مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

علل وابستگي ‌كودكان

در بسياري از موارد شناسايي علل به درمان وابستگي كودك مي‌كند. كودكان اغلب از سن شش ماهگي تا هجده ماهگي وابستگي شديد به والد خود دارند مخصوصا در نه ماهگي كه اوج وابستگي كودك است. اما به تدريج اين رفتارها و وابستگي‌ها كاهش پيدا مي‌كند همچنين علت‌هاي گوناگوني براي وابستگي كودكان به منبع دلبستگي وجود دارد، كه مهم‌ترين آن‌ها به شرح زير مي‌باشد:

درمان وابستگي كودك | عوامل ژنتيكي

در مواردي وابستگي كودك علل ژنتيكي و زيستي دارد. معمولا والديني كه سابقه ابتلا به اضطراب جدايي داشته‌اند، فرزنداني وابسته به دنيا مي‌آورند. سابقه خانوادگي مي‌تواند در وابستگي كودكان نقش داشته‌باشد.

درمان وابستگي كودك | عوامل محيطي

در خانواده‌هايي كه فقط پدر يا مادر از كودك سرپرستي مي‌كنند و يا اعضاي خانواده دائماً با يكديگر بحث و جدل مي‌كنند و تنش و استرس در خانواده زياد است، احتمال وابستگي كودكان به والدين بالا مي‌رود. محافظت افراطي والدين از كودكان و دادن اطمينان افراطي به آن‌ها باعث مي‌شود تا به طور ناخواسته اضطراب جدايي كودكان افزايش پيدا كند. پيشنهاد مي‌كنيم در اين زمينه مقاله استرس در كودكان را مطالعه كنيد.

درمان وابستگي كودك | ويژگي‌هاي ذاتي كودك

كودكان ويژگي‌هاي فردي و شخصيتي متفاوتي دارند؛ كودكاني كه خجالتي و درونگرا هستند بيشتر به والد خود وابستگي دارند ولي كودكاني كه اجتماعي و برونگرا هستند معمولا وابستگي كمتري از خود بروز مي‌دهند. كودكان ممكن است حوادث ترسناكي مثل آتش سوزي و زلزله را پشت سر گذاشته باشند و وابستگي آنها بيشتر شود.

همچنين عواملي مثل فوت عزيزان و از همه مهم تر سواستفاده‌هاي جسمي و جنسي، تاثيرات مخربي بر روي آنها مي‌گذارد و تشديد اضطراب جدايي در آن‌ها بسيار تأثيرگذار است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال اضطراب جدايي در كودكان كليك كنيد.

درمان وابستگي كودك | نوع تربيت والدين كودك

گاهي اوقات والدين كودك رفتار‌هايي مي‌كنند كه باعث مي‌شود وابستگي كودك شدت بيشتري پيدا كند و شرايط‌ را سخت تر مي‌كنند. احتياط بيش از حد و محدود كردن كودك از اشتباهات رايج تربيتي هستند كه نتيجه آن‌ها وابستگي كودك است.

بنابراين والدين بايد با آگاهي از سبك‌هاي تربيت فرزند كودك خود را تربيت كنند. همچنين جدايي والدين از يكديگر روي وابستگي شديد كودكان تاثير منفي مي‌گذارد، اما كودكاني كه در خانواده‌هاي نابسامان رشد مي‌كنند به مراتب اضطراب بيشتري را تجربه مي‌كنند. 

 

راهكارهايي براي درمان وابستگي كودك

كودكان وابسته به والدين، معمولا نگراني‌هاي غير طبيعي و شديد نسبت به از دست دادن والد خود دارند و از رفتن به محيط‌هاي اجتماعي جديد مثل مهدكودك اجتناب مي‌كنند و در هنگام جدايي از والد خود از لحاظ جسماني دچار مشكلاتي همچون سردرد، دل درد و حالت تهوع مي‌شوند. با اين وجود والدين مي‌توانند با اجراي راهكارهاي زير تا حدودي اين وابستگي را كم كنند:

وابستگي كودك طبيعي است

به ياد داشته باشيد كه كودكان در سنين خاصي به والدين خود وابسته مي‌شوند و اين وابستگي جزئي از مراحل رشد آن‌ها محسوب مي‌شود؛ به مرور از وابستگي كودك كاسته مي‌شود و استقلال بيشتري پيدا مي‌كند. در اين شرايط نگراني‌هاي بيش از حد و وسواس فكري والدين مي‌تواند اوضاع را خراب‌تر كند و اجازه استقلال كافي را به كودك ندهد.

درمان وابستگي كودك | صحبت كردن

با فرزند خود صحبت كنيد و به او بگوييد كه هرگز او را ترك نمي‌كنيد و سعي كنيد اعتمادش را بدست بياوريد. از عصبانيت و تنبيه كردن براي ترك وابستگي استفاده نكنيد زيرا با اين كار كودك بيشتر وابسته مي‌شود و شرايط پيچيده تر مي‌شود.

بازي درماني

كودكان از طريق بازي كردن رشد زيادي پيدا مي‌كنند و آموزش مي‌بينند. بازي‌هاي مختلفي مثل بازي (قايم موشك) اضطراب جدايي كودك را كاهش مي‌دهد؛ بر اثر اين نوع از بازي‌ها كودك درك مي‌كند كه اگر مادرش را نمي‌بيند به اين معنا نيست كه او را ترك كرده، بلكه اميدوار مي‌شود كه مادرش هيچ گاه او را ترك نمي‌كند.
همچنين خواندن قصه‌هايي كه تم اضطراب جدايي كمي دارند و يا تماشاي انيميشن‌هايي كه اينگونه هستند باعث مي شود كودك درك كند كه مي‌تواند گاهي بدون والدين باشد و مشكلي برايش پيش نمي‌آيد.

درمان وابستگي كودك | آگاهي دادن به كودك

زمان‌هايي كه كودك حواسش نيست و او را ترك مي‌كنيد دچار اضطراب جدايي مي‌شود و به طور ناخودآگاه به اين نتيجه مي‌رسد كه او را براي هميشه ترك كرده‌ايد. به همين دليل سعي كنيد به كودك اطلاع دهيد كجا مي‌رويد و به او بگوييد براي چه مدت قرار است از او دور شويد. توجه داشته باشيد كه در سنين پايين‌تر و در ابتداي فرآيند درمان كودك را براي مدت طولاني از خود دور نگه نداريد.

اتاق كودك

در صورتي كه كودك شما نمي‌تواند تنهايي در اتاقش بخوابد بهتر است تا زماني كه خوابش ببرد‌ كنار او باشيد و او را تنها نگذاريد. اما خوابيدن كودك در اتاق پدر و مادر كار اشتباهي است و توصيه نمي‌شود. اين امر وابستگي كودك را بيشتر مي‌كند و اجازه استقلال به او نمي‌دهد.

درمان وابستگي كودك | وابستگي والدين به كودك

گاهي‌‌ والدين به كودك وابستگي شديد دارند و هيچ وقت از او دور نمي‌شوند. در اين صورت والدين وابستگي خود را به كودكشان نسبت مي‌دهند. والدين ابتدا خودشان بايد تحت درمان قرار بگيرند، اينگونه والدين دائماً همانند نگهبان كنار فرزند خود هستند و با وجود اينكه ممكن است از اين شرايط ناراضي باشند اما اقدامي انجام نمي‌دهند بنابراين در بعضي شرايط بهتر است والدين ابتدا خود درمان شوند و سپس به درمان كودك خود بپردازند.

عزت نفس و اعتماد به نفس

كودكاني كه اعتماد به نفس و عزت نفس بيشتري دارند وابستگي كمتري به والدين خود پيدا مي‌كنند. بنابراين تقويت آن‌ها در كودك از طريق تشويق، پاداش، تعريف و تمجيد باعث مي‌شود چنين مهارت‌هايي را كسب كند و وابستگي كمتري پيدا كند.

در بسياري موارد والدين نمي‌توانند وابستگي كودكان خود را رفع كنند و حتي ممكن است با رفتارهاي ناآگاهانه خود باعث تشديد وابستگي در كودكان شوند و يا مشكلات بيشتري را در آن‌ها ايجاد كنند. در مواردي كه وابستگي كودك حاد و مشكل ساز است بهتر است با مشاوره كودك مشورت كنيد تا از بهترين روش‌هاي درماني بهره بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان وابستگي كودكان  مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : درمان وابستگي كودك | راه هايي براي كم كردن وابستگي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان وابستگي كودك،
موضوع:
[ ۲۴ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۳۰:۰۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی