مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

روابط دختر و پسر

دختران و پسران در فضاهاي مختلفي در كنار هم و با هم تعامل مي‌كنند. براي مثال دانشگاه، محل كار، كلاس‌هاي آموزشي، مراكز تفريحي و... . در سال‌هاي اخير علاوه بر اين موارد، محيط مجازي محلي براي گسترده‌تر شدن و راحت‌تر شدن اين ارتباطات فراهم كرده است. مسلما نمي‌توان تمامي روابطي كه دختران و پسران در اين محيط‌ها باهم برقرار مي‌كنند را به چشم روابط عاشقانه يا همانطور كه برخي بيان مي‌كنند جنسي و شهواني نگاه كرد. افراد مي‌توانند در اين محيط‌ها با هم ارتباط برقرار كرده، تعامل داشته، رفت و آمد كرده بي آنكه لزوما عاشق هم شوند. 

انواع مختلف روابط دختر و پسر

انواع مختلف روابط دختر و پسر شاملِ دوست دختر و دوست پسر، آشنايي قبل از ازدواج، ازدواج، همكار، دوست اجتماعي، هم كلاسي و... مي‌شوند. به دليل پيچيدگي روابط انسان نمي‌توان انتظار داشت كه هميشه روابط به يك شكل باقي بماند. نوع و شكل روابط در طي زمان ممكن است تغييرات گسترده اي بكنند. همه روابطي كه ذكر شد به صورت بالقوه اين امكان را دارند كه به شكل صحيح ادامه يابند و هيچ آسيبي براي طرفين ايجاد نكنند. براي تغيير نوع روابط هر دو نفر بايد از تغييرات به وجود آمده آگاهي يافته و به توافق برسند.

در بسياري موارد افراد از نوع رابطه‌اي كه دارند مطمئن نيستند؛ آيا تنها به صورت دوست اجتماعي هستيد و يا روابط عاطفي پيچيده‌تري داريد؟ آيا تنها به عنوان دوست دختر، دوست پسر كنار هم وقت مي‌گذرانيد و يا مقصودتان ازدواج است؟ براي اطمينان از قصد طرف مقابل در رابطه با شما و اطمينان از نوع رابطه‌اي كه با او داريد لازم است به بررسي دقيق رابطه بپردازيد. در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم مقاله بررسي رابطه را مطالعه كنيد.

روش برقراري صحيح روابط دختر پسر

اولين قدم در اين راه خودشناسي است. فردي كه خود را نشناسد و نداند از خود و دنيا چه چيزهايي مي‌خواهد، نمي‌تواند با ديگران به درستي ارتباط برقرار كند. اول بدانيد در ارتباطتان از فرد مقابل، به خصوص جنس مخالف چه چيزي مي خواهيد؟ در هر كدام از روابط گفته شده چه خط قرمزهايي براي خود تعريف مي‌كنيد؟ دوست داريد روابط شما با جنس مخالف چگونه پيش برود؟ چه توقعاتي داريد؟ مهم‌تر از هر چيز اين كه آيا در اين رابطه خود حد و مرزي مشخص كرده‌ايد؟ براي كسب اطلاعات در زمينه حد و مرز در روابط كليك كنيد.

توجه و اهميت به حد و مرزهاي رابطه

اگر پاسخ سوال‌هاي فوق را بدانيد، در موقعيت‌هاي اجتماعي با ديد باز عمل خواهيد كرد. هرجايي كه احساس كرديد خط قرمزهايتان ناديده گرفته مي‌شود، مي‌توانيد با جراتمندي نيازها و خواسته‌هاي خود را روشن كنيد. با مواضع مشخص برخورد كرده و در مواقع لزوم مي‌توانيد موقعيت را ترك كنيد و از آسيب به خود جلوگيري كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه جراتمندي كليك كنيد.

پس مهم‌ترين كار اين است كه بدانيد چه چيزهايي براي فردي در شرايط شما مناسب است. اين امر را هيچ كس نمي‌تواند برايتان روشن كند جز خودتان. فكر كنيد و از ديگران مشورت بگيريد ولي اين به اين معني نيست كه اجازه دهيد ديگران برايتان تصميم بگيرند.

فوائد روابط دختر و پسر

اصولا انسان‌ها در بستري از روابط اجتماعي زندگي مي‌كنند و مي‌توان گفت موجوداتي اجتماعي هستند. بنابراين براي كسب مهارت‌هاي اجتماعي نياز به آموزش و تمرين دارند. هركدام از روابطي كه در آن حضور پيدا مي‌كنيم به شناخت ما از جنس مخالف كمك مي‌كند. در واقع در رابطه با يك فرد ديگر است كه مي‌فهميم چگونه فكر مي‌كند، و چه چيز‌هايي دوست دارد. علاوه بر اين در اين گونه روابط است كه خودآگاهي افراد تقويت مي‌شود. مي‌توانيم متوجه بشويم در ارتباطاتمان چه چيزهايي مي‌خواهيم و چه چيزهايي نمي‌خواهيم. علاوه بر اين مهارت ايجاد رابطه مؤثر را تمرين مي‌كنيم.

علل آسيب پذير بودن افراد در روابط دختر و پسر

در جوامعي كه كودكان را از سنين پايين از هم جدا مي‌كنند و خط كشي‌هاي سفت و سخت براي آن‌ها در نظر مي‌گيرند، افراد در اولين برخورد با جنس مخالف احساس سستي و ضعف خواهند كرد. دست و پايشان را گم مي‌كنند و احتمال برخوردهاي احساسي و ناشيانه و در نهايت كشيده شدن به سمت رابطه ناسالم در آن‌ها بيشتر مي‌شود.

يكي از جنبه‌هاي عدم سلامت در چنين رابطه‌هايي تن دادن به رابطه جنسي و ترد شدن از جانب طرف مقابل است كه پيامدهاي روحي مخربي را به ويژه براي دختران به همراه دارد. برخي تنها با هدف ارضاي نياز جنسي به جنس مخالف نزديك مي‌شوند و از طريق رابطه مستقيم و يا سكس چت سعي در ارضاي نياز جنسي خود دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد سكس چت كليك كنيد.

براي جلوگيري از آسيب در روابط دختر و پسر چه بايد كرد؟

شما نمي‌توانيد مانع از روابط فرزندان خود با جنس مخالف شويد؛ چرا كه همه‌ي افراد در دوره‌ي خاصي از زندگي نياز به برقراري رابطه عاطفي با ديگري را دارند و اعمال سخت‌گيري‌هاي افراطي و منع آن‌ها از اين كار به افزايش چالش‌هاي والد فرزندي و آسيب‌هاي روحي رواني منجر مي‌شود. خانواده‌ها و محيط زندگي افراد بيشترين نقش را در جلوگيري از آسيب‌ها در روابط دختر و پسر دارند. در ادامه مهم‌ترين عوامل در جلوگيري از آسيب‌ها را شرح داده‌ايم:

1. كودكان را از هم دور نكنيد

وقتي كودكان هر دو جنس از كودكي با هم بزرگ شوند، جنس مخالف برايشان موجوداتي افسانه‌اي نخواهد بود. مثلا بودن كودكان در مهدكودك كنار يكديگر، بازي كردن كودكان با هم تحت نظارت والدين، رفتن به محيط‌هايي كه از هر دوجنس در آن حضور دارند مانند كلاس‌هاي زبان، هنر و... مي‌تواند كمك كننده باشد.

2. كودك را از جنس مخالف و ارتباط با او نترسانيد

با ترساندن آن‌ها و بيان داستان‌هايي كه حاوي بد نمايي جنس ديگر مي‌باشند، سطح اعتماد آن‌ها را پايين مي‌آوريد. نتيجه اين امر در آينده ممكن است جلوگيري از روابط دوستي باشد، اما نهايتا در زندگي زناشويي‌شان هم اختلال ايجاد مي‌كند. اين امر در بسياري موارد باعث عدم درك درست دختر و پسر از يكديگر مي‌شود و احساس تنهايي در رابطه عاطفي رخ مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد احساس تنهايي در رابطه عاطفي كليك كنيد.

3. در محيط خانواده بستري براي تعامل ايجاد كنيد

در خانواده، جمع‌هاي دوستانه و ارتباطات اجتماعي‌تان اجازه بدهيد فرزندان با ديگر اعضاي جمع كه از جنس ديگر هستند، تعامل كرده و به گفتگو بپردازند و آن‌ها را بشناسند. كودكان را به تعامل با يكديگر تشويق كنيد. مي‌توانيد گاهي دوستان فرزندتان را كه از جنس مخالف هستند به خانه‌تان دعوت كنيد و با نظارت بر بازي‌هاي آن‌ها بستري براي تعامل فراهم كنيد. اين كار مهارت‌هاي اجتماعي آن‌ها را نيز در آينده بهبود مي‌بخشد.

4. صحبت با فرزندان

با فرزندانتان گفتگو كنيد، نظراتشان را جويا شويد، فضايي از تفاهم و صلح ايجاد كنيد. مثلا اگر ديديد فرزندتان رفتار ناشايستي از خود نشان مي‌دهد به جاي سرزنش كردن وي مي‌توانيد به او بگوييد: آيا فكر نمي‌كني بهتر بود آن رفتار را جور ديگري انجام مي‌دادي؟ حتما نياز است دلايل منطقي خود را هم بيان كنيد.

5. روش‌هاي صحيح برخورد با جنس مخالف را آموزش دهيد

در مورد خطرات روابط باز برايشان بگوييد. مسائل جنسي، خطر آسيب، تجاوز و... را متناسب با سن آن‌ها و با مشورت از روانشناس شرح دهيد. حواستان باشد آن‌ها را نترسانيد. صرفا خطرات را گوشزد كنيد و در كنار آن خوبي‌هايش را هم برايشان بگوييد. آموزش مهارت‌هاي اجتماعي، مهارت خودآگاهي و مهارت جرات مندي به فرزندان آن‌ها را از بسياري خطرات حفظ مي‌كند.

سخن آخر

ارتباط با جنس ديگر، مسئله‌اي نيست كه بخواهيد آن را سركوب كرده و يا با رويكردهاي قديمي به آن بپردازيد. مانند هر مسئله ديگري، اين مسئله هم خاكستري است. نقاط مثبت و منفي خود را دارد و اين نحوه برخورد فرد با آن هاست كه مشخص مي‌كند، آيا آسيبي وجود خواهد داشت يا خير؟ پس بياييد مسائلي از اين دست را واقع بينانه بررسي كنيم و بدانيم هيچ حكم كلي و نسخه قطعي براي روابط انساني وجود ندارد. مشاوره خانواده به والدين جهت شناسايي موقعيت‌هاي مناسب براي رشد فردي فرزندان و روابط دختر و پسر خدمات ارائه مي‌دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه روابط دختر و پسر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : روابط دختر و پسر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روابط دختر و پسر،
موضوع:
[ ۱۴ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۶:۱۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی