مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مهارت تمركز

مهارت تمركز يك توانايي ذهني است كه با آن فرد مي‌تواند تمام توجه‌اش را بر روي يك موضوع خاص بگذارد به طوري كه عوامل ديگر مانع انجام كار او نشوند. نكته مهمي كه در تمركز مهم مي‌باشد اين است كه بتوانيم توانايي نگه داشتن توجه روي موضوع مورد نظر و جلوگيري از حواس پرتي را داشته باشيم. عدم تمركز وابسته به محيط و شخصيت افراد است و جز در برخي اختلالات، كاملا قابل حل است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه عدم تمركز كليك كنيد.

 

مهارت تمركز | آيا حواس پرتي همان عدم تمركز است؟

در واقع در دو واژه عدم تمركز و حواس پرتي تفاوت اساسي وجود ندارد اما به طور كلي، عدم تمركز به عوامل دروني گفته مي‌شود كه باعث مي‌شود فرد نتواند تمام توجه خود را به يك موضوع خاص محدود كند، اما حواس پرتي آن عامل عمومي است كه مي‌تواند در محيط‌هاي مختلف متفاوت باشد و حواس ما را از مسئله اصلي پرت كند. منابع خارجي حواس پرتي، عواملي مثل جذابيت‌هاي بصري محيط، محركات صوتي، تعاملات اجتماعي و منابع داخلي حواس پرتي عواملي مثل گرسنگي، خستگي، نگراني و بيماري مي‌باشد. 

 

تفاوت تمركز و توجه چيست؟

شايد اين دو واژه يك معنا را در ذهن شما ايجاد كند اما تفاوتي جزئي با يكديگر دارند. ما هنگام تمركز، مي‌خواهيم بدون توجه به هيچ عامل ديگري، فقط روي يك موضوع بمانيم و با تمام توان آن را انجام دهيم اما هنگام توجه، ما مي‌خواهيم به يك عامل در كنار ديگر عواملي كه در محيط وجود دارند، سهم بيشتري بدهيم. به اين معنا كه ما مي‌توانيم به موضوعي توجه كنيم اما چندين محرك ديگر وجود داشته باشد كه نيازي به حذف آن‌ها نباشد. در واقع تمركز يك سطح عالي‌تر توجه است كه شامل اراده حذف تمام محرك‌هاي محيطي است.

ناتواني در تمركز و توجه، با اختلالي به عنوان بيش فعالي-نقص توجه شناخته مي‌شود. در اين اختلال كودك يا بزرگسال در توجه متمركز روي يك موضوع يا مكالمه مشكل دارند و دائم توسط محرك‌هاي مختلف دچار حواس پرتي مي‌شوند. معمولا اين عدم توجه و تمركز با بي‌قراري‌هاي بدني، افزايش تحرك و ناتواني در نشستن طولاني در يك مكان مشخص همراه است.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلال بيش فعالي كليك كنيد.

 

فوايد داشتن مهارت تمركز

اين كه تلاش كنيم كه به چيزهاي كوچك اهميتي ندهيم و توجه خود را به موضوع اصلي معطوف كنيم، فوايد زيادي براي ما خواهد داشت. به چند مورد از فوايد تمركز در ادامه مطلب خواهيم پرداخت.

كيفيت بهتر كار

هنگامي كه شما قادر به تمركز روي يك چيز باشيد، مغز شما توانايي پردازش و سازماندهي بيشتر افكار شما را خواهد داشت. اين مورد به شما كمك مي‌كند كه كيفيت كار خود را بهبود ببخشيد. اگر ذهن شما بخواهد در يك زمان چند وظيفه پراكنده را انجام دهد، شما نمي‌توانيد كاري را كه مي‌خواهيد با دقت كافي انجام دهيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تقويت حافظه كوتاه مدت كليك كنيد.

بهره وري بالاتر از فوايد داشتن مهارت تمركز

تمركز روي يك كار به شما اين امكان را مي‌دهد كه همه چيز را خيلي سريع‌تر انجام دهيد. با انجام سريع و دقيق يك كار قبل از رفتن به سمت وظايف ديگر، شما در كار خود موثرتر و كارآمدتر خواهيد بود. يكي از فوايد بزرگ مهارت تمركز، انجام سريع كارها در زمان كوتاه است.

رشد خلاقيت

اگر با تمام قدرت مغز به انجام كاري بپردازيد، مي‌توانيد ايده‌هاي جديد مرتبط با كارتان را به دست بياوريد. حتي در اين حالت حواس پرتي‌ها هم نمي‌تواند شما را از مسير دور كند. اين افزايش خلاقيت بسيار مفيد است، مخصوصا اگر شما فردي خلاق و نوآور باشيد. در نتيجه مي‌توانيد جريان‌هاي خلاق ذهن خود را مديريت كرده و از ايده‌هاي بي‌فايده و اضافه پرهيز كنيد و همچنين به تقويت حافظه بلند مدت خود كمك كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه تقويت حافظه بلند مدت كليك كنيد.

كاهش استرس از فوايد داشتن مهارت تمركز

داشتن تمركز به شما در انجام به موقع وظايفتان كمك خواهد كرد و اين مورد، ناراحتي شما از كاهش عملكردتان را از بين خواهد برد. به دنبال آن كاهش استرس را تجربه خواهيد كرد. اگر اجازه دهيد در ذهنتان يك ليست طولاني از كارهايي كه بايد انجام دهيد ايجاد شود، كارايي مغزتان تحليل رفته و هيچكدام از كارهايتان به سرانجام مثبتي نخواهد رسيد. متمركز شدن روي يك كار در يك زمان مشخص، محيط را براي شما آرام و بدون استرس كرده و با تلاش كمتري به هدف خود خواهيد رسيد.

خوشحالي پيشرفته

جاي تعجب نيست كه ذهن متمركز با اين فوايد، ذهن خوشحالي باشد. توانايي تمركز بر خود و كنترل توجه در مورد رفتارهايتان، باعث مي‌شود كه شما قادر به كنترل انرژي خود شويد. تمركز به شما اجازه مي‌دهد كه فكر كنيد چه كسي را مي‌خواهيد و چه كاري را دوست داريد انجام دهيد. وقتي شما به عنوان بهترين خود عمل مي‌كنيد و روي همه چيز تسلط داريد، قادر خواهيد بود بهترين زندگي را داشته باشيد و هوش هيجاني بالاتري داشته باشيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه تقويت هوش هيجاني كليك كنيد.

سخن آخر درباره مهارت تمركز

افراد زيادي هستند كه به دليل نداشتن تمركز، خود را در بسياري از فعاليت‌ها محدود كرده و از رسيدن به بعضي اهداف محروم مي‌كنند. به عنوان مثال به سمت شغل مورد علاقه خود نمي‌رود با اين فرض كه اين شغل نياز به يك حواس جمع بالا دارد. در صورتي كه تمركز يك مهارت است و همه مهارت‌ها قابل يادگيري و آموزش هستند. 

براي آگاهي از راه هاي افزايش تمركز كليك كنيد. 

سوالات متداول

هر كودكي كه دچار عدم تمركز باشه رو مي‌تونيم بگيم اختلال بيش فعالي- كمبود توجه داره؟

خير. براي اينكه يك كودك برچسب اين اختلال را بگيرد بايد نشانه‌ها و ويژگي‌هايي را داشته باشد. در صورتي كه شما به اين موضوع مشكوك هستيد مي‌توانيد با مراجعه به يك روانشناس خيال خود را آسوده كنيد.

هنگامي كه كارهايم زياد است دچار استرس مي شوم و تمركز خود را از دست مي دهم چكاري بايد انجام دهم؟

همانطور كه گفته شد داشتن تمركز به شما در انجام به موقع وظايفتان كمك خواهد كرد و اين مورد، ناراحتي شما از كاهش عملكردتان را از بين خواهد برد. به دنبال آن كاهش استرس را تجربه خواهيد كرد. متمركز شدن روي يك كار در يك زمان مشخص، محيط را براي شما آرام و بدون استرس كرده و با تلاش كمتري به هدف خود خواهيد رسيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دلايل حواس پرتي و مقابله با آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مهارت تمركز | تفاوت تمركز و توجه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهارت تمركز،
موضوع:
[ ۱۳ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۱:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی