مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ناكامي در رشد غير ارگانيك چيست؟

ناكامي در رشد غير ارگانيك كه به عنوان شكست رواني-اجتماعي در رشد نيز شناخته مي‌شود، وضعيتي است كه در آن نوزاد يا كودك زير 2 سال هيچ گونه مشكل پزشكي جهت رشد سالم ندارد. با اين حال با وجود سلامت جسماني كامل دچار نقص و عقب ماندگي رشدي مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر در زمينه تاخير در رشد كودك كليك كنيد.

 

علت ناكامي در رشد غير ارگانيك چيست؟

عوامل رواني-اجتماعي و شرايط دشوار اقتصادي معمولا به عنوان علل رشد غير ارگانيك شناخته مي‌شوند. دوري از مادر و محروميت عاطفي از جمله دلايل اصلي در رخ دادن اين آسيب است. در حقيقت نوزاداني كه از جانب مادر يا مراقب اوليه ناديده گرفته مي‌شوند بيشتر در معرض ابتلا به اين اختلال قرار دارند. مادر يا مراقب اوليه اگر نتواند به هر دليل حمايت عاطفي لازم را براي نوزاد فراهم كند و به تغذيه و محبت كردن او اهميت كافي ندهد در حقيقت خواسته يا ناخواسته كودك را در معرض آسيب رشدي قرار مي‌دهد.

از جمله دلايلي كه باعث مي‌شود مادران مراقبت و محبت كافي را از نوزاد خود به عمل نياورند مي‌توان به درگيري زياد با مسائل كاري و اقتصادي، مشغله زياد به خاطر مراقبت از ساير كودكان و يا ساير افراد، درگيري با اعتياد، ابتلا به انواع مشكلات هيجاني نظير افسردگي و اضطراب و عدم آگاهي كافي در مورد نيازهاي نوزاد اشاره كرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار با كودك كليك كنيد.

عوامل مرتبط با ناكامي در رشد غير ارگانيك

عوامل مختلفي مي‌تواند با اين نوع از ناكامي ارتباط داشته باشد. از جمله اين عوامل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • زندگي در فقر
  • عدم آگاهي و كمبود اطلاعات در مورد مراقبت مناسب از كودك
  • اعتياد به الكل و مواد مخدر
  • ابتلا به اختلالات خوردن
  • سن كم والدين
  • بارداري ناخواسته
  • سطح تحصيلات پايين
  • جايگاه اقتصادي و اجتماعي پايين
  • نبود پدر كه يكي از مهم‌ترين عوامل ناكامي در رشد غير ارگانيك
  • فقدان شبكه حمايت اجتماعي اطراف مادر
  • مشكلات رواني نظير افسردگي پس از زايمان شديد

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

پيشگيري از ناكامي در اين نوع از رشد

پيش از هر چيز والدين براي مراقبت صحيح از فرزند خود نياز به آموزش دارند. ممكن است بسياري از خانواده‌ها به محبت كردن و حمايت عاطفي به اندازه نيازهاي جسمي اهميت ندهند و در مورد آن آگاهي كافي نيز نداشته باشند. به همين خاطر براي پيشگيري از اين آسيب جدي پيش از هر چيزي دريافت آموزش‌هاي مناسب اهميت دارد. والدين بايد نحوه برقراري ارتباط ايمن با فرزند خود را ياد بگيرند و بدانند كه عدم توجه به نيازهاي عاطفي به اندازه عدم توجه به نيازهاي جسمي خطرناك است و مي‌تواند منجر به مشكلات جدي و پايدار در سلامت كودك شود.

پرورش ارتباط و دلبستگي ايمن در كودك نيازمند آن است كه والدين نسبت به نيازهاي كودك حساس باشند و بتوانند به موقع به آن‌ها پاسخ دهند. ناديده گرفتن كودك و بي‌توجهي به نيازهاي او سبك دلبستگي ناايمني را ايجاد مي‌كند و آسيب‌هاي جسماني و رواني مختلفي را به همراه خواهد داشت.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دلبستگي در كودكان كليك كنيد.

سؤالات متداول

- ناكامي در رشد غير ارگانيك چگونه تشخيص داده مي‌شود؟

تشخيص اين نوع ناكامي نيازمند بررسي تاريخچه مشكلات خانواده، انجام ارزيابي‌هاي فيزيكي روي كودك، انجام ارزيابي‌هاي رشدي و به دست آوردن اطلاعات دقيق دررابطه با رژيم غذايي كودك است. معمولا اين ناكامي توسط پزشك يا روان شناس كودك تشخيص داده مي شود. 

- آيا اين نوع ناكامي در رشد قابل درمان است؟

اين موضوع كاملا بستگي به زمان تشخيص اختلال كودك دارد و اين كه مداخلات حرفه‌اي از چه زماني آغاز مي‌شوند. مسلما هرچه ديرتر اين اتفاق بيفتد عقب‌ماندگي‌ها غير قابل جبران خواهد شد. در حالي كه اگر در همان نوزادي متخصصين اين ناكامي در رشد را تشخيص دهند، با اصلاح رژيم غذايي كودك و اصلاح نوع ارتباط والدين به خصوص مادر با نوزاد اين مسئله درمان خواهد شد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نقش مادر در تربيت فرزندان كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ناكامي در رشد غير ارگانيك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ناكامي در رشد غير ارگانيك | آثار و پيامدهاي كمبود محبت

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۲۸:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی