مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

خاطره نويسي

بسياري از افراد به صورت روزانه و يا گه‌گاه به نوشتن خاطرات روي مي‌آورند. اين كار علاوه بر ايجاد سرگرمي و ثبت وقايع مي‌تواند منجر به احساسات خوشايندي در افراد شود و مزاياي روانشناختي متعددي را نيز به همراه بياورد. در ادامه به برخي از اين مزايا اشاره خواهيم كنيد.

1- كاهش استرس و احساسات منفي

خاطره نويسي باعث مي‌شود كه افراد بسياري از احساسات منفي خود را كه ممكن است با ديگران در ميان نگذارند را بنويسند. تحقيقات نشان داده اين امر منجر به نوعي تخليه رواني مي‌شود و در كاهش احساسات منفي به خصوص استرس نقش بسزايي دارد. تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده نشان مي‌دهد اگر خاطره نويسي ابراز هيجاني را در بر بگيرد مي‌تواند در كاهش افسردگي، اضطراب و خشم تأثير بسزايي داشته باشد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

2- خاطره نويسي و بهبود حافظه

هنگامي كه شما وقايع روزمره را مي‌نويسيد و افكار خود را در اين زمينه ثبت مي‌كنيد، مغز شما با احتمال بيشتري اطلاعات را ذخيره مي‌كند. خاطرات انسان محلي براي ذخيره جزئيات هستند. هنگامي كه شما خاطره مي‌نويسيد در حقيقت خاطرات را يك بار ديگر بازيابي مي‌كنيد. اين كار باعث مي‌شود كه پيوند قوي‌تري ميان اطلاعات برقرار شود و در آينده هنگام يادآوري اطلاعات بهتر عمل كنيد.

3- خاطره نويسي تمريني براي ذهن

به طور كلي نوشتن، نوعي تمرين و ورزش براي ذهن محسوب مي‌شود. از همين رو خاطره نويسي نيز از اين قاعده مستثني نيست. نوشتن مرتب خاطرات به ذهن شما انسجام مي‌دهد و نمي‌گذارد كه دچار ركود و از كارافتادگي شويد. به همين خاطر در تمرين‌هايي كه براي پيشگيري از بيماري آلزايمر به افراد داده مي‌شود برخي متخصصين از افراد مي‌خواهند كه ساعاتي را در روز به نوشتن چيزهايي نظير خاطرات دور و نزديك اختصاص دهند تا بتوانند پويايي ذهن خود را حفظ كنند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ورزش ذهن كليك كنيد.

4- تفكر بهتر و ارتباطات قوي‌تر

افرادي كه كم‌تر دست به قلم مي‌شوند و كم‌تر در مورد خود مي‌نويسند، نسبت به ديگران كم‌تر مي‌توانند احساسات و افكار خود را به وضوح بيان كنند. در حقيقت نوشتن اگر با خودآگاهي همراه باشد و علاوه بر ثبت صرف وقايع احساسات، نگرش‌ها و افكار شما را نيز در بر بگيرد مي‌تواند باعث شود كه شما بهتر بينديشيد، در بيان احساساتتان قوي‌تر باشيد و به تبع آن هنگام برقراري ارتباط با ديگران نيز بهتر عمل كنيد.

5- تأمل در زندگي

زندگي با سرعتي غير قابل باور در جريان است. ممكن است سال‌ها بگذرند و در اين سال‌ها شما دستخوش تغييرات بسياري شويد بدون اينكه از آن‌ها آگاهي زيادي داشته باشيد. خاطره نويسي اين فرصت را براي شما فراهم مي‌كند تا لحظاتي در زندگي خود توقف كنيد و در مورد آنچه گذشته بيشتر بيانديشيد. اين كار باعث مي‌شود كه تحليل واقع بينانه‌تري از رويدادها داشته باشيد و بتوانيد در مورد تغييرات خود و محيط پيرامونتان بينش بيشتري به دست بياوريد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه نوشتن براي كاهش استرس كليك كنيد.

سؤالات متداول

- آيا خاطره نويسي مي‌تواند به ما در كنار آمدن با روزهاي سخت كمك كند؟

تحقيقات متعددي در اين زمينه انجام شده است كه يافته‌هاي جالبي را به ما نشان مي‌دهد. درست است كه افراد به مرور كردن خاطرات منفي تمايل كم‌تري دارند و در نوشتن آن‌ها نيز كم‌تر پيش قدم مي‌شوند؛ با اين حال اگر خاطره نويسي در مورد روزهاي سخت و ناخوشايند  با ابراز هيجاني همراه باشد، يعني فرد بتواند به واسطه كلمات احساساتش را به رشته كلام در بياورد، در مقايسه با ساير افراد شانس بيشتري براي كنار آمدن با مشكلات و هيجانات منفي دارد. اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه حتي لازم نيست افراد پس از نوشتن رويدادهاي سخت و احساساتشان در آن مورد آن‌ها را بخوانند بلكه نوشتن به تنهايي مي‌تواند در تنظيم احساسات منفي تأثير بسزايي داشته باشد.

- آيا خاطره نويسي در يادگيري نيز مؤثر است؟

متخصصان معتقدند كه به طور كلي نوشتن يادگيري را افزايش مي‌دهد. همان طور كه اگر در كلاس درس مطالب مربوطه را يادداشت كنيد بعدها عملكرد بهتري خواهيد داشت اين مسئله در زندگي روزمره نيز صدق مي‌كند. در واقع خاطره نويسي با كمك به تحكيم حافظه در يادگيري نيز مؤثر خواهد بود.

براي دريافت مشاوره در زمينه خاطره نويسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: خاطره نويسي | خاطره نويسي راهي براي غلبه بر استرس و احساسات منفي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خاطره نويسي،
موضوع:
[ ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۴:۲۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی