مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

كودك بدون پدر | اهميت وجود پدر در تربيت فرزند

زماني كه كودك متولد مي‌شود، در كنار پدر و مادر رشد مي‌يابد و بر اساس تعامل و همزيستي كه با والدين خود دارد، نقش‌هاي هويتي را آموزش مي‌بيند. هر يك از والدين در فرايند رشدي كودك، نقش ويژه و تاثيرگذاري دارند و وجود هر دو آن‌ها براي رشد كودك لازم و ضروري مي‌باشد. وجود پدر در رشد و شكل گيري شخصيت كودك از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. عشق ورزيدن يكي از مهم‌ترين مهارت‌هايي است كه كودكان آن را در خانه مي‌آموزند. احساسات مثبت و عشق و علاقه پدرانه از مهم‌ترين ابعاد وجود پدر در خانه است كه فرزندان نيز با مشاهده، آن را مي‌آموزند. همچنين در بسياري از جوامع، پدر وظيفه تامين مالي و اقتصادي خانواده را بر عهده دارد. زماني كه آسايش مادي توسط پدر برقرار مي‌شود، رشد كامل و آسايش زير سايه پدر براي فرزندان ايجاد مي‌گردد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه نقش پدر در تربيت فرزند كليك كنيد.

عدم وجود پدر در تربيت فرزند

همه كودكان به الگوهاي مردانه‌اي نياز دارند كه اين الگوها توسط پدر شكل مي‌گيرد. براي مثال، پسرها پدر خود را الگوي زندگي‌شان قرار مي‌دهند و اگر پدرشان مهربان باشد در زندگي آينده خود نيز تبديل به فردي مهربان مي‌شوند. اگر پدرشان مستبد و بداخلاق باشد نيز از او تقليد كرده و همچون او در زندگي برخورد خواهند كرد. دخترها نيز معمولا ملاك‌ها و معيارهاي ازدواج‌شان را بر اساس شخصيت پدر خود تعيين مي‌كنند و دوست دارند همسري داشته باشند كه شبيه پدرشان باشد.

زماني كه كودكي با فقدان پدر مواجه باشد، نقص هايي در تربيت كودك بدون پدرايجاد مي‌شود. كودك از حمايت مالي و عاطفي پدر محروم مي‌شود و الگوسازي‌هاي مردانه نيز به خوبي شكل نخواهند گرفت. در واقع هويتي جنسي كودك به خطر خواهد افتاد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه هويت جنسي كليك كنيد.

راه‌هاي تربيت كودك بدون پدر

مهم‌ترين نكته اي كه در هنگام نبود پدر بايد به آن توجه داشت اين است كه پدر هيچ جايگزيني ندارد و هيچ كس نبايد سعي كند كه اين خلاء را براي كودك پر كند. اما برخي از راهكارها مي‌تواند آسيب نبود پدر را تا حد بسيار زيادي كاهش دهد. اين راهكارها شامل موارد زير است.

توضيح نبودن پدر

در مرحله اول لازم است كه براي كودك توضيح دهيد كه پدر فوت كرده و يا به دلايل متعددي جدا از آن‌ها زندگي مي‌كند. اين وظيفه به عهده مادر مي‌باشد و اگر از هم جدا شده‌اند لازم است كه مادر دليل جدايي را به گونه‌اي توضيح دهيد كه كودك كمترين آسيب را ببيند و از بدگويي پدر خودداري كند. رفتار با كودك بدون پدر از حساسيت بالايي برخوردار است و مادر بايد در رفتارهاي خود دقت لازم را داشته باشد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نقش مادر در تربيت فرزند كليك كنيد.

كودك بدون پدر | كمك گرفتن از ديگران

همانطور كه گفته شد، هيچ كس نمي‌تواند جاي پدر را براي كودك بگيرد. ولي لازم است كه اين احساس خلاء را تا حدي براي كودك كاهش داد تا آسيب‌هاي ناشي از نبود او به حداقل برسد. اما نبايد اجازه دهيد كه افراد مختلف با تربيت‌هاي متفاوت‌شان فرزند شما را گيج كنند. با يك فرد نزديك كه رابطه عاطفي قوي با فرزندتان دارد (دايي، عمو يا پدربزرگ) صحبت كنيد و از او بخواهيد كه كودك را از نظر عاطفي حمايت كند. همچنين بايد دخالت اطرافيان را در تربيت كودكتان كنترل كنيد تا كودك بين چندين تربيت و آموزه مختلف سرگردان نشود.

حفظ قوانين

فقدان پدر نبايد دليلي براي لوس كردن كودك و زير پا گذاشتن مقررات شود. در اين شرايط ممكن است كه مادر بخواهد با از بين بردن قوانين، احساس سوگ ناشي از فقدان پدر را براي كودك كاهش دهد. مثلا تمامي خواسته‌هاي غيرمعقول كودك را اجرا مي‌كنند تا كودك خوشحال شود. اين كار به هيچ وجه توصيه نمي‌شود چراكه در آينده با مشكلات جدي همچون ناسازگاري كودك مواجه خواهيد شد. در هنگام رفتار با كودك بدون پدر به جزئيات رفتار خود توجه داشته باشيد تا قوانين را بتوانيد رعايت كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تربيت فرزندان موفق كليك كنيد.

ندادن مسئوليت‌هاي سنگين به كودك

از دادن مسئوليت‌هاي سنگين به كودك خودداري كنيد. برخي از مادران پس از مرگ پدر به پسر خود مي‌گويند كه "از اين به بعد تو مرد خانه هستي" و يا غم و درد و دل‌هاي خود را با دخترشان در ميان مي‌گذارند. اين مسئوليت‌ها بسيار سنگين‌تر از توان و ظرفيت كودكان مي‎باشد و به تدريج باعث مشكلاتي در شخصيت آن‌ها مي‌گردد.

كودك بدون پدر | كمك گرفتن از روانشناس

در نهايت اين كه فقدان پدر، علاوه بر ايجاد مشكل براي كودك باعث بار سنگيني بر دوش مادر نيز مي‌شود. تربيت صحيح فرزند، فقدان همسر و مسائل مالي مسئوليت‌هاي سنگيني هستند كه بايد به آن‌ها توجه شود. مشاوره مي‌تواند به شما كمك كند كه اين شرايط را به خوبي پشت سر بگذاريد و فرزند خود را به خوبي و با موفقيت تربيت كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه فرزندپروري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: كودك بدون پدر | رفتار با كودكي كه پدر ندارد چگونه بايد باشد ؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كودك بدون پدر،
موضوع:
[ ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۰۵:۳۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی