مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

زمين خوردن كودك | چه زماني بايد به اورژانس مراجعه كنيد؟

در صورتي كه هريك از علائم زير را پس از زمين خوردن كودك خود ديديد او را تكان ندهيد و با اورژانس تماس بگيريد:

- آسيب ديدن جدي سر، گردن، ستون فقرات و پاها

- ناهشيار شدن

- بروز مشكلات تنفسي

- تشنج

- استفراغ

 

اقدامات لازم پس از زمين خوردن‌هاي طبيعي در كودك

كودكان به دليل عضلات ضعيف‌تر به دفعات زيادي هنگام راه رفتن يا دويدن به زمين مي‌افتند. اگر علائم اورژانسي كه در بالا ذكر شد در فرزندتان وجود ندارد مي‌توانيد اقدامات زير را انجام دهيد:

- كنار كودك باشيد او را آرام كنيد و بررسي كنيد كه جايي از بدن كودك آسيب جدي نديده باشد.

-  در صورت بروز هرگونه كبودي و تورم كمپرس آب سرد يا كمپرس يخ روي آن ناحيه قرار دهيد

-  اگر زمين خوردن كودكتان شديد بوده تا 24 ساعت او را در نظر بگيريد كه علائم جدي نداشته باشد.

- در صورتي كه كاهشي در هشياري فرزندتان به وجود نيامده و سر او آسيب نديده براي كاهش درد مي‌توانيد از مسكن‌هاي خفيف مخصوص به كودكان استفاده كنيد.

 

زمين خوردن كودك | دريافت مراقبت‌هاي پزشكي

اگر پس از گذشت زمان علائم زير را در فرزندتان مشاهده كرديد لازم است حتماً براي دريافت خدمات پزشكي مناسب اقدام كنيد:

- خواب آلود شدن غير طبيعي كودك و ناتواني در بيدار ماندن

- بي‌قرار شدن و افزايش تحريك‌پذيري كودك

- استفراغ بيش از يك مرتبه

- داشتن درد در نواحي سر، گردن يا كمر

- ادامه دار شدن درد در هر ناحيه از بدن

-  بروز مشكلات حركتي و ناتواني در راه رفتن

 

پيشگيري از زمين خوردن كودك

كودكان به ويژه آن‌هايي كه تازه راه افتاده‌اند و به اصطلاح نوپا هستند نياز به مراقبت‌هاي بيشتري دارند. آن‌ها به دليل ضعيف بودن عضلات، ماهيچه‌ها و نرم بودن استخوان بيش از ديگران در معرض خطر آسيب جدي قرار دارند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله رشد كودك يك ساله را مطالعه كنيد.

براي اينكه احتمال آسيب ناشي از زمين خوردن كودك را به حداقل برسانيد اقدامات زير مي‌تواند كمك كننده باشد:

- هرگز نوزاد و كودك نوپا را بدون نظارت خود روي تخت يا مبلمان قرار ندهيد

- از گذاشتن كودكان در مكان‌هاي مرتفع پرهيز كنيد

- هنگام غذا خوردن از صندلي‌هاي مخصوص كودك استفاده كنيد و تا زماني كه كودك هنوز در راه رفتن به مهارت كافي دست نيافته در خيابان و محل‌هاي پرخطر از كالسكه استفاده كنيد.

- هنگام انجام بازي‌هايي نظير دوچرخه سواري و اسكيت اطمينان حاصل كنيد كه فرزندتان از كلاه ايمني استفاده مي‌كند.

- بهتر است محلي كه در خانه بيشتر از همه جا كودك در آن بازي مي‌كند را با فرش و يا موكت بپوشانيد.

- از محافظ‌ها براي پوشاندن لبه تيز پنجره‌ها يا مبلمان استفاده كنيد.

 

زمين خوردن كودك رفتاري آموخته شده

زمين خوردن‌هاي مداوم در كودكان بيشتر در سال اوليه زندگي رخ مي‌دهد؛ چرا كه كودك يك ساله نمي‌تواند به طور كامل تعادل خود را حفظ كند. گاهي اوقات زمين خوردن كودك به صورت رفتاري آموخته شده در مي‌آيد.

به اين صورت كه كودك براي جلب توجه والدين خود را به صورت ارادي به زمين مي‌اندازد. برخي از كودكان حتي سر خود را به زمين مي‌كوبند تا پدر و مادر نگران شده و به او توجه كنند. براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه مقاله كوبيدن سر به زمين در كودكان را مطالعه كنيد.

كودك مي‌آموزد زماني كه به زمين مي‌افتد والدين به او توجه مي‌كنند و نگران او مي‌شوند. بنابراين اين رفتار را در شرايط ديگر و يا حتي زماني كه به خاطر اشتباهش مورد سرزنش قرار گرفته تكرار مي‌كند.

نحوه واكنش والدين در رابطه با مشكلات رفتاري كودكان اهميت زيادي دارد و بيشتر والدين نمي‌دانند چگونه اين رفتار را در كودك خود از بين ببرند. در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم از مشاوره كودك استفاده كنيد.

 

سؤالات متداول

- براي تورم و كبودي سر بعد از زمين خوردن كودك چه كاري انجام دهيم؟

تورم و برآمده شدن ناحيه آسيب ديده در بسياري از موارد پيش مي‌آيد و لزوماً نشان دهنده يك آسيب جدي نيست. يك بسته يخ را در يك حوله يا پلاستيك نازك بپوشانيد و به مدت 2 تا 5 دقيقه به صورت متناوب روي سر كودك بگذاريد.

چند ثانيه آن را روي ناحيه آسيب ديده نگه داريد و مجدداً آن را بر داريد و اين كار را براي چند دقيقه ادامه دهيد. در اين مدت براي اينكه فرزندتان كم‌تر بي‌قراري كند مي‌توانيد با خوراكي‌هاي خوشمزه يا وسايل بازي حواس او را پرت كنيد.

- چرا كودك من زياد زمين مي‌خورد؟

كودكان از سنين 12 تا 15 ماهگي شروع به راه رفتن مي‌كنند. در ابتدا آن‌ها بسيار محتاط هستند و هنگام راه رفتن پاها و دست‌هاي خود را باز مي‌كنند و حالتي شبيه به هواپيما به خود مي‌گيرند پس از پشت سر گذاشتن اين دوران و مهارت يافتن بيشتر در راه رفتن، كودك شجاع مي‌شود و مي‌خواهد اين مهارت را به ديگران نيز نشان دهد.

به همين خاطر شروع به سريع راه رفتن و سريع دويدن مي‌كند. اين مسئله باعث مي‌شود كه بارها و بارها زمين بخورد. اين مسئله در سنين پايين امري طبيعي است و جايي براي نگراني ندارد. اما در كودكان بزرگ‌تر وقوع اين اتفاق مي‌تواند ناشي از ضعف عضلاني يا اسكلتي باشد كه بهتر است در اين شرايط با پزشك متخصص مشورت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زمين خوردن كودك  مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: زمين خوردن كودك در چه مواردي خطرناك است؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۴۸:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی