مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

هيستري در گذر تاريخ

هيستري (Hysteria) كلمه‌اي‌ست كه اصولا در مورد زنان و از دوران يونان باستان به كار مي‌رود. هيستري در واقع به رحم سرگردان گفته مي‌شده و عقيده بر اين بوده كه هيستري ناشي از حركات خاص رحم زنان است. در واقع از ديرباز حركات غير طبيعي رحم را موجب به وجود آمدن مجموعه‌اي از نشانه‌هاي خاص جسماني و روان مي‌دانسته‌اند.

هيستري در بين مردم به منظور عصبي بودن به خاطر فشار رواني كاربرد دارد. در واقع از منظر معنايي و تاريخچه هيستري كاربردي نا به جاست. مثلا گفتن كلمه خنده هيستريك به معني اين مي‌باشد كه فرد به خاطر فشار رواني در موقعيتي كه نامناسب است، مي‌خندد. وليكن منظور از عصبي در اختلال هيستري ارتباط بيماري با سيستم عصبي مركزي يا محيطي بدن مي‌باشد.

تحولات معنايي واژه هيستري

هيستري در طول تاريخ دستخوش تحولات عظيم شده است. همان طور كه گفته شد، در زمان يونانيان باستان، تصور بر اين بود كه رحم زن چنين علائمي را ايجاد مي‌كنند. در طي قرون وسطي چنين علائمي را ناشي از تسخير توسط ارواح و اجنه در نظر مي‌گرفتند و انواع و اقسام شكنجه‌ها بر فرد اعمال مي‌شد تا اين اجنه و ارواح بدن او را ترك كنند.

بعد از مدت‌هاي طولاني و با پيشرفت علم پزشكي، پزشكان متوجه شدند كه علائم ظاهرا بدون هيچ توجيه طبي و زيستي به وجود مي‌آيند. نهايتا انجمن روانپزشكي آمريكا عبارت هيستري را حذف كرد و به جاي آن طبقه بندي دقيق‌تر و واضح تري را ارائه نمود و نام آن را اختلال علائم جسماني گذاشت و برخي نشانه‌هاي مشابه در دسته اختلالات روان تني قرار گرفت. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال علائم جسماني و اختلالات روان تني كليك كنيد.

 

تعريف هيستري

در جريان اين بيماري، فرد علائم خاصي را نشان مي‌دهد كه ظاهرا براي آن‌ها علل جسماني واضحي وجود ندارد. اين علائم بسيار گسترده‌اند ولي معمولا اختلالات حسي- عصبي را شامل مي‌شوند. مثلا فرد بي حسي و لمس شدن يك عضو بدن، نابينايي، ناشنوايي، ناتواني در راه رفتن و موارد ديگري را نشان مي‌دهد، در حالي كه علت عضوي براي آن وجود ندارد. در واقع هيستري نوعي از اختلالات اضطرابي است و با اضطراب ارتباط دارد. براي آشنايي با انواع ديگر اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

 

نشانه‌ها و علائم Hysteria

هيستري نوعي از اختلال رواني به حساب مي‌آيد كه در آن بي حس شدن اندام‌ها، مور مور شدن و يا گزگز كردن شايع‌ترين علامت مي‌باشد. فرد ممكن است فلج عمومي از خود نشان دهد يا صرفا يك عضو از بدنش حالت لمس و فلج پيدا بكند. كري، كوري، حرف نزدن و تشنج نيز از ديگر نشانه‌ها مي‌باشند. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلالات رواني كليك كنيد.

 

علل ابتلا به هيستري

علل اين بيماري بسيار پيچيده و برخاسته از وضعيت و تعارض‌هاي رواني است. همان طور كه گفته شد، فرد هيچ گونه نقص يا اختلالي در سيستم عصبي كه توجيه كننده وضعيت فلج يا نابينايي او باشد، ندارد. ولي به هرحال نشانه‌هاي خود را حفظ مي‌كند و با مداخلات پزشكي هيچ تغييري در وضعيتش حاصل نمي‌شود.

افراد مبتلا، اغلب تعارضات عميق درون رواني دارند. در واقع اين افراد در تجربه عميق هيجانات خود مشكل دارند. به جاي اينكه بتوانند هيجانات خود را نشان دهند، يا تعارضات و خشم خود را تجربه كنند، آن‌ها را به شكل علائم جسماني نشان مي‌دهند. براي مثال ممكن است نسبت به يك موضوعي كه براي آن‌ها بسيار دردناك بوده هيچ نوع ناراحتي و يا علائم استرس از خود نشان ندهند، اما هيجان را به صورت فلجي در پاها بروز دهند. آن‌ها اغلب اضطراب و استرس خود را سركوب مي‌كنند. بر خلاف اختلال اضطرابي كه فرد نشانه‌هاي اضطراب را بروز مي‌دهد. براي كسب اطلاعات در زمينه علائم استرس كليك كنيد.

 

شيوع Hysteria

هيستري همان طور كه گفته شد بيماري‌اي مختص زنان دانسته مي‌شد ولي تدريجا با مشخص شدن ملاك‌هاي دقيق براي آن، بين مردان هم مواردي ديده شد. ولي در واقع اين اختلال در ميان زنان بيشتر از مردان ديده شده است.

 

درمان هيستري

درمان هيستري در طول تاريخ دچار تغييرات وسيعي شده‌است. از اولين درمان‌هايي كه براي آن استفاده مي‌شد، هيپنوتيزم بود. ولي بعد‌ها اين درمان تغييراتي كرد. در جريان درمان روانكاوي، روانكاو به بررسي گذشته فرد مي‌پردازد و علائم و نشانه‌ها در اين ميان از بين مي‌رود. درمان‌هاي ديگري چون طرحواره درماني و درمان هاي شناختي رفتاري نيز امروزه براي از بين رفتن علائم و نشانه‌ها به كار برده مي‌شود. براي آشنايي با هيپنوتيزم و روانكاوي كليك كنيد.

در واقع اين بيماري به صورت ناخودآگاه ارتباط بسيار زيادي با استرس و اضطراب دارد و بر اثر تنش‌هاي رواني شدت مي‌يابد. اما بسياري افراد مبتلا در كنترل و كاهش استرس خود درمانده مي‌مانند به همين دليل لازم است تا با مراجعه به مشاوره كنترل استرس بيماري خود را به صورت حرفه‌اي درمان كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات رواني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: هيستري | نشانه ها، علائم، علل و درمان هيستري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هيستري،
موضوع:
[ ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۳:۳۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی