مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

چه وقت روان رنجوري شكل مي گيرد؟

يكي از نيازهاي مهم و اساسي كه كودك بر اساس آن برانگيخته مي‌شود نياز به محبت و امنيت است. اين نياز تحت تأثير نوع ارتباط والدين با كودك شكل مي‌گيرد. چنانچه والدين رفتاري توام با عدم صميميت يا عدم پذيرش داشته باشند حس عدم امنيت را در كودك نهادينه مي‌كنند.

حوادث آسيب زا، سوء استفاده‌ها يا كتك خوردن در كودكي به احساس امنيت كودك آسيب مي‌زنند. حس‌هاي ناشي از عجز، درماندگي و خصومت، تعارضاتي در كودك ايجاد مي‌كند كه در شكل گيري شخصيت روان رنجور او در بزرگسالي سهم دارند. ترس كودك از والدين منجر به سركوب خصومت و ايجاد احساس گناه در او مي‌شود؛ در نهايت كشمكش ميان خصومت و حس گناه منجر به اضطراب بنيادين مي‌گردد كه در ادامه راجع به آن توضيح داده‌ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه احساس گناه كليك كنيد.

 

ارتباط اضطراب بنيادين و روان رنجوري

وقتي كودك با احساس درماندگي و ترس و خصومت فراگير مواجه مي‌شود، يك احساس تنهايي در خود تجربه مي‌كند، در نتيجه اضطراب بنيادين را تجربه مي‌كند. براي رهايي از اضطراب بنيادين به چهار روش مقابله اي متوسل مي‌شود. اين چهار روش عبارتند از: جلب عشق و محبت، مطيع بودن، كسب قدرت، كناره گيري يا اجتناب. 

برخي افراد مي‌پندارند، تا زماني كه ديگران آن‌ها را دوست داشته باشند به او آسيب نخواهند زد، بنابراين تلاش افراطي براي جلب توجه و محبت ديگران مي‌كنند. دستۀ ديگر براي جلوگيري از آسيب احتمالي، در برابر ديگران به طور افراطي تسليم و مطيع هستند. دسته ديگر با به دست گرفتن قدرت از حس درماندگي و آسيب پذيري احتمالي خود پرهيز مي‌كنند.

هر يك از اين مكانيسم هاي دفاعي در جايگاه خود شايد روشي براي سازگاري محسوب شود، اما در مورد شخصيت روان رنجور اين روش‌ها شيوه‌هايي براي دفع اضطراب و كسب امنيت هستند، بر خلاف ديگران كه آن‌ها را براي كسب لذت و يا بهزستي انجام مي‌دهند. به همين دليل اين روش‌ها مشكلات بيشتري را براي شخصيت روان رنجور ايجاد مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ديگر مكانيسم هاي دفاعي كليك كنيد.

 

نيازهاي افراد مبتلا به روان رنجوري

شخصيت روان رنجوري براي كسب امنيت بيشتر و ارضا كردن نيازهاي اساسي خود به هر وسيله‌اي متوسل مي‌شود. اين نيازها هيچ يك به تنهايي نابهنجار محسوب نمي‌شوند اما زماني كه شخصيت روان رنجور براي حل اضطراب بنيادين خود بي اراده به دنبال ارضاي نيازها مي‌رود، شكلي ناسازگارانه به خود مي‌گيرد. ده نياز اساسي عبارتند از:

  • محبت و تاييد
  • همسر سلطه جو
  • قدرت
  • بهره كشي
  • مقام
  • تحسين
  • پيشرفت يا جاه طلبي
  • خود بسندگي
  • كمال
  • چهارچوب‌هايي براي زندگي

 

گرايش‌هاي روان رنجوري

همه نيازهاي روان رنجورانه را مي‌توان در سه طبقه كلي گرايش‌هاي روان رنجوري گنجاند:

_حركت به سوي مردم كه اغلب شخصيت مهر طلب را مي‌سازد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه شخصيت مهر طلب كليك كنيد.

_حركت عليه مردم كه اغلب شخصيت برتري طلب را شامل مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه برتري طلبي كليك كنيد.

_حركت به دور از مردم كه شخصيت انزوا طلب نام دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انزوا طلبي كليك كنيد.

شخصيت مهر طلب كيست؟

حركت و گرايش او به سوي مردم است. نياز شديد و مداوم به محبت و تاييد دارد. براي عزيز بودن و محافظت شدن تلاش مي‌كند. مسئوليت و حق انتخاب خود را به كسي ديگر مي‌سپارد. طبق خواسته‌ها و انتظارات ديگران رفتار كرده و سعي مي‌كند ديگران او را از خود گذشته و سخاوتمند بپندارند.

ديگران را در اولويت امور قرار مي‌دهد. نسبت به خود احساس درماندگي و ضعف دارند. شديدا وابسته‌اند و به تاييد مدام نياز دارند. از هر گونه احساس طرد مي‌گريزند. آن‌ها احساسات خصومت، سرپيچي و انتقام جويي را سركوب كرده‌اند. غير مستقيم از ديگران بهره كشي عاطفي مي‌كنند. در صورت شدت نشانه‌ها اختلال شخصيت وابسته تشخيص داده مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه شخصيت وابسته كليك كنيد.

شخصيت برتري طلب كيست؟

حركت و نگرش او بر عليه مردم است. با همه دشمن است. خشن و سلطه جو عمل مي‌كنند و به ديگران توجهي ندارند. براي برتري طلبي تلاش مي‌كند تا تاييد شود. با ديگران جر و بحث كرده، انتقاد نموده، و براي رسيدن به برتري و قدرت، دست به هركاري كه لازم باشد مي‌زند. شايد در ظاهر قوي به نظر برسند اما انگيزه اصلي آنها دفع اضطراب و ميل به ايجاد امنيت است. ويژگي‌هاي اين افراد بسيار مشابه با اختلالات شخصيت دسته B مي‌باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات شخصيت دسته B كليك كنيد.

شخصيت انزوا طلب كيست؟

حركت و نگرش او براي دوري از مردم است. آنها از هر گونه درگيري مي‌پرهيزند. سعي مي‌كنند خود بسنده باشند. به خود متكي‌اند، ميل به خلوت و تنهايي دارند. از هر گونه تعهد و قانون مداري پرهيز مي‌كنند. بروز خصومت طلبي آن‌ها با شكل منفعلانه اي از دوري گزيني همراه است. با انزوا طلبي حسي از متفاوت و متمايز بودن دارند.

احساسات نسبت به ديگران، مخصوصا احساس عشق و نفرت را انكار كرده، و صميميت به تعارض منجر خواهد شد. به خاطر محدوديت در عواطفشان، بر عقل، منطق و هوش تاكيد زياد مي‌كنند. در صورت شدت ويژگي‌ها اختلال شخصيت دوري گزين ممكن است تشخيص داده شود. در اين زمينه مطالعه مقاله شخصيت دوري گزين مي‌تواند مفيد باشد.

 

درمان روان رنجوري

روان رنجوري از اختلالات مرتبط با اختلالات شخصيت است كه جنبه‌هاي مختلف آن در روانشناسي شخصيت مورد بررسي قرار مي‌گيرد. درمان اين نوع از اختلالات در وهله اول به خواست و ميل خود فرد براي پذيرش اختلال و همچنين پذيرش براي تغيير و درمان نياز دارد. در بسياري موارد افراد به اين پذيرش نمي‌رسند و مشكل خود را قبول نمي‌كنند؛ به همين دليل درمان آن‌ها با مشكل روبه رو مي‌شود.

اختلالات شخصيت به تنهايي و توسط خود فرد قابل درمان نيستند به همين دليل كمك‌هاي تخصصي و مراجعه به مشاوره روانشناسي مي‌تواند در درمان چنين اختلالاتي و كاهش پيامدهاي آن براي خود فرد و اطرافيانش راهگشا باشد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه روان رنجوري و شخصيت روان رنجور مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ‎⁨شخصيت هاي روان رنجور | سه تيپ شخصيتي روان رنجورانه⁩

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۷:۰۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی