مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ملال جنسيتي يا ترنسكشوال

هنوز هم در برخي متون افراد ترنس جزء اختلالات جنسي طبقه بندي مي‌شوند، اما به طور كلي با تغيير ديدگاه‌ها نسبت به گرايشات جنسي مختلف، تعريف اختلالات جنسي نيز دستخوش تغييراتي شده‌اند. براي درك بهتر اين قضيه مطالعه مقاله اختلالات جنسي مي‌تواند اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار دهد.

ملال جنسي شامل يك تعارض در جنسيت فيزيكي فرد با جنسيتي كه از خود شناسايي مي‌كند، مي‌باشد. افراد مبتلا به ملال جنسي از هويتي كه با بدن آن‌ها برايشان تعريف شده ناراضي هستند، گاهي اوقات نقش‌هايي كه از جنسيت مورد نظر انتظار مي‌رود مي‌تواند آن‌ها را با ناراحتي رو به رو كند.

 

تعارضات ترنس ها

اين افراد اغلب از بابت تعارضات و تفاوت نقش‌هايي كه در جامعه به آن‌ها واگذار مي‌شود با آن چه كه انتظار دارند، دچار پريشاني مي‌شوند. اين تعارضات به شيوه‌هاي مختلف بر فرد تاثير مي‌گذارد به طوري كه فرد مي‌خواهد به طرق مختلف خود را به صورت جنس مخالف با جنسيت بيولوژيكي خود در جامعه معرفي كند، آن‌ها اين كار را با رفتار، لباس، گرفتن نقش‌هاي اجتماعي متفاوت و اقدام به جراحي براي تغيير جنسيت، انجام مي‌دهند.

ترنس ها اغلب در روابط عاطفي و احساسات خود دچار مشكل مي‌شوند. كژكاري جنسي در روابط جنسي آن‌ها نيز ممكن است بروز پيدا كند و چالش‌هاي زيادي را به همراه داشته‌باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع اختلالات كژكاري جنسي كليك كنيد.

 

انواع ترنسكشوال يا ملال جنسيتي

از انواع ملال‌هاي جنسيتي مي توان به ملال جنسيتي در دوران كودكي و در دوران بزرگسالي اشاره كرد؛ ترنس ها اغلب در دوران كودكي تفاوت‌هاي زيادي را بين خود وهسالان و هم‌جنسان بيولوژيكي احساس مي‌كنند و اين تفاوت‌ها در دوران نوجواني و بزرگسالي محسوس‌تر و آزارنده‌تر مي‌شود. 

۱- ملال جنسيتي در كودكان

در كودكان رفتارهاي متقابل با جنسيت در بين 2 تا 4 سالگي ممكن است شروع شود. همان سني كه به طور طبيعي كودكان رفتارهاي مطابق با جنسيت خود را بروز مي‌دهند، اما در كودكان ترنسكشوال نشانه‌هايي از رفتار و بيانات متقابل با جنسيت به صورت پايدار و مستمر ديده مي‌شود. نشانه‌ها عبارتند از:

  • ميل شديد به اينكه از جنسيت ديگر باشد
  • تمايل زياد به پوشيدن لباس‌هاي جنس ديگر
  • ترجيح شديد به نقش‌هاي جنسيت متقابل در بازي‌ها
  • ترجيح شديد براي بازي با اسباب بازي‌ها يا فعاليت‌هاي جنس مخالف
  • ترجيح زياد به گرفتن همبازي از جنس مخالف
  • مقاومت زياد به بازي با وسايل متناسب با جنسيت بيولوژي 
  • داشتن نگرش منفي به آناتومي جنسي 
  • تمايل زياد به داشتن ويژگي‌هاي جنسيِ جنس مخالف 

 

۲-ملال جنسيتي در نوجوانان و بزرگسالان

در نوجوانان و بزرگسالان نشانه‌هاي ترنسكشوال طبق راهنماي تشخيصي و آماري اختلال‌هاي رواني (DSM) شامل موارد زير است. از اين موارد حداقل دو مورد بايد در فرد وجود داشته‌باشد و 6 ماه به طول انجاميده‌باشد.

  •  تمايل شديد براي از بين بردن خصوصيات جنسي (اوليه و ثانويه)
  •  تمايل شديد به داشتن خصوصيات جنسي، جنس ديگر
  •  تمايل شديد به اينكه جنسيتي مخالف با آنچه دارد، داشته باشد
  •  تمايل شديد به رفتار مانند جنس مخالف
  •  اعتقاد قوي به اينكه احساسات و واكنش‌هايش متعلق به جنس ديگر است

 

 

علل ابتلا به ملال جنسيتي يا ترنسكشوال

اين وضعيت به دليل عوامل متعدد و در هم تنيده شده‌اي از جمله عوامل بيولوژيكي، هورموني و محيطي است كه به اعتقاد بسياري از متخصصان، از دوران طفوليت به وجود مي‌آيد و راهي براي ممانعت از رشد اين وضعيت وجود ندارد. علت ترنسكشوال نامعلوم است اما به تاثيرات هورموني حين بارداري و در رحم به چشم يك گزينه‌ي محتمل نگاه مي‌شود. اين شرايط نادر است اما ممكن است در كودكي يا بزرگسالي رخ دهد.

 

شروع ناملايمات جنسي در ترنس ها

شروع تمايلات به جنس ديگر در كودكان عموما بين ۲ تا ۴ سالگي است. شروع ناملايمتي جنسيتي در دوره بزرگسالي اغلب در ميانه‌ي بزرگسالي رخ مي‌دهد. دو دوره براي بروز ناملايت جنسيتي در نظر گرفته مي‌شود:

1. دوره‌ي نخست بيشتر در انتهاي نوجواني و يا شروع بزرگسالي رخ مي‌دهد، كه در واقع ادامه‌ي دوره‌ي شروع ناملايتي جنسيتي است كه قبلا در كودكي و يا ابتداي جواني آغاز شده بود.

2. در دوره‌ي ديگر نشانه‌هاي آشكارتر هويت جنسيتي مخالف با آنچه كه فرد با آن زاده شده است به صورت تدريجي بوده و بعدها بروز پيدا مي‌كند كه با تظاهرات باليني در ابتدا و يا ميانه‌ي بزرگسالي همراه است.

 

ترنسكشوال ها و دوجنسه‌ها چه تفاوتي با يكديگر دارند؟

در اينجا به اختلالاتي اشاره داريم كه از نظر بيولوژيكي و جنسيتي با مشكل رو به رو هستند و نياز به درمان دارند. اين اختلالات را صرفا براي آشنايي و تمايز آن‌ها با ترنسكشوال شرح داده‌ايم.

الف) سندروم ترنر

به طور طبيعي، زنان داراي دو عدد كروموزوم جنسي X هستند، اما در سندرم ترنر، زنان داراي يك عدد كروموزوم X هستند، يا يكي از كروموزوم‌هاي X ناقص است. در اين اختلال فرد از جنسيت خود نارضايتي ندارد و با ترنسكشوال كاملا متفاوت است. سندروم ترنر اغلب در دختران اتفاق مي‌افتد و امكان باروري، رشد سينه‌ها، پريود شدن و فعاليت تخمدان‌ها را از آن‌ها مي‌گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سندرم ترنر كليك كنيد.

ب) سندروم عدم حساسيت به اندروژن

اين اختلال كه مانع از اثرات تستوسترون در ايجاد صفات مردانه در جنس مذكر مي‌شود (مدل كروموزومي اين افراد 46XY است) و سبب ايجاد ويژگي‌هاي زنانه، بدون وجود رحم خواهد شد.

ج) هايپر پلازي مردانه ساز مادر زادي ادرنال

 اين افراد در اصل زن هستند (xx) ولي آلت مردانه دارند، اين اختلال قبلا سندرم ادرنوژنيتال ناميده مي‌شد. يك نقص آنزيمي در توليد كورتيزول فوق كليوي كه از دوران جنيني آغاز مي‌شود منجر به توليد بيش از حد هورمون‌هاي مردانه‌هاي فوق كليوي و نرينه سازي جنين مونث مي‌شود. اين بيماران به غير آلت تناسلي مردانه، از ساير لحاظ، شبيه زنان طبيعي هستند.

د) سندروم كلاين فلتر

بيماري كلاين فلتر به علت تريزومي (زياد بودن) كروموزوم‌هاي جنسي در مرد ايجاد مي‌شود. فرمول جنسي كروموزوم‌هاي مرد در شرايط طبيعي xy مي‌باشد ولي در اين بيماري فرد داراي يك x اضافي مي‌باشد و در موارد نادري داراي ۲ الي ۳ x اضافه مي‌باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سندروم كلاين فلتر كليك كنيد.

ه) دو جنسي واقعي و كاذب

 در دو جنسيتي واقعي شخص به‌طور طبيعي هر دو اندام تناسلي نر و ماده را داراست و مي‌تواند هم اسپرم و هم تخمك پديد آورد. نوع ديگري از دوجنسيتي دوجنسي كاذب است كه در آن شخص از نظر ژنتيكي زن و يا مرد است ولي ويژگي‌هاي جنسيت مقابل را به صورت خفيف دارا مي‌باشد، مانند آلت تناسلي مردانه و يا واژن با رشد خيلي كم. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دوجنسه ها كليك كنيد.

تفاوت همجنس گرايي و دو جنس گرايي با ترنسكشوال

همجنس گرايي و دو جنس گرايي طبق راهنماي تشخيصي و آماري اختلال‌هاي رواني (DSM) ديگر جزء طبقه بندي‌هاي اختلالات قرار نمي‌گيرند و در عوض يك نوع گرايش جنسي يا رفتار جنسي بين اعضاي يك جنسيت شناخته مي‌شود. دانشمندان اين وضعيت را ناشي از در هم آميختگي اثرات ژنتيكي، هورموني و محيطي مي‌دانند، آن را نه يك انتخاب بلكه يك گرايش ذاتي و زيست شناختي تعريف مي‌كنند. همجنس گرايان برخلاف ترنس ها علاقه‌اي به تغيير جنسيت نداشته و با هويت جنسي خود مشكلي ندارند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه همجنس گرايي و ديگر گرايشات جنسي كليك كنيد.

 

درمان ملال جنسيتي يا ترنسكشوال

بسياري از ترنس ها مي‌توانند راه‌هاي مفيد، آسوده و ثمربخشي را براي زيستن بيابند كه الزاما شامل درمان سه مرحله‌اي روان درماني ، جراحي و هورمون درماني نمي‌شود. درحالي كه برخي از افراد مي‌توانند اين اقدامات را به صورت فردي انجام دهند، روان درماني مي‌تواند براي بحث كردن و يافتن راه‌هايي كه آسودگي شخصي را بهبود مي‌بخشد، بسيار ثمربخش باشد.

بهترين نتايج درماني را افرادي كسب مي‌كنند كه مشكل شان زود هنگام تشخيص داده شود، داراي يك گروه حمايتي باشند و درمان مفصلي را بر اساس آنچه كه خواست و آرزوي خود فرد است سپري كنند. تمام اين موارد را مي‌توانيد در كنار مشاوره جنسي به بهترين نحو به پيش ببريد و چالش‌هاي خود را برطرف كنيد. 

انواع راه‌حل درماني

مشاوره‌ي فردي و خانوادگي براي كودكان بسيار سودمند است. مشاوره‌ي فردي و يا زوج درماني براي بزرگسالاني كه در رابطه‌ي عاطفي هستند مفيد واقع مي‌شود. جراحي تغيير جنسيت و هورمون درماني، گزينشي و وابسته به انتخاب فرد است اما مشكلات هويتي ممكن است پس از اين درمان‌ها نيز ادامه پيدا كند به همين دليل توصيه مي‌شود كه حتما اين چالش‌ها در روان درماني با يك مشاور مجرب مطرح شوند.

 

ترنس ها نياز به حمايت دارند

شواهد نشان مي‌دهند افراد مبتلا به ترنسكشوال يا نارضايتي جنسيتي داراي انواع ديگري از مشكلات رواني همانند اضطراب و افسردگي و ناسازگاري‌هاي خانوادگي هستند. برخي نيز داراي انواعي از اختلالات شخصيت يا ويژگي‌هاي شخصيتي ناسازگار مي‌باشند. با اين كه تغيير جنسيت راه حل نهايي كمك به افراد مبتلا به اختلال ملال جنسيتي است، ولي متقاعد سازي اجتماعي، آماده سازي فرد و خانواده براي جراحي، و سازگاري با هويت جنسي جديد نيازمند خدمات مختلف روانشناختي است. مشاوره روانشناسي به شما كمك مي‌كند تا علارغم تفاوت‌هاي خود به سازگاري در جامعه و حفظ سلامت روان بپردازيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان ترنسكشوال مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: ترنسكشوال | اختلال ملال جنسيتي را بهتر بشناسيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترنسكشوال،
موضوع:
[ ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۰۳:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی