مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

احساس تمسخر چيست؟

مسخره كردن يا طعنه در لغت به معناي به كار بردن كلمات ناشايست براي تخريب و تحقير ديگري است. اثرات منفي مسخره كردن مخصوصا روي كودكان مي‌تواند تا بزرگسالي ادامه پيدا كند. در سنين نوجواني بخصوص در پسران، تمسخر همديگر به عنوان يك تفريح و سرگرمي شناخته مي‌شود. اما روانشناسان تمسخر را يك مكانيسم ناسازگار براي مقابله با خشم و نااميدي‌هاي حل نشده گذشته مي‌دانند. همين موضوع باعث دور شدن اطرافيان و نداشتن دوست صميمي مي شود. براي اطلاع از راه هاي حفظ و يافتن دوست صميمي كليك كنيد.

در برخي موارد آن‌ها با اين كار سعي در پنهان كردن شخصيت معيوب خود دارند و عيب‌هاي خودشان را به ديگران نسبت داده و به آن‌ها مي‌خندند. شوخي كردن با مسخره كردن متفاوت است و مي‌تواند اثرات مثبت بگذارد اما مقدار زياد آن روابط را از بين مي‌برد. رعايت محدوديت‌ها در شوخي كردن با ديگران و پرهيز از به كاربردن كلمات تمسخر آميز در ارتباط با ديگران ضروري است. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله مهارت هاي ارتباطي را مطالعه كنيد.

 

اثرات منفي مسخره كردن

ايجاد احساس تمسخر در ديگران آسيب‌هاي زير را به دنبال دارد:

1. مسخره كردن و آسيب به روابط

بديهي است كه مسخره كردن چيزي فراتر از شوخي‌هاي عادي است و مي‌تواند باعث تخريب روابط دوستي و عاطفي شما بشود. فردي كه مورد تمسخر قرار مي‌گيرد از كسي كه او را مسخره كرده دوري مي‌كند. اگر اين اتفاق بين زن و شوهر و يا روابط طولاني مدت بيفتد مي‌تواند به جدايي عاطفي منجر شود. در مورد دوستان نيز اين موضوع صدق مي كند، براي اطلاع از ديگر علل نداشتن دوست خوب كليك كنيد.

2. منفي شدن چهره فرد در مقابل ديگران

فردي كه دائما ديگران را مسخره مي‌كند، به تدريج از سوي آن‌ها طرد شده و منزوي مي‌شود. هيچكس دوست ندارد با كساني در ارتباط باشد كه دائما از تخريب شدن و تحقير شدن در مقابلشان احساس ناامني مي‌كنند.

3. بي‌اعتمادي از پيامدهاي مسخره كردن

كسي كه ديگران را مسخره مي‌كند به عنوان فردي غير قابل اعتماد شناخته مي‌شود. فردي كه دائما به دنبال عيب ديگران است معمولا عيب‌هاي خودش را ناديده مي‌گيرد. بنابراين ديگران از ترس اينكه ضعف‌ها و اشتباهات خود را به آن‌ها بازگو كنند و او آن‌ها را در مقابل خودش يا ديگران مسخره كند، به آن‌ها نزديك نمي‌شوند و هيچوقت دوستي صميمانه با آن‌ها برقرار نخواهند كرد.

3. تخريب عزت نفس ديگران

بزرگ كردن اشتباهات و عيب‌هاي ديگران باعث شكسته شدن غرور و خدشه دار شدن احساسات آن‌ها مي‌شود. فردي كه مورد تمسخر قرار مي‌گيرد ممكن است اين تمسخر‌ها را پذيرفته و دائما به آنها فكر كند و تمسخر‌ها را به عنوان ويژگي شخصي خود بپذيرد. به مرور زمان عزت نفس و اعتماد به نفس او تخريب شده و اثرات منفي در زندگي او خواهد داشت. فرد مورد تمسخر بهتر است در جهت افزايش اعتماد به نفس خود كاري كند چرا كه تغيير ديگران كار آساني نخواهد بود. براي اطلاع از راه‌هاي افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

4. مسخره كردن و مواجهه با خشونت ديگران

در صورتي كه دائما ديگران را مسخره كنيد، مسلما با پرخاشگري و عصبانيت آن‌ها مواجه مي‌شويد. گاهي كساني كه مورد تمسخر ديگران قرار مي‌گيرند، تحمل اين رفتار را ندارند و با پرخاش و خشونت پاسخ طرف مقابل را مي‌دهند. اين خشم ممكن است به درگيري منجر شود و پيامد‌هاي منفي زيادي داشته باشد. مهارت‌هاي كنترل خشم به افراد براي برخورد با رفتارهاي تمسخر آميز كمك خواهد كرد. براي اطلاع از روش كنترل خشم كليك كنيد.

 

چگونه با فردي كه ديگران را مسخره مي‌كند برخورد كنيم؟

اگر كسي در روابطش با ديگران از تمسخر استفاده مي‌كند و به شما آسيب مي‌زند لازم است اين موضوع را حل كنيد و از آسيب‌هاي آن جلوگيري كنيد. اگر اين افراد سعي مي‌كنند با مسخره كردن شما را از بين ببرند يا عقب برانند، بايد به آن‌ها نشان دهيد كه اشتباه كرده‌اند و با اين كار به دنبال اعتبار و جلب توجه براي خود هستند. در اينجا ما برخي از گزينه‌هايي كه مي‌توانيد در مقابله با اين افراد بكار ببريد را ذكر مي كنيم:

حرف‌هايشان را نپذيريد

يكي از راه‌ها اين است كه از پذيرفتن نظرات ناراحت كننده و ناپسند آن‌ها خودداري كنيد. به جاي آن سعي كنيد حقيقت و واقعيت را جايگزين نماييد. شما مي‌توانيد به او نشان دهيد كه از صحبت‌هايش ناراضي هستيد و ممكن است او را ترك كنيد. تمسخر براي جلب توجه ديگران است، پس اگر افراد به مقصود خود نرسند، احتمالا از اين رفتار دست برمي دارند.

راه ديگر براي ناديده گرفتن افرادي كه ديگران را مسخره مي‌كنند، اين است كه به طور كامل به نظر ناپسند آن‌ها بي توجهي كرده و مسير گفتگو را به طور كلي تغيير دهيد. در اين صورت اين پيام را به آن‌ها مي‌دهيد كه از دست او و شوخي‌هايش خسته شديد و هر لحظه ممكن است او را هم مثل حرف‌هايش ناديده بگيريد.

پاسخ‌هاي متقابل

يكي ديگر از راه‌هاي مقابله با اين افراد، برگرداندن حرف‌هايشان به خودشان است. اگر شما مي‌توانيد از آن‌ها جالب‌تر باشيد و شوخي‌هايش را به شكل مودبانه پاسخ دهيد، او سعي مي‌كند ديگر در مقابل شما اين گونه صحبت نكند و با سادگي بيشتري ارتباط برقرار كند.

در صورتي كه اعتماد به نفس ارتباط مؤثر با ديگران را نداريد و هميشه در مقابل حرف‌هاي آن‌ها كم مي‌آوريد توصيه مي‌كنيم به مشاوره روانشناسي مراجعه كنيد تا با دريافت راه‌حل‌هاي تقويت عزت نفس و حل مشكلات ارتباطي، عملكرد بهتر و آرامش بيشتري داشته‌باشيد.

سرزنش

شما مي‌توانيد نظرات نادرست آن‌ها را با يك پاسخ كوبنده، اما محترمانه، مورد سرزنش قرار دهيد. مثلا در پاسخ به شوخي او بگوييد چه كودكانه يا چه بي مزه بود. اينكه آن‌ها را تهديد به طرد شدن بكنيد، به شدت نگرانشان مي‌كند حتي اگر به روي خود نياورند. مثلا وقتي كسي صحبت نادرستي مي‌كند به او بگوييد "اگر قرار است انقدر بي‌ادبانه رفتار كني ديگر با تو معاشرت نمي‌كنم".

 

سخن آخر

ذكر اين نكته حائز اهميت است كه اكثر افرادي كه به مسخره كردن ديگران اعتياد دارند، دچار برخي اختلالات شخصيتي و رفتاري هستند و رفتار با آن‌ها بايد آگاهانه و محترمانه باشد. اما نوع ارتباطي كه برقرار مي‌كنيد نبايد به شما آسيب برساند. برقراري يك رابطه برد برد هميشه به نفع هر دو طرف خواهد بود. نكته آخر اينكه بايد بدانيد كسي حق ندارد به شما بي احترامي كند حتي اگر واقعا منظوري نداشته باشد. براي آن كه بتوانيد از حقوق خود دفاع كنيد مقاله نحوه برقراري ارتباط موثر و موفق را مطالعه نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه احساس تمسخر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مسخره كردن | اثرات منفي و روش هاي برخورد با تمسخر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مسخره كردن،
موضوع:
[ ۱۳ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۴۷:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی