مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

خودزني كودك

اكثرا رفتار‌هاي خشونت آميز و خودزني كودك هنگامي بروز پيدا مي‌كند كه كودك به هر دليلي نتوانسته به خواسته‌اش برسد. ممكن است در مقابل يك خواسته از والدينش نه شنيده باشد يا يكي از هم بازي‌هايش به او اجازه دست زدن به وسايل مورد علاقه‌اش را نداده باشد يا... . از ديدگاه روانشناسي خودزني كودكان از جمله اختلالات رفتاري است و بسياري از بزرگسالان با اين مشكل مواجه هستند و بروز چنين رفتار‌هايي در مقابل كودكان مسبب شيوع و شروع اين گونه رفتار‌هاي خشن و خود زني‌ها در كودكان مي‌شوند. چرا كه كودكان همواره در حال الگو برداري از رفتار‌هاي والدين خود مي‌باشند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات رفتاري كودكان كليك كنيد.

خودزني كودك به چه معناست؟

خود زني كودكان با مشكلات عاطفي و روحي كودك به مستقيم در ارتباط است. خود زني در هر سني براي كاهش تنش‌هاي روحي و تخليه فرد صورت مي‌گيرد. به خصوص در كودكان كه آستانه تحمل عاطفي و روحي پايين‌تري نسبت به بزرگسالان دارند. خيلي از مسائلي كه براي بزرگسالان امري عادي تلقي مي‌شود، كودكان را دچار درد و رنج عاطفي مي‌كند و كودكان براي تخليه و كاهش اين رنج و درد يا حتي نشان دادن دردشان به بزرگسالان از خود زني استفاده مي‌كنند. 

علل خودزني كودك 

در برابر هرگونه مشكل و ناكامي، خشونت و عصبانيت رفتار معمولي است. كودكان نسبت به بزرگسالان از آستانه تحمل كم‌تري برخوردارند و در مقابل تنش كم‌تر مي‌توانند خود را تحمل كنند. اينكه يك كودك در مقابل تنش و فشار عصبي از خودزني استفاده مي‌كند به اين معنيست كه روش و رفتار مناسبي در مقابل تنش نياموخته است و از اين روش براي دريافت كمك از سوي والدين و دوستان استفاده مي‌كند.گاه خودزني كودكان با تهديد به خودكشي همراه است. لازم است والدين چنين مسئله‌اي را جدي بگيرند و اقدامات لازم را انجام دهند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تهديد به خودكشي در كودكان كليك كنيد.

در مقابل خودزني كودك چه رفتاري داشته باشيم؟

يكي از مهم‌ترين مواردي كه بايد از جانب والدين در مقابل خود زني كودك مورد توجه قرار بگيرد اين است كه والدين حتما بايد به اين كودكان محبت عاطفي جسمي داشته باشند. از جلمه محبت‌هاي عاطفي جسمي مي‌توان به بغل كردن، بوسيدن كودك و ... اشاره داشت چرا كه والدين با اين كار ارزشمند بودن بدن كودك را به او نشان مي‌دهند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله بغل كردن كودك را مطالعه كنيد.

كودك بايد متوجه شود كه ظاهر و بدن او ارزشمند است و نبايد به بدنش آسيب بزند. به همين دليل براي درك اين نكته نوازش و محبت كردن به كودك به خصوص همراه با جملات محبت آميز يك راهكار مؤثر است تا كودك بياموزد كه بدن او يك راه براي ابراز محبت است و نبايد با خود زني به آن صدمه بزند. ديگر راه كارهايي كه مي‌توانيد براي كاهش خودزني كودك از آن‌ها استفاده كنيد شامل موارد زير است:

راه كار اول، پرت كردن حواس

سعي كنيد وقت بيشتري را براي تفريح، بازي و بودن در كنار كودكتان اختصاص بدهيد. شما مي‌توانيد در حين بازي وقت بيشتري را براي هدايت عصبانيت كودكتان كسب كنيد. در زمان‌هايي كه او قصد خودزني دارد، سعي كنيد حواس او را از اين كار پرت كنيد و او را سرگرم بازي كنيد.

راه كار دوم، تسليم خواسته‌هاي غير معقول كودك نشويد

كودكان براي برآورده شدن خواسته خود دست به خودزني مي‌كنند. شما به هيچ وجه نبايد نسبت به خود زني كودك خود بي‌اعتنا باشيد. در چنين شرايطي والدين بايد كودك خود را در آغوش بگيرند و به او محبت جسماني كنند. ولي نكته مهم اين است كه نبايد محبت و توجه جسماني به كودك را با برآورده كردن خواسته‌هاي كودك اشتباه بگيريد.

در صورتي كه سريعا با مشاهده خودزني كودك خواسته او را برآورده كنيد، در واقع به تقويت رفتار او پرداخته‌ايد؛ كودك متوجه مي‌شود كه مي‌توانيد با خودزني توجه والدين را جلب كرده و به خواسته خود برسد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله تربيت فرزند را مطالعه كنيد.

روش سوم حرف زدن و شناخت احساسات

فراموش نكنيد كه بايد به كودك خود بياموزيد تا احساسات خود را بشناسد و بتواند آن‌ها را به صورت مناسب بيان كند. در زمان‌هايي كه آرام است، با كودك صحبت كنيد و به او بياموزيد تا در مورد ناراحتي‌هايش صحبت كند. مي‌توانيد به او بگوئيد: «عزيز دلم وقتي عصباني شدي و ياد گرفتي عصبانيتت رو با من در ميون بذاري، من مي‌فهمم كه تو بزرگ شدي و اين خيلي عاليه»

روش چهارم بازي با آب و كف 

براي كودكاني كه خود زني دارند راهكار بازي با آب كف مي‌تواند يك راهكار بسيار مناسب باشد چرا كه از اين طريق مي‌توانيد به او بياموزيد كه چگونه بدن خود را نوازش كند و ارزش آن را درك نمايد. بازي در كف و آب همچنين باعث كاهش تنش‌هاي روحي و افزاش آرامش در كودك مي‌شود. با كاهش تنش به طبع خود زني در كودكان كاهش مي‌يابد.

درمان خودزني كودك با استفاده از مشاوره روانشناسي

در زمان بروز رفتار‌هاي پرخاشگرايانه و خودزني كودك با استفاده از رفتار‌هاي محبت آميز نگراني خود را ابراز نماييد. مثلا اگر كودكتان سرش را به ديوار مي‌كوبد يك حائل نرم در مقابل سر او قرار دهيد و با جمله‌اي محبت آميز به او بگوييد كه مي‌دانيد چقدر ناراحت است اما او را دوست داريد و نمي‌خواهيد كه بدن زيباي او آسيب ببيند. در نهايت دريافت مشاوره كودك از يك فرد متخصص در زمينه كودك و نوجوان مي‌تواند به شما براي كاهش خود زني كودكتان و انجام عملي راه‌كارهاي ذكر شده كمك كند. مشاور روش‌هاي صحيح محبت و ابراز عشق به كودك را مي‌آموزد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان خودزني كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: خودزني كودك | علل و درمان خود زني كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خودزني كودك،
موضوع:
[ ۱ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۴۴:۳۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی