مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

 

تشخيص دندان شيري از دائمي

شايد شما تفاوت دندان شيري از دائمي را ندانيد و يا فراموش كرده باشيد كه كدام دندان شيري است و كدام يك دائمي مي‌باشد. معيارهايي براي تشخيص دندان شيري وجود دارد. براي مثال رنگ دندان‌هاي دائمي از دندان‌هاي شيري كدرتر است و دندان‌هاي شيري رنگ روشني دارند، سايز كوچكتر از دندان‌هاي دائمي دارند، قد دندان‌هاي شيري از دندان‌هاي دائمي كوتاه‌تر است و تخم مرغي شكل مي‌باشد، سطح جونده دندان دائمي بيشتر است و ريشه پهن‌تر نيز دارد و همچنين فاصله بين دنداني در دندان‌هاي دائمي كمتر از دندان‌هاي شيري است.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

مراقبت از دندان شيري | علت خراب شدن دندان‌هاي شيري

شير دادن در شب

بسياري از مادران براي اين كه كودك خود را آرام  كنند و بخوابانند به او شير مي‌دهند، اين شير حاوي قند مي‌باشد و روي دندان‌هاي كودك مي‌ماند. مخصوصا اگر به كودك شير خشك بدهند.

مراقبت از دندان شيري | استفاده از خمير دندان معمولي

خمير دندان‌هاي معمولي داراي فلورايد بسيار كمي هستند و اصلا براي جلوگيري از پوسيدگي دندان كودك مناسب نيستند. بهتر است براي كودكان از خمير دندان‌هايي استفاده كنيد كه داراي فلورايد بيشتري هستند.

خوردن ميوه و آب ميوه

اسيد موجود در ميوه‌ها مي‌تواند باعث پوسيدگي دندان‌ها شود. بهتر است به جاي آبميوه به كودكان ميوه تازه داده شود زيرا تماس آبميوه با دندان‌ها بيشتر مي‌باشد و بيشتر باعث پوسيده شدن دندان مي‌شوند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه تغذيه سالم كليك كنيد.

دندان‌هاي خراب اطرافيان

اگر در دهان مادر يا نزديكان او دندان‌هاي پوسيده وجود داشته باشد و از ظرف مشترك براي آب و غذا دادن به كودك استفاده شود، احتمال انتقال اين عفونت از راه دهان به دهان براي كودك وجود دارد. همچنين احتمال خراب شدن دندان‌هاي او نيز امكان دارد. 

مراقبت از دندان شيري | دير شروع كردن مسواك زدن

پزشكان توصيه مي‌كنند كه قبل از در آمدن دندان‌هاي كودك لثه‌هاي او را مسواك بزنيد به دليل اين كه بروز پوسيدگي با تجمع باكتري‌ها مي‌باشد و بي‌توجهي به بهداشت دهان باعث  پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود.

بلافاصله بعد از غذا مسواك زدن

اسيدي كه در خوراكي‌ها و نوشيدني‌ها وجود دارد مينا دندان را نرم مي‌كند. اگر بعد از خوردن آن از مسواك استفاده شود موجب خراشيده شدن سطح دندان و خرابي آن مي‌شود پس بهتر است بعد از گذشت يك مدت زماني كودك مسواك بزند.

نوشيدني‌هاي شيرين و گازدار

نوشيدني‌هاي گازدار و شيرين براي دندان‌هاي كودك بسيار مضر مي‌باشد. اين نوع نوشيدني‌ كه داراي مواد افزودني نيز هستند مي‌توانند تاثيرات مخربي بر روي دندان‌ها داشته باشند.

مراقبت از دندان شيري | برنامه غذايي نامتناسب

افرادي كه علاقه‌مند به خوردن وعده‌هاي بيشتر با مقدار غذا كمتر هستند بيشتر دچار پوسيدگي دندان مي‌شوند، به اين دليل كه دندان و دهان استراحت نمي‌كند و مرتبا در مجاورت موادغذايي و اسيدهاي توليد شده قرار مي‌گيرد.

اهميت مراقبت از دندان شيري  

اين مسئله درست مي‌باشد كه دندان شيري بعد از مدتي مي‌افتد و دندان دائمي جايگزين آن مي‌شود ولي اگر از آن‌ها مراقبت نشود مشكلات و آسيب‌هايي را به همراه دارد. مشكلاتي كه به دليل عدم مراقبت از دندان شيري به وجود مي‌آيند شامل موارد زير مي‌باشد.

رشد مناسب كودكان

درست در سني كه كودك هنوز دندان شيري در دهان دارد، سن رشد او مي‌باشد كه نيازمند مصرف موادغذايي مناسبي است. كودك به دليل درد دندان و پوسيدگي آن به خوردن غذا بي‌ميل مي‌شود و والدين فكر مي‌كنند كه او بي‌اشتها شده است. تمايل نداشتن به خوردن غذا نشانه وجود مشكل در جويدن است. دندان‌هاي سالم موجب تغذيه مناسب او مي‌شود در نتيجه رشد مناسبي اتفاق مي‌افتد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه رشد كودك كليك كنيد.

مراقبت از دندان شيري | نداشتن بوي بد دهان

 در بسياري از كودكان كه دندان‌هايشان شيري است دهانشان بوي بد مي‌گيرد. دليل اين اتفاق پوسيدگي بر روي دندان‌هاي شيري است كه توجهي به آن‌ها نمي‌شود، زماني كه روي دندان‌ها پوسيدگي ايجاد مي‌شود، غذا در آن تجمع مي‌كند و فاسد مي‌شود علاوه بر اين موجب التهاب و عفونت لثه نيز مي‌شود.

رويش صحيح دندان‌ها در جاي خودشان

دندان‌هاي شيري فضا مناسب رويش دندان‌هاي دائمي را فراهم مي‌كنند. اگر قبل از در آمدن دندان‌هاي دائمي بخواهيد دندان‌هاي شيري را خارج كنيد ممكن است دندان‌هاي دائمي كج و نامرتب در بيايند يا اين كه كاملا نهفته بمانند و رويش آن‌ها خيلي دير اتفاق بيافتد.

تلفظ درست كلمات

اگر دندان‌هاي شيري بهداشت لازم را داشته باشند و از دهان خارج نشوند موقعيت قرار گرفتن زبان و اداي كلمات به درستي صورت مي‌گيرد و تلفظ حروف به طرز صحيح آن امكان پذير است و نحوه صحبت كردن كودك به درستي انجام مي‌شود.

مراقبت از دندان شيري | شكل گيري و رشد درست صورت و فك

با رشد و سالم ماندن دندان‌هاي شيري قوس فك به درستي شكل مي‌گيرد و ايراد ظاهري در صورت كودك ايجاد نمي‌شود و بعدها نياز به درمان‌ فك و دندان براي اصلاح فرم صورت ندارد.

تاثير سلامت و مراقبت از دندان شيري بر دندان دائمي

اگر دندان شيري دچار پوسيدگي شود، عفونت و پوسيدگي به دندان‌هاي دائمي نيز سرايت مي‌كند. دندان‌هايي كه اميد به سالم بودن آن‌ها است مانع از درست كردن دندان‌هاي شيري آسيب ديده مي‌شوند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه كودك سالم كليك كنيد.

نحوه مراقبت از دندان شيري

استفاده از مواد قندي مناسب

اكثر والدين فكر مي‌كنند كه اگر كودك به جاي شكلات، توت خشك، انجير و كشمش استفاده كند آسيب كمتري به دندان‌هاي او مي‌رسد اما واقعيت اين است كه اين مواد غذايي به دندان‌ها مي‌چسبند و بيشتر به آن‌ها آسيب مي‌رساند. بهتراست موادغذايي انتخاب كنيد كه زودتر از روي دندان پاك مي‌شود.

استفاده از مسواك براي مراقبت از دندان شيري

استفاده از مسواك را از سنين پايين به كودك خود بياموزيد و براي تشويق آن‌ها به مسواك زدن نيز مي‌توانيد از راه‌هاي مختلف استفاده كنيد تا نتيجه مطلوب را بگيريد. همچنين تا قبل از اين كه خود او توانايي مسواك زدن را داشته باشد شما مي‌توانيد به او كمك و زمينه اشتياق را براي او فراهم كنيد. 

كاهش استفاده از مواد قندي در ساعات پاياني روز

هر چه به شب و زمان خواب كودك نزديك مي‌شويد بهتر است ميزان مصرف مواد قندي را كاهش دهيد. بايد بدانيد كه ميزان ترشح بزاق در خواب كاهش پيدا مي‌كند و مواد قندي بر روي دندان‌ها مي‌ماند.

كشيدن دندان شيري

به دليل اهميت مراقبت از دندان شيري بهتر است كه در صورت خراب شدن دندان را نكشيد اما اگر پوسيدگي در حدي بود كه ديگر قابل درمان نبود، دندانپزشك با تشخيص خود دندان را مي‌كشد و براي نگه داشتن فضاي دندان تا زمان رويش دندان دائمي از وسيله‌اي به اسم فضانگهدار استفاده مي‌كند.

زمان مراجعه به پزشك

شايد شما نيز فكر مي‌كنيد اولين مراجعه شما به دندان پزشكي بايد بعد از بروز دندان درد يا حتي بوي بد دهان و علائمي است كه نشان دهد دندان كودك در حال پوسيده شدن است. اين تصور اشتباه است و اولين مراجعه شما به دندانپزشك بايد در سن 6 ماهگي تا 1 سالگي كودك باشد كه با معاينه لثه و دندان‌هايي كه تازه درآمده توصيه‌هاي لازم را براي جلوگيري از پوسيدگي و آسيب به دندان‌ها با توجه به معاينات انجام شده، به شما ارائه شود.بعد از اين كه براي اولين بار اين معاينه صورت گرفت، براي بررسي وضعيت كلي به طور مرتب هر 6 ماه يكبار به پزشك مراجعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مراقبت از دندان شيري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: مراقبت از دندان شيري | اهميت و نحوه مراقبت از دندان‌هاي شيري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مراقبت از دندان شيري،
موضوع:
[ ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۴۴:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی