مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مفهوم گريه كردن شديد

گريه كردن يك نوع واكنش رفتاري، هيجاني و عاطفي نسبت به تحريكاتي مانند درد، غم، شادي، شي بيروني و يا واكنش طبيعي بدن است. گريه به عنوان يك واكنش احساسي فقط در انسان وجود دارد و بعضي از حيوانات مثل فيل‌ها يا تمساح‌ها كه گاهي اشك از چشمانشان جاري مي‌شود صرفا واكنش‌هاي طبيعي و بيولوژيك نسبت به محيط بيروني است. گريه كردن و اشك ريختن دو مفهوم جدا از هم هستند. گريه‌ي شديد عملي است كه از حالات و واكنش‌هاي دروني تاثير مي‌پذيرد ولي اشك ريختن اتفاقي وابسته به گريه كردن نيست و ممكن است حتي وقتي گريه نمي‌كنيم از چشمان ما اشك جاري شود.

 

گريه كردن شديد در زنان و مردان

قبل از دوران بلوغ معمولا ميزان گريه در دختران و پسران برابر است اما بعد از بلوغ با ترشح هورمون پرولاكتين كه در توليد اشك تأثير دارد، باعث گريه بيشتر در زنان مي‌شود. طبق تحقيقات، زنان حدود 5 برابر بيشتر از مردان گريه مي‌كنند، گريه‌هاي آن‌ها معمولا پر سر و صدا و با اشك‌هاي فراوان است اما گريه در مردان معمولا آرام و بدون صدا با اندكي اشك گريه مي‌كنند. دلايل گريه كردن در زنان معمولا پس از مشاجره با ديگران و احساس بي كفايتي و بي توجهي است. اما مردان بيشتر پس از احساسات مثبت اشك مي‌ريزند.
يكي ديگر از دلايل گريه بيشتر در زنان، بزرگتر بودن غده‌هاي توليد اشك در زنان باشد. همچنين از نظر مسائل فرهنگي در اكثر جوامع گريه زنان پذيرفته شده‌تر است و اين عامل مي‌تواند گريه را براي آنها آسان‌تر كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد گريه كردن مردان كليك كنيد.

 

انواع گريه كردن شديد

محققان هميشه در تلاش بودند كه معاني و انواع مختلف گريه كردن را كشف كنند. تقريبا 7 نوع گريه اصلي وجود دارد كه مي‌تواند گاهي به بيشتر از اين برسد اما اين 7 نوع آن‌هايي هستند كه راحت‌تر به ذهن مي‌رسند و بين اكثر افراد مشترك است.

1. گريه تغيير يا دگرگوني

اين نوع گريه به ما كمك مي‌كند تا احساسات شديد را تخليه كرده و كمك مي‌كند كه آن‌ها را درك كنيم. اين نوع گريه زماني اتفاق مي‌افتد كه ما در معرض يك اتفاق بسيار غم انگيز مثل فوت يكي از عزيزان قرار مي‌گيريم. اين نوع گريه داراي عمق زياد و شيب تندي است كه نمي‌توانيم آن را كنترل كنيم. اما به مرور زمان كه عمق و شيب آن كم شد ممكن است چند روز ادامه پيدا كند و در نهايت يك درك جديدي از اتفاقي كه باعث گريه شده به ما مي‌دهد. گريه كردن زياد مي‌تواند از علائم افسردگي باشد. براي آگاهي از علائم افسردگي كليك كنيد.

ارسطو اين نوع گريه را عميق‌ترين نوع گريه مي‌داند كه در نهايت به تخليه هيجاني و ايجاد بينش جديد فرد نسبت به آن موضوع احساسي مي‌شود. روان شناسان در درمان به دنبال اين بينش و درك جديد هستند كه اتفاقات تلخ را با خاطرات جديد از آن پيوند بزنيم و نسبت به آن ديد مثبتي پيدا كنيم.

2. گريه شادي يا اشك شوق

اين نوع گريه به دو دليل اتفاق مي‌افتد. دليل اول زماني است كه پس از مدت‌ها احساس شادي و خوشحالي رخ مي‌دهد. به اين منظور كه يك اتفاق خوشحال كننده به طوري كه انتظار نداشتيد در زندگي شما رخ مي‌دهد. مثل بردن يك جايزه بزرگ يا شعله ور شدن يك آتش كهنه وقتي كه اصلا فكرش را نمي‌كرديد. دوم زماني است كه نوعي خوشبختي و آرامش را كه قبلا فاقد آن بوديم تجربه مي‌كنيم. اين گريه خوشحالي تركيبي از غم و شادي است. شادي نسبت به از بين رفتن غمي است كه در گذشته مي‌خورديم.

3. گريه ناشي از خشم و عصبانيت

وقتي صداي گريه كودك براي رفع نيازش بلند مي‌شود شما مي‌دانيد كه بايد سريع به آن رسيدگي كنيد وگرنه بسيار خشمگينانه‌تر و بلند‌تر مي‌شود. هيچكس مثل يك نوزاد نمي‌تواند از عصبانيت گريه كند. عصبانيتي كه در جهت توجه نشدن به اون و رفع نشدن نياز هايش است. در بزرگسالان هم مشابه همين است. گاهي با گريه كردن مي‌خواهند نشان بدهند كه جهانشان از هم پاشيده است و نياز دارند كه ديده شوند.

4. گريه ناشي از درد

اين نوع گريه‌يك واكنش كاملا طبيعي نسبت به وقتي است كه فرد ضربه محكمي مي‌خورد يا آسيب مي‌بيند. حتي قوي‌ترين و تنومند‌ترين ورزشكاران هم هنگام آسيب ديدگي و ضربه شديد اشك از چشمانشان جاري مي‌شود. گاهي گريه ممكن است با آرزوي همدردي باشد اما در موارد ديگر واكنش كاملا طبيعي بدن نسبت به درد شديد است.

5. اشك تمساح

به اين نوع گريه «اشك تمساح» هم مي‌گويند. اين نوع گريه براي برانگيختن طرف مقابل يا ايجاد حس همدردي و احساس گناه در ديگران انجام مي‌شود. گاهي اين گريه براي متوقف كردن كسي از تنبيه كردن و يا مبارزه با شما نيز انجام مي‌شود. فرد ممكن است با گريه كردن كنترل شما را در دست بگيرد و كاري كند تا به خواسته‌اش عمل كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد احساس گناه كليك كنيد.

6. گريه رهايي

اين مورد بيشتر براي زنان كاربرد دارد. به اين صورت كه چيزي يا اتفاقي آن‌ها را تحت تاثير و فشار قرار مي‌دهد كه خودشان از آن آگاهي ندارند. اين استرس و فشار ممكن است چند روز ادامه داشته باشد و ناگهان با يك اشاره كوچك اين فشار نهفته منفجر شده و به صورت گريه شديد بروز پيدا كند. در اين نوع گريه هيچ انگيزه‌اي وجود ندارد و كاملا يك تخليه هيجاني و رهايي از استرس است.

7. گريه بخاطر خشم از خود

اين گريه براي وقتي است كه فرد احساس شكست كرده و براي خودش تاسف مي‌خورد. مثل زماني كه فردي از موفقيت و پيروزي دوستش خوشحال است اما همزمان شروع به گريه كردن مي‌كند و براي خودش احساس تاسف مي‌كند. اين نوع گريه كردن هم حس رهايي براي كسي است كه گريه مي‌كند هم براي برانگيختن حس همدردي ديگران است. با اين حال اغلب اين نوع گريه باعث ترحم ديگران نمي‌شود و احساس همدردي آنها را نيز خاموشي مي‌كند.

 

تأثيرات گريه كردن شديد

گريه كردن اتفاقي است كه تحت تاثير عوامل بسيار زيادي قرار دارد. هر واكنشي كه در بدن ما اتفاق مي‌افتد هم اثرات مثبت هم اثرات منفي خواهد داشت كه در ادامه برخي از آنها را ذكر مي‌كنيم.

فوايد گريه كردن

  • گريه كردن آرام بخش است. مخصوصا اشك‌هاي عاطفي كه با تخليه كردن برخي از هورمون‌ها باعث تسكين ناراحتي‌ها و تنظيم احساسات مي‌شود.
  • باعث آرامش و تسكين دردهاي ديگران مي‌شود. به نوعي حمايت از ديگران محسوب شده و باعث ايجاد دلبستگي‌ها و احساسات عاطفي مي‌گردد.
  • با ترشح هورمون‌هاي اندورفين و اكسي توسين باعث كاهش درد‌هاي بدني و روحي مي‌شود.
  • باعث افزايش خلق و خو و احساس بهتر فرد نسبت به خودش و ديگران مي‌شود.
  • باعث كاهش استرس و فشار رواني مي‌شود. با گريه مواد شيميايي، سموم و هورمون‌هايي از بدن خارج مي‌شوند كه باعث ايجاد استرس مي‌شدند. براي درمان استرس بيمارگونه مي‌توانيد مقاله كاهش استرس را بخوانيد.
  • گريه در نوزادان باعث بهبود خواب آن‌ها مي‌شود. در بزرگسالان اين مورد هنوز تاييد نشده اما بخاطر كمك گريه به آرامش و تسكين دردها، احتمالا به بهبود خواب آن‌ها نيز كمك مي‌كند.
  • اشك باعث افزايش رطوبت شده و در حركت بهتر چشم و قرنيه كمك مي‌كند.
  • اشك‌هاي هسته‌اي باعث برطرف شدن خشكي چشم شده و باعث جلوگيري تاري ديد و آسيب به قرنيه مي‌شود.
  • اشك حاوي ماده ليزوزوم است كه در شستشو و دفع باكتري‌هاي سطح چشم بسيار مفيد است.

مضرات گريه كردن شديد

سركوب كردن گريه باعث تخليه نشدن هيجانات است و ممكن است اثرات مخرب شخصيتي مانند پرخاشگري را به همراه داشته باشد. بنابراين هميشه تلاش كنيد نسبت به گريه كردن آسان گير باشيد و تحت تاثير شرايط و هنجار‌ها سعي در سركوب آن نداشته باشيد. اما توجه داشته‌باشيد كه برخي مواقع گريه كردن باعث بدتر شدن حال شما مي‌شود. در شرايطي كه افراد واكنش خوبي نسبت به اشك‌هاي شما ندارند، قطعا گريه كردن حالتان را بدتر مي‌كند و باعث تضعيف اعتماد به نفس مي‌شود. براي مثال گريه كردن در محيط كار نمي‌تواند برايتان مفيد باشد. علاوه بر اين گريه زياد و بيش از اندازه به چشم‌ها و عملكرد آن‌ها آسيب مي‌زند.

 

گريه كردن شديد ، نشانه‌اي از افسردگي

اما اصلي‌ترين دليل گريه زياد افسردگي فرد است. در صورتي كه گريه شديد با علائم ديگري همچون موارد زير همراه باشد، احتمال وجود اختلالات رواني مانند افسردگي در فرد وجود دارد و براي درمان آن مراجعه به مشاوره افسردگي و بهره‌مندي از تكنيك‌هاي روان‌درماني ضروري است. عدم دريافت كمك‌هاي تخصصي احتمال بازگشت و عود افسردگي را به شدت افزايش مي‌دهد.

_ نااميدي و احساس گناه شديد

_ داشتن افكار مرتبط با خودكشي و آسيب به خود

_ كاهش تمركز، حافظه و شك و ترديد بسيار در تصميم‌گيري

_ از دست دادن انرژي و احساس خستگي روزانه

_ كمبود خواب و يا پرخوابي

_ افزايش يا كاهش اشتها

_ تحريك‌پذيري و زودرنجي

_ بروز دردهاي جسماني بدون توضيح پزشكي

علائم گريه‌ي ناشي از افسردگي

علائم گريه ناشي از افسردگي شامل موارد زير مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد افسردگي كليك كنيد.

_ گريه افسردگي به مقدار و دفعات زياد اتفاق مي‌افتد.

_ بدون علت مشخصي شروع مي‌شود.

_ در عملكرد روزانه فرد اختلال ايجاد مي‌كند.

_ و غير قابل كنترل است.

 

گريه كردن شديد | سؤالات متداول

علت گريه كردن بي دليل زنان چيست؟

گريه كردن بدون دليل مي‌تواند ناشي از كمبود خواب، يائسگي، سندروم پيش از قاعدگي، كمبود ويتامين بدن، تجربه استرس و خستگي زياد، افسردگي مزمن و يا مشكلات جسماني باشد.

درمان زود به گريه افتادن و زودرنجي چيست؟

مهم‌ترين چيز افزايش اعتماد به نفس است. براي درمان زودرنجي بهتر است ابتدا علت آن را بيابيد و بعد سعي كنيد افكار منفي را در خود شناسايي و رفع كنيد. با خودتان مهربان باشيد و گستره‌ي ديدتان را افزايش دهيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه كار‌هاي مقابله با گريه كردن شديد و افسردگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : گريه كردن | فوائد و مضرات گريه كردن در زنان و مردان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: گريه كردن،
موضوع:
[ ۱۱ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۴۷:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی