مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ضرورت تخليه انرژي كودكان

كودكان به طور فطري نسبت به بزرگسالان از انرژي بيشتري برخوردار هستند چرا كه آن‌ها براي دست‌يابي به رشد شناختي، اجتماعي و جسماني مناسب به اين نياز دارند كه بتوانند به ميزان كافي فعاليت كنند و در محيط خود دست به اكتشاف بزنند. جلوگيري از اين امر باعث مي‌شود كه كودكان در ابعاد رشدي مختلف دچار مشكل شده و بحران‌هاي مختلفي را تجربه كنند. از جمله پيامدهاي منفي عدم تخليه انرژي كودكان مي‌توان به افسردگي دوران كودكي و بروز انواع مشكلات رفتاري نظير پرخاشگري اشاره كرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه افسردگي در كودكان كليك كنيد.

 

وظيفه والدين براي تخليه انرژي كودكان

براي تخليه انرژي كودكان لازم نيست كار خارق‌العاده‌اي انجام دهيد بلكه مهم‌ترين چيز اين است كه ساعاتي را در روز براي انجام بازي‌هاي حركتي با كودك اختصاص دهيد. بازي در رشد كودك نقش بسيار تأثيرگذاري دارد چرا كه در جريان بازي نه تنها مهارت‌هاي حركتي كودك تكامل مي‌يابد، بلكه با به اشتراك گذاشتن هيجانات مثبت، فرزندتان مي‌تواند رشد عاطفي مناسب‌تري را نيز تجربه كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه بازي كودكان كليك كنيد.

حتي اگر مشغله كاري زيادي داريد و يا اينكه محيط خانه‌تان اجازه فعاليت بدني كافي را به كودك نمي‌دهد، تلاش كنيد ساعتي از روز را به بازي با كودك اختصاص دهيد. براي دست‌يابي به اين امر مي‌توانيد از محيط‌هايي نظير پارك‌هايي كه در محله‌ها وجود دارد براي گذراندن اوقات فراغت استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه در اين زمينه كيفيت مدت زماني كه با فرزندتان مي‌گذرانيد از كميت آن اهميت بيشتري دارد. در نتيجه حتي اگر يك ساعت از روز را بتوانيد به خوبي با او بگذرانيد از ارزش زيادي برخوردار است.

 

تخليه انرژي كودكان | بايدها و نبايدها

تخليه انرژي كودكان بايد با در نظر گرفتن اصول تربيتي باشد. اين كه مي‌گوييم كودك بايد بتواند انرژي خود را تخليه كند به معناي صادر كردن مجوز رفتارهاي پرخاشگرانه و نامناسب به كودك نيست. بلكه منظور ما اين است كه فرصت‌هاي مناسبي در اختيار كودك قرار بگيرد تا او بتواند به اندازه كافي فعاليت كند و بازيگوشي‌هاي مربوط به سن خود را داشته باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترين مواردي كه در اين زمينه بايد آن‌ها را در نظر بگيريد اشاره كرده‌ايم.

به خاطر محدوديت فضا كودك خود را سرزنش نكنيد

امروزه ديگر مانند گذشته خبري از خانه‌هاي حياط دار نيست. به همين خاطر كودكان مجبور هستند بيشتر ساعات روز را در فضاي كوچك خانه‌هاي آپارتماني بگذارند. قرار داشتن وسايل تزييناتي در اين محيط باعث مي‌شود كه بسياري از والدين دائماً كودك خود را محدود كنند و او را به خاطر بازيگوشي‌هايش مورد شماتت قرار دهند. اين رفتارها نه تنها باعث تخليه انرژي كودكان نمي‌شود بلكه تأثيرگذاري روش‌هاي تربيتي شما را نيز كاهش مي‌دهند. در حقيقت مادر و پدري كه دائماً به خاطر كوچك‌ترين فعاليت فرزندشان او را دعوا مي‌كنند نمي‌توانند انتظار داشته باشند كه كلامشان همواره از تأثيرگذاري كافي برخوردار باشد.

به همين خاطر بهتر است هنگامي كه فرزندتان بسيار كوچك است و هنوز متوجه دستورات شما نمي‌شود تغييراتي در چينش خانه به وجود بياوريد تا فرزندتان بتواند آسان‌تر در محيط حركت كند. مي‌توانيد براي مدتي لوازم گران قيمت يا زينتي را از دسترس او دور نگه داريد چرا كه در هر صورت كودك در سنين كم نيازمند فعاليت و گردش در محيط است و مي‌خواهد با كنجكاوي پيرامون خود را كشف كند. مشاوره كودك در اين زمينه مي‌تواند راهنماي شما باشد.

به كودك خود برچسب نزنيد

آنچه شما به كودك خود مي‌گوييد در نهايت به صداي دروني ذهن او تبديل مي‌شود. در واقع حرف‌هاي شما اعتماد به نفس فرزندتان را تا حد زيادي تحت تأثير قرار داده و شخصيت او را شكل مي‌دهد. در نتيجه تلاش كنيد تا بيشتر مراقب كلامتان باشيد و هنگامي كه مي‌خواهيد به فرزندتان تذكر دهيد از برچسب‌هاي بد، نظير ديوانه، شيطون، غير قابل تحمل و... استفاده نكنيد.

مهارت‌هاي تنظيم هيجاني را به كودك آموزش دهيد

كودكان از همان سنين پايين به فراگيري مهارت‌هاي زندگي نياز دارند. در واقع آن‌ها بايد از خردسالي تحت آموزش قرار بگيرند تا بتوانند رفتارهاي مناسب را تمرين كنند و در نتيجه به مهارت كافي دست يابند. درست است كه كودكان توانايي كم‌تري براي كنترل هيجانات خود دارند، با اين حال لازم است كه شما در مقام پدر يا مادر صبوري را به فرزندتان آموزش دهيد و با الگو قرار دادن خود به او ياد بدهيد كه چگونه در شرايط ناكام كننده  هيجانات خود را كنترل كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه آموزش صبوري به كودكان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره تخليه انرژي كودكان

- آيا انرژي بيش از حد كودك مي‌تواند ناشي از مشكل خاصي باشد؟

بله. در اختلال نقص توجه-بيش فعالي معمولاً كودكان انرژي زيادي از خود نشان مي‌دهند، تحرك زيادي دارند و نمي‌توانند روي كار بخصوصي در مدت زمان طولاني تمركز كنند. اين اختلال نتيجه كاهش ميزان برانگيختگي مغز است در نتيجه به ارزيابي‌هاي دقيق نياز دارد و براي تشخيص آن مراجعه به يك متخصص ضروري است. در نظر داشته باشيد كه صرف فعاليت زياد كودك به او برچسب بيش فعالي نزنيد.

- آيا فرستادن كودك به كلاس‌هاي رزمي مي‌تواند به تخليه انرژي كودك كمك كند؟

جواب اين سؤال قطعي نيست. به طور كلي رفتن به كلاس‌هاي ورزشي براي كودكان به خصوص آن‌هايي كه در محيط خانه فضاي كافي براي فعاليت ندارند، مي‌تواند بسيار مفيد باشد و به تخليه انرژي كمك كند. با اين حال اين را در نظر بگيريد كه كودكان به شدت الگوبرداري مي‌كنند و از طريق پاداش‌دهي رفتارهايشان تقويت مي‌شود. به همين خاطر ممكن است كه رفتن به كلاس‌هاي رزمي براي برخي كودكان منجر به تقويت رفتارهاي پرخاشگرانه شود. در نتيجه ورزشي كه براي كودك خود انتخاب مي‌كنيد بايد متناسب با شرايط و روحيه او باشد. به اين ترتيب نسخه واحدي براي همگان وجود ندارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تخليه انرژي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تخليه انرژي كودكان | مناسب ترين روش تخليه انرژي در كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تخليه انرژي كودكان،
موضوع:
[ ۱۳ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۳۳:۱۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی