مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

پيش از برخورد با افراد خودشيفته آن‌ها را بشناسيد

براي آن كه بدانيد چطور با خودشيفته‌ها برخورد كنيد، ابتدا بايد به اين موضوع پي ببريد كه چه كسي خودشيفته است. بر چسب زدن به كسي آن هم تنها بر اساس فرضيات، به رابطه شما با آن شخص آسيب مي‌زند. نشانه‌هاي خوشيفتگي را در بسياري از اطرافيان و حتي خودتان ممكن است ببينيد، بدانيد وجود چند نشانه دليل بر اختلال نيست. با برخورد مناسب مي‌توانيد در مقابل اين نشانه‌ها از آسيب‌هاي احتمالي بكاهيد.

ازدواج و زندگي با چنين شخصيتي چالش‌هاي بسياري را براي شما به همراه دارد.اگر قصد ازدواج با شخصيت خودشيفته را داريد و  يا با چنين فردي در ارتباط هستيد، حتما پيش از هر چيز از روش‌هاي درمان شخصيت خودشيفته اطلاع كسب نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ازدواج با شخصيت خودشيفته با كليك كنيد.

 

نحوه برخورد با خودشيفته ها در طولاني مدت

داشتن يك الگوي رفتاري خاص در مقابل افراد خودشيفته از ميزان آسيب‌هايي كه ممكن است بر زندگي شما وارد كند تا حد موثري مي‌كاهد. براي برخورد با كساني كه دچار اختلالات شخصيت هستند بايد اصولي را رعايت كنيد تا بتوانيد حداقل در كوتاه مدت با آن‌ها معاشرت كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از انواع اختلالات شخصيت كليك كنيد. در ادامه در ۴ مرحله الگوهاي رفتاري موثر را شرح داده ايم.

۱. در برخورد با افراد خودشيفته نيازهاي خود را مشخص كنيد

اگر نياز به كسي داريد كه از شما حمايت و پشتيباني كند، بهتر است رابطه خودتان با خودشيفته را محدود كنيد و بيشتر زمان خود را با كساني كه نياز شما را برآورده مي‌كنند، صرف كنيد. اگر ماندن در كنار خودشيفته برايتان مشكلي ايجاد نمي‌كند و نياز به حمايت از طرف او نمي‌كنيد به چند نكته زير توجه كنيد:

-اطمينان حاصل كنيد كه در ارتباط با خودشيفته‌ها به خود آسيب نمي‌زنيد. به خصوص اگر رابطه نزديكي (همسر يا والدين) با شما دارند؛ چرا كه در طول روز زمان زيادي را با آن‌ها سپري مي‌كنيد.

-اگر نيازهاي خودشيفته به ستايش و توجه شما را خسته كرده است، بهتر است درباره ماندن در كناراو تجديد نظر بكنيد.

-اگر يك خودشيفته در حال سوء استفاده از شماست بايد هر چه سريع‌تر از اين رابطه خارج شويد؛ چرا كه براي سلامتي شما بسيار خطرناك است. معمولا خودشيفته‌ها با دستكاري افكار شما و انتقال اين حس كه شما ارزشي نداريد در شما نفوذ مي‌كنند.

۲. محدوديت‌هاي آنها را قبول كنيد

اگر شخص خودشيفته واقعا براي شما مهم است، بايد ويژگي‌هاي او را قبول كنيد. از او درخواست توجه يا حمايت نكنيد چرا كه قادر به برآورده كردن آن‌ها نيست؛ درخواست‌هاي اين چنيني شما را نااميد‌تر خواهد كرد. براي مثال اگر دوست شما خودشيفته است، مشكلات خود را با او مطرح نكنيد؛ چرا كه او قادر به همدلي نبوده و موضوع را از شما به سمت خود بر مي‌گرداند.

۳. ارزش خود را با معيارهاي ديگر تعريف كنيد

در حالت ايده آل، ارزش‌ها بر اساس معيارهاي دروني در مقابل معيارهاي بيروني ايجاد مي‌شوند. اگر به خودشيفته اعتماد داريد و معيارهاي ارزشي خود را با او درميان گذاشته ايد؛ مطمئنا او از آن‌ها به عنوان ابزاري براي دستكاري و تغيير فكر شما استفاده خواهد كرد. پس مراقب باشيد كه چه چيزي به خودشيفته مي‌گوييد.

در برخورد با خودشيفته ها اين نكته را در نظر داشته‌باشيد كه شعار ناخودآگاه خودشيفته  "اول من" است. در نتيجه در زمان برخورد، خودشيفته تلاش خواهد كرد تا شما را تحت اين شعار قرار دهد.

۴. در برخورد با افراد خودشيفته همدردي داشته باشيد

همدردي در برخورد با خودشيفته در عمل كار سختي خواهد بود. اما به ياد داشته باشيد علارغم اعتماد به نفسي كه از خود نشان مي‌دهند در اعماق وجودي خود، يك احساس شديد خوب نبودن و عدم اعتماد به نفس احساس مي‌شود. به علاوه از آن جا كه خودشيفته طيف گسترده اي از احساسات را ندارد، زندگي خوبي نداشته است.  

همدلي و پي بردن به احساسات خودشيفته به شما يادآوري مي‌كند كه او نيز انسان است، اما نمي‌تواند با ديگران ارتباط برقرار كند. همچنين به ياد داشته باشيد كه خودشيفته دركي از عشق بدون شرط ندارد. او هر كاري را براي خود انجام مي‌دهد، كه روش ناكارآمدي براي زنده ماندن است. اگر درك كنيد كه رفتارهاي منفي او در واقع پاسخي به بي كفايتي و نفرت از خودش است، احتمالا راحت‌تر مي‌توانيد با او مهربان باشيد.

 

نحوه برخورد با خودشيفته در كوتاه مدت

ممكن است هر از گاهي با يكي آشنايانتان كه شخصيت خودشيفته دارد برخورد داشته باشيد. در اين زمان‌ها پيشنهاد مي‌شود رفتارهاي زير را در پي بگيريد.

1. از بازي‌هاي ذهني اجتناب كنيد

در بسياري از مواقع خودشيفته يك بازي ذهني ايجاد مي‌كند كه در آن شما دائما مجبور به دفاع از خود هستيد. بهترين راه براي مقابله با اين بازي‌ها تشخيص بازي و متوقف كردن آن است. براي مقابله با خودشيفته بايد بخش منطقي ذهن تان را ناديده بگيريد.

2. انتظار نداشته باشيد يك خودشيفته را خوشحال كنيد

شخصيت خودشيفته به شما به عنوان فردي پايين‌تر از خود نگاه مي‌كند. ممكن است در كوتاه مدت توانسته باشيد توجه او را جلب كنيد اما نبايد از خود انتظار داشته باشيد كه در بلند مدت او را راضي و خشنود كنيد.

3. فقط گوش دهيد

اگر مجبور به ارتباط با شخص خودشيفته هستيد تنها به او گوش دهيد. او تنها نياز به توجه شما دارد، اگر به او توجه نكنيد احتمالا عصباني مي‌شود. البته نبايد به او اجازه دهيد كه زندگي شما را كنترل كند. حد و مرزتان را در رابطه با او مشخص كنيد.

4. تا حد امكان از تعاريف واقعي استفاده كنيد

به احتمال زياد، در زندگي خودشيفته چيزي وجود دارد كه شما آن را تحسين مي‌كنيد. تعاريف و تشويق هايتان را حول محور آن موضوع نگه داريد؛ به اين صورت او متوجه صداقت شما مي‌شود. همچنين به او يادآوري مي‌كنيد كه چرا در كنار اين شخص هستيد.

 

برخورد با خودشيفته چگونه باشد تا به نيازهاي ما توجه كند

اگر از يك خودشيفته تقاضايي داريد، براي به دست آوردن آن بايد او را متقاعد كنيد كه چيزي كه مي‌خواهيد به نفع اوست. در اين صورت مي‌توانيد به خواسته‌‌تان برسيد. براي مثال؛ اگر مي‌خواهيد به يك نمايش برويد و همسر خودشيفته شما خود را فردي باهوش مي‌داند؛ به او بگوييد اين نمايش براي افراد باهوش بسيار جذاب است.

در بسياري موارد ارتباط با فرد خودشيفته بسيار سخت به نظر مي‌رسد و چاره‌اي جز ماندن در كنار او نيز وجود ندارد. در اين صورت لازم است براي ارتباط هرچه بهتر و همچنين حفظ سلامت روان خود از مشاوره روانشناسي استفاده كنيد. مي‌توانيد جهت درمان چنين شخصيتي در فرد مورد نظر خود تلاش كنيد و او را براي تغيير تشويق كنيد. تنها در اين صورت به نيازهاي خودتان نيز توجه مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان شخصيت خودشيفته كليك كنيد.

 

رابطه اجباري با فرد خودشيفته

اگر خودشيفته در زندگي شما كسي است كه نمي‌توانيد ارتباطتان را با او قطع كنيد و تحمل او ديگر برايتان سخت شده، بهتر است تنها در مقابل او سكوت كرده و لبخند بزنيد. شما با اين كار هيچ توجهي به او نمي‌دهيد اما با عدم مخالفتتان او را تاييد مي‌كنيد كه مانع از ورود به بازي ذهني او مي‌شود.

از آنجايي كه خودشيفته به دنبال توجه است، لبخند زدن در مقابل صحبت‌هايش يك راه خوب براي دادن توجه به اوست، بدون اينكه خودتان را متعهد به تعامل بيشتر كنيد. اين روش به ويژه براي آن دسته از خود شيفته‌هايي كه در زندگي نقش كمي دارند (مثل همكار يا يك عضو خانواده كه با آن زندگي نمي‌كنيد) بسيار مؤثر است.

 

چه كارهايي در برخورد با خودشيفته‌ها نبايد كرد

گاهي آنقدر ماندن در كنار خودشيفته سخت مي‌شود كه براي كاهش درد و رنج خود كارهايي را انجام مي‌دهيد. در حالي كه برخي از اين رفتارها تنها به خود شما آسيب مي‌زند. در مقابل خوشيفته‌ها رفتار‌هاي زير را انجام ندهيد:

-هرگز سعي نكنيد برتري خود را به او ثابت كنيد.

-دروغ او را تنها در صورتي كه شواهد عيني داريد بگوييد در غير اين صورت شما آسيب مي‌بينيد

-قرار نيست همه خواسته‌هاي خودشيفته برآورده شود، در مقابل خواسته‌هاي غير منطقي او سرفرود نياريد.

-سعي نكنيد شايستگي خود را به خودشيفته بگوييد چرا كه آن‌ها قادر به شنيدن و درك احساس شما نخواهند بود.

-از احساسات و عقايد خود در جايي كه او حضور دارد صحبت نكنيد، چرا كه احتمال دارد از آن‌ها براي كنترل شما استفاده كند.

 

برخورد با خودشيفته | سؤالات متداول

آيا خود شيفته‌ها عاشق مي‌شوند؟

بيشتر خودشيفته‌ها ممكن است در اوايل آشنايي از خود شور و شوق نشان دهند اما همواره در رابطه به دنبال توجه هستند و آن عشقي كه از آن‌ها دريافت مي‌كنيد در واقعيت عشق به خودشان است. اين شور و احساس تصويري از خواسته‌ها، تصورات و فانتزي‌هاي فرد خودشيفته است كه از عشق به خودش نشأت مي‌گيرد.

افراد خودشيفته چه خصوصياتي دارند؟

افراد خودشيفته نمي‌توانند انتقادات را تحمل كنند و همواره به دنبال توجه هستند. آن‌ها تنها خود را دوست دارند و تنها براي خود ارزش قائل‌اند. فرد خودشيفته در ابتدا ممكن است كاريزماتيك و جذاب به نظر برسد اما پس از مدتي متوجه مي‌شويد كه چقد خودخواه است.

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه برخورد با شخصيت خودشيفته مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : برخورد با خودشيفته ها چطور بايد باشد؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۵:۵۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی