مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

فوايد داشتن حيوانات خانگي و تأثيرات آن بر زندگي انسان

داشتن حيوانات خانگي فوايد بسياري دارد، در ادامه به تشريح برخي از فوائد زندگي با حيوانات خانگي پرداخته‌ايم:

1. كاهش حس تنهايي از فوايد داشتن حيوانات خانگي

انسان عصر حاضر بيش از هر چيز از تنهايي رنج مي‌برد. پيچيدگي‌ها و پيشرفت تكنولوژي باعث شده انسان‌ها كمتر براي تعامل با يكديگر وقت بگذارند. به اين ترتيب تنهايي به نوعي به بحران عصر امروز تبديل شده است. داشتن حيوانات خانگي تا حد زيادي به افراد كمك مي‌كند از احساس تنهايي رهايي يابند. افرادي كه حيوان خانگي نگه مي‌دارند معمولا وابستگي زيادي به آن پيدا مي‌كنند.

اين حيوانات براي آن‌ها نقش عضوي از خانواده را مي‌گيرد و ساعت‌هاي زيادي را در خانه با آن‌ها مي‌گذرانند. حيواناتي مثل سگ و گربه محبت افراد را درك كرده و به خوبي تعامل عاطفي با صاحب خود برقرار مي‌كنند. اين موضوع باعث تقويت حس خوب و وابستگي در افراد و كاهش احساس تنهايي در آن‌ها مي‌شود.

2. حيوانات خانگي و انسان | احساس آرامش

پژوهش‌ها نشان داده است، افرادي كه حيوان خانگي نگه مي‌دارند، اضطراب و فشار عصبي كمتري را تحمل مي‌كنند. در واقع تعامل انسان با حيوان باعث كاهش تنش‌ها و افزايش آرامش در آن‌ها مي‌شود. بر اساس مطالعات تعامل با حيوانات سطح هورمون كورتيزول (هورمون استرس) را كاهش داده و سروتونين (هورمون شادي) خون را افزايش مي‌دهد. بنابراين باعث كاهش استرس در افراد و ايجاد آرامش مي‌شود. براي كسب اطلاع از ديگر راه‌هاي رسيدن به آرامش كليك كنيد.

3. اعتماد به نفس و مسئوليت پذيري

نگهداري و مراقبت از حيوان خانگي به طور مستمر باعث مي‌شود فرد احساس مسئوليت پذيري بيشتري كند. همچنين احساس موثر بودن در نگهداري از حيوان باعث مي‌شود احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس فرد بيشتر شود. در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم مقاله اعتماد به نفس را مطالعه كنيد.

افراد به خصوص كودكان در نگهداري از حيوان ياد مي‌گيرند مسئوليت غذا دادن، مراقبت از سلامت و نگه داري از حيوان را به عهده گيرند. به اين ترتيب احساس مسئوليت پذيري در كودكان نيز تحول بيشتري مي‌يابد و عزت نفس بالاتري پيدا مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مسئوليت پذيري كودكان كليك كنيد.

4. حيوانات خانگي و انسان | كمك به بهبود اختلالات رواني

مطالعات حاكي از آن است كه حيوانات مي‌توانند به بهبود علائم برخي اختلالات كمك كنند. داشتن حيوان خانگي مي‌تواند نشانه‌هاي افسردگي مانند احساس اندوه، گريه كردن، احساس بي‌ارزشي، بي‌حوصلگي، خستگي، بي‌انگيزگي، بي‌علاقگي و... را بهبود بخشد و خلق را بالا ببرد. براي كسب اطلاع بيشتر از افسردگي و ديگر علائم افسردگي كليك كنيد.

بر اساس پژوهش‌ها سالمندان دچار افسردگي با كمك حيوانات خانگي توانستند روحيه مثبت‌تر پيدا كنند. اضطراب و تنش‌هاي عصبي در ارتباط با حيوانات خانگي در افراد كاهش مي‌يابد. همچنين در درمان‌هاي جديد براي بهبود تعاملات كاركردهاي كودكان مبتلا به اوتيسم از حيوانات خانگي استفاده مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اوتيسم كليك كنيد.

5. تاثير بر فشار خون و سلامت قلب

بر اساس برخي مطالعات داشتن حيوان خانگي مثل سگ و گربه مي‌تواند بر سلامت قلب موثر باشد. بر اساس اين مطالعات افرادي كه حيوان خانگي دارند، كمتر به خاطر مشكلات قلبي به پزشك مراجعه كرده و كمتر دچار حمله قلبي شدند. همچنين فشار خون بالا در افراد داراي حيوان خانگي، تا حدي كمتر است. بر اساس پژوهش‌ها كودكاني كه سابقه فشار خون بالا دارند، با نوازش كردن حيوان خانگي كاهش فشار خون را نشان دادند. در پژوهشي ديگر افرادي كه سگ يا گربه داشتند، در مقايسه با ديگران در طول آزمايش نوسانات ضربان قلب و فشار خون كمتري را نشان دادند.

6. افزايش عشق و محبت در خانواده

در بسياري موارد داشتن حيوانات خانگي باعث افزايش عشق و محبت در ميان اعضاي خانواده و به ويژه در كودكان مي‌شود. كودكان از طريق محبت به حيوانات سلامت روان بيشتري را تجربه مي‌كنند و عشق و محبت در آن‌ها تقويت مي‌شود و اين محبت را به ديگر اعضاي خانواده نيز انتقال مي‌دهند. در اين زمينه مطالعه مقاله ابراز عشق در خانواده مي‌تواند مفيد باشد. 

 

مضرات نگهداري از حيوانات خانگي

برخي محققان عقيده دارند نگهداري از حيوانات خانگي مي‌تواند معايبي براي سلامت افراد به خصوص كودكان داشته باشد. اين معايب شامل موارد زير است:

1. حيوانات خانگي و انسان | تشديد آلرژي

كودكاني كه حساسيت و آلرژي دارند، ممكن است با نگهداري حيوانات خانگي مثل سگ و گربه شدت آلرژي آن‌ها بيشتر شود. در واقع تماس يا تنفس با مو يا بزاق حيوان مي‌تواند باعث تشديد آلرژي و فعال شدن سيستم ايمني بدن شود. حساسيت به حيوانات معمولا به صورت مشكلات تنفسي خود را نشان مي‌دهد. گاهي سرفه اي مكرر، سوزش چشم و خس خس سينه مشاهده مي‌شود. برخي كودكان با حساسيت به حيوانات مشكلات پوستي مثل خارش، متورم شدن يا كهير را نشان مي‌دهد. به همين دليل توصيه مي‌شود در خانه‌هايي كه كودكان حساسيت دارند، از نگه داري حيوانات خودداري شود.

2. خطر توكسوپلاسموز

توكسوپلاسموز نوعي بيماري انگلي است كه در اثر پخش شدن فضولات حيوانات در محيط مي‌تواند به انسان منتقل شود. انگل توكسوپلاسما بيشتر در گربه‌ها و حيوانات ولگرد وجود دارد. در صورت خارج شدن حيوان از منزل و تماس با حيوانات ولگرد، احتمال آلود شدن آن‌ها بيشتر مي‌شود. انگل اين بيماري پس از گردش در خون مي‌تواند در غدد لنفاوي و حتي در مغز ايجاد تومور كند. گاهي حتي تشنج در اثر اين بيماري ديده مي‌شود.

3. ديگر بيماري‌هاي انگلي و باكتريايي

يكي از باكتري‌هايي كه مي‌تواند از طريق سگ منتقل شود، كمپيلوباكتر نام دارد. اين باكتري مي‌تواند باعث ايجاد عفونت‌هاي گوارشي و علائمي مانند، اسهال، تب، دردهاي شكمي، تهوع و استفراغ شود. همچنين بيماري لپتوسپيروز از طريق باكتري لپتوسپيرا از سگ منتقل شده و باعث بروز علائم آنفولانزا مانند تب ناگهاني، سردرد شديد، قرمزي چشم‌ها، دردهاي عضلاني و خستگي مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آنفولانزا كليك كنيد.

ليشماني نيز نوعي بيماري انگلي است كه از طريق سگ‌ها منتقل شده و با وجود زخم‌هايي در پوست شناسايي مي‌شود. همه اين موارد با رعايت بهداشت و واكسن‌هاي ضروري مي‌تواند تا حدي قابل پيشگيري باشد.

 

حيوانات خانگي و انسان | توصيه‌هايي براي نگهداري از حيوانات خانگي

  • سعي كنيد در مراقبت‌هاي پزشكي مثل واكسن زدن دقت كافي را داشته باشيد.
  • گربه يا سگ را از اتاق كودك داراي حساسيت دور نگه داريد.
  • پس از تماس با حيوان دست‌هاي خود را مرتب بشوييد.
  • با گردگيري و جارو كردن مداوم خانه را همواره پاكيزه نگه داريد.
  • در صورت وجود فضولات سگ يا گربه در حياط يا باغچه حتما آن محل‌ها را تميز كنيد به خصوص در مكان‌هايي كه محل بازي و رفت و آمد كودكان است.
  • مراجعه منظم به دامپزشك جهت چك آپ مي‌تواند از بروز خيلي از بيماري‌ها جلوگيري كند.

 

سؤالات متداول

علاقه به حيوانات نشانه چيست؟

علت دقيق علاقه انسان به حيوانات مشخص نيست اما مي‌توان آن را به نظزيه تكاملي نسبت داد. انسان به طور طبيعي موجودي اجتماعي است و علاقه دارد تا با ديگر موجودات زنده ارتباط برقرار كند. دليل ديگر مي‌تواند وجود حس مادري و پدري در افراد باشد. نگهداري از حيوانات اين حس را در افراد تقويت مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه فوايد داشتن حيوانات خانگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : حيوانات خانگي و انسان | فوائد و معايب داشتن حيوان خانگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حيوانات خانگي و انسان،
موضوع:
[ ۱۲ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۰۱:۰۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی