مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

آثار طلاق

جدا شدن از همسر ممكن است براي فرد يك احساس اضطراب و هراس ايجاد كند. فرآيند سازگاري رواني و اجتماعي در زنان و مردان تفاوت چنداني ندارد. اما مردان و زنان از لحاظ واكنشي كه در برابر طلاق از خود نشان مي‌دهند با يكديگر متفاوت‌اند.

مردان طلاق را يك حادثه ناگهاني مي‌دانند و زنان آن را به عنوان يك نقطه پاياني و شروع مشكلات طولاني قلمداد مي‌كنند. شايد به همين دليل است كه زن‌ها احساسات منفي بسياري نسبت به طلاق دارند و اين اتفاق برايشان تنش زاست. با اين حال زن‌ها از نظر رواني، با گريه و دردُ دل كردن خود را تخليه مي‌كنند. مردان بعد از طلاق نه تنها دچار آسيب‌هاي رواني بيشتري مي‌شوند بلكه به خاطر ساختار اجتماعي با درون ريزي ناراحتي‌ها در معرض خطراتي چون سكته و مرگ زودرس قرار مي‌گيرند.

پيامدهاي طلاق براي زنان

زنان بعد از طلاق در معرض فشارهاي روحي و رواني زيادي قرار مي‌گيرند. آن‌ها دچار يأس و نااميدي مي‌شوند و در بعضي از موارد ممكن است تا مرز افسردگي نيز پيش روند. اضطراب و نگراني از بازگشت به منزل پدري، واكنش اطرافيان، نگراني آينده، ترس از سرزنش شدن، و در بعضي مواقع عذاب وجدان و پشيماني از جمله مشكلاتي است كه زنان مطلقه را با خود درگير مي‌سازد. براي كسب اطلاعات بيشتر مقاله زنان بعد از طلاق را مطالعه كنيد. در ادامه برخي از مهم‌ترين آثار طلاق بر زنان را شرح داده‌ايم:

تزلزل در هويت فردي و اجتماعي

نخستين آثار طلاق، از دست دادن پايه‌هاي هويت و منزلت اجتماعي است. در خصوص زناني كه جدا شده‌اند در فرهنگ عامه عقايد، باورها و حتي تكيه كلام‌هايي وجود دارد كه موجب آزار و در هم شكسته شدن منزلت زن مي‌شود. زنان مطلقه، تهديدي براي زندگي خانوادگي دوستان و خويشان بوده و اين نگاه آنان را منزوي و تنهاتر مي‌كند. در مجموع از دست دادن حمايت‌هاي اجتماعي، انزوا، كاهش روابط اجتماعي، احساس عدم امنيت، طردشدگي، نگرش منفي جامعه، برچسب‌هاي اجتماعي، بازخوردهاي منفي ديگران، آزار و خشونت آشكار و پنهان جنسيتي و… از آسيب‌هايي است كه زنان بعد از طلاق در جامعه تجربه مي‌كنند.

احساس عدم امنيت

يكي از تجربه‌هاي مشترك زنان پس از جدايي احساس عدم امنيتي است كه به دليل پيشنهادهاي مردان اطراف در خصوص ازدواج مجدد، آن هم به صورت موقت صورت مي‌گيرد. اين مسئله به شدت امنيت روحي و رواني زن را به هم مي‌ريزد.

آثار طلاق بر مردان

هرچند مشكلات مردان بعد از طلاق بسيار كمتر از زنان است. زيرا اكثريت شاغل‌اند و فشار رواني و تنهايي طلاق را كمتر احساس مي‌كنند. اما واقعيت اين است كه طلاق در مردان نيز به بروز دشواري‌هاي هيجاني مي‌انجامد. آمار خودكشي در بين مردان طلاق گرفته بيشتر از زنان است. طبق تحقيقات، مرداني كه مسئوليت اصلي مراقبت از فرزندان را به عهده مي‌گيرند، كمتر از ديگران دست به خودكشي مي‌زنند.

سلامت جسماني مردان مطلقه نسبت به مردان متاهل بسيار كمتر است. از آنجا كه بسياري از مردان توانايي كمتري در كنار آمدن با مشكلات دارند هنگام متاركه، به دليل وابستگي به همسر از نظر مسائل تربيتي و مسائل حاكم بر زندگي ضربه بيشتري مي‌بينند.

بعد از جدايي، براي بيشتر مردان دوگانگي عاطفي و تغييرات خلقي شديد به وجود مي‌آيد. تضاد از اين نظر كه مرد متاركه كرده هميشه اين ترديد را دارد آيا تصميم اش درست بوده يا نه و هميشه با اين سوال كه آيا مي‌توانسته كار بهتري انجام دهد يا نه مواجه است. براي كسب اطلاعات بيشتر مقاله مردان بعد از طلاق را مطالعه كنيد.

آثار جدايي و طلاق والدين بر روي فرزندان

زماني كه زوج‌ها تصميم بر طلاق مي‌گيرند، اين تصميم علاوه بر اين كه به خودشان آسيب‌هايي را وارد مي‌كند. براي فرزندان نيز مي‌تواند تأثيرات منفي داشته باشد كه احساس ناامني، احساس گناه، ترس از دست دادن والدين، احساس بلاتكليفي، تنهايي و افسردگي، افت تحصيلي و ... از جمله آن‌ها است. تأثيرات طلاق در فرزندان را مي‌توان به ترتيب زير طبقه بندي كرد:

1. احساس ناامني و ترس از آينده از آثار طلاق بر فرزندان

طلاق غالبا احساس امنيت كودكان را كاهش داده و آن‌ها را نسبت به آينده نگران مي‌كند. به عنوان مثال ممكن است چنين سؤالي را از مادر و يا پدر خود بپرسند: «آيا ما فقير مي شويم؟»

2. ترس از ترك شدن

پس از طلاق كودك متوجه مي‌شود كه يكي از والدين ديگر در خانه نيست و از اين مي‌ترسد كه ديگري نيز ناپديد شود و او را تنها بگذارد.

3. طردشدگي

كودكان طلاق ممكن است احساس طرد شدگي داشته باشند. يادمان باشد كودكان خود را در مركز جهان مي‌دانند و بنابراين هر اتفاقي كه روي دهد به نحوي به آن‌ها مربوط مي‌شود.

4. بلاتكليفي از آثار طلاق بر كودكان

مخرب‌ترين تأثير طلاق بر روي كودكان زماني روي مي‌دهد كه والدين در حضور آن‌ها به تحقير يكديگر مي‌پردازند. دراين مواقع كودكان احساس مي‌كنند كه بايد جانب يكي از والدين را بگيرند و اين كار براي آنها بسيار دشوار است. از سوي ديگر كودكان تصور مي‌كنند اگر از هيچكدام از والدين پشتيباني نكنند ازسوي هر دو رانده مي‌شوند.

5. احساس گناه

كودكان ممكن است به اين نتيجه برسند كه در طلاق والدين مقصر هستند و به خاطر حرفي كه زده‌اند يا كاري كه كرده‌اند اين اتفاق روي داده است و احساس گناه و شرمندگي مي‌كنند. براي كسب اطلاع از ديگر آسيب‌هاي طلاق بر فرزندان مقاله فرزندان طلاق را مطالعه كنيد.

6. اندوه از آثار طلاق بر فرزندان

كودكان طلاق به شدت احساس اندوه و استيصال مي‌كنند و اعتقاد دارند كه ديگر عضوي از يك خانواده نيستند. در واقع احساس كودكان طلاق مشابه احساس كودكاني است كه والدين خود را بر اثر بيماري يا تصادف از دست داده‌اند ولي به اندازه آنها مورد حمايت قرار نمي‌گيرند و ممكن است به شدت دچار افسردگي شوند.

7. اضطراب

كودكان طلاق ممكن است احساس اضطراب كنند و خود را تحت فشار ببينند. به عنوان مثال احتمال دارد آنها وظايف بيشتري را در خانه برعهده بگيرند. در ضمن ممكن است يكي از والدين يا هر دو آنها از كودكان به عنوان مشاور استفاده كنند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله استرس در كودكان را مطالعه كنيد.

8. احساس تنهايي فرزندان

كودكان طلاق ممكن است احساس تنهايي كنند و دلشان براي والدي كه از آن جدا شده‌اند تنگ شود. معمولا والديني كه در كنار كودكان مي‌مانند آنقدر گرفتار مشكلات خود هستند كه به فرزندشان نمي‌رسند.

 9. خشم و پرخاشگري در كودكان

خشم احساسي متداول درميان كودكان طلاق است كه در اثر عدم درك يا پذيرش اين مسئله روي مي‌دهد. خشم كودكان زماني رواج پيدا مي‌كند كه دلايل طلاق روشن نباشد. همچنين پرخاشگري و عصيان نتيجه محروميت‌هاي مداوم از مهر و محبت پدري يا مادري است.

10. افسردگي

افسردگي از تأثيرات مستقيم طلاق است كه به دنبال اندوه، احساس تنهايي و طردشدگي به وجود مي‌آيد. افسردگي نشانه آن است كه كودكان حمايت كافي براي رويارويي با مسئله طلاق دريافت نكرده‌اند. براي كسب اطلاع بيشتر درباره افسردگي و علائم افسردگي شديد كليك كنيد.

چگونه از آسيب به فرزندان جلوگيري كنيم؟

اول از همه توجه داشته باشيد كه اين تأثيرات تا چه حد ناشي از طرز تفكر فرزند شما در مورد خودش، والدين و طلاق مي‌باشد. به همين دليل شما بايد با كودكان در مورد طلاق حرف بزنيد و از ميزان تأثيرات منفي آن بكاهيد. درضمن شما بايد مراقب رفتارتان باشيد و احساسات منفي خود را نسبت به همسر سابقتان بروز ندهيد. فراموش نكنيد براي فرزندتان وقت كافي بگذاريد.

والدين بايد بدانند حتي اگر طلاق بهترين تصميم زندگي آن هاست، مسئوليت شان نسبت به فرزندان اهميت زيادي دارد. طلاق توافقي آثار و پيامدهاي كمتري را به همراه دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه طلاق توافقي كليك كنيد.

براي كاهش آسيب‌هاي طلاق چه مي‌توان كرد؟

براي كاهش آسيب‌هاي طلاق لازم است كنترل زندگي خود را به دست بگيريد و همچنين به خوبي از فرزندان مراقبت كنيد. لازم است از لحاظ مالي به استقلال برسيد و مهارت‌هاي خود را به كار بگيريد. سر خود را گرم كنيد تا كمتر احساس تنهايي را تجربه كنيد. تا حد امكان سعي كنيد سلامت جسماني و رواني خود را حفظ كنيد. معمولا افراد بعد از طلاق نمي‌توانند به خوبي از پس چالش‌هاي موجود و تنش‌هاي رواني بر بيايند. به همين دليل لازم است تا براي پيشگيري از مشكلات بعدي در آينده از مشاوره خانواده و يا مشاوره طلاق كمك بگيريد. مشاور به شما كمك مي‌كند تا بعد از طلاق به زندگي بازگشته و مسير بهبودي را طي كنيد.

سؤالات متداول

آثار طلاق بر جامعه چيست؟

طلاق در جامعه منجر به رشد خانواده‌هاي تك والدي مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند آسيب‌هايي را براي افراد جامعه به وجود بياورد. همچنين سطح باروري در جامعه كاهش پيدا مي‌كند. طلاق در جامعه زمينه را براي بروز بزهكاري و ارتكاب جرم فراهم مي‌كند.

مزاياي طلاق چيست؟

طلاق و جدايي در زندگي مشترك ناموفق مي‌تواند مزايايي را نيز به همراه داشته‌باشد. زماني كه آسيب‌هاي زندگي مشترك بسيار بيشتر از آسيب‌هاي طلاق باشد، جدايي مي‌تواند براي زوجين راه‌حلي مناسب باشد. طلاق و جدايي مي‌تواند شروعي براي پرداختن به فعاليت‌هاي جديد و رها شدن از محدوديت‌هاي افراطي همسر باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آثار طلاق مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : طلاق چه اثراتي را به دنبال خود دارد؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۶:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی