌هاي منفي بروند. به همين دليل بارها شاهد خودكشي افراد مبتلا به افسردگي بوده‌ايم. حتما در چنين مواقعي مسئله را جدي بگيريد و از يك فرد متخصص در زمينه افسردگي مشاوره بگيريد. براي اطلاع از علائم خودكشي، كليك كنيد.

5- مشكلات خواب؛ بي‌خوابي يا پرخوابي

بسياري از مبتلايان به بيماري افسردگي با تغيير الگوي خواب مواجه هستند. تغيير الگوي خواب به شكل بي خوابي و گاهي به شكل خواب زيادتر از حد معمول بروز مي‌كند. يكي از علائم افسردگي شديد بي خوابي در شب مي‌باشد.

اين افراد معمولا در طول نيز احساس خواب‌آلودگي شديد دارند اما با هيچ روشي موفق به خواب راحت و كافي نمي‌شوند. به همين علت دائما احساس سنگيني سر و عدم تمركز حتي بر روي ساده‌ترين موضوعات در اين افراد مشاهده مي‌شود. توصيه مي‌كنيم مقاله نحوه درمان بي خوابي را مطالعه نماييد. 

6- آشفتگي روان و بي‌قراري

بسياري از مبتلايان به بيماري افسردگي به لحاظ قواي جسماني بسيار تحليل مي‌روند يا دچار بي قراري حركتي مي‌شوند؛ مثلا صبح خيلي زود بيدار مي‌شوند و ساعت‌ها در اتاق قدم مي‌زنند. افراد افسرده حالت سردرگمي دارند. در يك لحظه تصميم به بيرون رفتن از خانه مي‌گيرند و در لحظه بعد از بيرون آمدن خود پشيمان مي‌شوند و به خانه باز مي‌گردند.

7- مشكلات اشتها؛ بي‌اشتهايي و يا پرخوري

 در برخي موارد مبتلايان به افسردگي در قالب مكانيسم مقابله، به كم خوري يا پر خوري بيش از حد روي مي‌آورند، اين تغييرات اشتها مي‌تواند به كاهش يا افزايش وزن شديد منجر شود. براي اطلاع از بي اشتهايي ناشي از افسردگي كليك كنيد.

8- مشكلات تمركز

بسياري از بيماران مبتلا به افسردگي حاد قادر به تمركز نيستند. گاهي اين افراد در زمان خواندن روزنامه و يا دنبال كردن يك سريال تلويزيوني و حتي تصميم گيري نيز دچار مشكل مي‌شوند. حتي تصميمات بسيار ساده و پيش پا افتاده زندگي برايشان بسيار سخت است.

9- احساس خستگي روزانه يا فقدان انرژي

اين افراد معمولا در طول روز احساس خستگي شديد مي‌كنند. در فكر كردن كند مي‌شوند و قادر به انجام فعاليت‌هاي عادي روزمره نيستند. خستگي و گوشه گيري در افسردگي يكي از شايع ترين علائم است. مطالعه مقاله گوشه گيري در افسردگي براي پي بردن به علل و راه‌هاي درمان مي‌تواند مفيد باشد.

 

نشانه‌ها و علائم افسردگي شديد

تشخيص علائم افسردگي شديد بسيار پيچيده است و نمي‌توان به همين 9 معيار تشخيص كه در بالا ذكر شد بسنده كرد. افسردگي بخشي از اختلال دو قطبي همراه با ساير بيماري‌هاي رواني محسوب مي شود. اما اينكه فرد افسرده علائم خود را چگونه توصيف مي‌كند بستگي به محل زندگي و ريشه فرهنگي وي دارد.

در جوامع شرقي افراد مبتلا به بيماري افسردگي بيشتر درباره‌ي دردهاي جسمي خود حرف مي‌زنند. اما در جوامع غربي معمولا به حالات يا احساساتشان توجه بيشتري نشان مي‌دهند. به همين دليل تشخيص نشانه‌هاي افسردگي شديد به هيچ وجه كار آساني نيست و نياز به بهره‌مندي از مشاوره افسردگي دارد. مشاور افسردگي علاوه‌بر اين كه علائم را در شما تشخيص مي‌دهد راه‌كارهاي مناسب براي درمان را نيز ارائه مي‌كند.

 

علل بروز علائم افسردگي در افراد

بروز افسردگي در افراد تنها به يك علت خاص محدود نمي‌شود. گاهي اين اختلال به علت ناملايمات زندگي، بيماري‌هاي جسمي يا ساير عوامل محرك بروز مي‌كند، با اين حال ممكن است ناگهاني و بدون اينكه با هيچ يك از اين عوامل در ارتباط باشد ظاهر گردد.

دانشمندان معتقدند كه عوامل بسيار زيادي براي بروز اين بيماري در افراد تأثير گذار است كه از جمله علل بروز نشانه‌هاي افسردگي شديد مي‌توان به تروما، ژنتيك، شرايط زندگي، ساختار مغز، ساير شرايط پزشكي، مواد اعتيادآور و... اشاره داشت. در ادامه عوامل ذكر شده را شرح داده‌ايم:

1- علائم افسردگي ناشي از تروما

ضربه روحي يا تروما در سنين بسيار كم مي‌تواند به تغييرات دراز مدت در نوع عملكرد و واكنش مغز نسبت به ترس و استرس منجر شود. به همين دليل است كه اين تغييرات مغزي، احتمال بروز افسردگي در افرادي كه سابقه‌ي تروما در دوران كودكي را دارند افزايش مي‌يابد.

2- نقش ژنتيك در بروز علائم افسردگي

در برخي از موارد مشاهده شده كه اختلالات خلقي و افكار خودكشي ممكن است زمينه‌ي ژنتيكي داشته باشند، توجه داشته باشيد كه ژنتيك تنها يك عامل از عواملي است كه احتمال ابتلا به افسردگي را زياد مي‌كند.

100 درصد ژن‌هاي دوقلوهاي همسان با يكديگر مشابه هستند. در حالي كه احتمال اينكه هر دو نفر آنها به بيماري افسردگي دچار گردند كمتر از 30 درصد است. علائم و نشانه‌هاي افسردگي شديد در افرادي كه زمينه‌ي ژنتيكي دارند معمولا در سنين پايين‌تر ظاهر مي‌شود.

توجه داشته باشيد كه علاوه بر عامل ژنتيك همراه شدن آن با عوامل ديگري مانند اتفاقات و شرايط نامطلوب زندگي نيز در ابتلاي اين افراد به افسردگي بي تأثير نيست.

3- شرايط زندگي عاملي بر افزايش علائم افسردگي

وضعيت مالي، محل زندگي، روابط اجتماعي، وضعيت تأهل و ... از جمله عواملي هستند كه در بروز افسردگي در افراد تأثير گذارند. اما فرضيه ديگري كه وجود دارد اين است كه شايد بتوان برعكس، افسردگي را عامل بروز شرايط نامساعد زندگي دانست. مثلا شيوع افسردگي در افراد بي خانمان بيشتر است، اما در برخي موارد نيز احتمال دارد كه افسردگي سبب آوارگي اين افراد شده باشد.

4- نقش ساختار مغز در بروز علائم افسردگي

مطالعه‌ي تصاوير مغزي نشان دهنده‌ي كاهش فعاليت لوب پيشاني مغز در مبتلايان به افسردگي است. همچنين گفته مي‌شود كه الگوي مغزي اين افراد هنگام خواب متفاوت است. افسردگي در نحوه‌ي پاسخگويي غده‌ي هيپوفيز و هيپوتالاموس نسبت به تحريكات هورموني نيز تغيير ايجاد مي‌كند.

5- ساير شرايط پزشكي مؤثر بر بروز علائم افسردگي

احتمال ابتلا به بيماري افسردگي در افرادي كه سابقه‌ي ابتلا به اختلالات خواب، درد مزمن، اضطراب يا بيش فعالي دارند بيشتر است. همين تاثيرات جسماني افسردگي آن‌ها را وادار به مراجعه به پزشك مي‌كند.

6- مواد مخدر

اعتياد به مواد مخدر احتمال ابتلا به افسردگي را افزايش مي‌دهد. اعتياد از جمله مواردي است كه فرد را در شرايطي قرار مي‌دهد كه عوامل ابتلا به افسردگي در فرد بسيار افزايش يابد و حتي بر خانواده فرد نيز تاثير مي‌گذارد و احتمال ابتلاي ساير اعضاي خانواده فرد معتاد را به بيماري افسردگي افزايش مي‌دهد.

 

علائم افسردگي شديد در جنسيت و سنين مختلف

افسردگي مختص گروه خاصي نيست و در تمامي سنين، نژاد، اقوام و طبقات اجتماعي-اقتصادي چه در زنان و چه در مردان بروز مي‌كند. بسياري از افراد دچار افسردگي پنهان هستند. نحوه بروز علائم افسردگي در افراد مختلف متفاوت است. براي اطلاع از نشانه‌هاي افسردگي پنهان كليك كنيد.

1- افسردگي در مردان

مردان با توجه به ويژگي‌ها و صفاتي كه دارند، از افسردگي خود بيشتر شرمنده و خجالت زده مي‌شوند و به همين دليل سعي مي‌كنند كه بيماري و شرايط سخت زندگي خود را از همه پنهان كنند و در برابر اين بيماري و شرايط بد تاب بياورند يا به قول خودشان با مصرف مواد مخدر خود درماني كنند.

عدم درمان و رسيدگي به افسردگي در مردان مي‌تواند پيامد‌هاي فاجعه باري داشته باشد، چرا كه آمار خودكشي‌هايي كه نهايتا به فوت ختم مي‌شود در مردان بسيار بيشتر است. از جمله عوامل زمينه ساز افسردگي در مردان مي‌توان به ناكامي‌هاي زندگي، خيانت، طلاق، احساس تنهايي و... اشاره داشت. براي اطلاع بيشتر درباره نشانه‌ها و درمان افسردگي در مردان كليك كنيد.

2- افسردگي در زنان

عوامل مختلفي از جمله بيولوژيك باروري، ژنتيك، تغييرات هورموني و روابط بين فردي در ابتلاي زنان به افسردگي نقش زيادي دارد. بسياري از زنان در دوران قاعدگي از لحاظ احساسي و جسمي بسيار ضعيف مي‌شوند ( سندروم پيش از قاعدگي )، تغييرات رفتاري مثل احساس افسردگي و تحريك پذيري را تجربه مي‌كنند.

عده‌ي زيادي از زنان افسرده علائم و نشانه‌هاي شديدتري در دوران قاعدگي تجربه مي‌كنند. بسياري از آن‌ها در زمان پس از زايمان به افسردگي پس از زايمان دچار مي‌شوند. علائم افسردگي شديد در زنان در فاصله زماني كمي پس از وضع حمل بروز مي‌كند كه موجب اضطراب، بي خوابي، گريه يا افكاري مانند آسيب رساندن به خود يا نوزاد مي‌شود. براي اطلاع بيشتر درباره نشانه‌ها و درمان افسردگي در زنان كليك كنيد. 

3- علائم افسردگي شديد در سالخوردگان

افسردگي در افراد سالخورده معمولا درمان نشده باقي مي‌ماند، چرا كه بسياري از اين افراد افسردگي را يكي از پيامد‌هاي طبيعي افزايش سن و واكنشي طبيعي در مقابل مسائل جسمي، روحي و اجتماعي مرتبط با سالخوردگي مي‌دانند. سالخوردگان معمولا براي درمان افسردگي خود اقدام نمي‌كنند.

نشانه‌ها و علائم افسردگي شديد در افراد سالخورده بسيار با علائم افسردگي شديد در جوانان متفاوت مي‌باشد. از جلمه علائم و نشانه‌هاي افسردگي شديد در سالخوردگي عبارتند از اختلالات حافظه، دردهاي مبهم، توهم، فشار خون و سكته. يكي از علل اصلي افسردگي در افراد سالخورده، سندروم آشيانه خالي است. براي آشنايي با سندروم آشيانه خالي كليك كنيد.

4- علائم افسردگي شديد در كودكان و نوجوانان

تمامي انسان‌ها در مقطعي از دوران كودكي و جواني خود به طور طبيعي با بحران‌هاي احساسي مواجه مي‌شوند، اما گاهي اين مقاطع بحراني در برخي كودكان منجر به افسردگي مي‌شود. كودكاني كه مبتلا به بيش فعالي، اختلال يادگيري، اختلال اضطراب و اضطراب نافرماني مقابله جويانه (Odd)هستند، احتمال اين كه دچار افسردگي شوند بيشتر است.

كودكان افسرده معمولا از وجود درد شكايت مي‌كنند و كمتر از احساساتشان صحبت مي‌كنند. اما علائم و نشانه‌هاي افسردگي شديد در نوجوانان متفاوت‌تر است. پرخاشگري، مصرف مواد مخدر، افت تحصيلي و فرار از خانه نمونه‌هايي از نشانه‌ها و علائم افسردگي شديد در نوجوانان مي‌باشد كه بايد بسيار جدي گرفته شود. چرا كه طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت، خودكشي سومين عامل مرگ در نوجوانان 15 تا 20 ساله است.

 

درمان نشانه‌هاي افسردگي

افسردگي از جمله بيماري‌هاي بسيار مخرب است كه در صورت تشخيص به موقع قابل درمان است. فقط كافي است كه براي خارج كردن بيمار از دنياي افسردگي نسبت به پيگيري بيماري خود كوشا باشيد و سيكل درمان را جدي بگيريد. ادامه سيكل درمان مانع از بازگشت افسردگي مي‌شود. در ادامه برخي از مهم‌ترين روش‌هاي درمان افسردگي را نام برده‌ايم.

- دارودرماني: داروهاي ضدافسردگي، تثبيت‌كننده‌هاي خُلقي و داروهاي آنتي‌سايكوتيك (ضد روان‌پريشي)

- روان‌ درماني: رفتار درمانيِ شناختي (CBT)، درمان خانواده‌ محور و درمان بين‌فردي

- درمان تحريك مغزي: درمان الكتروشوك (ECT) و تحريك مغناطيسي جمجمه‌اي تكرارشونده (RTMS)

- نور درماني: در اين روش، فرد با استفاده از يك جعبه‌ي نور در معرض طيف كامل نور قرار مي‌گيرد تا ميزان ترشح هورمون ملاتونين تنظيم شود.

- ورزش: با پيگيري يك ورزش خاص و مورد علاقه به صورت حرفه‌اي و يا ورزش‌هاي ساده مانند پياده‌روي

- درمان‌هاي جايگزين: طب سوزني، مراقبه و تغذيه‌درماني

- استراتژي‌هاي خود مديريتي: يادگيري مهارت‌هاي حل مسئله، خودآگاهي، قدرت تصميم‌گيري، تفكر خلاقانه و...

- رويكردهاي ذهن، جسم و روح: اين رويكردها با استفاده از مديتيشن، ايمان و دعا صورت مي‌گيرد.

نكته آخر: داشتن اعتياد و يا مبتلا بودن به بيماري هايي مانند اختلال استرس (PSTD) و اختلال كم توجهي و ... سيكل درمان افسردگي را مشكل‌تر از حد معمول مي‌سازند. چنانچه هر يك از اين موارد با موفقيت درمان شود، علائم افسردگي شديد نيز به طبع بهبود سريع‌تر پيدا خواهد كرد. استفاده از مشاوره افسردگي و روان درماني  به شما در بهبود و تشخيص شدت افسردگي كمك مي كند.

 

سوالات متداول

علائم افسردگي در زنان متاهل چيست؟

نشانه‌هاي افسردگي در خانم‌هاي مجرد به نشانه‌هاي افسردگي پس از زايمان و يا مشكلات ناشي از ارتباط با همسر و فرزندان باز مي‌گردد. به طور كلي نشانه‌هاي افسردگي در زنان با نشانه‌هاي افسردگي در زنان متاهل يكسان است و همان علائم ذكر شده مانند گريه بي‌دليل، بي‌اشتهايي، اضطراب و... را در بر مي‌گيرد.

تست افسردگي چيست؟

تست‌ها و آزمون هايي براي تشخيص علائم افسردگي وجود دارند كه مهم‌ترين آن‌ها تست «بك» و تست «نئو» مي‌باشد. بسياري از اين تست‌ها را مي‌توانيد در اينترنت و به صورت رايگان انجام دهيد. اين تست‌ها به صورت نسبي به شما كمك مي‌كنند تا افسردگي را در خود شناسايي كنيد. اما توجه داشته‌باشيد كه هيچ‌كدام قطعيت و اعتبار كافي ندارند و تشخيص افسردگي تنها به وسيله مصاحبه باليني قابل اعتماد است.

علائم افسردگي در جوانان

علائم افسردگي در جوانان از خفيف تا شديد دسته‌بندي مي‌شود و مواردي همچون تغييرات خلق و خو، تحريك‌پذيري، بي‌انگيزگي نسبت به كار و تحصيل را در بر مي‌گيرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: علائم افسردگي | نشانه هاي افسردگي شديد را بهتر بشناسيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: علائم افسردگي،
موضوع:
[ ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۱۵:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی